Paniek in horoscopenland

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Paniek in horoscopenland

Bericht door lanier »

Horoscopen zijn klinkklare onzin

ROTTERDAM - Paniek in Fabeltjesland! Horoscopen blijken namelijk volstrekte nonsens. Volgens astronomen zit de dierenriem er al duizenden jaren flink naast door een afwijkende aardas. Daarom willen zij een nieuw sterrenbeeld toevoegen aan de twaalf bestaande. Wie tussen 29 november en 17 december geboren wordt, is een Ophiuchus of Slangendrager.

Dat komt omdat een sterrenbeeld oorspronkelijk door de Babyloniërs aan een pasgeborene werd toebedeeld op basis van het gesternte waarin de zon op dat moment stond. Maar na duizenden jaren is er daarop een afwijking van ongeveer één maand. Zo zouden Vissen dus eigenlijk Watermannen zijn.

Maar astrologen hebben het over 'oud nieuws' en zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken over de verschuiving in onze sterrenbeelden. De westerse astrologen gebruiken over het algemeen een systeem dat gestoeld is op de seizoenen en niet op het wetenschappelijke Babylonische systeem dat op het gesternte gebaseerd is.

Paniek
Op het internet ontstond toch enige paniek na het 'oude nieuws'. Was onze horoscoop sowieso dan altijd al fout? Zullen de voorspellers die nu gaan aanpassen met een dertiende teken van de dierenriem? "En wat met mijn tattoo met mijn sterrenbeeld?", vroeg een ongeruste 'believer' zich op Twitter af. Collega's in hetzelfde schuitje wilden hun tattoo zelfs meteen laten weghalen.

Voor het geval u een Slangendrager bent, geven we nog mee dat het dertiende teken van de dierenriem geassocieerd wordt met genezing, verlichting, geneeskunde en hogere opleiding. Of hoe de flauwekul verder uitdijt.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... nzin.dhtml

Hebben sommige mensen zich dan anders voor gedaan dan wie ze daadwerkelijk zijn? :wink:

Ik vraag me af waarom men naar de seizoenen kijkt en waarom men niet verder kijkt dan de atmosfeer; horoscopen hebben te maken met sterrenbeelden en die trekken zich niets aan van seizoenen hier op aarde.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Samante

Re: Paniek in horoscopenland

Bericht door Samante »

Welnu, dan moeten de astrologie-aanhangers misschien maar overstappen op de Tarot, de I-tjing of het handlezen.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Stond ook in onze krant. Het meest verbazende vond ik dat het afgeschilderd werd als een "nieuw" inzicht, terwijl dit bij mensen die weten hoe de wereld in elkaar zit toch al algemeen bekend is sinds honderden jaren. :D

Overigens is het natuurlijk wel volledig wáár dat het geen enkele impact gaat hebben op de astrologische nauwkeurigheid. :lol:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Precessie daar hebben de astrologen geen rekening mee gehouden. Overigens wel leuk te zien dat in elk geval één astrologe die ik ooit kende hiervan en van astronomie in het algemeen weinig kennis had. Juist dit afwezig zijn van kennis maakt misschien de ware astroloog :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenriem
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Inderdaad.
Ik wist al enige tientallen jaren dat de sterrenbeelden vergeleken met een paar duizend jaar geleden verschoven zijn; volgens mijn herinnering zelfs twee maanden.
Nog afgezien van het feit dat sterrenbeelden niets anders dan wiskundige projecties zijn op een boloppervlak met de aarde als willekeurig middelpunt.

Feitenkennis wordt in de astrologie blijkbaar niet hoog gewaardeerd. Anders kan ik de "paniek" onmogelijk begrijpen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Het leek me wel een typisch "pruimentijd" bericht dat door de journalist zelf al niet bijster serieus genomen werd...
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Niet voor het een of ander .. maar..
Zou het niet zo KUNNEN zijn dat het gaat om de plaats in het jaar ( tijd) en dat de sterrenbeelden slechts als de "cijfers van de klok" dienen ? waarbij het niet uitmaakt hoe dat cijfer er uitziet, als je maar weet waar de wijzer staat.

Maar ik heb dit geloof ik al eens in andere bewoordingen proberen uit te leggen.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Raven schreef:Niet voor het een of ander .. maar..
Zou het niet zo KUNNEN zijn dat het gaat om de plaats in het jaar ( tijd) en dat de sterrenbeelden slechts als de "cijfers van de klok" dienen ? waarbij het niet uitmaakt hoe dat cijfer er uitziet, als je maar weet waar de wijzer staat.

Maar ik heb dit geloof ik al eens in andere bewoordingen proberen uit te leggen.

Nee sterrenbeelden zijn door mensen bedachte patronen die in een één dimensionaal vlak gezien worden waarbij ten onrechte gedacht wordt dat die hemellichamen onderling verband kennen als sterrenbeeld. Daar helpt klok noch klepel bij :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De sterren beïnvloeden ook niet het leven van de mensen. De stand van de sterren gehoorzaamt dezelfde wetten, die de mensen volgen. Inderdaad als een klok. De klok beïnvloed de tijd niet, maar je kunt er wel de tijd c.q. voortgang van de tijd van af lezen en de toekomst bepalen. Zo beïnvloeden de sterrenbeelden de mensheid niet, maar je kunt er wel de situatie en voortgang van de mens aan aflezen en je kunt de toekomst bepalen.

En laten we wel wezen. Het is nog nooit bewezen, dat astrologie niet werkt. En als astro-critici wijzen op de vele voorspellingen, die niet uitkwamen, bedrijven ze casuïstiek en doen vandaar uit een aanname en geloven daarom, dat astrologie onzin is. Dus niet geloven in de astrologie is een geloof, net als het wel geloven in astrologie. Dus degenen, die de astrologen en hun aanhang bekritiseren zijn hypocriete huichelaars.

Zolang niet bewezen is, dat astrologie onzin is, is de astrologie een ervaringswaarheid.

(Met dank aan Roald. Zo zie je maar weer, dat ik nog altijd leer).
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik dacht al, waar ken ik die redenering van........ :D
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Berichten verwijderd, ik had even te snel gelezen.

Admin Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:
Raven schreef:Niet voor het een of ander .. maar..

Nee sterrenbeelden zijn door mensen bedachte patronen die in een één dimensionaal vlak gezien worden waarbij ten onrechte gedacht wordt dat die hemellichamen onderling verband kennen als sterrenbeeld. Daar helpt klok noch klepel bij :wink:
Ik ben weer onduidelijk geloof ik...
Als je uitgaat van de "echte" natuur tijd .. dus de plek in het jaar, oftewel de plaats die de aarde in zijn baan heeft dan kan je de sterrenbeelden gebruiken zoals je ook de cijfers van een klok gebruikt.
dat tegenwoordig die cijfers verschoven of anders zijn maakt dan niet uit, de oude positie geeft de juiste tijd aan. ( nooit zo'n houten klok gehad waarvan je ook de cijfers kon verplaatsen?)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Allemaal leuk en aardig, maar wat voor invloed heeft een sterrenbeeld op ik weet niet hoeveel lichtjaren afstand op mijn functioneren en mijn toekomst? Als het seizoensgebonden is, maakt het dan nog iets uit waar ik woon? Of ik met vakantie ga, waar naartoe en hoe lang? Is dat ooit onderzocht?
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Raven schreef:Zou het niet zo KUNNEN zijn dat het gaat om de plaats in het jaar ( tijd) en dat de sterrenbeelden slechts als de "cijfers van de klok" dienen ?
De plaats in het jaar is eveneens volstrekt willekeurig.
Tweeduizend jaar geleden begon het jaar ergens in maart.
Vilaine schreef:Het is nog nooit bewezen, dat astrologie niet werkt.
Het is ook nog nooit bewezen dat je van masturberen geen ruggemergkanker krijgt.
Raven schreef:Als je uitgaat van de "echte" natuur tijd .
Welke natuurtijd? Die is op de evenaar ook al anders dan op de polen.
dus de plek in het jaar, oftewel de plaats die de aarde in zijn baan heeft dan kan je de sterrenbeelden gebruiken zoals je ook de cijfers van een klok gebruikt.
En waar in de baan neem je het startpunt? Volstrekt willekeurig.

Onlangs heb ik gelezen over een paar onderzoeken naar de/het gebrek aan werking van astrologie. Heel typerend weet ik niet meer waar. Als ik het terugvind zal ik een link plaatsen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een goede astroloog houdt zich aan de regels van het Forer-effect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Forer-effect
Plaats reactie