Kitty schreef:Nee, onder seculariteit versta ik ondermeer dat de staat geen religie financiert of subsidieert, religie ook niet bevordert of promoot. Het verbieden van gezichtsbedekkende sluiers op universiteiten heeft inderdaad niet zozeer iets met seculariteit te maken, daar heb je gelijk in.
Je begrijpt zelf neem ik aan ook wel dat bovenstaande uitspraak je eerdere hoofdpunt finaal onderuit zaagt:
"Hoe seculier is Nederland eigenlijk? Of is tolerantie een groter goed dan seculariteit?"
Maar zoals je nu zelf toegeeft: niqaabs in de openbare ruimte staan los van seculariteit zoals jij die definieert. Dus waarom dan 'seculariteit' ingebracht als argument waarom Nederland stom/ raar/ vreemd is dat ze de niqaab niet gewoon verbiedt? Er zit je kennelijk iets anders dwars aan de niqaab, maar wat dat precies is, daar komen we niet achter.
Het resultaat is een tendentieuze startpost die hangt op retorische vragen, die in feite niets anders doen dan het onderbuikgevoel bespelen. Ik twijfel er niet aan dat dit therapeutisch werkt, maar kom op... je kunt wel beter. Als je twee minuutjes had stilgestaan bij de vraag wat je eigenlijk onder seculier verstaat, had je zelf ook gezien dat dit niet je wezenlijke argument kan zijn. En dan was je gedwongen om onder woorden te brengen waar je bezwaar tegen de niqaab werkelijk in zit, en waarom de overheid hier volgens jou paal en perk aan zou moeten stellen. Ja, oké, dat vereist wat meer inspanning, maar het levert ook stof voor een echte discussie, in plaats van een sessie uitvissen wat je punt nu eigenlijk is. Arbeid adelt.
Kitty schreef:Er zijn andere aspecten waar dit soort kleding in dit verband ongewenst is, en een verbod gerechtvaardigd zou zijn.
Die 'andere aspecten' zullen dan wel je hoofdbezwaar zijn, want zoals we zoëven hadden vastgesteld: op grond van jouw definitie van seculariteit blijkt het met de seculariteit van Nederland niets te maken te hebben. Dan is het wel jammer dat je deze aspecten verder niet benoemt. Er zijn blijkbaar redenen waarom jij een verbod op de niqaab gerechtvaardigd zou vinden, maar die krijgen we in het geheel niet te horen.
Zelf kijk ik liever naar de praktijk. Hoeveel vrouwen in Nederland dragen de niqaab? Een paar honderd. Hoeveel daarvan lopen rond op universiteiten? Een fractie. Misschien dat er op alle ROC's in Nederland een paar tientallen rondlopen. Welke concrete problemen veroorzaakt dat? Geen, behalve dat mensen zich er ongemakkelijk bij voelen omdat ze zich van alles in het hoofd halen over wat zo'n vrouw wel representeert.
Ik moest dan ook wel grinniken om de volgende opmerkingen.
Kitty schreef:Daarnaast zie ik juist veel ideologie bij de linkse politiek en veel meer pragmatisme bij partijen meer aan de rechterkant.
O, nou, dan zal de weerstand tegen de niqaab aan de kant van rechts wel de uitzondering op de regel zijn

. De weerstand tegen de niqaab is namelijk uitgesproken ideologisch van aard. Laten we wel zijn, het gaat in heel Nederland maar om een paar honderd vrouwen, en die doen in elk
praktisch opzicht geen vlieg kwaad.
Pragmatisch geredeneerd zou je zeggen: waar maakt iedereen zich druk om? En: laat die vrouwen in niqaab maar naar opleidingen en universiteiten gaan, want dan komen ze in aanraking met alternatieve inzichten en andere mensen, en dat vergroot hun vrijheid. Terwijl een verbod op niqaabs op ROC's en universiteiten er waarschijnlijk alleen toe leidt dat zulke vrouwen geen opleiding volgen.
Niet dat dit het enige voorbeeld is van ideologische overtuigingen en vooronderstellingen bij rechts. Men hoeft geen door de wolf geverfd linksmens of normen- en waardenmullah als Francisco van Jole te zijn om dat te doorzien. Een paar voorbeelden van ideologische veronderstellingen bij rechts:
- 'Elk mens krijgt wat hij verdient.'
- 'Succes is het resultaat van hard werken.'
- 'Falen is gewoon omdat mensen te dom of te lui zijn.'
- 'Wat je zelf vergaart, mag je zelf houden'
- 'Wie niet werkt, zal ook niet eten.'
- 'De Markt is streng, maar rechtvaardig'
- 'De Markt regelt de dingen efficiënter en goedkoper dan de overheid'
- 'Criminelen kiezen gewoon voor hun eigen gedrag.'
- 'Vreemdelingen komen hierheen om te profiteren van wat wij hebben opgebouwd.'
- 'Vreemdelingen moeten daarom eerst maar bewijzen dat ze hun steentje bijdragen .'
- 'De kinderen van vreemdelingen gelden ook als vreemdelingen.'
- etc.
Daar zitten uiteindelijk ook weer vooronderstellingen onder, in feite een levensbeschouwing over hoe de wereld in elkaar steekt, morele overtuigingen, waarden, etc.