Celstraf voor verheerlijken terreur

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieps
Forum fan

Bericht door pieps »

Nieuwspagina Planet Internet :

Gepubliceerd op donderdag 28 juli 2005

Minister Donner van Justitie wil dat personen die oorlogsmisdrijven, genocide of terreuraanslagen verheerlijken vervolgd worden. Mensen die deze misdaden vergoelijken, bagatelliseren of ontkennen moeten maximaal een jaar celstraf kunnen krijgen.
Donner heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend. In het voorstel staat als bijkomende straf dat mensen uit hun ambt kunnen worden gezet, als zij daar misbruik van maken door op te ruien of haat te zaaien. Dit kan van toepassing zijn bij het rekruteren voor de jihad.

Ontzetting uit het beroep was voorheen alleen mogelijk als mensen al eerder zeer ernstige misdrijven hadden verheerlijkt, vergoelijkt, gebagatelliseerd of ontkend. Nu wordt dat ook van toepassing bij de eerste keer.

Radicalisering
Minister Donner schrijft in een toelichting op het wetsvoorstel dat grievende uitlatingen de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen op scherp kunnen zetten en de radicalisering kunnen bevorderen.

Dergelijke uitlatingen zijn niet alleen afkeurenswaardig, maar ook strafwaardig als ze de openbare orde ernstig verstoren of kunnen verstoren.

Debat
De CDA-bewindsman vindt het van groot belang dat iedereen op waardige wijze deelneemt aan het maatschappelijke debat over de kwestie. “Daarbij staat de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst voorop”, aldus Donner.

Hij voegt eraan toe: “Strafwetgeving is nodig als laatste schakel in de aanpak van mensen die misbruik maken van hun grondwettelijke vrijheden ten koste van anderen grondwettelijke vrijheden ten koste van anderen.”

Donner ziet de voorgestelde maatregel als een “aanvulling op misdrijven als opruiing, discriminatie en het aanzetten tot haat of geweld.”

Mmmm , hiermee snijdt donner zich in z'n eigen vingers ... arresteren die lul ! :D

groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hmm. Ik begrijp de redenatie van Donner wel, maar ik vind het op zich wel prettig dat die radicalen zichzelf constant verraden. Vele kunnen worden gemonitord en gelocaliseerd, juist omdat ze zich luidruchtig gedragen.
Daarnaast ben ik bang dat er straks helemaal niets meer mag. Nog een paar stapjes verder en we mogen ook niet meer tegen een moslim zeggen dat Allah niet bestaat. Dat vind ik zorgelijk, want Donner heeft eerder al een stap in die richting gedaan met zijn poging om Godslastering weer strafbaar te maken.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
pieps
Forum fan

Juinen

Bericht door pieps »

Juist ... en dat is zo eng bij het huidige kabinet . Ik zie Donner er voor aan iedereen en alles in z'n vrijheid te beperken ... we moeten ook niet vergeten dat bugermeester en wethouder van Juinen vergelken bij Balkenende en Donner intelecuele zwaargewichten waren ... om over moraal nog maar niet te praten :wink:

Pieps
Frank Zappa
Ragnarok
Geregelde verschijning

Re: Celstraf voor verheerlijken terreur

Bericht door Ragnarok »

pieps schreef:Minister Donner van Justitie wil dat personen die oorlogsmisdrijven, genocide of terreuraanslagen verheerlijken vervolgd worden. Mensen die deze misdaden vergoelijken, bagatelliseren of ontkennen moeten maximaal een jaar celstraf kunnen krijgen.
Is in het wetsvoorstel ook vastgelegd wat er precies onder 'oorlogsmisdrijf', 'terreuraanslag', 'vergoeilijken' en 'bagatelliseren' verstaan wordt?
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ik denk dat dit heel gevaarlijk wordt, want war wordt de grens getrokken ?

Kijk als ik ga beweren dat de holocaust eigenlijk fantastisch is dan is het vrij duidelijk....

Maar wat als een kunstenaar, schilder, muzikant etc. een werk maakt waarin terreur wordt verheerlijkt met als doel de mensen te shokkeren van wat er echt aan de hand is ?

Wanneer verheerlijkt iemand terreur ?

Er is een te groot grijs gebied waar de één zegt dit kan wel en de ander dit kan niet....

Computerspelletjes ?

Ik vind dat Donner maar lekker fijn moet weggaan met al z'n probeerseltjes en dat er een minister van justitie moet komen die terreur en geweld echt daadkrachtig aan wil pakken... [-(
pieps
Forum fan

verheerlijken geweld

Bericht door pieps »

Één van de eerste clubjes die je op grond van Donner zijn wetsvoorstel kan verbieden dat zijn de christenen . In hun boek ( dat bol staat van terreur ) wordt geweld tegen andersdenkenden aangeprezen en verheerlijkt . Voor Joden en Moslims geldt hetzelfde .
Onder Seys-Inquart zou Donner een geweldige minister van justitie geweest zijn , helaas voor hem zijn de tijden veranderd .

Pieps
Frank Zappa
Plaats reactie