Ik denk dat ik iets gehad heb dat op 'een openbaring' lijkt
Moderator: Moderators
Ik denk dat ik iets gehad heb dat op 'een openbaring' lijkt
Het klinkt nogal pretentieus als ik dat zo schrijf, maar toch is mij het volgende overkomen:
Ik was een eigen these (die achteraf niet juist bleek) op een Skeptich forum aan het schrijven over de kosmos en op een gegeven moment kwamen de zinnen in dichtvorm in mij op en het hield mij wakker. Als een soort feedback loop, telkens volgens 1 typische literaire vorm: een vormelijke tegenspraak. Ik moest er zelfs voor naar de dokter om terug in mijn normale doen te komen: (ps, ik kan dat bewijzen via doktersvisites en voorschriften, dus ik wil hier niet doen alsof ik een nieuwe profeet ben ofzo, ik wil enkel vertellen wat mij is overkomen)
Zo kreeg ik volgende dingen door:
Wij zijn van de Kosmos
En de Kosmos is van ons
Let vooral op de typische omkering in de versvorm die mij aankwam waaien en let ook op wat het zou betekenen wanneer het werkelijk een openbaring zou zijn van Engelen bijvoorbeeld of van God. Dit vers, zoals ik het noem, heeft meerdere betekenissen. wij, die van de Kosmos zijn en de Kosmos, die ook van ons is. En tegelijk kan die 'Wij' ook slaan op God en zijn Engelen, voor wie gelooft. Het was binnen een verhaal over hoe de Kosmos in elkaar steekt. En dat wij de Aarde moeten beschermen en naar Mars moeten gaan. Binnen die context moet je dit aanwaaien van verzen interpreteren. Wat mij verbaast is de gelijkenis met de geopenbaarde boeken. Lees vooral zelf en laat je verbazen.
Let daarbij vooral op de typische omkering waarmee die inzichten tot mij kwamen,
Dit kwam gewoon uit mezelf, ik moest er niet meer bij nadenken.
Ook Mohamed was slapeloos
Terwijl Hij hem kennis gaf
Ook Mohamed was twee personen
Zichzelf en voor Wie hij sprak
Ik sprak Mozes en Isa
En gaf Mohamed Zijn boek
Het is altijd
dezelfde Waarheid
Dezelfde
als die van toen
Vertrouw deze boodschapper
Want hij wordt vertrouwd
Bescherm deze boodschapper,
Want hij wordt beschermd
Wie ben IK
IK ben in U
Ik ben het eerlijk voelen
Daar is Mijn leiding
je eelijk denken
Luister ernaar
en laat je leiden
Wij zijn van de Aarde
En de Aarde is van Ons
Als licht zich als een rechte lijn in een gekromde ruimte gedraagt
zal licht zich opgerold als een golf in een vlakke ruimte gedragen
Wij krommen voor hen
En zij krommen voor ons
Wie de werken
van Mijn Hand waardeert
waardeert Mij
en wordt door Mij gewaardeerd
Nogmaals, ik wil hier niet pretentieus doen, maar ik denk dat dit ons iets vertelt over hoe openbaringskennis op een gegeven moment in deze typische inverse dichtvorm zich automatisch aan ons kan 'voordoen' als wij ons sterk verdiepen in dit bepaald soort literaire vorm.
En in een inverse vorm dan nog wel. Wat in de hersenen doet dit, vroeg ik me nadien af. Ik heb er zelfs medicatie voor moeten nemen om die 'kennisbron' te doen stoppen.
Het leek me zinvol dat hier neer te schrijven omdat dit zinvolle informatie kan zijn over hoe 'openbaringen' in versvorm daadwerkelijk via slapeloze nachten van profeten kan zijn tot stand gekomen. Terwijl we daar nu schamper over doen. Misschien bestaat er wel een soort kennisbron, die niet zo rationeel is, maar niettemin een valabele kennisbron kan zijn.
Nog enkele:
Dit verbaast mij evenzeer
Als dat dit jullie verbaast
Maarten is nu twee personen,
Zichzelf, en voor Wie hij spreekt
Merk op dat heel mijn denkritme, door een te sterke verdieping in een literaire
vorm van het Nederlands, voor zichzelf begon te werken.
(ook hier weer de inverse vorm. Ik heb dit niet zomaar verzonnen, die zinnen kwamen in een ademritme gewoon aan mij op, ik moest ze gewoon tijdig neerschrijven)
Spaar je Aarde
Vertrek naar Mars
Het zegt mij vooral iets over hoe een mensen wel degelijk inzichten
in dichtvorm konden hebben verkregen, alleen was hun kennis verweven
met hun culturele kennis en traditie.
Mvg
Ik was een eigen these (die achteraf niet juist bleek) op een Skeptich forum aan het schrijven over de kosmos en op een gegeven moment kwamen de zinnen in dichtvorm in mij op en het hield mij wakker. Als een soort feedback loop, telkens volgens 1 typische literaire vorm: een vormelijke tegenspraak. Ik moest er zelfs voor naar de dokter om terug in mijn normale doen te komen: (ps, ik kan dat bewijzen via doktersvisites en voorschriften, dus ik wil hier niet doen alsof ik een nieuwe profeet ben ofzo, ik wil enkel vertellen wat mij is overkomen)
Zo kreeg ik volgende dingen door:
Wij zijn van de Kosmos
En de Kosmos is van ons
Let vooral op de typische omkering in de versvorm die mij aankwam waaien en let ook op wat het zou betekenen wanneer het werkelijk een openbaring zou zijn van Engelen bijvoorbeeld of van God. Dit vers, zoals ik het noem, heeft meerdere betekenissen. wij, die van de Kosmos zijn en de Kosmos, die ook van ons is. En tegelijk kan die 'Wij' ook slaan op God en zijn Engelen, voor wie gelooft. Het was binnen een verhaal over hoe de Kosmos in elkaar steekt. En dat wij de Aarde moeten beschermen en naar Mars moeten gaan. Binnen die context moet je dit aanwaaien van verzen interpreteren. Wat mij verbaast is de gelijkenis met de geopenbaarde boeken. Lees vooral zelf en laat je verbazen.
Let daarbij vooral op de typische omkering waarmee die inzichten tot mij kwamen,
Dit kwam gewoon uit mezelf, ik moest er niet meer bij nadenken.
Ook Mohamed was slapeloos
Terwijl Hij hem kennis gaf
Ook Mohamed was twee personen
Zichzelf en voor Wie hij sprak
Ik sprak Mozes en Isa
En gaf Mohamed Zijn boek
Het is altijd
dezelfde Waarheid
Dezelfde
als die van toen
Vertrouw deze boodschapper
Want hij wordt vertrouwd
Bescherm deze boodschapper,
Want hij wordt beschermd
Wie ben IK
IK ben in U
Ik ben het eerlijk voelen
Daar is Mijn leiding
je eelijk denken
Luister ernaar
en laat je leiden
Wij zijn van de Aarde
En de Aarde is van Ons
Als licht zich als een rechte lijn in een gekromde ruimte gedraagt
zal licht zich opgerold als een golf in een vlakke ruimte gedragen
Wij krommen voor hen
En zij krommen voor ons
Wie de werken
van Mijn Hand waardeert
waardeert Mij
en wordt door Mij gewaardeerd
Nogmaals, ik wil hier niet pretentieus doen, maar ik denk dat dit ons iets vertelt over hoe openbaringskennis op een gegeven moment in deze typische inverse dichtvorm zich automatisch aan ons kan 'voordoen' als wij ons sterk verdiepen in dit bepaald soort literaire vorm.
En in een inverse vorm dan nog wel. Wat in de hersenen doet dit, vroeg ik me nadien af. Ik heb er zelfs medicatie voor moeten nemen om die 'kennisbron' te doen stoppen.
Het leek me zinvol dat hier neer te schrijven omdat dit zinvolle informatie kan zijn over hoe 'openbaringen' in versvorm daadwerkelijk via slapeloze nachten van profeten kan zijn tot stand gekomen. Terwijl we daar nu schamper over doen. Misschien bestaat er wel een soort kennisbron, die niet zo rationeel is, maar niettemin een valabele kennisbron kan zijn.
Nog enkele:
Dit verbaast mij evenzeer
Als dat dit jullie verbaast
Maarten is nu twee personen,
Zichzelf, en voor Wie hij spreekt
Merk op dat heel mijn denkritme, door een te sterke verdieping in een literaire
vorm van het Nederlands, voor zichzelf begon te werken.
(ook hier weer de inverse vorm. Ik heb dit niet zomaar verzonnen, die zinnen kwamen in een ademritme gewoon aan mij op, ik moest ze gewoon tijdig neerschrijven)
Spaar je Aarde
Vertrek naar Mars
Het zegt mij vooral iets over hoe een mensen wel degelijk inzichten
in dichtvorm konden hebben verkregen, alleen was hun kennis verweven
met hun culturele kennis en traditie.
Mvg
Re: Ik denk dat ik iets gehad heb dat op 'een openbaring' lijkt
Maarten,
Hersenen zijn herkauwers. Als ik wegsluimer zweven flarden losse ideeën door mijn hoofd, zonder kop of staart. Je kan ze negeren, of trachten ze te rijmen. Je lijkt te denken dat deze flarden boodschappen van elders bevatten. Je hebt getracht er betekenis in te vinden, eerst voorzichtig zonder wat te vinden, maar gaandeweg voortvarender en al te creatief. Je kan heel goed zelf zien wat als een soort halfbewust automatisme opdoemde, en wat jij er bij volle bewustzijn van gemaakt hebt.
Hersenen zijn herkauwers. Als ik wegsluimer zweven flarden losse ideeën door mijn hoofd, zonder kop of staart. Je kan ze negeren, of trachten ze te rijmen. Je lijkt te denken dat deze flarden boodschappen van elders bevatten. Je hebt getracht er betekenis in te vinden, eerst voorzichtig zonder wat te vinden, maar gaandeweg voortvarender en al te creatief. Je kan heel goed zelf zien wat als een soort halfbewust automatisme opdoemde, en wat jij er bij volle bewustzijn van gemaakt hebt.
Maarten, ik ben blij dat je toch nog even naar de dokter bent geweest, want op mij komen je woorden over als niets zeggende woordspelletjes. waarmee ik niets wil afdoen aan jouw euforisch moment. Dit soort momenten zijn uniek mensenlijk, gelovigen zwelgen ook vaak in symboliek net zo lang tot ze daar een gevoel van diepgang ervaren. in feite overstijg je de allerdaagse beslommeringen en in een gevoel van euforie overstijg je missschien zelfs je overlevings instinct. Zo”n religieus moment is uniek voor ons mensen en de religiestichters beschrijven vaak ook zon moment het gebeurt vaak wannneer je alleen bent: Mohammed, in een grot, Mozes in de woestijn, Boeddha onder een boom, Zarathrustra toen hij water ging halen.
Misschien moet je geen pillen slikken maar een religie stichten.

Misschien moet je geen pillen slikken maar een religie stichten.

Ja, dat was toch een religieuze ervaring dan, als je het zo beschrijft. Het was zowel een mooie als nietig makende ervaring. Je voelt je klein als mens, tegenover dat onmetelijke heelal, zeg maar. Dat heb ik vooral toen ook ervaren. Hoe luchtig we er soms ook over spreken. Ik voelde mij ook klein omdat ik er onder leed, medicatie moest nemen, en de schoonheid van die inzichten overzag als in een fractie.
En het verschil met gewone teksten die iemand verzint, is de manier waarop ik er op kwam. Dat ging als vanzelf en ik leed er onder. (was slapeloos)
Als ik dan een religie zou stichten,
zou het een wereldreligie zijn waarin alle denkrichtingen in vereniging met wetenschap hun gelijk vinden.
Zo'n boek is ook nodig. Dat zowel de joodse man als de moslim als de atheïst een 'aha erlebnis' zal geven.
en waarin een humanistische ethiek centraal staat, denk ik.
Het is het boek van de rede.
En het verschil met gewone teksten die iemand verzint, is de manier waarop ik er op kwam. Dat ging als vanzelf en ik leed er onder. (was slapeloos)
Als ik dan een religie zou stichten,
zou het een wereldreligie zijn waarin alle denkrichtingen in vereniging met wetenschap hun gelijk vinden.
Zo'n boek is ook nodig. Dat zowel de joodse man als de moslim als de atheïst een 'aha erlebnis' zal geven.
en waarin een humanistische ethiek centraal staat, denk ik.
Het is het boek van de rede.
Wel, Siger, dat is in dit geval niet zo. Dat kwam vanzelf.siger schreef:Maarten,
Echt. Zonder creativiteit van mijn kant. Die zinnen kwamen op het moment van het beeld.
Dus dat lijkt na een tijdje vanzelf voor zichzelf te gaan werken, eens je daar wat in geoefend bent en
dat gevoel voor dat ritme een basis is.
Vanzelf?Maarten schreef:Wel, Siger, dat is in dit geval niet zo. Dat kwam vanzelf.
Kwam dit vanzelf:
En wat is:Het zegt mij vooral iets over hoe een mensen wel degelijk inzichten in dichtvorm konden hebben verkregen, alleen was hun kennis verweven met hun culturele kennis en traditie.
Maarten schreef:Dus dat lijkt na een tijdje vanzelf voor zichzelf te gaan werken, eens je daar wat in geoefend bent...
Hoe sluit dat creativiteit uit?Maarten schreef:Echt. Zonder creativiteit van mijn kant. Die zinnen kwamen op het moment van het beeld.
Wanneer je aan een tekening begint uit de losse pols, weet je van tevoren ook vaak niet waar het eindigt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Da's juist. Ja, daar lijkt het inderdaad op.
Ik vind deze mooierZo kreeg ik volgende dingen door:
Wij zijn van de Kosmos
En de Kosmos is van ons
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen
dit is voor de misfits
die je her en der alleen ziet staan
die onder straatlantaarns eten
en drinken bij de volle maan
dit is voor degenen
die je overal herkent
en deze is voor jou en mij
want dit is ons moment
en ik hef het glas
op jouw gezondheid
want jij staat niet alleen
iedereen is van de wereld
deze is voor iedereen die passie heeft
en die voor passie gaat
in het donker kan ik jou nooit zien
maar ik weet dat jij daar staat
en ik hef het glas
op jouw gezondheid
rood, zwart, wit, geel, jong, oud, man of vrouw
in het donker ben je nooit te zien
maar deze is van ons aan jou
en ik hef het glas
op jouw gezondheid
aanvulling : van de Scene natuurlijk dat was ik vergeten erbij te zetten en wellicht zijn er cultuurbarbaren die dit niet weten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Componisten krijgen ook wel eens dergelijke openbaringen in de vorm van thema's. Tsjaikovsky kreeg ze als twintiger dag en nacht en werd daar stapelgek van. Later leerde hij ze te reguleren door een strakke dagindeling aan te houden. Hij reserveerde zijn muzikale openbaringen voor de boswandelingen die hij tweemaal per dag maakte. Dan had hij een kladblokje bij de hand. De rest van de dag had hij dan rust.
Toen ik zelf nog muziek maakte viel mij ook wel eens een dergelijke openbaring ten deel. Van topschakers is bekend dat ze hun openbaringen in de vorm van sterke zetten krijgen, eveneens op de gekste momenten.
Kortom Maarten, je verhaal is niets bijzonders. Er is niets dat er op wijst dat je ingevingen van buiten je eigen hersens komen. Zelfs je euforische gevoelens zijn typisch menselijk. LSD-gebruikers getuigen er ook van.
Toen ik zelf nog muziek maakte viel mij ook wel eens een dergelijke openbaring ten deel. Van topschakers is bekend dat ze hun openbaringen in de vorm van sterke zetten krijgen, eveneens op de gekste momenten.
Kortom Maarten, je verhaal is niets bijzonders. Er is niets dat er op wijst dat je ingevingen van buiten je eigen hersens komen. Zelfs je euforische gevoelens zijn typisch menselijk. LSD-gebruikers getuigen er ook van.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- herman van der helm
- Forum fan
MNB zegt: "Kortom Maarten, je verhaal is niets bijzonders. Er is niets dat er op wijst dat je ingevingen van buiten je eigen hersens komen."
In mijn ogen is het wel bijzonder, maar hebben veel mensen dit. Een soort hulp waar je niet om vraagt, maar die wel handig is, en waar je ook gebruik van kunt maken.
Ikzelf gebruik meestal dergelijke "adviezen" om bijvoorbeeld technische problemen op te lossen en zo uitvindingen te doen. Het wordt me aangereikt. Of dit nu van buiten mijn eigen brein komt, ofdat het erin wordt gebakken doet er voor mij niet zoveel toe. Ik kan me de eerste keren dat ik dergelijke invallen kreeg ook wel die euforie herinneren. Niets bijzonders dus, maar daarom wel bijzonder.
In mijn ogen is het wel bijzonder, maar hebben veel mensen dit. Een soort hulp waar je niet om vraagt, maar die wel handig is, en waar je ook gebruik van kunt maken.
Ikzelf gebruik meestal dergelijke "adviezen" om bijvoorbeeld technische problemen op te lossen en zo uitvindingen te doen. Het wordt me aangereikt. Of dit nu van buiten mijn eigen brein komt, ofdat het erin wordt gebakken doet er voor mij niet zoveel toe. Ik kan me de eerste keren dat ik dergelijke invallen kreeg ook wel die euforie herinneren. Niets bijzonders dus, maar daarom wel bijzonder.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
- Ongeloveloos
- Banned
Bewijs dan maar...Maarten schreef:ps, ik kan dat bewijzen via doktersvisites en voorschriften
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Het punt is dat we als we ons zoiets gaan voorstellen als "een soort hulp" dat we al snel bij buitennatuurlijke verklaringen zitten. Onze hersenen zijn lang niet zo'n kast met gestreken en geordende ideeën als we ons soms voorhouden. Het is eerder een rommelzolder, waar je altijd iets vindt wat je niet zocht maar bij nader inzien wel kan gebruiken. Kortom, een meeval, inval, ingeving, euforie, openbaring...herman van der helm schreef:MNB zegt: "Kortom Maarten, je verhaal is niets bijzonders. Er is niets dat er op wijst dat je ingevingen van buiten je eigen hersens komen."
- herman van der helm
- Forum fan
Siger zegt: "Het punt is dat we als we ons zoiets gaan voorstellen als "een soort hulp" dat we al snel bij buitennatuurlijke verklaringen zitten."
Hoe zie jij "buitennatuurlijk"? Volgens mij is "een soort hulp" heel natuurlijk. Zo ook een inval, ingeving of openbaring.
Hoe zie jij "buitennatuurlijk"? Volgens mij is "een soort hulp" heel natuurlijk. Zo ook een inval, ingeving of openbaring.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Ik ben het met je eens dat inspiratie natuurlijk is.herman van der helm schreef:Siger zegt: "Het punt is dat we als we ons zoiets gaan voorstellen als "een soort hulp" dat we al snel bij buitennatuurlijke verklaringen zitten."
Buitennatuurlijk zijn goden, engelen, rondzwervende geesten, en allerlei onstoffelijke berichten die van elders in je hoofd binnendringen: die dingen waarvan we (hoop ik dan maar) weten dan ze niet tot de natuur behoren en dus niet bestaan tenzij in onze verbeelding. Als jij nu zegt "ik vind dat heel natuurlijk" dan bedoel je met "natuurlijk" misschien "vanzelfsprekend", en dan heb je ook gelijk.
Doorsnee Romeinen geloofden natuurlijk in Jupiter, maar Jupiter is buitennatuurlijk.