VVD ziet af van voorstel godslastering

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

a.r.

VVD ziet af van voorstel godslastering

Bericht door a.r. »

Uitgegeven: 21 mei 2011 22:55
Laatst gewijzigd: 21 mei 2011 23:38
DEN HAAG - De VVD heeft haar handtekening weggehaald onder een wetsvoorstel dat zij eerder samen met D66 had ingediend om godslastering niet meer strafbaar te stellen. Volgens VVD'er Fred Teeven, een van de indieners, is dat gebeurd toen hij staatssecretaris van Justitie werd.

Maar D66 is ervan overtuigd dat de liberalen hiermee de gunst van de SGP willen verwerven in ruil voor steun aan de coalitie in de Eerste Kamer.

Dat maakte D66-Tweede Kamerlid Boris van der Ham zaterdag kenbaar in het tv-programma Nieuwsuur. Senator Gerrit Holdijk van de SGP erkende in de uitzending dat als het kabinet dit type voorstellen uitstelt of ongedaan maakt, het op de steun van de SGP kan rekenen, ''maar niet klakkeloos.''

Teeven heeft onlangs zelf aan Holdijk gemeld dat er geen VVD-handtekening meer onder het initiatief staat en kan zich voorstellen dat de SGP'er dit zo uitlegt. Als VVD, CDA en gedoogpartij PVV geen meerderheid halen in de Senaat, kan de SGP het verschil maken.

Open
De nieuwe woordvoerder van de VVD op dit terrein, Ard van der Steur, is niet van plan alsnog zijn handtekening onder het initiatief te zetten. Hij zei dat zijn fractie het beter vindt om er open naar te kijken en meer integraal te spreken en te besluiten over de vrijheid van meningsuiting van politici in 2011.

Van der Ham laat weten dat hij het intrekken van de VVD-handtekening onder een samen ingediend wetsvoorstel ''ongekend, verbazingwekkend en teleurstellend'' vindt. Hij wijst erop dat de VVD eerder al afzag van meer koopzondagen en plaatst vraagtekens bij de liberale ruggengraat van de VVD.

Opheffen
Het wetsvoorstel werd eind 2009 ingediend door de drie toenmalige oppositiepartijen en moet ertoe leiden dat het verbod op godslastering wordt opgeheven. Het gaat met name om afschaffing van artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht.

Hierover is al jaren politiek gesteggel, dat oplaaide toen toenmalig CDA-minister Piet Hein Donner het 'slapende' artikel nieuw leven wilde inblazen na de moord op filmmaker Theo van Gogh.

De drie initiatiefnemers wilden niet dat godsdienstige meningen meer wettelijke bescherming zouden krijgen dan niet-godsdienstige.
Om de woorden van van der Ham te gebruiken ''ongekend, verbazingwekkend en teleurstellend''...mijn woorden houd ik op het eerste woord na maar voor me! Het eerste woord dat in mij op kwam was iets met hypo en eindigt op criet....
Jagang
Ontoombaar

Re: VVD ziet af van voorstel godslastering

Bericht door Jagang »

Dat doet de VVD om, bij de huidige noodzaak tot wisselende meerderheden, de SGP te vriend te houden.
De lamme paait de blinde.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef:Dat doet de VVD om, bij de huidige noodzaak tot wisselende meerderheden, de SGP te vriend te houden.
De lamme paait de blinde.
Ik ben bang dat je daar ernstig gelijk in hebt... Dit is de "uitgestoken hand" waar men eerder over sprak.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blues-Bob schreef: Ik ben bang dat je daar ernstig gelijk in hebt... Dit is de "uitgestoken hand" waar men eerder over sprak.
Een trieste ontwikkeling van een partij die van oorsprong liberaal is. Die vaak voorop liep in het aanzwengelen van het debat over de scheiding kerk-staat. Waar vele vrijdenkers hun plek hebben gevonden. Nu storten ze zich in de armen van een partij waar ze tot voor kort niets van moesten hebben. Hun opvattingen wezen ze af.
Waar zijn de leden. Pikken ze alles?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Volgens mij heeft de VVD het liberalisme al een tijdje geleden vaarwel gezegd hoor.. Maar we zullen wat geduld moeten hebben, de SGP blijft heus niet voor eeuwig in het kabinet.. dikke kans dat de achterban al flink grijs is en binnen 20 jaar verdwenen. Godslastering gaat er een keer uit, de vraag is wanneer..
Samante

Bericht door Samante »

Deze uitgestoken hand van de VVD is een klein offer in ruil voor de hulp die de SGP gaat geven op sommige cruciale momenten.

En laten we eerlijk wezen, hoe vaak komt het voor dat men een strafzaak begint wegens godslastering? En als dat al gebeurt, is een dergelijke strafzaak vrij kansloos vanwege de vrijheid van meningsuiting die we ook kennen.

Ik zie geen reden tot paniek door deze draai van de VVD, die gezien de broze coalitiemeerderheid niet onverstandig is.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

VVD en liberaal hebben niets met elkaar te maken, zo blijkt maar weer eens.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef:Deze uitgestoken hand van de VVD is een klein offer in ruil voor de hulp die de SGP gaat geven op sommige cruciale momenten.
Het probleem ligt hem het gegeven dat ze hun hand niet meer terug trekken. De partij begint een SGP-light versie te worden. Er zijn nu zoveel zaken over tafel gegaan dat het niet meer incidenten zijn. Ze strelen elkaar hartstochtelijk.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef:Volgens mij heeft de VVD het liberalisme al een tijdje geleden vaarwel gezegd hoor.. Maar we zullen wat geduld moeten hebben, de SGP blijft heus niet voor eeuwig in het kabinet.. dikke kans dat de achterban al flink grijs is en binnen 20 jaar verdwenen. Godslastering gaat er een keer uit, de vraag is wanneer..
Ik vrees dat dit een nogal voorbarige conclusie zal blijken. De jeugd van de SGP is al net zo grijs (figuurlijk) als de oudjes, met dit verschil dat ze nog jaren meegaan.
Taai in de leer is ook de jeugd, hersenspoelen werkt nog steeds.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Fishhook schreef:
Samsa schreef:Volgens mij heeft de VVD het liberalisme al een tijdje geleden vaarwel gezegd hoor.. Maar we zullen wat geduld moeten hebben, de SGP blijft heus niet voor eeuwig in het kabinet.. dikke kans dat de achterban al flink grijs is en binnen 20 jaar verdwenen. Godslastering gaat er een keer uit, de vraag is wanneer..
Ik vrees dat dit een nogal voorbarige conclusie zal blijken. De jeugd van de SGP is al net zo grijs (figuurlijk) als de oudjes, met dit verschil dat ze nog jaren meegaan.
Taai in de leer is ook de jeugd, hersenspoelen werkt nog steeds.
Hier de scholierenverkiezingen percentages voor de SGP (tussen haakjes de landelijke uitkomst)

2011: 1.58% (1.7%)
2006: 1.17% (1.5%)
2003: 1.78% (1.7%)
2002: 0.93% (1.8%)
1998: 1.49% (1.7%)
1994: 1.35% (1.9%)

Weinig peil op te trekken (onzekerheden zullen wel overlappen). Ik heb de indruk dat de SGP (na breuk met CU destijds) achteruit is gegaan ten voordele van de CU.
a.r.

Bericht door a.r. »

Wat dan wel weer veel vraagtekens plaatst bij het feit dat de VVD in zo'n hartstochtelijke romance met de SGP schijnt te moeten verkeren. Wel....alles voor de verkiezingscijfers zullen we maar denken! Het Haagse pluche is zóóóóóó verdomd verleidelijk en heerlijk zacht, daar kunnen de heren Mark Rutte en Kees van der Staaij niet buiten!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mark_Rutte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kees_van_der_Staaij

Om die pluche stoelendans te kunnen winnen (in liefde en oorlog is immers alles) geoorloofd....dan omarm je als "liberaal"/christelijk VVD Leider de Oud gereformeerd SGP Leider én omgekeerd....een English High Tea lijkt me wel gepast voor beide heren....wel graag de handjes BOVEN het tafellaken en niet kwijlen in het servet "heren". :angel12:.....onderwijl hang ik als gewoon mens/stemvee zijnde gewoon even boven de toiletpot...denkend dat er over een paar jaar zijn er wéér verkiezingen zijn....eens zien welke Leider, welke Leider dán weer onderkwijlt!

Jaren geleden werd mij gevraagd waarom ik de politiek niet in ging en die vraag gesteld door een D 66-er spookt zo af en toe nog wel eens door mijn kop......cynische grijns....dáár ben ik gelukkig, te oprecht en eerlijk voor! Liever op een houten stoel gezeten, dan mijn kont op het Haagsche pluche versleten! Ach ik weet natuurlijk wel dat "de heren" weinig tot niets te vertellen hebben, dát ambtenaren hen veel/van alles influisteren en op die manier het beleid bepalen...maar dát stoort me nu juist het meest!
Een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=ORLN45b64n0
http://www.youtube.com/watch?v=pIXH3-A8zMI
nihat
Forum fan

Bericht door nihat »

Ik meen toch echt dat u zich wel eens flink kan vergissen in de aanhang van de SGP. Zij hebben bijvoorbeeld van alle politieke stromingen en partijen de grootste jongerenafdeling. En die zijn hondstrouw. Dat kan geen enkele andere partij zeggen. Veel mensen zijn bezig met van alles en nog wat en politiek is toch een ver van hun bed show, denken zij. Dat kan dus zomaar inhouden dat de macht van die trouwe volgelingen van de Christen partijen langzaam maar zeker best wel een machtspositie kunnen krijgen in ons land. De vraag is, zitten wij daar op te wachten?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Een aantal speerpunten van Freethinker die als politiek wisselgeld gebuikt worden door toedoen van een ex-liberale partij?
Daar zit ik niet op te wachten, maar dat zal niemand verbazen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef: Daar zit ik niet op te wachten, maar dat zal niemand verbazen.
Dat snap ik. Maar welk normaal denkend mens wil terug naar het tijdperk voor paars. De enige partij die dit in de hand heeft is de VVD. Echter hun bezuinigingsprogramma is belangrijker dan ethiek en liberaal denken.
Ik hoop dat de oppositie gewoon keihard nee gaat zeggen op veel punten. Het wisselgeld is uitgebleven. D66 mag dan ja zeggen op Kunduz, maar ziet nu dat een gezamenlijk wetsvoorstel door de VVD wordt afgeblazen.
Leg de hoorn er maar naast als de VVD belt.
Plaats reactie