Uitzending: 13 augustus in de nacht van vrijdag op zaterdag om 01:30 naar 3fm en NL3.Gezocht: een jongere (tot 28 jaar) die het eens is met de stelling "Geloof is een foutje van de evolutie" (fragment van midas dekkers hierover hier: http://blikvoer.vara.nl/Onderwerp.aspx?id=83 )
Wil jij je mening hierover geven op radio en tv? Live vanuit de studio bij Nachtegiel, de radioshow van Giel Beelen in de nacht van vrijdag op zaterdag op 18 juni om 01:30 te Hilversum?
Stuur dan een mailtje naar: glenda.beekink@vara.nl
Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie
Moderator: Moderators
Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie
Ik kan geen mededelingensectie of zo vinden, dus ik hoop dat ik deze oproep hier goed plaats. De Vara is op zoek naar jongeren om mee te discussiëren in een uitzending over evolutie op 13 augustus. Hopelijk zijn hier jongeren te vinden die hierover een woordje willen doen.

- Ongeloveloos
 - Banned

Re: Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie
Helaas ben ik 28+   
   Maar mocht ik iemand afgoden dan is het Midas Dekkers wel.

Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Ja, die is ook 28+.  
 En ik ben ook 28+.  

Wel een aparte stelling trouwens, geloof is een foutje van de evolutie. Geloof is natuurlijk het bewijs dat het zo krankzinnig niet kan zijn of je kan het mensen wijs maken. Maar is dat een foutje van de evolutie? Volgens mij is het een 'ontwikkelingsfoutje'. Mensen zitten zo in elkaar gesleuteld dat ze vanaf hun geboorte hun verstand beginnen te ontwikkelen. Als je die aanleg op een rare manier gaat sturen, creëer je rare personen. Het is niet echt een foutje van de evolutie, maar een krankzinnige cultuur die de overhand heeft gekregen.

Wel een aparte stelling trouwens, geloof is een foutje van de evolutie. Geloof is natuurlijk het bewijs dat het zo krankzinnig niet kan zijn of je kan het mensen wijs maken. Maar is dat een foutje van de evolutie? Volgens mij is het een 'ontwikkelingsfoutje'. Mensen zitten zo in elkaar gesleuteld dat ze vanaf hun geboorte hun verstand beginnen te ontwikkelen. Als je die aanleg op een rare manier gaat sturen, creëer je rare personen. Het is niet echt een foutje van de evolutie, maar een krankzinnige cultuur die de overhand heeft gekregen.
Het is denk ik één van de eigenschappen die flink verspreid is onder de populatie omdat het evolutionair geholpen heeft. Een functionele fout.

Maar wat noem je dan allemaal evolutionair? Een oorzaak dat het geloof zo massaal is verspreid dat vrouwen in die patriarchale geloven worden gebruikt als broedkip. Maar is dat nou evolutionair?
Ik denk ook niet dat je dat succesvol kan noemen, volgens mij is het vernietigend.

Ik denk ook niet dat je dat succesvol kan noemen, volgens mij is het vernietigend.
Maar die cultuur had zich natuurlijk nooit zo ver kunnen verspreiden zonder bepaalde predispositie.els schreef: Het is niet echt een foutje van de evolutie, maar een krankzinnige cultuur die de overhand heeft gekregen.
Kinderen hebben de neiging om datgene wat volwassenen hen vertellen, voor waar aan te nemen.
Als kind ben je niet zo kritisch.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Henry Ford
- LordDragon
 - Bevlogen

is oorlog ook een foutje van de evolutie? 
MVG, LD.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

en wat te denken van tieners?LordDragon schreef:is oorlog ook een foutje van de evolutie?
MVG, LD.
Born OK the first time

Het begrip 'foutje' is zo relatief als wat natuurlijk.LordDragon schreef:is oorlog ook een foutje van de evolutie?
MVG, LD.
En ja: het is een (voor de winnaar) succesvol gedrag dat over het algemeen als negatief gedrag wordt beschouwd.
Geloof, over-eten, oorlog, korte-termijn-denken. Weet je er nog een?
Je zou kunnen stellen dat als je lang weet te overleven dat je dan evolutionair goed in elkaar zit gesleuteld. Zoals haaien bijvoorbeeld. Griezelige roof- en moordmachines, de haaienbaby's beginnen elkaar in de baarmoeder al op te peuzelen. Maar qua volhouden heel succesvol. 
Heel die evolutie is eigenlijk best een beetje beneden peil.

Heel die evolutie is eigenlijk best een beetje beneden peil.
Hm objectief bekeken zou je dus tegen moeten zijn.

Bedoel je tégen de evolutie en vóór een ontwerp? 
 Dan zou het om een ontwerpfoutje gaan.  
Maar wat ik al zei, het geloof is gewoon een soort parasiterend systeem dat gebruikt maakt van het vermogen om na onze geboorte te leren en te ontwikkelen. En het is zo verspreid door die broedkipfunctie, wat in feite ook een vorm van parasitisme is.
Wat ik me afvraag is of we hier weer vanaf kunnen komen, of zijn we als mensheid gedoemd het af te leggen tegen die parasieten, die naar het schijnt steeds weer de boventoon voeren.

Maar wat ik al zei, het geloof is gewoon een soort parasiterend systeem dat gebruikt maakt van het vermogen om na onze geboorte te leren en te ontwikkelen. En het is zo verspreid door die broedkipfunctie, wat in feite ook een vorm van parasitisme is.
Wat ik me afvraag is of we hier weer vanaf kunnen komen, of zijn we als mensheid gedoemd het af te leggen tegen die parasieten, die naar het schijnt steeds weer de boventoon voeren.
shit, 29.... anders had ik me opgegeven 

Waarom tot 28?   Als het nu BNN was, maar de VARA?
Is het deze Coen Brummer die gespreksleider is:
http://www.123people.nl/ext/frm?ti=pers ... wrt_id=487

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

het is specifiek voor een jongerenprogramma volgens mij.Fishhook schreef:Waarom tot 28? Als het nu BNN was, maar de VARA?