Eén DVD te ver??? Tinnitus alarm.

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

mrBE
Forum fan

Eén DVD te ver??? Tinnitus alarm.

Bericht door mrBE »

:(

2011 begint voor mij spijtig genoeg met een rotgevoel, dat ik toch even kwijt wilde (vandaar de onevenredig lange post)...

Sinds vrijdagavond zit ik namelijk met een sissende piep in mijn hoofd. Eentje zoals je er wel eens een hebt na een concert, maar die normaal uitdooft na een dag of anderhalf. In dit geval NIET, dus. :(

Na de eerste nacht stelde ik me weinig vragen. Ook al omdat ik op geen enkel moment doorhad dat ik ergens zwaar over de schreef was gegaan met geluid. Ik heb GEEN vuurwerkfestijn bezocht, bv. Nu hij maar blijft duren, dringt het langzaam tot me door dat dit wel eens serieuze blok aan het been zou kunnen worden, en heb ik ook moeten toegeven dat de oorzaak eigenlijk voor de hand ligt achteraf bekeken. Ik heb die avond namelijk vrij langdurig (enkele uren) via mijn laptop en hoofdtelefoon naar enkele concert-DVDs geluisterd. En dit in een omgeving met TV op de achtergrond.

Hoe het precies kunnen gebeuren is, daar ben ik niet uit... Ik had slechts sporadisch het gevoel dat het wat hard stond, en dan draaide ik het volume terug, maar in het verleden heb ik al veel hogere volumes verwerkt via hoofdtelefoon. Maar er zijn dus wel een aantal factoren: door het achtergrondlawaai was ik waarschijnlijk niet in staat om ruis waar te nemen wanneer ik tussendoor de hoofdtelefoon afnam. Daardoor ongemerkt overexposure gekregen?? Het zou ook kunnen dat de geluidskwaliteit van de laptop niet zo best is en schadelijke frequenties produceert? Ik doe dit normaal niet. Ik moest het outputvolume ook hoog zetten om er voldoende geluid uit te krijgen... Het is het ook een paar keer gebeurd, na sleepmodus end., dat er iets met het afspelen misliep en dat ik enkele seconden in plaats van muziek luide ruispieken te verwerken kreeg. En tenslotte gebeurde het in een periode dat ik met de feestdagen erg loom en minder alert ben, alcohol en zwaar eten en buiten te koud enz. Waardoor het effect ook makkelijker kon "binnensluipen", vermoed ik.

Wat er ook van zij, het lijkt me wel duidelijk dat de oorzaak bij de muziek ligt. Ik heb wel eens last gehad van mijn bloeddruk, en ik heb ook last van huidschilfers in het oor(beiden vernoemd als oorzaken van oorsuizingen), maar het zou wel erg toevallig zijn indien het net nu zoiets zou blijken te zijn. Voor zover ik kan waarnemen is er ook geen verschil tussen beide oren, en nagenoeg géén fluctuaties.

Zijn hier andere mensen die ervaring hebben met deze symptomen?

Wat ik er over lees op forums end. belooft weinig goeds... Veel kans dat dit niet te behandelen is, én blijvend. Waar ik op zit te hopen is dat er wel degelijk een significante schemerzone is van mensen waar het langer duurt dan een dag of twee, maar desondanks toch uitdooft na bv. enkele weken, en dat deze mensen zich minder laten horen op forums. Een soort van negatief selectie-effect.

Hoe erg is het? Wel, het is zeker geen allesoverweldigend geluid. En ik heb inderdaad al ondervonden dat de waarneming ervan vaak volledig verdwijnt zodra je je op iets anders kan concentreren. Ik heb gisteren gedurende de dag op mijn werk momenten gehad dat ik goede hoop had dat het grotendeels verdwenen was. Helaas, pindakaas: vooral bij het inslapen en wakkerworden, en tot nu toe speciaal in de ochtend, is het héél moeilijk om NIET met mijn aandacht af te dwalen naar het geruis. Ik merk nu al dat ik slaapachterstand heb ondanks het feit dat ik vroeg naar bed gegaan ben de laatste 3 dagen. En waar ik ook wel mee zit: ik ben geen supersociaal wezen en ik ben dus váák alleen en in een stille omgeving. Die laptop was trouwens nieuw, en één van de redenen van aankoop was om een stillere PC te hebben. Nou, van ironie gesproken... Eigenlijk kan ik achtergrondgezoem goed gebruiken, nu!

Het is dus perfect mogelijk, onder de juiste omstandigheden, om het storende effect het grootste deel van de tijd gewoon te elimineren. Maar dat blijkt, zeker in mijn manier van leven, allesbehalve vanzelfsprekend. Ik besef verstandelijk perfect dat de sleutel van het probleem bijna volledig ligt bij hoe je in staat bent er zelf mee om te gaan. Maar zeker op dit moment zit ik nog in een fase van bevreesd afwachten of het blijft (wat dus helaas betekent dat je geregeld bewust concentreert op het geluid), het gewicht van het besef van iets *definitiefs* en mogelijk afscheid van de stilte, en frustratie vanwege de banaliteit en vermijdbaarheid van de oorzaak. Een gevolg dat volstrekt onevenredig is met de "misstap" die ertoe leidde.

Nou, het is wel te horen dat ik geen geboren optimist ben. Ik kan me na amper 3-4 dagen al niet meer voorstellen dat het TOCH nog zou stoppen of minderen... #-o
Yours
Ervaren pen

Re: Eén DVD te ver??? Tinnitus alarm.

Bericht door Yours »

@mrBE,

Een nare situatie.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee en kan je dus niet van advies dienen.
Ik wens je sterkte toe en spreek tevens letterlijk de wens uit dat het met een sisser afloopt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Ik heb al jaren last van oorsuizingen, het komt door het overmatig blootgesteld geweest zijn aan het lawaai van de alarms op de fabriek waar ik werkte. Overdag valt het meestal wel mee omdat er dan genoeg lawaai is maar snachts of op heel stille momenten heb ik er dan weer last van. De dokter zegt dat
het waarschijnlijk een accute, blijvende schade is. Dus ik heb ermee leren leven, vooral ,als ik het hoor, er niet op concentreren. Hopelijk is het bij jou niet van blijvende aard, ik ken mensen zoals dj's die er ook last van hebben. Het gaat slechts in weinig gevallen weer over, maar het kan.

sterkte, MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

LordDragon schreef:Dus ik heb ermee leren leven, vooral ,als ik het hoor, er niet op concentreren.
Ik heb er al meer dan twintig jaar last van. Niet door overmatig lawaai, want ik ben altijd gek op stilte geweest. Een beetje bitter dus dat ik nu met Tinnitus zit. Feitelijk weet niemand echt de oorzaak. Je gehoor is zo'n fijn mechanisme dat zelfs een slechtgevallen verkoudheid blijvende schade kan aanrichten. En inderdaad, de kunst is negeren, je aandacht er af houden. Daarom zeg ik het maar aan zeer weinig mensen want telkens ze vragen "en hoe is het met je Tinnitus" hoor ik het weer. Vandaag hoor ik het voor de eerste keer terwijl ik dit postje schrijf.

Dus we zijn veroordeeld tot geboeidheid door interessanter dingen...
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vervelend Mr BE. Ik heb er ook last van aan een kant. Bij mij is het gekomen door een overstuurde versterker van de gitarist van het bandje waar ik een tijdje in speelde. De eerste paar dagen was het een fluitend/sissend geluid. Na een paar dagen werd het iets minder. Ik ondervind er eigenlijk weinig hinder van, alleen op momenten dat je er aan herrinnerd wordt, zoals dit topic, is het wat sterker aanwezig. Ik hoop voor jou dat het niet blijvend is en mocht dat wel zo zijn, dat je er in je dagelijks leven niet te zeer door gehinderd wordt.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Sterkte mrBE!!

Zelf heb ik gelukkig nergens (blijvend) last van, al heb ik twee of drie keer in het jaar een paar dagen/weken dat ik een vake brom in mijn gehoor heb bij stilte.
Dit kan ik echter niet koppelen aan schadelijke activiteiten, en het kan evengoed iets neurologisch zijn.

Maar het gaat altijd weer weg, en verder is het gehoor prima.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Nooit last van gehad, hoewel ik er van hou om regelmatig het volume flink omhoog te draaien, maar dan meestal niet langer dan voor ongeveer een kwartier. Lijkt me heel vervelend. Ik hoop voor je dat het gauw zodanig minder wordt dat het voor jou draaglijk en aanvaardbaar wordt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom bij de club.
Ik heb er al zo een jaar of 15 a 20 last van.
Gaat nooit meer over.

Als ik vermoeid ben, (zoals nu) dan heb ik er meer last van.
Het giert (suist) dan zelfs over de muziek van de radio heen.
Ben ik goed uitgerust dan blijft het meestal beperkt tot een 50 Hz achtergrondbrom.
Weg is het nooit.

Oorzaak, werk in de landbouwmechanisatie en garages met luchtgereedschap vroeger.
20 Jaar tegen de grens je oren belasten (zonder dat het gaat of blijft piepen) zorgt voor gehoorschade.

Wen er maar aan............
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vervelend mrBe, je zult het niet geloven maar ik heb er ook last van. Over de oorzaak is geen eenduidigheid. Maar hoogstwaarschijnlijk heeft het te maken met beschadigde trilhaarcellen in het binnenoor (cochlea). De normale functie is verstoord en het gebrek aan fine tuning openbaart zich in tinnitus. Er zijn meer oorzaken aan te wijzen, maar dit is wel de meest voorkomende. Er is goed nieuws, het is niet levensbedreigend en meestal verminderen de klachten na verloop van tijd. Op dit forum wordt veel aandacht geschonken aan het onderwerp. Het gevaar bestaat dat horden ervaringsdeskundigen jouw tinnitus erger maken. Alle adviezen kunnen je ook op het verkeerde been zetten. Het bijkomende nadeel is dat je er constant mee bezig bent. En het meer gaat opvallen. In ernstige gevallen kun je een afspraak maken met een KNO-arts, die je doorstuurt naar een audiologisch centrum. Na een gehoortest kun je op proef een tinnitusmaskeerder proberen. Deze is instelbaar en geeft een soort ruis. Een tegengeluid wat de klachten doet verminderen.
Ook kan een consult bij een psycholoog helpen. Deze kan je helpen met bepaalde ontspanningsoefeningen. Dit zijn concrete zaken waar je echt iets aan hebt. Manueel therapeuten, magnetiseurs, Reiki-beoefenaars etc. kun je beter aan anderen overlaten.
Maar zoals ik aan het begin al zei: "Geduld en gewenning". Ga op vakantie naar de kust (ruizen zee) en niet naar een hutje op de hei. Waar het akelig stil is. Vermijdt lawaai en drink minder alcohol . En soms kan een simpel watje in je oor al een vermindering van klachten geven. De warmte en het dempen van bepaalde tonen kan verlichting geven.

Groeten,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MR BE

Geen last van duizeligheid of een gevoel van misselijkheid? Soms kan dit fenomeen ook als gevolg van een verkoudheid op griepje opreden en kent een spontaan herstel in enkele weken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Bedankt iedereen voor de reacties! En sorry aan hen bij wie ik daarmee de fluittoon even terug op de voorgrond gehaald heb...

Aan de ene kant voel ik me een beetje een drama queen, maar ja als je voortdurend verhalen leest over hoe het dikwijls "onherstelbaar" en "voor altijd" is, dan voel je je toch wel even niet lekker... Raar trouwens dat gewoon de wetenschap dat je veel lotgenoten hebt, op zich een troost is.

PietV,
Op dit (=> Tinnitus) forum wordt veel aandacht geschonken aan het onderwerp. Het gevaar bestaat dat horden ervaringsdeskundigen jouw tinnitus erger maken. Alle adviezen kunnen je ook op het verkeerde been zetten. Het bijkomende nadeel is dat je er constant mee bezig bent. En het meer gaat opvallen. In ernstige gevallen kun je een afspraak maken met een KNO-arts, die je doorstuurt naar een audiologisch centrum.
Dat forum had ik al gevonden, en je hebt gelijk dat het gevaar bestaat dat je jezelf teveel concentreert op de hele toestand. Die KNO-arts, dat gaat niet lukken in België. :wink: Maar ik plan wel een bezoekje aan de huisarts vrijdag. Na enkele dagen merk ik trouwens al dat het ofwel wat geminderd is, of dat ik er al wat beter mee om kan. Al heb ik nu de indruk dat mijn gehoor een beetje overgevoelig is. En vooral de nacht is nog steeds verre van wat het moet zijn. Ik ben meerdere malen wakker geworden, terwijl ik toch niet echt de indruk had dat ik me overdreven op het geluid concentreerde. Als ik dan half wakker ben, is het geluid wel opdringerig, maar aan de andere kant niet "hard". Ik heb de INDRUK dat ik het voldoende negeer, maar toch blijkt het te storen bij de slaap???

DrWho,
Geen last van duizeligheid of een gevoel van misselijkheid? Soms kan dit fenomeen ook als gevolg van een verkoudheid op griepje opreden en kent een spontaan herstel in enkele weken.
Heb niet meteen die symptomen, dus zeer weinig kans. Ik moet wel zeggen dat ik de hypothese van de hoge bloeddruk serieuzer begin te nemen. Indien niet als eerste/enige oorzaak (daarvoor is het langdurig luisteren naar de DVDs té voor de hand liggend), dan misschien wel als schepje erbovenop. De ruis leek zeker de eerste nacht namelijk erg veel op die waarvan ik een aantal maanden geleden nogal eens wakker werd, toen ik een erg hoge bloeddruk had. Dat is dan met medicijnen en met veel beweging in de zomer weggegaan. Maar de laatste weken had ik het af en toe terug, en mijn algehele gevoel wees ook in de richting. Ik ben ondertussen weer 2 keer gaan joggen om terug wat gezonder er tegenaan te gaan, en gisterenavond een tijdje na dat lopen veranderde de aard van de ruis/piep gedurende een tijdje. Nu en dan wordt de eentonigheid ook doorbroken.. Zou kunnen zijn omdat mijn bloeddruk al geleidelijk een beetje daalt??? Enfin, na mijn doktersbezoek vrijdag weet ik misschien al wat meer.

Aan de ene kant zit ik een beetje op die diagnose te hopen, maar aan de andere kant heb ik ook ervaringen gelezen dat de ruis zelfs na normalizering van de bloeddruk gewoon blééf. :(

Wat er ook van zij, indien de SLAAP in orde komt dan zal ik me al een heel stuk beter voelen.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

om te slapen kan je een cd met natuurgeluiden opzetten, zo van het ruisen van de golven van de zee, dat was bij mij het beste, soort tegenruis.

MVG, LD.

Ps "echo's of nature" is een goeie reeks waar je van die rustgevende cd's hebt.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Kleine update:

op doktersbezoek geweest, en de huisdokter heeft uit elk oor zowat een mini-Mont Blanc massief verwijderd. :D :D Werkelijk gi-gan-tische oorstoppen. Ik kon mijn ogen niet geloven dat ik dat nooit opgemerkt heb! Het moet zijn dat dit zo geleidelijk gaat dat het aan de aandacht ontsnapt. Ook nog nooit voorgehad in bijna 40 jaar.

Ik hoor plotseling dingen die ik al een héle tijd niet meer gehoord heb. :D Vooral klaterend water is een rare gewaarwording.(en op dit moment misschien niet waar ik op zat te wachten, lol).

Dat is het goeie nieuws, maar er is ook een donker randje. De oorstoppen zijn namelijk niet de directe oorzaak van de suizingen. Dwz: die zijn gebleven na het verwijderen.

Wat er vermoedelijk gebeurd is, is dat ik het geluid van de hoofdtelefoon veel te hard had staan omdat de oorstoppen het meeste geluid tegenhielden. Mogelijk gold dit niet in gelijke mate voor alle frequenties, en heb ik dus op bepaalde frequenties een trauma opgelopen...

Dokter heeft wat spierontspannertjes voorgeschreven, maar ook hij wil niet beloven dat het volledig weggaat.

Gelukkig is het al wel een stuk beter, al heb ik geen idee hoeveel verbetering toe te wijzen is aan een echte vermindering, of aan gewenning. In ieder geval ben ik me er minder en minder van bewust en slaap ik terug vrijwel normaal. Daar teken ik voor!! :mrgreen:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

mrBE schreef:
Dokter heeft wat spierontspannertjes voorgeschreven, maar ook hij wil niet beloven dat het volledig weggaat.

Gelukkig is het al wel een stuk beter, al heb ik geen idee hoeveel verbetering toe te wijzen is aan een echte vermindering, of aan gewenning. In ieder geval ben ik me er minder en minder van bewust en slaap ik terug vrijwel normaal. Daar teken ik voor!! :mrgreen:
Klinkt goed. Je went er vanzelf aan. Ontspannende middelen zijn over het algemeen niet nodig. Ga je frequent aan deze middelen dan krijg je er een probleem bij. Bijvoorbeeld een normaal slaapritme. Waardoor de klachten op andere tijdstippen opspelen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hier nog een met tinitus, ook al jaren, een piepend suizend geluid in bijde oren maar links harder dan rechts, gevolg van erfelijke (mijn vader had het ook) aanleg en werken in een lawaaiige
fabriek.
Ik het begin werd ik er gek van maar het went, net als Siger hoor ik het nu ik je post las, straks is het weer weg.
Gebeurt dat ik er soms weken niet aan denk, het is er echter wel.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie