Goddelijke logica

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Lucretius

Goddelijke logica

Bericht door Lucretius »

Als Atheïst vind ik dat godsdienst en hun goden helemaal niet logisch zijn. Vaak krijg je dan als antwoord dat de regels van de logica niet van toepassing zijn op God. Ik heb dit altijd al een dom argument gevonden, maar in een college inleiding tot de westerse wijsbegeerte is de prof daar op ingegaan.
Mensen kunnen logisch denken, maar we weten niet alles, we zijn dus beperkt in ons denken. God aan de andere kant is alwetend. Dingen die voor ons niet logisch zijn, zijn voor God wel logisch. God is almachtig dus hoefde hij helemaal geen rekening te houden met onze manier van denken toen hij de wereld schiep. Dat verklaart waarom God niet logisch is, maar toch klinkt het plausibel. Dit is de theorie van Van Ockham.
Nu het bestaan van God niet kan weerlegd worden met logisch na te denken komen de aanhangers van deze theorie voor problemen te staan. Als ik zeg dat God de schepper van alles is, en dat alles op aarde zo is omdat God het zo wil, kan niemand dat ontkennen. Waarom zouden zaken op aarde zijn zoals God het niet wil? Dan zou hij niet meer almachtig zijn. Alles is dus zoals God het wil, God is goed, dus alles is goed, zelfs dingen die wij als slecht ervaren zijn in feite goed.

meningen?
Daarenboven zagen ze, dat de hemelverschijnselen en de verschillende jaarseizoenen in een vaste orde evolueerden en ze waren niet in staat uit te vorsen door welke oorzaken dit gebeurde
Dus hadden ze als toevlucht alles toe te schrijven aan de goden en te maken dat alles door een knik van hen werd gestuurd
siger

Re: Goddelijke logica

Bericht door siger »

Gaan we dan allemaal naar de hemel?
Lucretius

Bericht door Lucretius »

Ja, want we kunnen niet zondigen, alles wat we doen doen we vanwege God
Daarenboven zagen ze, dat de hemelverschijnselen en de verschillende jaarseizoenen in een vaste orde evolueerden en ze waren niet in staat uit te vorsen door welke oorzaken dit gebeurde
Dus hadden ze als toevlucht alles toe te schrijven aan de goden en te maken dat alles door een knik van hen werd gestuurd
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Samante op dit forum gelooft in de God van de logica en heeft al jaaaaren op deze dingen gewezen. Zijn slogan is dan ook "Wij kunnen God niet begrijpen omdat de bijbel en de koran bestaan." Google eens op zijn naam en lees eens wat van zijn bijdragen en geef er eens commentaar op.
Born OK the first time
Samante

Bericht door Samante »

Rereformed schreef:Samante op dit forum gelooft in de God van de logica en heeft al jaaaaren op deze dingen gewezen. Zijn slogan is dan ook "Wij kunnen God niet begrijpen omdat de bijbel en de koran bestaan." Google eens op zijn naam en lees eens wat van zijn bijdragen en geef er eens commentaar op.
Jaaaa daar ben ik dan! :)

Welkom Lucretius!

Op een stoffige zolderkamer op internet heb ik een verwaarloosd weblog met inzichten over logische spiritualiteit, zoals ik het noem, waarbij ik de fundamentele kenmerken van God op een rijtje zet en waaraan ik o.a. de bijbel en koran toets en verder ook zo'n beetje alles wat men over God beweert.

God is echte liefde
welke liefde zuiver is en puur, onvoorwaardelijk en niets terugverlangt
God is almachtig
er gebeurt niets tegen de wil van God. De vrije wil van mensen kan de wil van God dan ook niet dwarsbomen, aangezien God eigenlijk de houding heeft naar mensen toe van : "Jullie wil is Mijn wil."
God is onkwetsbaar
een almachtige God kan niet worden gekwetst, beledigd of beschadigd
God is overal
God is in alles, er is geen plek waar God niet is, God is dus eigenlijk alles-dat-is
God is alwetend
Omdat God overal is, in alles, is God van alles op de hoogte. God bestaat volgens mij ook buiten de tijd, heeft ook een perceptie van buiten 'de schepping' en ziet alles vanaf het begin en de uiteindelijke uitkomst ontstaan
God is volmaakt
Een almachtige God moet volmaakt zijn, waarbij je ook kan aannemen dat hetgeen God schept ook volmaakt moet zijn
God is zonder enige behoefte
Een almachtige God, die overal is en in alles, heeft niets nodig van mensen. Variërend van Godsverering tot aan het uitmoorden van andere mensen in de naam van God.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ah je komt het zelf al uit de doeken doen. :)

Ik vind je overtuiging wel mooi, maar wat in de weg staat voor mij om die te omarmen is David Humes heldere redenatie:

"Er is geen enkele reden om uit het menselijk bestaan en de toestand waarin hij zich bevindt af te leiden dat God een moreel wezen is, of die ons rechtvaardigt de conclusie te trekken dat God oneindig goed is, en oneindige macht en wijsheid heeft. Zo iets kan men slechts in blind geloof geloven."
Born OK the first time
Samante

Bericht door Samante »

Rereformed schreef:Ah je komt het zelf al uit de doeken doen. :)
Ja inderdaad, dankjewel voor de introductie!
Lucretius

Bericht door Lucretius »

Samante, jouw blog slaat de spijker op de kop =D> Die mensen gebruiken het feit dat God niet logisch is dan als argument dat hij wel bestaat zoals ik eerder heb gezegd.
Ik doel vooral op het puntje God is almachtig: "Jullie wil is Mijn wil." Maar hoe verklaar je dan de verscheidenheid aan godsdiensten en atheïsme?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Logica is voor mij een domein van de wiskunde.

Er is onder aardse wiskundigen (zijn er ook andere wiskundigen dan?) 1 taal. Omdat ik dus geen reden heb aan te nemen dat er andere wiskundigen zijn vind ik dit een universele taal.

De wiskunde kent meerdere wiskundige middelen om problemen te benaderen / op te lossen.

Almacht betekent dingen kunnen doen die wiskundig onlogisch zijn.

Almacht bestaat wiskundig bezien niet.

Een almachtige god is per definitie niet logisch.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Samante

Bericht door Samante »

Lucretius schreef: Ik doel vooral op het puntje God is almachtig: "Jullie wil is Mijn wil." Maar hoe verklaar je dan de verscheidenheid aan godsdiensten en atheïsme?
Het maakt God volgens mij helemaal niets uit hoe iemand denkt, wat iemand gelooft en geeft niets om het uiteindelijke resultaat. Bij een volmaakte God is die uitkomst ook perfect.
Mensen hebben allemaal de neuzen een andere kant opstaan, in zeer veel dingen, en zo ook in levensbeschouwing.
Samante

Bericht door Samante »

Lucretius schreef:Ja, want we kunnen niet zondigen, alles wat we doen doen we vanwege God
Onvoorwaardelijke liefde maakt dat begrippen als gebod, zonde en zondaar niet terzake doen.
Dan heb je ook nog de vrije wil, en die versterkt dit nog eens.

Dus inderdaad, iedereen gaat naar de hemel. Niemand uitgezonderd.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Lucretius schreef:
Alles is dus zoals God het wil, God is goed, dus alles is goed, zelfs dingen die wij als slecht ervaren zijn in feite goed.
Ook wat een moordenaar en een pedoseksueel doen is in feite goed?

Samante schreef:
Dus inderdaad, iedereen gaat naar de hemel. Niemand uitgezonderd.
Dat geldt dus ook voor een moordenaar en een pedoseksueel?
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Lucretius

Bericht door Lucretius »

Ja, want God is almachtig, niets gebeurt tegen zijn wil in, want dan zou hij niet almachtig zijn.
Ik verdedig moordenaars en pedoseksuelen niet hé ;) ik leg de gebreken in de goddelijke logica bloot.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Lucretius schreef:Ja, want God is almachtig, niets gebeurt tegen zijn wil in, want dan zou hij niet almachtig zijn.
Ik verdedig moordenaars en pedoseksuelen niet hé ;) ik leg de gebreken in de goddelijke logica bloot.
Dat is mij op zich zeker wel duidelijk. :wink:

Als deze logica echter gevolgd wordt dan is God als zodanig bijvoorbeeld een
'license to kill'. En wordt God gebruikt als alibi om die daad te rechtvaardigen.
Deze logica kan dus inderdaad niet kloppen. Maar in de praktijk blijkt het helaas
als zodanig nogal eens zo te werken.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Lucretius schreef:God aan de andere kant is alwetend. ........ God is almachtig
Vraag je docent eens dit: als god bovendien algoed is, waarom heeft hij dan geen hemel op aarde geschapen, waarin de mens een vrije wil heeft en toch onveranderlijk het goede kiest?
Vertel er even bij dat je de vraag hebt van Bart Ehrman (zie de Engelse Wikipedia).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Plaats reactie