Zomergasten (Dick Swaab)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Zomergasten (Dick Swaab)

Bericht door PietV. »

http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... t_-_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... view&id=37" onclick="window.open(this.href);return false;

Neurowetenschapper Dick Swaab is tevens de schrijver van het boek 'Wij zijn ons brein'.

Morgenavond op Nederland 2 in Zomergasten. Het avondvullende programma begint om 20.15 uur.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
collegavanerik
Superposter

Re: Zomergasten (Dick Swaab)

Bericht door collegavanerik »

PietV. schreef:Neurowetenschapper Dick Swaab is tevens de schrijver van het boek 'Wij zijn ons brein'.
ik ben halverwege... Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik heb het intervieuw gelezen met hem in de Telegraaf van 23 juli. Lijkt me leuk, maar ik wacht nog wat meerdere recenties af voordat ik het boek aanschaf.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Lees vandaag dan nog even in de NRCbijlage "Academische boekengids" van gisteren het artikel door Douwe Draaisma op p.10-11.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

heeck schreef:Lees vandaag dan nog even in de NRCbijlage "Academische boekengids" van gisteren het artikel door Douwe Draaisma op p.10-11.

Roeland
Heb ik helaas niet te pakken kunnen krijgen, maar het intervieuw nu op Nederland 2, VPRO, is ook heel verhelderend! Maar iig bedankt voor de tip Roeland!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Het was een aardige en nogal ingetogen uitzending. Mijn verwachtingspatroon was hoog gespannen. Maar achteraf gezien ben ik ietwat teleurgesteld. Het was tamelijk oppervlakkig. De interviewer vond ik nogal mat.
Het was een optelsom van neurologische aandoeningen met de bijbehorende uitleg. Met filmbeelden uit de oude doos. Het fragment uit Die Blechtrommel was heel bijzonder. Maar het verhaal van Swaab duurde te lang. De moraal was dat het menselijk geheugen onbetrouwbaar is. En hij refereerde naar Wagenaar. Het was een uitzending voor mensen die graag iets willen weten over bepaalde aandoeningen. Voor degenen die deze kennis al bezitten bood het weinig nieuws. Bij andere afleveringen zat ik weleens op het puntje van de stoel. Maar ditmaal ontbrak het.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Bedankt voor de kijktip overigens.
Shut up Murdock, crazy fool!
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

PietV. schreef:Het was een aardige en nogal ingetogen uitzending. Mijn verwachtingspatroon was hoog gespannen. Maar achteraf gezien ben ik ietwat teleurgesteld. Het was tamelijk oppervlakkig. De interviewer vond ik nogal mat.
Het was een optelsom van neurologische aandoeningen met de bijbehorende uitleg. Met filmbeelden uit de oude doos. Het fragment uit Die Blechtrommel was heel bijzonder. Maar het verhaal van Swaab duurde te lang. Het moraal was dat het menselijk geheugen onbetrouwbaar is. En hij refereerde naar Wagenaar. Het was een uitzending voor mensen die graag iets willen weten over bepaalde aandoeningen. Voor degenen die deze kennis al bezitten bood het weinig nieuws. Bij andere afleveringen zat ik weleens op het puntje van de stoel. Maar ditmaal ontbrak het.
Mee eens. Het viel mij ook een beetje tegen. Het thema was voornamelijk 'nurture versus nature'. Waarbij Swaab, terecht, liet zien dat nature - bijna - altijd de overhand heeft op nurture.

Het gedeelte over die staatssecretaris (Gerrit Klein) vond ik overigens nogal schofterig. Dat Swaab nog steeds rancunes koestert tegenover Klein kan ik me indenken, maar om glimlachend op de televisie te verhalen over de ziektegeschiedenis en de zelfmoord van die man, vond ik te ver gaan.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Gezien. Weinig nieuws, maar dat ligt misschien wel aan mij.
Ga het boek binnenkort lezen (zo gauw mijn voorganger hem uit heeft).

Alleen nog een kleine aanmerking bij het volgende. Zoals ook op de portal hier opent Swaab met de slogan:
Dick Swaab schreef:We zijn onze hersenen. Dus alles wat we doen, denken, laten, dat bepalen onze hersenen. En de rest van ons lichaam is eigenlijk bedoeld om onze hersenen voort te bewegen, om ons van voedsel te voorzien, zuurstof te voorzien en om via onze geslachtsorganen nieuwe hersenen te maken.
Die is te kort door de bocht m.i.

"En die hersenen produceren wij om ons lichaam gerichter te kunnen voortbewegen, opdat wij beter gevoed kunnen overleven.", aldus een fictieve, maar desalniettemin blijkbaar in zijn identiteit aangetaste menselijke levercel met een eigen mening: "Overduidelijk en arrogant psychocentrisch. het lichaam is waar het eigenlijk om draait! En dan vooral rond de lever".

Het idee dat het lichaam is bedoelt om hersenen te produceren is vanuit biologisch perspectief bezien subjectief. Evolutie + Bedoeling = Alarm; zo heb ik mijn bullshitfilter geprogrammeerd.

Het zal wel a slip of the tongue zijn; een onschuldige misformulering en geenszins een indicatie van beroepsdeformatie. :D
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

lost and not found yet! schreef:intervieuw
Interview, dus zonder u. Ik zie je dit 2x schrijven, vandaar dat ik even corrigeer. Ik hoop niet dat je het erg vindt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Leuke uitzending ben het overigens oneens met Swaabs standpunt t.a.. het al dan niet gezond zijn van sport waarbij hij weekend sportblessures als ongenuanceerde onderbouwing neemt. Slordig van een wetenschapper daar onderzoek va onder meer TNO aantoonde dat sportende werknemers juist minder verzuimen dan niet sportende werknemers. Wel leuk te zien hoe allergisch de interviewer reageert op de stelling van Swaab dat de vrije wil niet bestaat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

doctorwho schreef:Wel leuk te zien hoe allergisch de interviewer reageert op de stelling van Swaab dat de vrije wil niet bestaat.
Misschien dient de stelling dat de vrije wil niet bestaat ook alleen maar om mensen te jennen. Swaab is notabene lid van de Initiatiefgroep "Uit Vrije Wil". (http://www.youtube.com/watch?v=bRP4MoESPUs" onclick="window.open(this.href);return false;)

ps: heb niet kunnen kijken, gaat me ook te traag. Ik ga de herhaling zaterdag misschien opnemen zodat ik stukjes kan doorspoelen. Als ik het niet vergeet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb een half uurtje gekeken en vond het allemaal wat mat. Ik heb het boek van Swaab en ik denk niet dat deze uitzending veel toevoegde. Lange tv-fragmenten, maar ja, je moet ook drie uur vullen natuurlijk...

Wat sport betreft heeft hij het meestal over boksen en aanverwante sporten waarbij de kans bestaat op hersenbeschadiging.
Misschien dient de stelling dat de vrije wil niet bestaat ook alleen maar om mensen te jennen
Jennen is denk ik niet het juiste woord. Swaab probeert discussies op gang te brengen en mensen aan het denken te zetten. Dat lukt hem aardig.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Als portret van . .
vond ik de uitzending geslaagd.

Stap je over naar de juistheid of bestrijdbaarheid van zijn uitspraken dan heb je een andere maatstaf van oordelen.

De opgewondenheid over de (on)vrijheid van wil zal wel betijen als de idee over hoe dat echt in elkaar steekt wat vertrouwder wordt.
Botte weerzin op basis van gevoelens speelt nog hoogtij.
Zijn eigen omgang met zijn niet bestaande vrije wil, die hij expliciet meldde, valt best aan te bevelen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Botte weerzin op basis van gevoelens speelt nog hoogtij.
Nou....
Plaats reactie