Haal god uit de troonrede!

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

a.r.

Haal god uit de troonrede!

Bericht door a.r. »

Ik vond op de voorpagina van onze collega's het volgende bericht:
Sep 23rd, 2011 by Erik
Verschillende mensen wezen mij erop dat bij onze buurtjes op retecool.com een alleraardigst initiatief is ontstaan.

En u dacht dat in Nederland scheiding van Kerk en Staat bestond? Foutje, bedankt. Zo mag u in veel gevallen niet zelf bepalen of u op Zondag uw winkel wilt openen. Staat in iedere wettekst “…bij de gratie Gods…”. Staat op de rand van een twee euro munt de tekst “…God zij met ons…”. Worden in veel gemeenteraden de vergaderingen geopend en gesloten met een ambtsgebed. Zijn de meeste geestelijken in het Caraïbisch gebied rijksambtenaren en wordt de troonrede, anno 2011, nog steeds afgesloten met de tekst: “…U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden…”. Wat nou Kerk en Staat gescheiden? Kerk en Staat zijn blijkbaar nog steeds sterk met elkaar verweven en daar heeft u het maar mee te doen. Of u nu gelooft of niet. Tijd om de scheiding tussen Kerk en Staat compleet te maken!
http://www.godvoordommen.nl/2011/09/23/ ... troonrede/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://petities.nl/petitie/god-uit-de-troonrede" onclick="window.open(this.href);return false;
Destinesia

Re: Haal god uit de troonrede!

Bericht door Destinesia »

Ik ben ervoor om zoveel mógelijk goden op de zijkant van de munt te laten zetten. :D
a.r.

Bericht door a.r. »

Da's leuk, maar dit gaat over de troonrede. :lol:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

O, mijn gOD.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De scheiding staat en religie zou inderdaad veel duidelijker moeten zijn. Overal duikt deze particuliere overtuiging op. Ik ben inderdaad een voorstander van om het neutraler aan te pakken. Het staatshoofd is de koningin van alle Nederlanders. En daar horen ook atheïsten/pantheïsten/agnosten bij. Kies dan voor neutraliteit. En leun niet op de kreet "god". Het animo zal wel beperkt blijven, anders kun je nog een referendum aanvragen. De aandacht die hiermee gepaard gaat kan veel mensen (dus ook het staatshoofd) aan het denken zetten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

@ar : zojuist ondertekend. Sta er volledig achter.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Traditie heeft ook een bepaalde waarde! En waarom daarvan afstappen? Zolang het een soort van traditie is dat God, wie dat ook mag zijn, op de rand van de euro staat, nou en? Ik, persoonlijk, denk niet dat mensen daardoor, wat het geloof betreft, negatief worden beïnvloed! En positief ook niet! But, correct me if I'm wrong!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
a.r.

Bericht door a.r. »

Het gaat over de troonrede Lanfy.... :wink:
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

a.r. schreef:Het gaat over de troonrede Lanfy.... :wink:
Ja... De laatste regel toch? Laat de mensen geloven wat ze willen! Haha, zolang ze er anderen niet mee lastig vallen! En wat Beatrix zegt, ja.... Dat kan ik ook wel op m'n eigen manier invullen! Of is dit niet wat je bedoelt? Sorry dan!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik verplicht je niet te tekenen, ik heb een artikel geplaatst waar ik achter sta, maar ik verplicht niemand om eveneens achter dat artikel te staan en al helemaal niet om het te ondertekenen. We verschillen van mening Lanfy en ik ben bang dat het zo zal blijven!
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Getekend, het is idioot dat in een land waar irreligieuzen hard op weg zijn de meerderheid te worden, God overal nog bijgesleept wordt. In dit decennium gaat het aantal mensen zonder religie wss de 50% grens overschrijden. We zitten nu ergens tussen de 40 en 45%....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

Een scheiding tussen kerk en staat is er (bijna) helemaal, een scheiding tussen religie en staat dus nog niet. Denk aan de christelijke partijen. Het kan heel goed in een seculier land.

Maar, ik beken, ik wil ook wel eens van dat te pas-en-te-onpas-geklets over god af. Nergens voor nodig in een land als Nederland. Ik teken.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
Jinny

Bericht door Jinny »

God was uit de troonrede, balkie heeft hem weer terug geplaatst.
Den Uil heeft 'm in de jaren '70 al eens verwijderd
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

:(
Ik kan niet meedoen. Niet Nederlander genoeg.
Maar ik zal voor jullie bidden. :D
Born OK the first time
a.r.

Bericht door a.r. »

Dát helpt! Altijd! :lol:
Plaats reactie