Belangenvereniging wil acupunctuur in basispakket

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

okke
Forum fan

Belangenvereniging wil acupunctuur in basispakket

Bericht door okke »

• Belangenvereniging wil acupunctuur in basispakket
    Skipr.nl, 5 oktober 2011
    De Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging NAAV pleiten bij de Tweede Kamer
    voor het opnemen van acupunctuur in het basispakket. Volgens de NAAV is
    acupunctuur aantoonbaar effectief bij ondermeer pijnklachten en het terugdringen
    van medicijngebruik.
[Lees het hele artikel op Skipr.nl]
Optimists are half full of it.
GetBigFast
Forum fan

Re: Belangenvereniging wil acupunctuur in basispakket

Bericht door GetBigFast »

okke schreef:
  • Belangenvereniging wil acupunctuur in basispakket
    Skipr.nl, 5 oktober 2011
    De Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging NAAV pleiten bij de Tweede Kamer
    voor het opnemen van acupunctuur in het basispakket. Volgens de NAAV is
    acupunctuur aantoonbaar effectief bij ondermeer pijnklachten en het terugdringen
    van medicijngebruik.
[Lees het hele artikel op Skipr.nl]
Dat schijnt zo te zijn ja....
Zelfde poep, andere dag.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Volgens de NAAV is acupunctuur aantoonbaar effectief bij ondermeer pijnklachten en het terugdringen
van medicijngebruik.
Dit is inderdaad een feit. En het mooie is, dat het eigenlijk niet uitmaakte, waar je de naalden stak. Dus iedereen kan het toepassen. Overigens maakt het ook niet uit of je flink drukt, steekt, wrijft of knijpt. (Wie wrijft niet over een pijnlijke plek of drukt op zijn wang bij kiespijn of knijpt in z'n handen als er geprikt of gesneden moet worden.)
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Vilaine schreef:
Volgens de NAAV is acupunctuur aantoonbaar effectief bij ondermeer pijnklachten en het terugdringen
van medicijngebruik.
Dit is inderdaad een feit. En het mooie is, dat het eigenlijk niet uitmaakte, waar je de naalden stak. Dus iedereen kan het toepassen. Overigens maakt het ook niet uit of je flink drukt, steekt, wrijft of knijpt. (Wie wrijft niet over een pijnlijke plek of drukt op zijn wang bij kiespijn of knijpt in z'n handen als er geprikt of gesneden moet worden.)
Of met andere woorden: de acupunctuur op zich heeft er niks/niente/nada mee te maken.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ter bevestiging:
De acupunctuursceptici Han en Ullett toonden in hun boek The Biology of Acupuncture aan dat stimulering door middel van een enkele huidelektrode op de pols even goed werkt als acupunctuur; het maakt helemaal niet uit waar je die elektrode aanbrengt.

De nepacupunctuur blijkt zo goed te werken dat acupunctuurgelovigen dit ook als een vorm van acupunctuur zijn gaan beschouwen. Zo kon het gebeuren dat in diverse recente onderzoeken de nepacupuctuur (met tandenstokers of streitbergernaalden) expres niet gebruikt werd als controlemogelijkheid. Eigenlijk is het hele ritueel om de behandeling heen het enige wat wezenlijk tot het ‘effect’ van acupunctuur bijdraagt. Een recent onderzoek (Suarez-Almazor et al., 2010) liet zien dat de ‘communication style’ van de behandelaar de belangrijkste invloed heeft.
http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/acup ... n-riskant/" onclick="window.open(this.href);return false;
met links voor verdere naslag.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

NAAV schreef:Acupunctuur is aantoonbaar effectief bij ondermeer [...] het terugdringen van medicijngebruik.
Dat is een risico van acupunctuur: het dringt medicijngebruik aantoonbaar terug. Als het gaat om overbodig medicijngebruik, dan is dit effect van "acupuntuur" wenselijk, maar als "acupunctuur" bewezen behandeling van regulier medicijngebruik tegenwerkt, dan is dat een gezondheidsrisico.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

okke schreef:
NAAV schreef:Acupunctuur is aantoonbaar effectief bij ondermeer [...] het terugdringen van medicijngebruik.
Dat is een risico van acupunctuur: het dringt medicijngebruik aantoonbaar terug. Als het gaat om overbodig medicijngebruik, dan is dit effect van "acupuntuur" wenselijk, maar als "acupunctuur" bewezen behandeling van regulier medicijngebruik tegenwerkt, dan is dat een gezondheidsrisico.
Okke,
Even wat verder natrekken!
Het gaat om prikken, niet om de hele acu-filosofie.
En terugdringen van vermijdbaar medicijngebruik is een belangrijk punt.
Maar jouw tegenstelling is een valse.
In wezen gaat het erom of acu een reguliere behandelwijze zal worden genoemd.
Nemen we dan gelijk de auriculogie en de voetreflex-en en andere zones, de electro-acu en de ryodurako-systematiek mee?

En ook even checken hoe optimistisch de belangenvereniging is:
http://www.dcscience.net/?p=4439" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar tolerant zijnde neem ik aan dat er ergens een waarheidje verborgen zit.

Als het exploiteren van placebo-reacties bij pijn tot minder medicijngebruik zou kunnen leiden dan introduceer je een nieuw probleem.
Eerst wat pla- en nocebo-achtergrond:
http://www.youtube.com/watch?v=yfRVCaA5 ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Zouden we dan de acu niet eens moeten vergelijken met andere placebo's?
Hoe ga je bepalen of een middel werkt als soms een placebo effectiever is?
Schaffen we het hele of een deel van de medicijnkeuring af?

Gaat het artsen toegestaan worden om naar eigen inzicht iets te geven, waarvan ze weten dat het niet van niets valt te onderscheiden? Mogen artsen wel liegen?
http://www.dcscience.net/?page_id=10" onclick="window.open(this.href);return false;

En waar leggen we de grens tussen artsen en leden van clubs die acu voorstaan?
Straks ook homeo en andere energetische behandelwijzen en apparaten in het basispakket?
En op de door de NAAV voorgestane wijze ieder onderscheid voor de leek versluieren?

Een aardige kluif voor de minister, want er valt meer af te wegen dan de NAAV suggereert.

Roeland
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Dit is zó typisch voor alternatieve geneeskunde: research toont dus in feite glashelder aan dat de claims (van acupunctuur zoals die altijd voorgesteld is) geen steek houden. Dat ALS er al effecten zijn, die geen verband houden met wat dan ook dat specifiek is voor acupunctuur. Maar in plaats van verantwoordelijkheid op te nemen door de resultaten onder ogen te zien en claims bij te stellen, wordt er een draai aan gegeven, een mistgordijn opgetrokken en heeft men het lef om van de gelegenheid gebruik te maken om nog wat druk te zetten!

Voorstanders van alternatieve "geneeskunde" hebben simpelweg geen ballen aan hun lijf en geen idee van ethiek, intellectuele eerlijkheid staat niet in hun woordenboek. Het enige waar ze steeds weer moeten op terugvallen is de lat lager laten leggen voor hun eigen "behandelingen" en "geneesmiddelen", en "special pleading". Verman jullie dan, sissies! :evil:

Laat ik van de gelegenheid gebruikmaken om het Engelstalige blog "Neurologica" warm aan te bevelen (http://theness.com/neurologicablog/?s=acupuncture" onclick="window.open(this.href);return false; om even alles wat daar met accupunctuur te maken heeft te laten verschijnen, uiteraard nét op dit moment even uit de lucht :x ). Neuroloog Steven Novella behandelt daar (naast een heleboel andere onderwerpen) regelmatig alternatieve geneeskundige claims en studies, en toont telkens weer aan dat er geen spaander heel blijft van de claims, excuses en redeneringen. "Complementair" en "natuurlijk" en "traditioneel" zijn gewoon eufemismen voor allerlei zaken die domweg niet het vereiste minimum niveau van bewijskracht en plausibiliteit halen om het label "geneeskunde" te kunnen claimen.

Mensen die slechts oppervlakkig in aanraking komen met alternatieve behandelingen en medicijnen kan je allicht nog "verexcuseren" op basis van onwetendheid. Maar al wie er dichter bij betrokken is en kennis heeft kunnen nemen van al de bezwaren zoals o.a. Novella ze aanbrengt, kan je rustig als onbekwame idioten of bedriegers klasseren. Meelijwekkend eigenlijk, alles bij elkaar.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Dat neemt allemaal niet weg dat de reden is dat mensen hun heil in de acupunctuur zoeken, dat ze teleurgesteld zijn in de medische wereld! En daar met hun klachten/problemen, niet adequaat geholpen worden!
En ach, waarom altijd weer deze eindeloze discussie? Been there, seen it, done that!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
okke
Forum fan

Bericht door okke »

heeck schreef:Even wat verder natrekken!
Het gaat om prikken, niet om de hele acu-filosofie.
En terugdringen van vermijdbaar medicijngebruik is een belangrijk punt.
Maar jouw tegenstelling is een valse.
In wezen gaat het erom of acu een reguliere behandelwijze zal worden genoemd.
Welke tegenstelling is een valse? Dat het verminderen van medicijngebruik zowel het verminderen van overbodig medicijngebruik als het verminderen van essentieel medicijngebruik kan betekenen?

Het doet er voor mij niet toe of het -volgens de NAAV aangetoonde- terugdringen van medicijngebruik 'zuivere' acupunctuur is op de juiste energielijnen of dat het effect ook veroorzaakt wordt door nepacupunctuur. Vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens plaatste. Het kan medicijngebruik verminderen. En dat kan een zegen zijn, maar evenzogoed een gevaar.

Al met al blijft het vage kwakzalverij die wat mij betreft nooit in de basisverzekering mag worden opgenomen en ook niet in aanvullende ziektekostenverzekeringen.
Samante

Bericht door Samante »

Mijn moeder liep op aanraden van mijn schoonzus bij een acupuncturiste.
Ze had veel klachten met betrekking tot haar bloedvaten in het been en ook in haar voet.

Ik moest een keer mijn moeder brengen naar die acupuncturiste, omdat mijn schoonzus niet kon meegaan. Mijn moeder kon amper lopen.

Op de behandeltafel ging de sok uit van mijn moeder en een geur van verrotting vulde de ruimte. Een van de tenen was aan het zwartkleuren. Ik schrok me een ongeluk. De acupuncturiste wilde een speld in die teen steken en ik heb dat verhinderd. Ik heb de huisarts gebeld en verteld dat ik onmiddellijk langs zou komen met mijn moeder. Het teentje was necrotisch geworden en moest uiteindelijk worden afgezet. Mijn moeder is bijna dood gegaan aan dit euvel, ze heeft enkele dagen op intensive care gelegen ook.

Zelf heb ik ook ervaring met acupunctuur. Ik wilde destijds met roken stoppen en liet mij in met acupunctuur die volledig werd vergoed door mijn verzekering.
Ik moest mijn leefwijze compleet omgooien, niet meer roken en vruchten eten die ik nooit at. Ik moest koffie, waarmee ik wakker word iedere ochtend, niet meer drinken. Ook mijn lijfdrankje cola light moest ik laten staan. Kortom, de therapie moest ondersteund worden met een compleet andere leefwijze.
Het heeft toen niet geholpen.
Later ben ik op eigen kracht gestopt met roken, maar acupunctuur is voor mij de grootst mogelijke kwakzalverij.

Ik ben er bijna mijn moeder door kwijtgeraakt.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

ook bij mij heeft acupunctuur niet geholpen en ik ben nog nooit iemand tegen gekomen waar het wel baat bij heeft gehad , mocht er iemand zijn meld u dan aub
dan heb ik liever dat de tandarts weer volledig in het basispakket zit ,anders wordt een goed en mooi gebit alleen nog maar voor de rijken terwijl een slecht gebit ook voor verder afval van de gehele gezond kan kosten
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Okke,
Over de valse tegenstelling.
Even teruggelezen en het blijkt dat ik bij het lezen een pauze in de zin nam, waar dat kennelijk (zie je vorig bericht, laatste zin) je bedoeling niet was.
Skuus, zo rechtgezet dacht ik,

Lanfy,
Sommige affaires hebben het eeuwige leven. Net als valsemunterij.
"I've been there" zou je waarschuwingssysteem dus in alertstatus kunnen brengen.
Of ga je juist zuchtend achterover?

Roeland
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Als ik het goed begrijp ik zon verzekeraar een bedrijf dat dus ook gewoon quitte moet spelen op de balans, het liefst eigenlijk winst. Daarmee moet je klanten aantrekken, en onder een aanzienlijk deel van de bevolking is er animo voor dit soort kwak. Dus wellicht levert dit klanten op. Komt bij dat het relatief goedkoop is.. en meer oplevert aan premies van mensen dan dat het ze dus kost om non-problemen op te lossen (met Alvleesklierkanker ga je niet naar de homeopaat en als je dat wel gaat zijn de verzekeraars gratis snel van je af.. vriendelijk dank voor 20 jaar premie).
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Acupunctuur en andere alternatieve geneeswijzen bestaan bij de gratie van gebrek aan tijd en aandacht in de reguliere geneeskunde misschien dat ze daar wat aan kunnen doen in het basispakket?
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Plaats reactie