Sneller dan het licht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Sneller dan het licht

Bericht door pallieter »

De wetenschappers van de Cern hebben wat onverwachte resultaatjes verkregen met neutrino experimentjes.
Niet alleen bestaat er misschien geen Higgs, maar kunnen neutrino's zich sneller dan de lichtsnelheid voortplanten.

http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... n-lig.html

Interessante tijden voor de wetenschap, voor de kostprijs van ochottekes enkele Lange Wapper bruggen of tunnels. :D
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Arowana
Contacteer:

Re: Sneller dan het licht

Bericht door Arowana »

Voor zover ik uit het artikel kan opmaken, is uit de onderzoeksresultaten nog geen definitieve conclusie getrokken met betrekking tot de voorplantingssnelheid van neutrino's. Er zijn inderdaad vreemde resultaten, maar de studie ernaar is nog niet afgerond en het is nog te vroeg om te concluderen dat neutrino's zich sneller kunnen voorplanten dan de lichtsnelheid. Dat lees ik althans in het artikel.

Dus om nu al te stellen dat deeltjes sneller kunnen gaan dan het licht, of dat de relativiteit de deur uit kan, is voorbarig. Er is nog veel meer onderzoek nodig.

Het kan zijn dat wat er is ontdekt, klopt. Als dat gevolgen heeft voor bepaalde grote theorieën, dan is dat ook maar zo. Zo is wetenschap nu eenmaal.
'There is a tide in the affairs of men, which, taken at the flood, leads on to fortune;
Omitted, all the voyage of their life is bound in shallows and in miseries.
On such a full sea are we now afloat, and we must take the current when it serves,
Or lose our ventures.' - William Shakespeare
Jinny

Bericht door Jinny »

De krant is als gebruikelijk weer eens zwaar voorbarig.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De onderzoekers hebben zelf aan de bel getrokken en dit naar buiten gebracht omdat ze geen fouten kunnen ontdekken in hun meetgegevens. Andere instanties wordt nu gevraagd om de proeven te herhalen, de resultaten daarvan kunnen nog wel even op zich laten wachten.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

En aangezien de vorige proeven 3 jaar duurden, zullen we nog even mogen wachten.

Toch schitterend het besef dat misschien zelf een van de meest aanvaarde theoriën ter wereld op de helling staat.
Nu wetenschapper bij de Cern zijn en beseffen dat je geschiedenis aan het schrijven bent.

Hoeveel mensen vinden de Cern nog altijd het ultieme bewijs van arogantie van de wetenschap. Toch veel interessanter om verkeersproblemen op te lossen ipv te investeren in fundamenteel onderzoek.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Ik had ooit iets gelijkaardigs gesuggereerd, maar dat werd met heel wat negativiteit onthaald. Nu blijk ik gelijk te hebben. '%neller dan het licht' blijkt wellicht toch mogelijk. Al gaat het slechts om neutrino's en is de iets hogere snelheid niet zo enorm veel.

Hopelijk tempert deze bevinding de arrogante betweterigheid van diegenen die anderen de les denken te moeten lezen met 'de huidige stand van zaken' in wetenschap, die blijkbaar steeds wijzigt en hoogst onzeker is.
Laatst gewijzigd door Maartenn op 23 sep 2011 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
If I state something as fact that is obviously wrong, please don't hesitate to correct me. I welcome such corrections in an attempt to be as truthful and accurate as possible.
"Gullibility kills" - Carl Sagan
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Maartenn schreef:Ik had ooit iets gelijkaardigs gesuggereerd, maar dat werd met heel wat negativiteit onthaald. Nu blijk ik gelijk te hebben. '%neller dan het licht' blijkt toch mogelijk.
Hopelijk tempert deze bevinding de arrogantie betweterigheid van diegenen die anderen de les denken te moeten lezen met 'de huidige stand van zaken' in wetenschap, die blijkbaar steeds wijzigt en hoogst onzeker is.
Zwelgen in zelfmedelijden is zo zielig. :roll:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Ik heb helemaal geen medelijden met mezelf.
Wat belangrijk is dat we beseffen dat grote wetenschappelijke theorieën de mogelijkheid in zich hebben compleet fout te blijken bij nieuwe ontdekkingen. Dat is het mooie aan de discipline wetenschap. Dat het zich neerlegt bij tegensprekelijk bewijs en daarom vorige theorieën geheel of gedeeltelijk wijzigt.
En dat mensen op die mogelijkheid wijzen niet perse ongelijk hoeven te hebben.

Het geeft - voor mij - aan dat we 'de werkelijkheid' verre van begrijpen. Hoe mooi de wiskunde ook lijkt.
En dat we steeds iets zullen vinden dat ons huidige idee weer zal weerleggen. Niets beter voorspelbaar dan dat.
If I state something as fact that is obviously wrong, please don't hesitate to correct me. I welcome such corrections in an attempt to be as truthful and accurate as possible.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Maartenn schreef:Wat belangrijk is dat we beseffen dat grote wetenschappelijke theorieën de mogelijkheid in zich hebben compleet fout te blijken bij nieuwe ontdekkingen. Dat is het mooie aan de discipline wetenschap. Dat het zich neerlegt bij tegensprekelijk bewijs en daarom vorige theorieën geheel of gedeeltelijk wijzigt.
En dat mensen op die mogelijkheid wijzen niet perse ongelijk hoeven te hebben.
En dat wisten "WE" nog niet?
Dus de aanklacht
Ik had ooit iets gelijkaardigs gesuggereerd, maar dat werd met heel wat negativiteit onthaald. Nu blijk ik gelijk te hebben. 'sneller dan het licht' blijkt toch mogelijk.
Hopelijk tempert deze bevinding de arrogantie betweterigheid van diegenen die anderen de les denken te moeten lezen met 'de huidige stand van zaken' in wetenschap, die blijkbaar steeds wijzigt en hoogst onzeker is.
is in het geheel niet bedoeld om "arrogante betweterigen" de les te lezen?!

Ik noem dat gewoon zelfmedelijden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Sorry Maartenn, maar ik denk niet dat jij tot de wetenschappers wordt gerekend. Het is daarnaast ook niet zo dat automatisch jouw theorie geldig wordt n.a.v. dit verhaal. Deze wetenschappers vragen andere wetenschappers hun experiment te toetsen. Wil jij je theorie laten toetsen, ga dan op zoek naar een wetenschapper die ermee aan de slag wil en beperk je niet tot een vrijdenkersforum...
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Maartenn
*
Goh, en dat terwijl je dat 'iets' zo degelijk wetenschappelijk onderbouwd had?
Rare jongens toch die wetenschappers,
nemen zelfs niets aan als iets door jou gesuggereerd wordt ...
Maartenn schreef:Ik had ooit iets gelijkaardigs gesuggereerd,
maar dat werd met heel wat negativiteit onthaald.
<< >>
... hierbij suggereer ik dat zelfs ik sneller kan gaan dan het licht,
maar dan wel licht welk helemaal geen snelheid heeft: licht dat stil staat!

Is dat nou geen interessante suggestie?
Maar zulks wordt vast niet met heel wat negativiteit onthaald ...
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Ja, Gayah 't is waar.

Ik vind het een chapeau voor de wetenschap (deeltjeswetenschappers in Genève) dat ze dit kan ontdekken en dat ze bereid is zich neer te leggen bij tegensprekelijke evidentie na 10-dubbel checken en herhalen van de experimenten.
Wat ik alleen maar wil zeggen is: wat wetenschap op een bepaald moment zegt dat 'een geldige theorie' is, moet niet voor de heilige graal worden aanzien. Er is altijd de mogelijkheid dat, na grondig onderzoek, er toch dingen worden ontdekt die niet passen in de theorie.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

lanier schreef:Sorry Maartenn, maar ik denk niet dat jij tot de wetenschappers wordt gerekend. Het is daarnaast ook niet zo dat automatisch jouw theorie geldig wordt n.a.v. dit verhaal. Deze wetenschappers vragen andere wetenschappers hun experiment te toetsen. Wil jij je theorie laten toetsen, ga dan op zoek naar een wetenschapper die ermee aan de slag wil en beperk je niet tot een vrijdenkersforum...
Even voor de minder geïnformeerde lezertjes (zoals ik, ik ben een paar maandjes uit de roulatie geweest hier): wat is het dan precies Maartenns theorie en/of waar kan ik die vinden?

Kijk, een discussie als dit hangt volldig af van hoe knap Maartenns ideeën eerder waren, en daar heb ik nu geen zicht op.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Ik zei alleen maar dat het misschien toch mogelijk was voor iets om sneller dan licht te gaan. Dat was geen theorie, maar slechts het opperen van de gedachte dat het misschien toch zou kunnen. Ik moest het enkel omwille van die suggestie ontgelden. Ik werd voor dom gehouden dat ik zoiets ook maar zou durven bevroeden.
Ik moest 'gaan studeren'. Want Einstein was het heilige huisje.

En wat blijkt nu:
Bij de proeven lijken neutrino's uit Genève systematisch een fractie vroeger aan te komen in Gran Sasso dan verwacht. Het effect is de afgelopen twee jaar waargenomen in zeker 16 duizend aankomsten van deeltjes, aldus woordvoerder Antonio Ereditato van het zogeheten Opera-experiment. De resultaten moeten nog worden gepubliceerd.
bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... icht.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Als neutrino's een massa hebben groter dan nul is E=mc^2 aangetoond als zijnde kwakpraat, als je reinste nonsens en pseudo-wetenschap en past het in het rijtje van de homeokwak.
De vraag is: kan je daarmee leven?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Die onderzoekers trekken niet voor niets aan de bel. Laten we een jaartje of drie wachten totdat we de uitslag van de andere experimenten kennen en dan er weer verder over praten. Misschien dat je een email met je theorie naar het CERN kunt sturen.
Plaats reactie