Problemen van meisjes uit moslimgezinnen
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Problemen van meisjes uit moslimgezinnen
De uitzending Hoofddoek Af gaat over ervaringen van meisjes die uit een moslimgezin komen en die hebben ervaren wat het betekent om zich niet aan de gezinsregels te houden. De uitzending is wat mij betreft interessant genoeg om tot het einde uit te zien.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
-
Destinesia
Re: Problemen van meisjes uit moslimgezinnen
Gezien. Leerzaam. En onvermijdelijk voor velen van hen.
-
siger
Je wordt er misselijk van. Besteedt mijn belastinggeld aub aan de bescherming van die meisjes, want dat is de bescherming van mijn moderne samenleving, liever dan aan moslimapartheid (vb. bij het zwemmen.)
Het is natuurlijk gebruikelijk voor Roethof (want daar staat ze algemeen om bekend, mochten jullie het gedoe om haar laatste documentaire gemist hebben), maar de documentaire is wel érg eenzijdig. De problematiek die bij deze mensen speelt hebben ze nu verbonden aan 'moslim zijn' of 'marokkaan zijn' maar speelt heel breed in dat sociaal-economische milieu. In dit geval pakt ze twee uitzonderlijke gevallen eruit, om de indruk te wekken dat dit een algemeen verschijnsel is... (wat in Amsterdam-Oost trouwens wel veel het geval is, aangezien ik daar woon haha, maar de fatsoenlijke mensen die niet zo denken hangen natuurlijk niet op straat om hun visie erop te geven).. Het belangrijkste deel mist wat mij betreft: de wederhoor. En dat is in dit geval nog wel belangrijk, want waar jullie (blijkbaar) het verhaal van de twee meisjes gelijk als zoete koek slikken vind ik eigenlijk de zorgen van de ouders wel terecht (voor zover er uberhaupt sprake is van ouders, want de gezinssituatie is mij onduidelijk: ze heeft een vader maar haar moeder heeft ook een vriend?? Maar scheiden is taboe, dus hoe kan dat?)
Wat die regels betreft... zouden jullie het ok vinden als jullie dochters aangaven 'lekker de hele dag/avond' op straat te hangen waarbij ze hier omgaan met bijzonder koosjer volk, wat voor het gemak even niet in de docu langskomt) ?? ) Hetzelfde voor kleding: wie gaat zijn kind in een kort minirokje naar school sturen als ze dat zelf wil? Of met overdadige make-up?? Dat lijkt mij van dezelfde orde..
Verder zal ik niet ontkennen dat er allerlei zeer zorgelijke elementen in het filmpje langskomen..
Wat die regels betreft... zouden jullie het ok vinden als jullie dochters aangaven 'lekker de hele dag/avond' op straat te hangen waarbij ze hier omgaan met bijzonder koosjer volk, wat voor het gemak even niet in de docu langskomt) ?? ) Hetzelfde voor kleding: wie gaat zijn kind in een kort minirokje naar school sturen als ze dat zelf wil? Of met overdadige make-up?? Dat lijkt mij van dezelfde orde..
Verder zal ik niet ontkennen dat er allerlei zeer zorgelijke elementen in het filmpje langskomen..
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Ik heb maar drie kwart gezien, maar het grootste deel van die meiden en vrouwen in dat deel geeft zelf aan wat ook mijn idee is; de zaken die aangehaald worden, hangen samen met het feit dat de Marokkaanse cultuur een eercultuur is, en niet zo zeer met de invloed van de islam op de Marokkaanse omgangsvormen. Het is vooral de interviewster die de islam er probeert bij te slepen, waarop die meiden uitleggen dat het om eer gaat.
Niet dat ik daar de problemen mee wil bagatelliseren (verre van dat), maar ik denk dat een gepastere titel voor dit topic zou zijn 'Problemen van meisjes uit Marokkaanse gezinnen' (ofwel van meisjes uit gezinnen binnen een eercultuur).
Niet dat ik daar de problemen mee wil bagatelliseren (verre van dat), maar ik denk dat een gepastere titel voor dit topic zou zijn 'Problemen van meisjes uit Marokkaanse gezinnen' (ofwel van meisjes uit gezinnen binnen een eercultuur).
-
Destinesia
Ik heb het helemaal tot aan het einde gezien en het gaat naar mijn mening wel degelijk om de Islam die in die "eer" doorwerkt. Heel die eercultuur heeft indirect alles te maken met de Islamitische traditie. De meisjes zijn "immers" ontspoort naar de "richtlijnen" en de "meetlat" van de Islam. Ze kiezen ervoor te breken met de traditie en met hun ouders en hun huiselijke mini-sharia. Het dragen van géén hoofddoek en de omgang met verboden negers is hier de norm voor de "ware moslims" om deze meisjes hoeren en Kafir te noemen. Het is duidelijk dat een dergelijk collectief erg schadelijk is voor een eenling die vrij wil zijn van deze doctrines en tradities. Dus het heeft alles met de Islam (is onderwerping) te maken. Het tegenovergestelde van vrijheid van denken en vrijheid van leven.
In dit geval gaat het om meisjes uit marokkaanse gezinnen.Lotje schreef: Het is vooral de interviewster die de islam er probeert bij te slepen, waarop die meiden uitleggen dat het om eer gaat.
Maar je ziet verschijnsel bij alle orthodox moslims.
Waarop is eervol in dit geval gebaseerd?
Op kleding- en omgangsvoorschriften voor islam-gelovigen.
Het is oneervol als een vrouw/meisje zich niet gedraagt of kleedt als een "moslimvrouw".
Dat er ook een verbod op omgang met negers is voor deze meisjes, is niet specifiek Islam, eigenlijk juist niet, en zeer zeker ook niet specifiek marokkaans.
Dat weten we allemaal.
Je kunt dus niet alles wat hier in deze video voorbij komt, toeschrijven aan een cultuur of religie.
Maar wel als het zoveelste probleem van deze meisjes.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
siger
@Samsa,
Ik vind je reactie niet erg redelijk. Natuurlijk is dit wat die journaliste doet. De verbinding tussen "marokkaan zijn" of "moslim zijn" zijn is door de geinterviewden gemaakt. Er worden dreigementen uit de islam gebruikt om de cultuur op te leggen. Verder maakt het weinig verchil wanneer de religie samenvalt met de cultuur, tenzij je een van beide wil zuiveren. Meisjes worden ook op de verschrikkelijkste manier behandeld bij traditionele Chinezen, Sikhs en noem maar op. Welk verschil maakt dat hier?
Hoe representatief de gevallen zijn weet ik niet, maar ze zijn op zich meer dan belangwekkend genoeg, en vooral: onaanvaardbaar in onze samenleving, in welke aantallen ook. Ook dat je om wederhoor vraagt is niet erg redelijk. De familie zal ofwel weigeren te spreken, ofwel alles ontkennen. Welke conclusie zou je daarna trekken?
Het is mij meer dan duidelijk dat de ouders geen enkele zorg hebben in de richting van hun verkrachte dochter. Dat hun zorg terecht is vind ik dus geen steek houden.
Waarom noem je scheiden taboe? Je weet toch dat in de islam een man zijn vrouw kan verstoten met enkele woordjes?
Je interpreteert dit wel allemaal met een speciale bril. Ik griezel niet bij een minirok of make-up. Ik zou me als ouder wel over andere dingen zorgen maken.
Ik vind je reactie niet erg redelijk. Natuurlijk is dit wat die journaliste doet. De verbinding tussen "marokkaan zijn" of "moslim zijn" zijn is door de geinterviewden gemaakt. Er worden dreigementen uit de islam gebruikt om de cultuur op te leggen. Verder maakt het weinig verchil wanneer de religie samenvalt met de cultuur, tenzij je een van beide wil zuiveren. Meisjes worden ook op de verschrikkelijkste manier behandeld bij traditionele Chinezen, Sikhs en noem maar op. Welk verschil maakt dat hier?
Hoe representatief de gevallen zijn weet ik niet, maar ze zijn op zich meer dan belangwekkend genoeg, en vooral: onaanvaardbaar in onze samenleving, in welke aantallen ook. Ook dat je om wederhoor vraagt is niet erg redelijk. De familie zal ofwel weigeren te spreken, ofwel alles ontkennen. Welke conclusie zou je daarna trekken?
Het is mij meer dan duidelijk dat de ouders geen enkele zorg hebben in de richting van hun verkrachte dochter. Dat hun zorg terecht is vind ik dus geen steek houden.
Waarom noem je scheiden taboe? Je weet toch dat in de islam een man zijn vrouw kan verstoten met enkele woordjes?
Je interpreteert dit wel allemaal met een speciale bril. Ik griezel niet bij een minirok of make-up. Ik zou me als ouder wel over andere dingen zorgen maken.
-
siger
Ik heb de documentaire de eerste keer half gezien, en na de verrassende commentaar van Samsa nog eens helemaal. Ik begrijp ook jouw reactie niet, tenzij je de islam wilt verontschuldigen. De islam wordt in deze gezinnen gebruikt als machtsargument. Een dame vertelde dat als kind je ouders beslissen of je naar de hemel gaat, en dat vond ze wel goed voor de opvoeding, maar...Lotje schreef:Ik heb maar drie kwart gezien, maar het grootste deel van die meiden en vrouwen in dat deel geeft zelf aan wat ook mijn idee is; de zaken die aangehaald worden, hangen samen met het feit dat de Marokkaanse cultuur een eercultuur is, en niet zo zeer met de invloed van de islam op de Marokkaanse omgangsvormen. Het is vooral de interviewster die de islam er probeert bij te slepen, waarop die meiden uitleggen dat het om eer gaat.
Welnu, ik vind dat zoiets bij wet verboden zou moeten worden, en dat ouders die zulke terreur op hun eigen kleine kinderen uitoefenen uit de ouderlijke macht ontzet zouden moeten worden.
Siger,
Ik herinner mij een fragment uit een ' docu ' op FOX news waarin Nederland werd afgeschetst als een land vol prostitutie en zedeloosheid, als geinterviewden hadden ze een paar hoertjes en toeristen in A' dam en een paar Nederlanders die dit verhaal konden bevestigen. Nu vraag ik je: waarin is deze docu anders dan die? Voor iemand die een maatschappelijk probleem probeert aan te kaarten is het dus WEL belangrijk dat ze een idee geeft van hoe groot dit probleem is, en dat je meerdere partijen hierin betrekt. Bovendien was deze documentairemaakster laatst dus nog op televisie omdat twee meisjes (andere) die ze had gefilmd zich nogal belazerd voelden door haar: ze had haar documentaire zo geknipt dat het volgens hen iig niks meer met hun leven te maken had. Dit alles maakt mij dus ook skeptisch naar deze persoon.
Tuurlijk speelt de kuisheid van de vrouw zoals die in de islam wordt ervaren een rol in deze specifieke situatie. Maar waarom moet je toch in godsnaam een documentaire maken waarin je EEN specifieke factor wil belichten? Wat is daar de functie van? Mocht het je niet opgevallen zijn: die figuren in de video komen uit een bijzonder verstoorde gezinssituatie.. een dochter die zich afzet tegen haar ouders en hele dagen op straat hangt (doet ze nog school? werkt ze??), blijkbaar gescheiden ouders met een strenge vader, een moeder die een vriend heeft die haar seksueel misbruikt.. maar denk je dat dat anders was geweest zonder islam? Eigenlijk weet je niks over haar leven, waar woont ze uberhaupt? Ze is in ieder geval niet op haar werk terwijl ze haar filmen..
Het hele plaatje is gewoon onvolkomen en het komt mij nogal naief over hoor om dit meisje zo op haar blauwe ogen te geloven.. maar misschien moet je eerst een paar jaar tussen die mensen wonen.. want ik durf zo te wedden dat dit ' onschuldige meisje' dat het slachtoffer is van de ' boze islam' zelf ook niet de allerliefste is.. en wie krijgt daarvan de schuld dan?
Ik herinner mij een fragment uit een ' docu ' op FOX news waarin Nederland werd afgeschetst als een land vol prostitutie en zedeloosheid, als geinterviewden hadden ze een paar hoertjes en toeristen in A' dam en een paar Nederlanders die dit verhaal konden bevestigen. Nu vraag ik je: waarin is deze docu anders dan die? Voor iemand die een maatschappelijk probleem probeert aan te kaarten is het dus WEL belangrijk dat ze een idee geeft van hoe groot dit probleem is, en dat je meerdere partijen hierin betrekt. Bovendien was deze documentairemaakster laatst dus nog op televisie omdat twee meisjes (andere) die ze had gefilmd zich nogal belazerd voelden door haar: ze had haar documentaire zo geknipt dat het volgens hen iig niks meer met hun leven te maken had. Dit alles maakt mij dus ook skeptisch naar deze persoon.
Tuurlijk speelt de kuisheid van de vrouw zoals die in de islam wordt ervaren een rol in deze specifieke situatie. Maar waarom moet je toch in godsnaam een documentaire maken waarin je EEN specifieke factor wil belichten? Wat is daar de functie van? Mocht het je niet opgevallen zijn: die figuren in de video komen uit een bijzonder verstoorde gezinssituatie.. een dochter die zich afzet tegen haar ouders en hele dagen op straat hangt (doet ze nog school? werkt ze??), blijkbaar gescheiden ouders met een strenge vader, een moeder die een vriend heeft die haar seksueel misbruikt.. maar denk je dat dat anders was geweest zonder islam? Eigenlijk weet je niks over haar leven, waar woont ze uberhaupt? Ze is in ieder geval niet op haar werk terwijl ze haar filmen..
Het hele plaatje is gewoon onvolkomen en het komt mij nogal naief over hoor om dit meisje zo op haar blauwe ogen te geloven.. maar misschien moet je eerst een paar jaar tussen die mensen wonen.. want ik durf zo te wedden dat dit ' onschuldige meisje' dat het slachtoffer is van de ' boze islam' zelf ook niet de allerliefste is.. en wie krijgt daarvan de schuld dan?
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
Mocht je nog zin hebben, ik bedoel dan haar documentaire " sex sells" waarin seksproblematiek nogal werd overdreven (op de website van DWDD kun je trouwens ook commentaar zien van de mensen die erin speelden), en ghetto meisjes.. etc.
http://weblogs.nrc.nl/media/2010/11/05/ ... d-roethof/
Ik raad je sterk aan dit artikel met kritiek van destijds even door te nemen, en dan te kijken of je hierin iets herkent van deze docu over onderdrukte moslimmeisjes..
http://weblogs.nrc.nl/media/2010/11/05/ ... d-roethof/
Ik raad je sterk aan dit artikel met kritiek van destijds even door te nemen, en dan te kijken of je hierin iets herkent van deze docu over onderdrukte moslimmeisjes..
-
siger
De verdediging van Roethof lijkt me te kloppen, die meisjes schoppen een rel omdat hun eigen woorden worden uitgezonden, en omdat ze niet bij de montage betrokken waren!?
Dit is geen argument tegen de documentaire hierboven.
Je hebt wel over flink wat teksten heengelezen op die pagina zeg.. tis bijna een prestatie op zich.. Mijn argument tegen de documentaire hierboven is dat het een portret is van 1 meisje, dat je 1 marokkaanse jongen hoort praten (van 10 jaar ofzo) in camera en dat de conclusie is: AL DEZE meiden worden onderdrukt. De documentairemaakster laat bovendien helemaal geen ruimte voor anderen om iets te zeggen (dat vind jij niet belangrijk omdat je vantevoren al denkt dat deze mensen niet willen reageren voor de camera) maar hoe denk jij zelf dat dit gaat zo'n docu maken? Als zij over straat waren gaan lopen en ze waren een marokkaanse jongen tegengekomen die had gezegd: nou weet je, je tatoeages zijn je eigen zaak.. was dat erin gekomen denk je?? Ik weet wel zeker van niet..siger schreef:De verdediging van Roethof lijkt me te kloppen, die meisjes schoppen een rel omdat hun eigen woorden worden uitgezonden, en omdat ze niet bij de montage betrokken waren!?
Ik woonde in Amsterdam-Oost toevallig (ja ja waar ze filmen), ik weet niet wie ik een groter probleem vind: die meisjes of die jongens..Trouwens, ik vind haar vader eigenlijk wel redelijk en het is zeer jammer dat het hem niet gelukt is! Ik snap niet waarom daar de godganse dag en nacht meisjes van 12-16 op straat rondhingen en een gigantisch grote bek geven als je maar iets doet dat hen niet aanstaat.. Maar je mag raden wie dat ook een probleem vond: mijn buren. Toevallig ook Marokkaans en moslim. Die had ik ook kunnen filmen en dan had ik kunnen concluderen dat alle marokkaanse meisjes van 22 jaar graag het onderwijs in willen en dat dit komt omdat hun ouders hen stimuleren hiertoe.
Volgens mij kicken jullie stiekem wel op dit soort docu's.. lekker bevestigend allemaal. Wat mij betreft zijn het gewoon 2 ontspoorde wijven die *nog steeds* de hele dag op straat rondhangen en die uit een compleet verneukt gezin komen.. maar concludeer gerust allerlei zaken eruit.. Toch gek dat er geen 100' en indonesische jongeren daar rondhangen, en molukkers (ja die zitten er ook veel!) ook allemaal moslims... En zouden die antillianen dan soms allemaal bekeerd zijn tot de islam?? Waar zijn de Turkse rotjochies eigenlijk allemaal? Half oost bestaat uit Turken tenslotte! (Ja ja dat zijn ook al moslims)..
Waar ik nu woon, zoals altijd weer tussen het tuig, zijn geen allochtonen. Hier zijn deze idioten Spakenburgers.. allemaal zeer in de heer natuurlijk en allemaal dezelfde achternaam. Tis schandalig hoe de westerse cultuur deze jongeren zo baldadig en nihilistisch maakt, ze staan hier om 3 uur 's avonds gewoon met z'n allen Patricia te pakken in de parkeergarage.. Dat krijg je in zon cultuur waar kuisheid niet belangrijk is blijkbaar... Misschien moet ik Mildred eens bellen voor Sex Sells 2?
-
siger
@Samsa,
Goed, ik weet feitelijk niets over deze documentairemaker en de personen in haar documentaire.
Ik weet alleen met zekerheid dat de problematiek waarover het ging bestaat en ernstig is. Dat is ook logisch. De meerderheid van onze immigranten komen uit rurale gebieden waar het jammerlijk gesteld is met mensenrechten, voor vrouwen en kinderen enzoverder. De islam is waarschijnlijk de meest verspreide en zeker de meest fanatieke motor van de instandhouding van misselijkmakende praktijken - of het nu telkens om de "echte" islam gaat of niet maakt mij verder niet uit, en als andere religies, tradities of culturen hetzelfde gevaar vormen, moet dat evenzeer bestreden worden.
Sinds in Bangladesh enkele jaren geleden dorpsrechtbanken verboden werden, zijn al twee vrouwen ter dood gebracht, één meisje van 14 stierf onder stokslagen voor beschuldigingen van sexuele aard. In Marokko is het huwelijksrecht enkele jaren geleden gewijzigd zodat mannen een vrouw niet meer kunnen verstoten zonder haar toestemming(!) Uit dergelijke gebieden reizen mensen hierheen en eisen respect voor hun tradities. Onze overheid is belast met het waarborgen van de veiligheid van alle individuen, en dient er voor te zorgen dat primitieve praktijken bestreden worden. Het allerergste is de ogen sluiten.
Goed, ik weet feitelijk niets over deze documentairemaker en de personen in haar documentaire.
Ik weet alleen met zekerheid dat de problematiek waarover het ging bestaat en ernstig is. Dat is ook logisch. De meerderheid van onze immigranten komen uit rurale gebieden waar het jammerlijk gesteld is met mensenrechten, voor vrouwen en kinderen enzoverder. De islam is waarschijnlijk de meest verspreide en zeker de meest fanatieke motor van de instandhouding van misselijkmakende praktijken - of het nu telkens om de "echte" islam gaat of niet maakt mij verder niet uit, en als andere religies, tradities of culturen hetzelfde gevaar vormen, moet dat evenzeer bestreden worden.
Sinds in Bangladesh enkele jaren geleden dorpsrechtbanken verboden werden, zijn al twee vrouwen ter dood gebracht, één meisje van 14 stierf onder stokslagen voor beschuldigingen van sexuele aard. In Marokko is het huwelijksrecht enkele jaren geleden gewijzigd zodat mannen een vrouw niet meer kunnen verstoten zonder haar toestemming(!) Uit dergelijke gebieden reizen mensen hierheen en eisen respect voor hun tradities. Onze overheid is belast met het waarborgen van de veiligheid van alle individuen, en dient er voor te zorgen dat primitieve praktijken bestreden worden. Het allerergste is de ogen sluiten.
de allereerste keer dat ik mijn hoofddoek afdeed voor de familie van mijn ex, na hem zo'n 2 jaar te hebben gedragen, meteen commentaar. Waar is je hijab? Ik ben er uit gegooid toen ik de islam achter me liet, maar gelukkig was het niet mijn familie en kon ik dus relatief gemakkelijk afstand van ze nemen, al heeft het bij mij ook flink pijn gedaan dat ik eerst de ideale schoondochter was en daarna ineens een onmens waar je niet mee getrouwd mag blijven. Kun je nagaan hoe het erin moet hakken als je onder zo'n grote druk van je eigen familie staat! Ik kan het me heel goed voorstellen, je wilt de liefde van mensen niet kwijt, je wilt je leven en de sociale verbanden niet kwijt. De druk om je te conformeren moet enorm zijn, een druk waar ik zelf ook onder gebukt ging, lang heb ik getwijfeld wat ik zou doen en deed ik mee voor de vorm. En dan hebben we het hier nog over Nederland, waar de echte lijfstraffen niet ten uitvoer worden gebracht. Maar het blijft psychisch loodzwaar.