Wilders wil Beatrix uit Nederlandse regering

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

steen
Forum fan

Wilders wil Beatrix uit Nederlandse regering

Bericht door steen »

Vanmorgen in de Gazet van Antwerpen.
07:11 Geert Wilders, leider van de Partij voor de Vrijheid, vindt dat het Nederlandse staatshoofd niet langer deel moet uitmaken van de regering. Als het minderheidskabinet, dat hij vanuit de Tweede Kamer steunt, niet tot actie overgaat, zal hij zelf een initiatiefwetsvoorstel indienen.
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Wilders wil Beatrix uit Nederlandse regering

Bericht door The Prophet »

Ik wil Wilders uit de Nederlandse regering. Oh, wacht...

Strikt genomen heeft hij natuurlijk gelijk. Het is raar dat zo'n ondemocratisch fenomeen als een koningin invloed kan uitoefenen op het democratische proces. Niet vergeten dat de enige reden dat Beatrix koningin is, is omdat haar moeder het ook was. Dat ze het toevallig heel aardig doet, staat los van het principe.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

Op zich een democratische eis. Koningshuizen in Europa krijgen meer en meer een protocolaire functie. Ook in Belgie zal het koningsschap de huidige crisis slechts overleven als opsmuk voor staatsrecepties.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Naar mijn mening moet deze discussie vooral zakelijk gevoerd worden en niet op basis van republikeinse dan wel monarchistische principes. Op dit moment is er een systeem dat voor- en nadelen heeft. Door welk systeem wil Wilders dit vervangen en welke voor- en nadelen zal dat hebben?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Is dit niet een onderwerp dat zich leent voor een volksreferendum?

Ik zou het interessant vinden als men eens onderzoekt of de democratie bij veel positieve sentimenten vóór het koningshuis ook gebruikt zou kunnen worden om een in principe ondemocratisch systeem van erfopvolging in stand te houden. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr »

Ik vind dat een koningshuis niet in een democratie hoort. Zeker niet op de manier zoals in NL, veel te veel macht al wordt er net gedaan of dit niet zo is.
De PVV is niet de enige partij die dit wil, dus mij benieuwen hoe dit weer gaat lopen.

mvg
Ik zeg; google, dan weet je het ook.
Heptalogos
Banned

Bericht door Heptalogos »

Het is helemaal geen democratische eis dat een staatshoofd geen deel mag uitmaken van een regering, en het is ook niet raar. Alle democratische meerderheden in NL handhaven tot nog toe dit gegeven. Ik ben het met Hiëronymus eens dat je dit het beste pragmatisch kunt bekijken. Het staatshoofd heeft een rol in het informatieproces, die zeer strikt, professioneel en onpartijdig moet worden uitgevoerd. Formaliteit is het toverwoord in dat proces, juist om richting bevolking een zekere transparantie te scheppen en tegelijk serieus te worden genomen door de betrokken politici. Welk alternatief is er voor de invulling van zo'n rol die boven de partijen staat? Dat is bij voorkeur alvast geen politicus. Overigens, als het staatshoofd in die rol een fout maakt, dat wil zeggen zich niet houdt aan de gangbare consensus, dan is het m.i. gauw gedaan met die invulling. Dus de benodigde veiligheid zit al in het systeem ingebakken.
cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr »

Even voor jou informatie; het staatshoofd kan geen fouten maken!
Wordt er derhalve nooit op afgerekend, net als politici in veel gevallen.
Men is niet persoonlijk aansprakelijk, en wanneer men afgerekend dreigt te worden door een of andere parlementair onderzoek, word je toch gewoon burgemeester van "weet ik waar".
Allemaal lekker democratische toch?

mvg
Ali
Banned

Bericht door Ali »

cvr schreef:Even voor jou informatie; het staatshoofd kan geen fouten maken!
Kun je dat onderbouwen? Of is dat een te luxe verzoek?
cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr »

De koningin staat boven de wet!
Dat is pas luxe.

mvg
Heptalogos
Banned

Bericht door Heptalogos »

Cvr, ik leg net uit dat een staatshoofd het zich niet eens kan veroorloven om fouten te maken. Natuurlijk wordt ze erop afgerekend. Ze zat onlangs op het arrogante randje, waarop de onderhandelende partijen haar prompt passeerden. Dat zijn strafpunten die makkelijk leiden tot praktisch ontslag uit die rol. Het parlement controleert alles en heeft het laatste woord! Al moeten ze het hele koningshuis ontbinden. En of dat democratisch is.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

cvr schreef:De koningin staat boven de wet!
Dat is pas luxe.

mvg
Dat peuter jij zomaar uit je neus.

Enige overtuigende toelichting terzake zou jouwerzijds niet misstaan.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

ik wil een gekozen staatshoofd met dezelfde rechten als de koning, en na 5 jaar herkiesbaar.
Of we nemen gewoon de voorzitter van de tweede kamer als staatshoofd..... :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Hiëronymus schreef:Door welk systeem wil Wilders dit vervangen en welke voor- en nadelen zal dat hebben?
Goeie vraag. Van Wilders weet ik het niet, van mezelf wel. Nederland heeft een mooie traditie op dit gebied: de stadhouderloze tijdperken. Gingen prima.
Van mij mag Nederland morgen een staatshoofdloos tijdperk beginnen. De protocollaire taken - en zelfs het benoemen van (in)formateurs - kunnen overgenomen worden door de vicepresident van de Raad van State.
Grootste voordeel: zijn we eindelijk af van die ellende die de Minsteriële Verantwoordelijkheid voor het Koningshuis steeds weer met zich meebrengt (Greet Hofmans, Lockheed en nog zo wat zaken).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr »

Ali schreef:
cvr schreef:De koningin staat boven de wet!
Dat is pas luxe.

mvg
Dat peuter jij zomaar uit je neus.

Enige overtuigende toelichting terzake zou jouwerzijds niet misstaan.
Ga zelf googlen als je iets wilt weten wat voor iedereen in NL duidelijk is. #-o
Plaats reactie