Gelovigen worden" gekweekt " en uiteraard zijn sommige oogstrijpe eindprodukten
(=
fenotypes--->
http://groups.msn.com/evodisku/glosf.ms ... 7141745566 )
het resultaat van beter uitgangsmateriaal ( aanleg/ genotype ) ....
Nature 50% ( genotype ) en
nurture ( opvoedng /ontwikkeling ) 50% is tegenwoordig het ( bediscusieerde ) uitgangspunt ....
----> zie deze 3 berichten
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 7931414660
Bepaalde
kweekprodukten bezitten eigenschappen die
onomkeerbaar zijn , andere kenmerken zijn dan weer
omkeerbaar ....
Kweken gebeurt met een
bepaald doel ; voornamelijk opdat ze zouden "passen" in
het plan van de kweker ....
Witloof en asperges zijn vormen van planten die onder
gekontroleerde groeiomstandigheden deze gewenste vorm krijgen en daarna worden "geconsumeerd " ... witloof en asperges komen niet voor in die "kunstmatige vormen " ( fenotypes ) in het wild : integendeel deze teelten "verwilderen " gemakkelijk
en sommige genotypes zijn het best geschikt , vandaar dat deze genotypes kunstmatig zijn uitgeselekteerd
Opvoeding is hetzelfde ; de omstandigeheden worden gekontroleerd en het produkt moet voldoen aan een
vooropgesteld doel en moet passen in een bepaalde maatschappij = m.a.w. men probeert produkten af te leveren die nuttig zijn voor de groep .en de groep in stand houden ...
Dat gebeurt ook door de minder geschikte basismaterialen terzijde te schuiven
( in theocratieen : de ongelovigen / of deze die niet "kunnen"geloven te bestraffen of minstens te voorzien van sociale ( en zelfs lichamrelijke )handicaps: of zelfs gewoon uit te roeien ) ; de rotte appelen uit de mand halen
Het hangt er in laatste instantie alleen maar vanaf wat men een
wenselijke maatschappij acht
--->in democratieen( het toegelaten handelen ) gebeurt dat ( in principe ) door onderlinge consensus
--->Theocratieen( het uiteindelijke doel van een geloof --> het "juiste" handelen ) zijn per definitie totalitair en fascistisch ....
Het moeilijke is dat opvoeden geen "exacte" kunde en/of kunst is en met
niet vooraf weet in welk soort maatschappij het afgeleverde produkt zal moeten fungeren /overleven /zich waarmaken .....
volgens mij ;
is
geloof zowel een kwestie van aanleg ( bepaalde genotypes ) en opvoeding ( invulling en "fine tuning " van deze aanleg d.m.v.
input communicatieve , en de creatie / beheersing / van familiale en aangeboden culturele en sociale omgevingen )
Hoe men een "gelovige kweekt " is hieruit afleidbaar
Met welk DOEL men een "gelovige " ( = of een andere ideoloog aanhanger ) kweekt is weer een andere kwestie
---> Het gaat om toekomstige maatschappelijke( als ideaal beschouwde ) integratie ?
---> Het gaat om een "parasitair" in standhouden van bepaalde kasten , gepriviligeerde rollen, " profiteurs" ?
---->Het gaat om imperialismen , de ambities van machtsgeilen en mavchiavelisme ?
---> Het gaat om het verwezenlijken van utopieen ?
---> Het gaat om het kweken van voetvolk , kannonenvlees en slaven ?
Wie het opvoeden kontroleert , kontroleert de toekomst ....
en dat is waarom het zwaartepunt van de
succesvolle religieen ligt bij de opvoeding= de madrassa's , de bijbelscholen , het thuisonderwijs en de aanhoudende oppositie tegen het pluralisme en de tendens tot isolement van de "uitverkorenen " ....
In feite is een" geloof " een viscieuze cirkel ...
Geloof hangt af van de gevoeligheid van het zich in kinderen ontwikkelend
imitatie ,
identificatie en
leergedrag en misschien wel van "
imprenting "
Pavloviaans conditioneren( straf /beloning ) is slechts een eigenschap die uitdooft , wanneer ze
niet regelmatig wordt herhaald ( ---> wat dus gebeurt door het
bijwonen van diensten en het isoleren ) maar volgens mij niet de echte basis vormt , slechts een bijkomstig
hulpmiddel ....
Gebruikmaken van de basis-emoties ( angst , woede , walging , liefde etc ... ) lijkt me een veel effektiever keyboard waarmee duurzamer kan worden geprogrammeerd ....