CDA:Roma bij overlast het land uit. (afleidingsspeeltje?)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

CDA:Roma bij overlast het land uit. (afleidingsspeeltje?)

Bericht door PietV. »

Sinti kwamen al vóór 1868 naar Nederland maar werden nooit als een aparte groep gezien. Zij voldeden klaarblijkelijk te weinig aan het bestaande Heidens- of Zigeunerbeeld. Net als de Lowara beschikten zij over Duitse, Franse of Belgische paspoorten. Zij woonden al langere tijd in West-Europa en kwamen niet uit Oost-Europa zoals de Kaldarasch en Ursari. Sinti hadden vaak circusachtige of kermisachtige beroepen. Pas vanaf 1928 werden door de Nederlandse overheid alle bovengenoemde groepen in zoverre zij nog in Nederland aanwezig waren, geëtiketteerd als Zigeuners.
De Kaldarasch, Ursari en Lowara zouden nu worden aangeduid als Roma.
http://www.art1.nl/nprd/factsheets/roma_en_sinti.pdf

Mirjam Sterk pleit ervoor om Roma bij overlast het land uit te zetten. Roma vrezen dat een rechts minderheidskabinet in navolging van Sarkozy harde maatregelen gaat nemen en hun het land uit gaat zetten. Even een kanttekening bij de reactie van Mirjam Sterk. Zij praat over het begrip Roma, maar verwijst naar Roemenen en Bulgaren. Maar het is een schemergebied met veel zigeuners die statenloos zijn. Sommigen hebben al meer dan 30 jaar een vestigingsvergunning, maar hebben nooit een verblijfsvergunning gekregen. Omdat Nederland ze niet wil erkennen. Maar slechts wil gedogen. Ik stel eigenlijk de volgende vragen: “Moet Mirjam Sterk met een duidelijker definitie komen rond het begrip Roma; en ten tweede is uitzetten het juiste middel of moeten dit soort zaken in EG verband worden opgelost”. Het wordt langzamerhand trouwens een bekende kreet. Foute mensen het land uitzetten. Marokkanen, Antilianen en nu Roma.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Marc G
Forum fan

Re: CDA:Roma bij overlast het land uit.

Bericht door Marc G »

Als je iemand het land wil uitzetten, moet je eerst weten waar iemand vandaan komt.
De Roemenen die nu door de open grenzen naar Nederland komen om bankautomaten te skimmen, of andersoortige misdadige praktijken uitvoeren, mag je voor mijn part terug sturen (mits ze in het thuisland een straf krijgen). Zet criminele zigeuners die al decennia in Nederland verblijven gewoon in de cel, waar criminelen over het algemeen thuis horen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Marc G schreef:Als je iemand het land wil uitzetten, moet je eerst weten waar iemand vandaan komt.
Een belangrijk gegeven. Het heeft geen zin om op de plek waar ooit een grens zat. Iemand uit de auto te zetten.
De Roemenen die nu door de open grenzen naar Nederland komen om bankautomaten te skimmen, of andersoortige misdadige praktijken uitvoeren, mag je voor mijn part terug sturen (mits ze in het thuisland een straf krijgen)

Dat vraag ik me af. Er bestaan verdragen tussen landen die het mogelijk maken om een gevangenisstraf elders voort te zetten. Soms is het een lapmiddel. En komen ze direct op vrije voeten.

Zet criminele zigeuners die al decennia in Nederland verblijven gewoon in de cel, waar criminelen over het algemeen thuis horen.
Lijkt me fair genoeg tegenover deze groep. Als ze hier familie hebben en er een zekere band met Nederland is. Maar het voorstel van Mirjam Sterk is snel te nivelleren tot ondoordacht. Je hoeft er niet veel woorden overheen te gooien om de beperkingen te voorschijn te halen. Ze wil snel (na 2014 is Roemenië lid van de EG) ongewenste Roma eruit gooien. Maar deze kreet is te ruim gesteld. En heeft veel haken en ogen.
Het komt me over als een imitatie van Geert Wilders. Onder het motto wij kunnen het ook. Maar kom dan met een goed voorstel en praat ook over bilaterale afspraken. En wees voorzichtig. Ook de Roma zijn in de tweede wereldoorlog hard getroffen. Zigeuners waren een potentieel doelwit van de nazi's. Uitzetten van deze groep kan de associatie opwekken dat er wederom met deze mensen geschoven gaat worden. Niemand die ze wil en ook kinderen kunnen hiervan de dupe worden.

Neemt natuurlijk niet weg dat je criminaliteit hard moet aanpakken. En op plaatsen waar wel wat te halen valt, bijvoorbeeld bij criminele Antillianen. Kijken of ze niet beter naar de Antillen kunnen worden overgebracht.
demmers
Forum fan

een nieuw "afleidingsspeeltje" de Romazigeuner...

Bericht door demmers »

Ze waren eigenlijk uit het nieuws verdwenen....
Maarrrrr opeens staan ze weer volop in de belangstelling...
Waar jaren doelbewust is weggekeken en ja...ook toen men wel had moeten ingrijpen....vallen de heren en dames van de politiek in een keer overelkaar heen om te praten over de moeilijkheden die er zijn met "zigeuners"....
Al de politieke loopbaan in gevaar komt of men wil er juist een starten dan is het heel belangrijk om een doelwit uit te zoeken.....
In Nederland heeft Wilders en zijn PvV de Islam en haar aanhangers tot doelwit gekozen...
Frankrijks "leider" heeft nu om zijn imago wat op te krikken de Roma en Sinti als slachtoffer uitgepikt...
Wat ik al schreef...jaren en jaren lang heeft de regering in Frankrijk geen poot uitgestoken naar die mensen...Ze hun gang laten gaan en nu zijn ze "in een keer" een probleem" en moeten ze terug naar waar ze vandaan komen! Bah! wat een misselijkmakende ordinaire en nare populist is de Franse smurf van een Sarkozy eigenlijk....:-)
En wat al te verwachten was...nu het "probleem" met de zigeuners in een keer hot is...zijn er in Nederland ook politici die willen scoren op dit punt....neem nu de burgemeester van Nieuwegein. De roept vandaag in de media dat hij vind dat zijn gemeente moet beginnen met het etnisch registeren van Roma's.... :(
Ik wist niet dat de PvV ook al burgemeesters had geleverd, is me zeker ontgaan....
Het is triest om te zien dat politici blijkbaar alles er voor overhebben om hun baantje te behouden....
Ook als dat over de rug moet van bepaalde groepen in de samenleving...nogmaals Bah!
BillvdBergh
Banned

Re: een nieuw "afleidingsspeeltje" de Romazigeuner...

Bericht door BillvdBergh »

Inderdaad , het was nooit een probleem en ik mis de aanleiding van het hoe en waarom van Roma.
Ik las ook in het nieuws gisteren dat een cameraman van het 1Vandaag is bedreigd. Maar die bedreiging
lijkt mij een logische reactie aangezien zij nu het mikpunt zijn geworden van "populistische" politici , programmamakers, provocatie, etcetra. EN ook nog gestalkt worden door camera's. Als de Roma een paar flinke klappen hadden uitgedeeld , dan had men vast gezegd : zie je nou wel ze deugen niet dus uitzetten. Ik kan me de bedreiging daarom ook voorstellen. Sterker , ik hoop dat er klappen vallen. Mensen
die over de ruggen van andere willen scoren verdienen simpelweg klappen.. :D

Nu trekt een CDA raadslid , Nico Stoevelaar , uit Eindhoven , openlijk zijn muil open en stelt dat homosexualiteit onnatuurlijk is. ( bron: Volkskrant).

Er zullen nog meer groepen volgen die het mikpunt worden van populisme.

Kotsmisselijk zulke figuren.
Cluny
Banned

Re: een nieuw "afleidingsspeeltje" de Romazigeuner...

Bericht door Cluny »

De beste genezingskansen heeft het verplicht gemixed wonen in de straat van woningstichtinghuizen van normale huurders en lekker veel roma-families.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Gezien het inhoudelijke deel wat zich uitstrekt over Roma zigeuners is het geheel bij elkaar gezet.
BillvdBergh
Banned

Re: CDA:Roma bij overlast het land uit. (afleidingsspeeltje?)

Dat is nou juist het punt waarom het nou steeds misgaat met in dit geval de Roma. Terwijl er ook veel Roma tussen zitten die heel hard hun best doen om er wat van te maken in de samenleving ,
in wat voor wijk zij dan ook zitten. Nu wordt wederom de hele groep op een hoop gegooid.
Het is vragen om problemen. .
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

ipv de roma te viseren zou men de thuislanden, EU landen notabene, een keertje onder druk kunnen zetten mbt uitsluiting, uitbuiting, discriminatie zodat die groepen het niet op een lopen zetten of niet meer slachtoffer zijn van racisme in de thuislanden.
BillvdBergh
Banned

Net als bij asielzoekers. In landen van herkomst wordt o.a. de onderdrukking van de lokale bevolking en het in-de- watten- leggen van dictators/fundamentalisten in stand gehouden , door voornamelijk Westerse machthebbers. Om die reden zal dit probleem zich blijven voordoen en de burgers
blijven vluchten.
Laatst gewijzigd door BillvdBergh op 23 sep 2010 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
F001
Banned

Bericht door F001 »

Ik denk dat uitzetten weinig zin heeft. Overmorgen komen ze toch weer links-of rechtsom het land binnen. Neem nu Roemeense zakkenrollers als voorbeeld. Een ware plaag in Amsterdam. Hele bendes worden naar Roemenië teruggestuurd en vervolgens staan ze binnen een week weer in Amsterdam zakken te rollen. Europa kent geen grenzen meer, dus het let Roma's niet om door heel Europa te reizen.

Wat Sarkozy nu doet heeft een politieke achtergrond. Om rechtse kiezers te winnen voert Sarkozy dit uitzetbeleid uit. Echter, die paar honderd Roma's die voor de camera worden 'uitgezet' valt in het niet van de duizenden die nog in Frankrijk zitten.
roodborstje

Bericht door roodborstje »

Het cda heeft wat mij betreft voortdurend een groot aantal griezels voortgebracht vanaf het prilste begin, neem nou een Hans Hille of een Mirjam Sterk om een paar modernere uitvoeringen van dit fenomeen te duiden, Sterk was me al eerder in de kamer opgevallen als een wufte debater, als je er doorheen prikt blijft er niet veel over van dit onzalig powerplayend mensje.
Criminaliteit moet worden aangepakt, boeven worden hier niet opgepakt, misdaad loont dankzij onze hermandad en een mentaliteit van als het moeilijk wordt moeten we maar gaan gedogen of zoiets; met onwillige honden is het slecht hazen vangen, of waar een wil is......
Heeft niets met links of rechts te maken, gewoon handhaven, that's all.
Dat de zigeuners nu door Sterk op de korrel worden genomen heeft nogal wat publiciteit gekregen, vind ik teveel eer voor een dergelijk misbaksel en hoop dat ze door de kamer ter verantwoording wordt geroepen en plat op haar smoel gaat met goedkoop scoren.
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

Zouden we niet beter een nieuwe westbank of gazastrook kunnen creeeren in de Noordzee? Kunnen we jaren alle "exoten" naar toe exporteren. We zijn heel goed in het maken van kunstmatige eilanden. Kunnen we ook de kunstmatige oplossingen mooi in kwijt.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

roodborstje schreef: Dat de zigeuners nu door Sterk op de korrel worden genomen heeft nogal wat publiciteit gekregen, vind ik teveel eer voor een dergelijk misbaksel en hoop dat ze door de kamer ter verantwoording wordt geroepen en plat op haar smoel gaat met goedkoop scoren.
Ze mag wat mij betreft flink toegesproken worden. Langzaam druppelen de interviews met Roma binnen. Sommigen zijn Nederlands staatsburger en anderen worden gedoogd. In de zware criminaliteit zijn ze ondervertegenwoordigd. Er is een groep die belasting ontduikt, hennep kweekt en handelt in oude materialen. De vervelende klanten binnen de gemeenschap waar sommige Roma's een broertje dood aan hebben. En die hun een naar woonwagen imago aansmeren. Er zijn ook volledig geïntegreerde Roma's die een HBO of universitaire achtergrond hebben. En nooit met de politie in aanraking zijn geweest. Het werkloosheid percentage schijnt hoger te zijn dan gemiddeld. Maar verder blijven het mensen die hier vaak al lang wonen en niet deze negatieve publiciteit verdienen. Want wie zijn de volgenden: Molukkers. Die tientallen jaren in kampen zaten omdat Nederland niet wist wat ze met hun aanmoesten. Om maar een willekeurige groep beet te pakken. Het gaat dus om crimineel gedrag en hierin moet je geen onderscheid maken. Maar gewoon keihard aanpakken.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

F001 schreef:
Wat Sarkozy nu doet heeft een politieke achtergrond. Om rechtse kiezers te winnen voert Sarkozy dit uitzetbeleid uit. Echter, die paar honderd Roma's die voor de camera worden 'uitgezet' valt in het niet van de duizenden die nog in Frankrijk zitten.
Het lijkt soms of het een luxe probleem is. Die mensen zitten in de weg, veroorzaken overlast en dan kiezen we maar voor een simpele oplossing. Over de grens met de hele familie. Kinderen voorop. En wat zijn het eigenlijk politieke vluchtelingen, economische vluchtelingen of ongewenste elementen van een samenleving. Ik denk het laatste. Iedere maatschappij kent zijn denkbeeldige onderklasse.
Plaats reactie