Ellendige rotzakken

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Ellendige rotzakken

Bericht door Peter van Velzen »

Toevallige berichten over Birma, Syrië en Somalië deden mij ineens denken over de aard van ellendige rotzakken. Onze media trachten vaak waardenvrij verslag te doen van de toestand in de wereld, maar slagen daar maar zelden in. Een van de redenen is dat ze sommige zaken niet bij hun naam noemen, maar bij de naam die anderen er aan geven. Een van die zaken zijn de ellendige rotzakken. De media geven ellendige rotzekken allerlei namen, maar nooit noemen ze ze ellendige rotzakken. Meestal geven ze de ellendige rotzakken de onverdiende naam die de betreffende ellendige rotakken zichzelf geven.

Ellendige rotzakken noemen zich van alles, behalve ellendige rotzakken. Ze noemen zich soldaten, vrjiheidstrijders, Mujahedin, Kruisvaarders, partizanen, partijvoorvechters, tijgers of wolven en wat je maar meer kunt verzinnen. Laat je er niet door afleiden. Ze zijn slechts ellendige rotzakken.

Ze beweren hun ellendige rottigheid uit te halen voor Allah of voor Jezus, voor de voorzienigheid of de heilstaat, voor volk en voor vaderland. Laat je er niet door afleiden. Geen van voornoemden heeft doorgaans gevraagd om die ellendige rottigheid. Het is gewoon wat ellendige rotzakken doen.
Hun leiders noemen zich de grote voorztter, vadertje dit of broerderje dat, raad van geestelijken, Gunta, Revolutionaire raad, regering of gewoon "de leiders". Laat je er door afleiden, het zijn slechts de ellendigste rotzakken.

Ellendige rotzakken worden soms verward met aanhangers van een religie, of juist de vijanden daarvan. Laat je er niet door afleiden. Bij tijd en wijle zijn er meer ellendige rotzakken van de ene dan van de andere denominatie, maar het zijn en blijven altijd ellendige rotzakken.
De meeste moslims, christenen, Hindoes, Boeddisten en Atheisten zijngeen ellendige rotzakken. Zelfs de meeste soldaten zijn gewone jongens (èn meisjes) zoals jij en ik geweest zijn (of nog steeds zijn). Laat je daardoor niet afleiden. Maar wie zijn dan wel de ellendige rotzakken?

Ellendige rotzakken zijn zij die ellendige rottigheid uithalen:
Ellendige rotzakken gebruiken geweld – ook en vaak bij voorkeur – tegen wie geen geweld gebruiken. Ellendige rotzakken raken onschuldige burgers niet per ongeluk, maar expres. Ellendige rotzakken staan je niet toe oprecht je mening te zeggen, hoe beleefd ook, maar ellendige rotzakken willen je de mond snoeren. Ellendige rotzakken staan je niet toe je eigen leven te leiden zonder anderen kwaad te doen, maar eisen dat je hún ellendige praktijken beoefent en dat houdt vaak ook in dat je anderen daarmee wél kwaad doet. De ijzeren regel van de ellendige rotzakken is. “Wat wij willen dat er gebeurt, dat dwingen wij anderen te doen”.

Ellendige rotzakken beoefenen hun ellendige rottigheid nooit in hun eentje. Wat iemand in zijn eentje doet en waar anderen geen last van hebben kan nooit ellendige rottigheid zijn. Ze halen hun ellendige rottigheid ook niet uit onder elkaar. Wat mensen onderling met elkaar afspreken te doen zonder dat derden daar last van hebben, kan nooit ellendige rottigheid zijn. Ellendige rotzakken tyranniseren met hun elllendige rottigheid juist anderen, bij voorkeur hen die (nog) geen ellendige rotzak zijn. Ze leiden kinderen op tot ellendige rotzakken, en pesten graag zwakkeren, bij voorkeur – dus – vrouwen, of mannen die het niet in zich hebben om zelf een ellendige rotzak te zijn.

Ellendige rotzakken zijn dus vaak mannen. Wellicht niet omdat mannen ellendiger rotideeën hebben dan vrouwen, maar vooral omdat bij het ellendige rotzak zijn geweld te pas komt, en kracht. Mannen zij van nature beter toegerust om geweld en kracht te gebruiken. Laat je ook daar niet door afleiden, Het is slechts de ellendige rottigheid die ze uithalen, die ze tot ellendige rotzakken maakt.

Weg met de ellendige rottigheid!
Ik wens u alle goeds
a.r.

Re: Ellendige rotzakken

Bericht door a.r. »

1) Wat is de oorzaak dat iemand een ellendige rotzak wordt?

2) Wat doen we met ellendige rotzakken?
Peter van Velzen
Site Admin

a.r. schreef:1) Wat is de oorzaak dat iemand een ellendige rotzak wordt?

Oef: Zulke verstandige vragen had ik zou gauw nog niet verwacht!

Ik ben geen psycholoog, dus het antwoord op vraag 1, moet ik je in elk geval schuldig blijven. Ik vermoed dat het wellicht te maken heeft met groepsdenken, en deels deel uit maakt van de menselijke aard, maar ik ben maar een leek. In zekere zin zijn we allemaal rotzakken, ieder in staat om een medemens te beschadigen. Maar ellendige rotzakken zijn we doorgaans niet, zekler zolang we aan de gulden regel de voorkeur geven boven de ijzeren regel van de ellendige rotzakken.

Vraag 2 heeft wel een simpel antwoord (geleend uit de Koran)
Hen bestrijden totdat ze er mee ophouden.

Daarbij kan het zijn dat we soms ook wat rottigheid moeten uithalen, maar dan alleen jegens ellendige rotzakken, en niet jegens hun slachtoffers.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wat betreft het vermijden van de frase in de media: heeft het niet ook voordelen om niet voortdurend geconfronteerd te hoeven worden met 'ellendige rotzakken'? Het behoed je ervoor je eigen mooie ziel niet te bevuilen.
Op dezelfde manier als het niet bekijken van het journaal op TV tijdens rampen niet onverschilligheid hoeft te zijn jegens het wereldgebeuren, maar een manier om je te beschermen, te voorkomen dat je emoties beslag op je gaan leggen.

Wanneer we de klemtoon van het denken zouden leggen op 'ellendige rotzakken' dan zou de markt op zaterdag al gauw vol staan met mensen die van de lynchpartij willen genieten. Duimregel: hoe meer de klemtoon op ellendige rotzakken, des te groter eigen agressie wordt, en het verlangen naar wraak.

Dat is ook de reden waarom religieuze fundamentalisten geen probleem hebben met het dogma van de hel. Aangezien ze voortdurend ellendige rotzakken om zich heen hebben (ze leven op een heel klein wit eilandje, en de rest van de wereld is zwart), veranderen ze zelf in de agressiefste mensen en hebben ze het denkbeeld van het godsoordeel en de helstraf die God aan hun tegenstanders ooit zal geven zeer nodig (een illustratie te geven lijkt me overbodig vandaag).
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Mooi stuk Peter. In de roos.
Peter van Velzen
Site Admin

Rereformed schreef: Wanneer we de klemtoon van het denken zouden leggen op 'ellendige rotzakken' dan zou de markt op zaterdag al gauw vol staan met mensen die van de lynchpartij willen genieten. Duimregel: hoe meer de klemtoon op ellendige rotzakken, des te groter eigen agressie wordt, en het verlangen naar wraak.
Even ter verduidelijking

Ellendige rotzakken zijn niet de mensen die iets anders willen doen dan ik
Ik zou een ellendige rotzak zijn als ik ze met geweld zou dwingen om hetzelfde te doen.
Deel van het probleem is dat iedereen de rotzak ziet in een ander, maar niemand die in zichzelf.

Maar laat je vooral door mij de wet niet voorschrijven, zeker niet in je meningsuiting.
Ik wens u alle goeds
a.r.

Bericht door a.r. »

Jaaahhh Peter dát ben ik helemaal met je eens, maar mijn tegeltjeswijsheid "wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" blijft fier overeind en mijn vraag (aan jou) ook....hoe komt het dat iemand een rotzak wordt???Maar misschien zou die vraagstelling beter kunnen kunnen zijn "hoe VOORkom je dat iemand een rotzak wordt"....het is natuurlijk nooit helemaal tegen te houden, het brein heeft immers rare kronkels en de verbindingen daarvan zijn niet altijd even correct aangelegd...maar mi heeft het alles te maken met het doorbreken van leefpatronen en daarmee opvoeding, onderwijs en emancipatie van de mens. Een warrige kluwen die ik al jaren probeer uiteen te rafelen en waarvan ik mij zeer diep realiseer dat ik één of meerdere draadjes van die kluwen vast heb, maar dát er heel wat knopen in die kluwen zitten die er zeer moeilijk uit te krijgen zullen zijn. Ik kan tot nu toe niet anders dan tot de conclusie komen dan dat het zaak van zeer lange adem is en....dát ik graag over een paar eeuwen zou willen kunnen zien, hoe de mensheid er dan voor staat. Een utopie, ik weet het, maar het is wel een héél belangrijke drijfveer van mij persoonlijk....verandering teweeg te brengen, een zaadje te planten dat hopelijk ooit zal ontkiemen en dat het aantal "ellendige rotzakken" zal doen verminderen....omdat opvoeding veranderd, omdat mensen sterker worden, omdat mensen zelfstandiger worden, omdat mensen op mogen groeien tot wie ze zijn, omdat we dan meer kennis hebben opgedaan over de werking van het brein.....anderzijds zie ik een verweking van de samenleving, een ongekende decadentie, gejammer van stampvoetende mensen dat zij die nieuwste i-pod niet hebben en die "rijke stinkerd" even verderop we...alles overdenkend, ik heb nog wel een paar jaar/eeuwen nodig om eea te ontmaskeren/ontwarren en duidelijk te maken...en zoveel tijd heb ik niet...jammer hoorrr!
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Niemand wordt een ellendige rotzak. Ellendige rotzakken worden als ellendige rotzak geboren en blijven ellendige rotzak gedurende hun hele leven. Er is niet iets dat van mensen ellendige rotzakken maakt. Elke suggestie dat ellendige rotzakken geïnspireerd zouden kunnen zijn door bepaalde ideologieën is dus op niets gebaseerd. Sommige mensen worden als rotzak geboren en halen hun rotzakkenstreken echt niet uit een boekje of zo. Zelfs niet als zo'n boekje rotzakkengedrag voorschrijft.
Die koppelen we los van ellendige rotzakken-ideologieën. Want er is geen verband tussen een leer en ellendige rotzakkerij..
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Er zijn 10 soorten mensen, zij die binair denken en zij die dat niet doen.
Laatst gewijzigd door Jagang op 18 aug 2011 01:29, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
a.r.

Bericht door a.r. »

Uncle Rat schreef:
Niemand wordt een ellendige rotzak. Ellendige rotzakken worden als ellendige rotzak geboren en blijven ellendige rotzak gedurende hun hele leven. Er is niet iets dat van mensen ellendige rotzakken maakt. Elke suggestie dat ellendige rotzakken geïnspireerd zouden kunnen zijn door bepaalde ideologieën is dus op niets gebaseerd. Sommige mensen worden als rotzak geboren en halen hun rotzakkenstreken echt niet uit een boekje of zo. Zelfs niet als zo'n boekje rotzakkengedrag voorschrijft.
Die koppelen we los van ellendige rotzakken-ideologieën. Want er is geen verband tussen een leer en ellendige rotzakkerij..
Zeer kort door de bocht, zoals zo heel vaak bij jou....ik heb nergens over ideologieën gesproken....ik vermoed dat opvoeding (in de ruimste zin van het woord) ermee te maken heetft én zoals ik ook schreef een aanleg in het brein én zoals ik ook schreef zal het nooit geheel en al uit te bannen zijn, maar jij hebt je conclusie al getrokken.."ellendige rotzakken worden als ellendige rotzakken geboren en blijven een ellendige rotzak gedurende hun hele leven" :?
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

a.r. schreef:Zeer kort door de bocht, zoals zo heel vaak bij jou....
Dat is waar: kapotnuanceren is niet helemaal mijn stijl.
ik heb nergens over ideologieën gesproken....
Ik heb nergens beweerd dat je over ideologieën hebt gesproken. Mijn posting was een reactie op het geciteerde.
ik vermoed dat opvoeding (in de ruimste zin van het woord) ermee te maken heetft
Nurture..
én zoals ik ook schreef een aanleg in het brein én zoals ik ook schreef zal het nooit geheel en al uit te bannen zijn,
Nature..
maar jij hebt je conclusie al getrokken..
Mijn posting was een reactie op het geciteerde. Wat je daarna schreef had ik nog niet gelezen.
"ellendige rotzakken worden als ellendige rotzakken geboren en blijven een ellendige rotzak gedurende hun hele leven" :?
Ja toch? :lol:
a.r.

Bericht door a.r. »

Oftewel, hoe mep ik een discussie dood! :evil3:
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

a.r. schreef:Oftewel, hoe mep ik een discussie dood! :evil3:

eeh met de vliegenmepper :D en anders met een opgerolde krant waar van alles in staat over de ellendige rotzakken

goed geschreven Peter....
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
harstl

Bericht door harstl »

Ik denk dat een hoop van wat Peter hier terecht "Ellendige Rotzakken" noemt, vaak helemaal niet als "Ellendige Rotzak" begint, maar eerder als gedreven idealist en wereldverbeteraar. Ze hebben een visioen van een glorieuze toestand, een heilstaat, een Utopia, een volmaakte theocratie voor ogen. Een levensgroot ideaal dat zo geweldig is, dat het ten koste van alles moet worden gerealiseerd. Helaas, in de echte wereld blijken een hoop medebewoners het niet eens te zijn met je ideaal. Wat doe je dan? Je kunt mokkend in een hoekje gaan zitten (zoals ik :) ), of je gaat medestanders zoeken. Die moet je vaak lijmen met beloftes die niet helemaal stroken met je Grote Ideaal, maar goed het doel heiligt de middelen. Je grijpt de macht, je bent succesvol en dan blijkt dat je de tegenstand tegen je ideeën alleen maar de baas kan met grove intimidatie geweld en zelfs mensenrechtenschendingen. Dan blijkt dat je de kleine rotzakken om je heen alleen maar de baas kan door te zorgen dat je de allergrootste rotzak wordt. En opeens is dat je wereld en weet je niet beter. En je kunt voor jezelf je daden nog steeds verantwoorden doordat je eigenlijk nog altijd achter je Grootse Ideaal aanjaagt.
En natuurlijk heb je ook altijd "Ellendige Rotzakken", die dat vanuit zichzelf zijn en die op de golf van onrust en anarchie (en geroep om een "sterke man") boven komen drijven en weigeren weer terug te zinken in de massa waar ze uit voortkomen.
Waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?
Waar komt al die rotzooi toch vandaan?
(Barend Servet)
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

a.r. schreef:Oftewel, hoe mep ik een discussie dood! :evil3:
Integendeel. Vooralsnog ben ik de enige die begrepen heeft waar de openingsposting eigenlijk over gaat..
Plaats reactie