wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Exdeo
Forum fan

wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde?

Bericht door Exdeo »

in 2012 is de wereld vergaan, anarchie en chaos regeren de wereld, Denzel Washington zwerft over de aarde met de laatste bijbel ter wereld. De dictator Gary Oldman wil het boek hebben om weer orde in de chaos te creëren, en de lezers de baas te maken over de analfabeten.
Het is de film: the book of Eli, en is nu in de bioscoop
http://www.filmladder.nl/hello.php?show ... movie=5504

Het roept wel een vraag op wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde als atheist zijnde? zou je het vernietigen? Of zou je vrijdenker genoeg zijn om hem te bewaren?
Of zou je jezelf opwerpen als profeet en de mensen elke keer een stukje voorlezen?
En dan stiekem de Wilders methode toepassen en alle geweldige delen eruit halen.
En welke delen zouden dat zijn? Openbaringen? De veroverings oorlog van Jozua, de achterlijke wetten uit Leviticus Numeri en Deuteronomium? Zou je er stukken bijschrijven en voorlezen alsof ze in de bijbel staan?
Maar dit zijn mijn zondige gedachten, ik denk niet dat Denzel Washington zijn carrière op het spel zal zetten door op celluloid de bijbel te verbranden, maar toch ben ik een beetje nieuwsgierig, een film met Denzel Washington en Gary Oldman kan niet echt slecht zijn….
Afbeelding
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde?

Bericht door The Prophet »

Het is cultureel erfgoed, dat vernietig je niet en je verminkt het ook niet.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Als je de laatste bijbel zou vernietigen, dan heb je niets geleerd denk ik.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

tja cultureel gezien mag je eigenlijk geen boeken vernielen of verbieden (tenzij aan klein kinders), dus de laatste whatever op aarde, bvb koran, of evengelie van lucifer ook, zou ik zeker bijhouden.

ivm de film, ie is best te pruimen al vond ik the road net iets beter, net iets minder hollywoodgehalte, maar denzel speelt zoals steeds keurig zijn rol, en de hele film steekt nergens tegen. (alhoewel denzel een personage speelt dat alle dagen de bijbel leest en dat in de film al jaren doet)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Indien ik de laatste bijbel op aarde zou hebben, zou ik hem laten veilen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Verbranden en voor de zekerheid de as opeten !
Daarna kan je natuurlijk wel "verhalen" over er was eens...
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Samante

Bericht door Samante »

Ik hecht geen waarde aan dat boek. Integendeel, er staan passages in die ik verwerpelijk vind en die al vele eeuwen bijvoorbeeld homoseksuelen veroordelen.

Na vernietiging van de wereld zal het toiletpapier ook wel op zijn. Best lastig dus.
LordDragon
Bevlogen

kitty
Indien ik de laatste bijbel op aarde zou hebben, zou ik hem laten veilen.
en als niemand nog geld heeft?

ongeloveloos
Verbranden en voor de zekerheid de as opeten !
Daarna kan je natuurlijk wel "verhalen" over er was eens...
ja idd, en duizend jaar later zit je met een gelijkaardig boek. Ik zou het eerder bijhouden, net zoals mein kampf ook bvb en de koran, omdat het voorbeelden zijn waaruit geleerd kan worden. (om het niet meer zo te doen)

samante
Ik hecht geen waarde aan dat boek. Integendeel, er staan passages in die ik verwerpelijk vind en die al vele eeuwen bijvoorbeeld homoseksuelen veroordelen.
Ja maar er zijn zoveel boeken met verwerpelijke passages, en net om aan te duiden hoe het met homoseksuelen niet moet.
Na vernietiging van de wereld zal het toiletpapier ook wel op zijn. Best lastig dus.
heb ik ook aan gedacht maar bij nader inzien dan liever de flair of de playboy om mn gat mee te vegen :lol:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

LordDragon schreef:heb ik ook aan gedacht maar bij nader inzien dan liever de flair of de playboy om mn gat mee te vegen
Is het papier van de playboy niet 'glossy' (om bepaalde redenen...) ?
Dan geef ik de voorkeur aan een stukje mos, met wat ochtendnevel op.

Maar, on topic:
Ik zou de laatste bijbel zeker niet vernietigen, maar bewaren als cultureel erfgoed... voorzien van een correcte, kritische toelichting.
Op een boekenplank naast de laatste Jip en Janneke bijvoorbeeld.
siger

Bericht door siger »

Exdeo schreef:wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde als atheist zijnde?
Ik zou er alles aan doen om hem veilig te stellen voor de toekomst, maar of dat met mijn atheisme te maken heeft weet ik niet. Eerder met vrijdenkerij. Voor mij hoeft niet iedereen atheist te zijn.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Haha. Laf filmpjes over de bijbel maken terwijl ze de koran bedoelen.

(of dat niet bedoelen, maar dan hebben ze het helemaal niet begrepen)

Edit: Hm. Bij nader inzien ben ik er niet zo zeker van of het geschetste dilemma: het boek afleveren of vernietigen, onderdeel uitmaakt van de film.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ik heb mijn laatste bijbel bij het oud papier gegooid en zou de laatste willen vernietigen om er voor te zorgen dat er door die laatste bijbel niet weer dezelfde ellende zou kunnen ontstaan.
Ik besef echter dat sommigen zullen zeggen dat het cultureel erfgoed is en nog weer anderen zullen weer andere argumenten hebben om het niet te doen.
Maar in een museum zou het niet misstaan, maar dan wel met de nodige uitleg wat dit verderfelijke boek allemaal heeft teweeggebracht.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
LordDragon
Bevlogen

Maar in een museum zou het niet misstaan, maar dan wel met de nodige uitleg wat dit verderfelijke boek allemaal heeft teweeggebracht.
dat is net het punt, altijd voldoende info rond de elementen van het culturele erfgoed. Dit kan volgens mij toch wel een beetje vermijden om weer dezelfde fouten te maken. Als je alle bijbels en korans vernield wordt het weer een kwestie van wanneer er gelijkaardige boeken opduiken en dan zonder info en commentaar en dan worden het vergeten conclusies uit lessen die te trekken zijn nu.

MVG, LD.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Als je het boek vernietigt kunnen mensen nooit meer bewijzen dat de wonderbaarlijke wijsheden en profetieën die er volgens velen in zouden staan niet waar kunnen zijn. De mythe wordt daardoor juist versterkt.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik zou er delen aan toevoegen, en één van mijn favoriete hoofdpersonen (ja, Satan en de Antichrist) wat meer op de voorgrond zetten. Mijn favoriete scene uit deze vernieuwde bijbel is het laatste hoofdstuk waarin de Heere Jezus naar de aarde terugkeert om alle doden op te wekken, en als Jezus en alle rottende lijken op aarde rondlopen om de levenden op te vreten, is er de antichrist die met een shotgun, kettingzaag, en flitsende kungfu en ninja technieken korte metten maakt met het heir der duisternis.
Het is één van mijn grootste wensen dat dit ooit verfilmd wordt. Ik kom niet meer bij van het lachen, denk ik.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie