terreur !

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieps
Forum fan

terreur !

Bericht door pieps »

van de bbc news site http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4712061.stm

Police chief 'sorry' over death

The family of Mr Menezes blamed police incompetence for his death
Met Police chief Sir Ian Blair has apologised to the family of the Brazilian man shot dead by police in south London on Friday.
He said the death of Jean Charles de Menezes was a "tragedy", but admitted more people could be shot as police hunt suspected suicide bombers .

The 27-year-old electrician's family condemned the shooting and said there was no reason to suspect him.

Brazil's foreign minister said his country was "shocked" by the shooting.

Scotland Yard confirmed on Saturday that Mr Menezes, who lived in Brixton, south London, was completely unconnected to Thursday's attempted bombings on three Tube trains and a bus.

Two men have been arrested and are still being questioned.
......He acknowledged that "somebody else could be shot" as the hunt continued, but added "everything is done to make it right".

But he said the "shoot to kill" policy for dealing with suspected suicide bombers would remain in force.

"There is no point in shooting at someone's chest because that is where the bomb is likely to be," he said.

"There is no point in shooting anywhere else if they fall down and detonate it."

het meeste trof mij de opmerking : ...more people could be shot as police hunt suspected suicide bombers.
Dit zou dus betekenen dat je als niet-terrorist, je je moet bewapenen , en gelijk schieten op iedereen waarvan je vermoedt dat het wel eens een undercover-agent zou kunnen zijn . :roll:

Pieps :?: :shock: :cry:
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Kalebas
Forum fan

Re: terreur !

Bericht door Kalebas »

pieps schreef:het meeste trof mij de opmerking : ...more people could be shot as police hunt suspected suicide bombers.
Dit zou dus betekenen dat je als niet-terrorist, je je moet bewapenen , en gelijk schieten op iedereen waarvan je vermoedt dat het wel eens een undercover-agent zou kunnen zijn . :roll: Pieps :?: :shock: :cry:
Of geen rugzak meer dragen. 8-[
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Me Myself & I

Re: terreur !

Bericht door Me Myself & I »

Kalebas schreef:
pieps schreef:het meeste trof mij de opmerking : ...more people could be shot as police hunt suspected suicide bombers.
Dit zou dus betekenen dat je als niet-terrorist, je je moet bewapenen , en gelijk schieten op iedereen waarvan je vermoedt dat het wel eens een undercover-agent zou kunnen zijn . :roll: Pieps :?: :shock: :cry:
Of geen rugzak meer dragen. 8-[
in Amsterdam heb je ook veel problemen met rugzak-toeristen,
deze zijn dan ook opgelost.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Als de politie de man sommeert te stoppen in deze tijden en hij rent er vandoor en er bestaat een ernstig vermoeden dat deze persoon een Kamikazemoslim is, vind ik het niet vreemd dat de politie in zo'n situatie de burger beschermd en hem neerschiet. Had hij niks te verbergen was er niks aan de hand en had hij niet weg moeten rennen. Was hij wel een kamikazemoslim had men het de politie kwalijk genomen als men wanneer de mogelijkheid aanwezig was hem uit te schakelen het niet had gedaan en was het leed niet te overzien. Wanneer er altijd maar terughoudend gereageerd moet worden op dergelijke situaties en er rekening gehouden moet worden met (verdachte) mensen die "onschuldig" zijn maar toch weg rennen ben je sowieso altijd de verliezer.

Groeten Distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Tomk80
Geregelde verschijning

Bericht door Tomk80 »

distiple schreef:Als de politie de man sommeert te stoppen in deze tijden en hij rent er vandoor en er bestaat een ernstig vermoeden dat deze persoon een Kamikazemoslim is, vind ik het niet vreemd dat de politie in zo'n situatie de burger beschermd en hem neerschiet. Had hij niks te verbergen was er niks aan de hand en had hij niet weg moeten rennen. Was hij wel een kamikazemoslim had men het de politie kwalijk genomen als men wanneer de mogelijkheid aanwezig was hem uit te schakelen het niet had gedaan en was het leed niet te overzien. Wanneer er altijd maar terughoudend gereageerd moet worden op dergelijke situaties en er rekening gehouden moet worden met (verdachte) mensen die "onschuldig" zijn maar toch weg rennen ben je sowieso altijd de verliezer.

Groeten Distiple
Hierbij ga je er wel vanuit dat iedereen gewoon rustig blijft op het moment dat hij/zij opeens omringt wordt door agenten met geweren die tegen hem beginnen te schreeuwen dat hij zijn handen omhoog moet doen. Een geschrokken iemand die half in paniek begint te raken kan rare dingen gaan doen en denkt vaak niet meer rationeel na.

Ik weet verder niets van de details van de schietpartij, maar 'dan had hij maar niet weg moeten rennen' of uitspraken van dit soort caliber vind ik ietwat kort door de bocht. Wat niet wegneemt dat ik me de reactie van de agenten in Londen ook kan voorstellen, zeker op dit moment.
pieps
Forum fan

een niet onbelangrijk detail

Bericht door pieps »

een niet onbelangrijk detail lijkt mij het gegeven dat de drie agenten in burger waren .

Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Tomk80 schreef:
distiple schreef:Als de politie de man sommeert te stoppen in deze tijden en hij rent er vandoor en er bestaat een ernstig vermoeden dat deze persoon een Kamikazemoslim is, vind ik het niet vreemd dat de politie in zo'n situatie de burger beschermd en hem neerschiet. Had hij niks te verbergen was er niks aan de hand en had hij niet weg moeten rennen. Was hij wel een kamikazemoslim had men het de politie kwalijk genomen als men wanneer de mogelijkheid aanwezig was hem uit te schakelen het niet had gedaan en was het leed niet te overzien. Wanneer er altijd maar terughoudend gereageerd moet worden op dergelijke situaties en er rekening gehouden moet worden met (verdachte) mensen die "onschuldig" zijn maar toch weg rennen ben je sowieso altijd de verliezer.

Groeten Distiple
Hierbij ga je er wel vanuit dat iedereen gewoon rustig blijft op het moment dat hij/zij opeens omringt wordt door agenten met geweren die tegen hem beginnen te schreeuwen dat hij zijn handen omhoog moet doen. Een geschrokken iemand die half in paniek begint te raken kan rare dingen gaan doen en denkt vaak niet meer rationeel na.

Ik weet verder niets van de details van de schietpartij, maar 'dan had hij maar niet weg moeten rennen' of uitspraken van dit soort caliber vind ik ietwat kort door de bocht. Wat niet wegneemt dat ik me de reactie van de agenten in Londen ook kan voorstellen, zeker op dit moment.
Waarom kort door de bocht? Wat is daar verkeerd aan?
Wil je als eerste over de finish komen dan kan je inhalen door de bochten kort te houden.
Je kan het ook heel ingewikkeld maken door met alles en iedereen rekening te houden en elke vorm van misverstand uit de weg te gaan maar daar zal de menigte altijd de dupe van zijn. Was hij wel een kamikazemoslim dan had hij elk moment zichzelf op kunnen blazen en vele burgers met zich meenemen. Een van de taken van de politie is de burger te beschermen en dat is precies wat de engelse politie heeft gedaan. En dat er nou iemand wegrend die dat niet had hoeven doen, dat is zijn fout. Daarmee moet men tegenwoordig maar genoegen mee nemen. Als men dan ook nog de politie die hier goed zn werk heeft gedaan helaas met een uiteindelijk slachtoffer dat zo stom was in deze tijden de politie op het verkeerde been zette, gaat bekritiseren. Dan kunnen we net zo goed met zn allen op een rij gaan staan en de soldaten van allah hun idee van de ideale wereld laten realiseren. Die gene met kritiek op hoe de politie hier gehandeld heeft moet maar met alternatieven komen die ervoor zorgen dat zulke aanslagen niet meer gebeuren en anders moeten ze wat mij betreft gewoon hun bek houden. Kritiek geven is heel makkelijk maar oplossingen vinden is iets anders.

Groeten distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: een niet onbelangrijk detail

Bericht door Devious »

pieps schreef:een niet onbelangrijk detail lijkt mij het gegeven dat de drie agenten in burger waren.
Dat is inderdaad niet onbelangrijk. Als ik opeens door allerlei gewapende kerels omringd zou worden, dan zou ik ook niet weten wat ik zou doen. Misschien dacht die Braziliaan wel dat de kerels terroristen waren. Logisch dat je het dan op een lopen zet.
Overigens ben ik het wel met Distiple eens dat er weinig keus was voor de agenten. Hoe jammer het ook is voor die kerel en zijn familie.
Als het wél een terrorist was geweest en die had zichzelf opgeblazen als de politie hem had laten lopen, dan hadden we nu met ons allen op die agenten zitten schelden.

Grtz....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De man uit Brazilie was een week eerder gemolesteerd door een groepje rechtsextremisten. Omdat hij uit Brazilie komt waar het in de winter nog 25 graden celcius is droeg hij een voor engelse begrippen erg dikke jas in de zomer. Bang voor de hem drie onbekende mannen probeerde hij de metro in te vluchten. Einde verhaal. Diep tragisch natuurlijk, maar mogelijk onoverkomelijk gezien het voorafgaande.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Tomk80
Geregelde verschijning

Bericht door Tomk80 »

distiple schreef: Waarom kort door de bocht? Wat is daar verkeerd aan?
Wil je als eerste over de finish komen dan kan je inhalen door de bochten kort te houden.
Je kan het ook heel ingewikkeld maken door met alles en iedereen rekening te houden en elke vorm van misverstand uit de weg te gaan maar daar zal de menigte altijd de dupe van zijn. Was hij wel een kamikazemoslim dan had hij elk moment zichzelf op kunnen blazen en vele burgers met zich meenemen. Een van de taken van de politie is de burger te beschermen en dat is precies wat de engelse politie heeft gedaan. En dat er nou iemand wegrend die dat niet had hoeven doen, dat is zijn fout. Daarmee moet men tegenwoordig maar genoegen mee nemen. Als men dan ook nog de politie die hier goed zn werk heeft gedaan helaas met een uiteindelijk slachtoffer dat zo stom was in deze tijden de politie op het verkeerde been zette, gaat bekritiseren. Dan kunnen we net zo goed met zn allen op een rij gaan staan en de soldaten van allah hun idee van de ideale wereld laten realiseren. Die gene met kritiek op hoe de politie hier gehandeld heeft moet maar met alternatieven komen die ervoor zorgen dat zulke aanslagen niet meer gebeuren en anders moeten ze wat mij betreft gewoon hun bek houden. Kritiek geven is heel makkelijk maar oplossingen vinden is iets anders.

Groeten distiple
Of de politie hier goed gehandelt heeft is nog in onderzoek, maar ik zeg ook niet dat de agenten verkeerd gehandelt hebben. Wat ik wel zeg is dat je niet zomaar naar het slachtoffer kan wijzen en je ervan af kunt maken met 'eigen schuld, dikke bult'. De agenten moeten snel en duidelijk handelen en we gaan ervan uit dat ze hierin goed getraind zijn. Zij hebben de luxe niet om zich op dat moment te gaan afvragen of ze alles goed doen.

Echter, in de analyse van de schietpartij naderhand heb je is dit geen luxe meer, maar een plicht. Was het handelen van de politie duidelijk genoeg. Kan dit verbeterd worden, zodat onschuldige slachtoffers in het vervolg voorkomen kunnen worden? In hoeverre kunnen we rekening houden met paniekreacties, hoe kunnen we ze herkennen en wat kunnen we daartegen doen? Dit zijn geen loze vragen in de analyse naderhand en antwoorden op deze vragen kunnen mogelijk toekomstige slachtoffers voorkomen. In dit geval is een kort door de bocht 'eigen schuld dikke bult'-redenering niet op zijn plaats.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Triest.

Ik kwam gisteren terug uit Londen en je moet je daar inderdaad niet verdacht gedragen in de metro.
Als je dat om eoa reden niet kan (schizofreen?) kan het wel eens goed verkeerd aflopen.
Ik denk dat hier geen oplossing voor is.

Voor het hele probleem trouwens niet, verdachte IRA-pakketjes hadden in die zin het voordeel dat er geen mens aan vastgeplakt zat onder invloed van een gedachtegoed met een hoog hoefdierenneukniveau.

En ja, je let wel op zwetende verdacht uitziende personen in de metro.
Zeker in (gay) Soho zullen arabs of pakis gekleed in dikke winterjassen voor enige consternatie zorgen.
Daar was de controle bijzonder streng, mede door de directe bedreigingen aan gay hot targets denk ik.
Veel politie.
'Dutch queers off their faces on pills, totally harmless' zei een portier, mede dat laatste zal zeker bijgedragen hebben aan het feit dat ik me niet ongemakkelijk voelde in de metro.
Hier op A'dam CS moet ik eerlijk zeggen vind ik het enger.
Plaats reactie