Maarten's ideeën over tijd, zwaartekracht, licht, etc.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maarten
Diehard

Maarten's ideeën over tijd, zwaartekracht, licht, etc.

Bericht door Maarten »

Kunnen we - als ruimtereizigers - binnen een redelijke levenstermijn aan de andere kant van het universum geraken?

Dat hangt - volgens mij - enkel af van hoe dicht we c kunnen benaderen.

Uitleg:

Als voorbeeld neem ik hier muonen, een zwaar soort electronen, die in de buitenste lagen van de atmosfeer gemaakt worden. Ze leven maar 2 microseconden en vliegen bijna met lichtsnelheid naar het aardoppervlak. Ze kunnen dus maar 600 meter afleggen (s=v•t). Toch komen ze 20 km verder op het aardoppervlak terecht.

Relativiteit zorgt voor tijdsrek en ruimtekrimp
Muonen hebben voor ons wel een langere levensduur en voor hen is de afstand tot de Aarde korter en loopt hun tijd normaal.
Omdat ze t.o.v. ons bewegen wordt hun levensduur verlengd van 2,2 microseconde tot 34,8 microseconde in ons referentiekader.
Voor zo'n reizende muon staat ie stil en is de afstand tot de Aarde geen 6000 meter maar 380 meter wanneer zij volgens ons aan 0,998c reizen.
Voor de muonen is er immers een lengtekrimp (Lorentz contraction) en loopt hun tijd normaal.
Die formule voor lengtecontractie:
Afbeelding

Daarom bereikt een muon, niettegenstaande zijn korte levensduur, toch de Aarde.

Hiermee wil ik aantonen dat:

De te overbruggen ruimte krimpt voor de reizende waarnemer en neigt naar nul wanneer zijn snelheid richting c gaat.
Of we binnen een redelijke levenstermijn tot aan de andere kant van het univerum geraken hangt enkel af van hoe dicht we c kunnen benaderen.
Een foton heeft een eigentijd van nul en bevindt zich steeds in de kosmos als in een tijdloze en ruimteloze dimensie.

Afbeelding
(vul voor v=c in en dan krijg je:
1-1=0 en de wortel van NUL is NUL en t maal NUL is NUL.)

Een snelheid gelijk aan c geeft een massaloos object een universum met een tijd en ruimte gelijk aan nul.

Voor de duidelijkheid: de reiziger die aan een snelheid reist die c nadert (c = lichtsnelheid) wordt zeer traag oud volgens de achterblijvers en de achterblijvers gaan van generatie op generatie.
Dus de objectieve ruimte en tijd blijven gigantisch. Alleen is de overbrugging ervan zowel in tijd en ruimte door een reiziger binnen redelijke levenstermijn afhankelijk van zijn benadering van c (of van de lentecontractie van de ruimte die hij gaat overbruggen)

Slaat dit ergens op denk je?

Mvg
Maarten Vergucht
Laatst gewijzigd door Maarten op 28 mei 2011 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Jagang
Ontoombaar

Re: Als we c naderen krimpt de te overbruggen ruimte naar nul

Bericht door Jagang »

Ik heb geen flauw idee.
Je formule's zijn me complete abracadabra.

Maar dat geldt voor vrijwel elke formule anders dan U=IxR
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Wees gerust, ik heb de formules ook op moeten zoeken en goed uitzoeken wat ze betekenen.
De eerste formule gaat over de mate waarin een object lengtecontractie meet wanneer dat object beweegt tov iets anders. (gamma is de Lorentzfactor) en l' staat voor lengte van iets buiten een stelsel, beschouwd vanuit dat bewegend stelsel.
De tweede formule gaat over het berekenen van de eigentijd van een object gegeven zijn snelheid.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

met respect voor je berekening....ik snap er de ballen van...waarom zou ik aan de andere kant van het universum willen geraken...ik heb het hier waar ik nu zit prima naar m,n zin
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
siger

Bericht door siger »

Noem eens een redelijke levenstermijn?
BadAssChick
Ervaren pen

siger schreef:Noem eens een redelijke levenstermijn?
en wat denk je daar te vinden....andere leefvormen...
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.

siger

Bericht door siger »

BadAssChick schreef:
Ik niet. Ik vind naar de bakker al ver.
BadAssChick
Ervaren pen

siger schreef:
BadAssChick schreef:
Ik niet. Ik vind naar de bakker al ver.

:lol: :lol:

Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Natuurlijk zou dat in theorie zo zijn, ware het niet dat wij rustmassa hebben.
Want elk object met rustmassa, zoals wij, diens massa zal met een factor gamma vergroten bij het naderen van c. (de lichtsnelheid)
Wat ik bedoel is dat hoe dichter iets c nadert, hoe trager diens tijd gaat voor buitenstaanders. Maar omdat de tijd voor hemzelf gewoon gaat zoals anders krimpt de te overbruggen ruimte voor hem met een factor gamma en gaat zijn tijd gewoontjes.

Hoe meer wij de ruimtereiziger van buitenaf tegen lichtsnelheid zien gaan hoe trager wij hem ouder zien worden.
Maar vanuit het perspectief van de reiziger loopt zijn tijd normaal, maar krimpt de waargenomen ruimte daarbuiten met een factor gamma.

Hoe dichter bij de lichtsnelheid hoe korter de afstanden hij dient te overbruggen.

Alhoewel de afstanden en tijden in werkelijkheid gigantisch zijn.

Voor de vele opeenvolgende generaties thuisblijvers duurt het eeuwen vooraleer die reiziger zijn doel bereikt alhoewel hij nauwelijks blijkt ouder te worden.
Voor de reiziger is hij er 'relatief' snel, gegeven dat zijn snelheid c dicht nadert waardoor de ruimte navenant krimpt.

En daar gaat het voor mij om. Theoretisch zouden we binnen een redelijke levenstermijn gigantische afstanden kunnen overbruggen als we in staat zouden zijn c (de lichtsnelheid) heel dicht te naderen.
Omdat de ruimte enorm zal krimpen en onze klok blijft tikken als anders voor ons.

Wij zullen bij aankomst weinig verouderd zijn, maar er zullen wellicht - weer afhankelijk van onze snelheid - miljoenen jaren zijn gepasseerd en we zullen wellicht vele lichtjaren hebben afgelegd.
Maar onze biologische klok vertraagde en de ruimte kromp gegeven onze benadering van c.
En stel dat we massaloos waren en aan c konden reizen zouden we instantaan overal zijn of zouden we de kosmos als nul ruimte, nul tijd ervaren.
Laatst gewijzigd door Maarten op 28 mei 2011 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
BadAssChick
Ervaren pen

Maarten schreef:Natuurlijk zou dat in theorie zo zijn, ware het niet dat wij rustmassa hebben.
En een object met rustmassa, zoals wij, diens massa zal met een factor gamma vergroten bij het naderen van c.

Wat ik bedoel is dat hoe dichter iets c nadert, hoe trager diens tijd gaat voor buitenstaanders. Maar omdat de tijd voor hemzelf gewoon gaat zoals anders krimpt de ruimte.

Hoe meer wij de ruimtereiziger tegen lichtsnelheid zien gaan hoe trager wij hem ouder zien worden.
Maar vanuit het perspectief van de reiziger loopt zijn tijd normaal, dus de waargenomen ruimte daarbuiten krimpt met een factor gamma.

Hoe dichter bij de lichtsnelheid hoe korter de afstanden hij af dient te leggen.

Voor de thuisblijvers duurt het eeuwen vooraleer die reiziger zijn doel bereikt.
Voor der reiziger is hij er 'relatief' snel, gegeven dat zijn snelheid c dicht nadert.

En daar gaat het voor mij om. Theoretisch zouden we binnen een redelijke levenstermijn gigantische afstanden kunnen overbruggen als we in staat zouden zijn c (de lichtsnelheid) heel dicht te naderen.
Omdat de ruimte enorm zal krimpen.
Wij zullen bij aankomst weinig verouderd zijn, maar er zullen wellicht - weer afhankelijk van onze snelheid - miljoenen jaren zijn gepasseerd en we zullen wellicht vele lichtjaren hebben afgelegd.
Maar onze biologische klok vertraagde en de ruimte kromp gegeven onze benadering van c.
En stel dat we massaloos waren en aan c konden reizen zouden we instantaan overal zijn of zouden we de kosmos als nul ruimte, nul tijd ervaren.
en wat is het nut om dit te weten,aangezien de meesten van ons nooit in de ruimte zullen komen

Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Persoonlijk zie ik het nut daar ook niet direct van in. Maar kennis om de kennis vind ik op zich waardevol genoeg. (ieder zijn ding)
Voor mij heeft het nut inzicht te hebben in de aard van tijd en ruimte. Voor wie dat totaal nutteloos en zinledig vindt, gun ik hem of haar dat van harte.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

BadAssChick schreef:waarom zou ik aan de andere kant van het universum willen geraken...ik heb het hier waar ik nu zit prima naar m,n zin
Ik heb mij ook altijd afgevraagd wat daar nou de lol van kan zijn. Als de zon over een paar miljard jaar vervelend gaat doen, dan wordt je misschien wel gedwongen om te verhuizen, maar tot die tijd zie ik voor mij geen motivatie om de aarde te verlaten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Eigenlijk wel grappig. Ik vraag of het idee wat ik heb kan kloppen, gegeven de formules, en sommigen denken hier dat ze naar de andere kant van het universum moeten en zien het nut niet in van zo'n verhuis. #-o
Het is vooral gericht aan mensen die wel iets kennen van de Lorentztransformaties en de Einsteinvergelijkingen en op basis daarvan kunnen argumenteren of het idee kan kloppen.
Voor de duidelijkheid: niemand hoeft van mij hier naar de andere kant van het universum te verhuizen.
BadAssChick
Ervaren pen

dan ben ik snel klaar met dit topic , die Lorentztransformaties en de Einsteinvergelijkingen is gewauwel voor mij,ik hou me meer met aardse zaken bezig

Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Wees gerust, het zijn aardse zaken. Aardser dan je zou willen. Maar dat vraagt kennis om dat te begrijpen. En als je er niks van kent, kan je het absoluut ook niet beoordelen op zijn nut.
Plaats reactie