Intieme vraag
Moderator: Moderators
Intieme vraag
Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Re: Intieme vraag
Ik ben een afvallige. Al vanaf een jonge leeftijd.
Ik heb god niet verbannen, dat heeft hij zelf gedaan, dankzij de kerk en de bijbel. De aanvankelijk voorgespiegelde goede vader kreeg al snel een heel wreed gezicht. Een karakter, waarvan ik vermoed dat er maar weinig mensen zijn die zo slecht in elkaar steken. Ik ben blij dat ik niet geschapen ben naar zijn beeld.
Op iets latere leeftijd kwam ik er achter, dat de mens god(en) geschapen heeft om de belangen van die scheppende mens te dienen. De angst waarop god zijn macht baseert heeft op mij gelukkig nooit vat gekregen.
Groet
kiks
Ik heb god niet verbannen, dat heeft hij zelf gedaan, dankzij de kerk en de bijbel. De aanvankelijk voorgespiegelde goede vader kreeg al snel een heel wreed gezicht. Een karakter, waarvan ik vermoed dat er maar weinig mensen zijn die zo slecht in elkaar steken. Ik ben blij dat ik niet geschapen ben naar zijn beeld.
Op iets latere leeftijd kwam ik er achter, dat de mens god(en) geschapen heeft om de belangen van die scheppende mens te dienen. De angst waarop god zijn macht baseert heeft op mij gelukkig nooit vat gekregen.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
-
a.r.
Nou met enige regelmaat kom ik een stukje Freija nog wel eens in mijzelf tegenFreida schreef:Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
http://www.nissaba.nl/godinnen/freija.php
Draag jij veren a.r.? En doe je dat dan zoals in dit liedje?a.r. schreef:Nou met enige regelmaat kom ik een stukje Freija nog wel eens in mijzelf tegen
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
god was afwezig zoals bij ieder maar ingeprent op bevattelijke leeftijd. Heb dit echter kunnen deleten
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik ben gelovig opgevoed, (en gelovig geweest) maar het godsbesef is nu wel helemaal weg, maar af en schiet er nog weleens een schietgebedje tussen door. Zo van: God geef dat ik op tijd kom, op zo’n moment erger ik me aan mezelf, maar het is zo’n diepgeworteld en geruststellend ritueel, dat ik er soms aantoegeef, maar dan God vervang door Boeddha; Boeddha geef dat ik op tijd ben. Dat vind ik minder erg, en Boeddha zelf zou het ook niet erg vinden.
-
siger
Boeddha laat weten dat het niet erg is als je te laat komt.Exdeo schreef:Boeddha geef dat ik op tijd ben. Dat vind ik minder erg, en Boeddha zelf zou het ook niet erg vinden.
Als afvallige ben ik nog elke dag met religie bezig. Ik raak er niet van afgekickt, ik móet erover lezen, analyseren, verwonderen etc.. Eerder had ik zelfs onwillekeurige dromen over de hel, nu uit het zich meer in religie-allergie. Bedoel je dat met een stukje god?
-
a.r.
kiks schreef:Draag jij veren a.r.? En doe je dat dan zoals in dit liedje?a.r. schreef:Nou met enige regelmaat kom ik een stukje Freija nog wel eens in mijzelf tegen
Groet
kiks
Ik ben christelijk opgevoed maar dan meer op een zijdelingse manier. Geen kerk, geen dominee of pastoor en allemaal geen dogma's. Het christendom is mijn aangereikt door vooral mijn moeder en ik mocht zelf kiezen wat ik en of ik er iets mee wilde. Ik geloof niet in de onschendbaarheid van de bijbel. Of Jezus ooit bestaan heeft is überhaupt nog maar de vraag. Wel kan ik me vinden in de leer van verdraagzaamheid en naastenliefde.
Voor mij zijn religies als oude steden. Iedere laag is gebaseerd op de daar onderliggende en kan onderzocht worden als religieuze archeologie. Uitermate boeiende materie. Niemand heeft de goddelijke of atheïstische waarheid in pacht, mijzelf incluis.
Ik denk eigenlijk dat je zowel gelovig kan zijn als vrijdenkend.
Voor mij zijn religies als oude steden. Iedere laag is gebaseerd op de daar onderliggende en kan onderzocht worden als religieuze archeologie. Uitermate boeiende materie. Niemand heeft de goddelijke of atheïstische waarheid in pacht, mijzelf incluis.
Ik denk eigenlijk dat je zowel gelovig kan zijn als vrijdenkend.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
-
siger
Maar eerlijk gezegd is dit een vraag die ik me soms stel over gelovigen.Freida schreef:Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Voor wie gelooft dat God alles ziet en eeuwig beloont en straft, moet zondigen even moeilijk zijn als vrijwillig een hand in het vuur houden. Toch zondigen mensen die beweren te geloven er op los. Doen ze alsof?
ik weet niet hoe dat er uit zou zien, een piepklein stukje God.Freida schreef: of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Ik ben grootgebracht met een wereldbeeld waarin God en engelen zaten en ook al weet ik nu zeker dat dat gebaseerd was op een door mensen bedachte God (de joods/christelijke versie van God), toch steekt dat beeld af en toe nog de kop op.
Gelukkig heb ik geen last van de ideeën dat Het Goede, Het Kwade, boze geesten en beschermengelen bestaan.
Hoe zie jij dat dan voor je Freida?
Ik denk dat Freida meer verwant is met Frieda, vrede. http://www.encyclo.nl/begrip/freidaFreija
Er zijn verschillende beloften in de bijbel, volgens het OT moet je je aan de Wet houden, volgens het NT mag je kiezen of je wordt beoordeeld op je daden (schapen en bokken citaat van Jezus), toch de Wet volgen (tittel of iota citaat van Jezus), dat je zowiezo voorbestemd bent (Calvinisme) of dat je gewoon gelooft in Jezus en via een verband met de kruisdood regelrecht de hemel in mag (Paulus).siger schreef:Toch zondigen mensen die beweren te geloven er op los. Doen ze alsof?
Take your pick.
Bij die laatste twee versies kan je er lustig op los zondigen. Nou ja daar is natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Maar echt duidelijk hierover is de Bijbel niet, wel vreemd want het idee van een leven na de dood, en dan nog in een hemel of hel, is wel een superbelangrijk onderdeel van het geloof.
Waar zou dit stukje moeten zitten? Maar kun je iets verbannen wat niet bestaat. "God" zit natuurlijk niet in een mens verstopt. Goed beschouwd zijn er alleen maar godsbeelden. Voorstellingen die mensen hebben gemaakt over goden. Omschrijf jouw god eens. Hoe ziet deze god eruit.Freida schreef:Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik ben zonder geloof opgevoed.
"God" was geen issue bij ons, ik heb mijn ouders er nooit over gehoord.
Totdat ik ouder was (jaar of 10) en bij een vriendinnetje getuige was van bidden.
Mijn ouders hebben mij toen uitgelegd dat er mensen zijn die in een god geloven en anderen geloven er niet in. Dat is een persoonlijke keuze.
ik ben toen in de bijbel gaan lezen maar ben al snel afgehaakt.
Dat was in het gedeelte waar Adam en Eva 2 zonen hebben....die 2 zonen de wijde wereld intrekken....en..... mensen tegenkomen.
Mijn 10jarig brein kon dat niet bevatten: Adam en Eva de eerste mensen + 2 zonen = 4 mensen.
Waar komen die mensen dan vandaan die die 2 zonen tegenkomen???????
Mijn ouders waren wel gelovig opgevoed maar konden mij geen antwoord op die vraag geven.
Dus... bijbel in de hoek en weg met die onzin.
"God" was geen issue bij ons, ik heb mijn ouders er nooit over gehoord.
Totdat ik ouder was (jaar of 10) en bij een vriendinnetje getuige was van bidden.
Mijn ouders hebben mij toen uitgelegd dat er mensen zijn die in een god geloven en anderen geloven er niet in. Dat is een persoonlijke keuze.
ik ben toen in de bijbel gaan lezen maar ben al snel afgehaakt.
Dat was in het gedeelte waar Adam en Eva 2 zonen hebben....die 2 zonen de wijde wereld intrekken....en..... mensen tegenkomen.
Mijn 10jarig brein kon dat niet bevatten: Adam en Eva de eerste mensen + 2 zonen = 4 mensen.
Waar komen die mensen dan vandaan die die 2 zonen tegenkomen???????
Mijn ouders waren wel gelovig opgevoed maar konden mij geen antwoord op die vraag geven.
Dus... bijbel in de hoek en weg met die onzin.