Antroposofie is slecht voor de gezondheid van uw kinderen

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Theoloog

Antroposofie is slecht voor de gezondheid van uw kinderen

Bericht door Theoloog »

Het Nederlands Dagblad bericht dat zo'n zestien kinderen in Den Haag en Utrecht de mazelen hebben. De GGD maakt zich acute zorgen dat de ziekte overslaat naar de Veluwe.

De mazelen? Daar wordt je toch voor ingeent? Ja, maar niet als je ouders antroposofen (Rudolf Steiner aanhangers), 'kritische' prikkers of streng-gereformeerden zijn. Die laten hun kinderen namelijk niet intenten vanwege hun spirituele overtuigingen of in het geval van kritische prikkers: angst voor de medische wetenschap.
Nederlands Dagblad schreef:Mazelen is een zeer besmettelijke virusinfectie. De ziekte begint als een verkoudheid met hoge koorts en rode ogen. Aan de binnenkant van de wang ontstaan vlekjes. Deze vlekjes zijn wit met een rode stip. Daarna ontstaan vlekjes op de huid, in hals, nek en gezicht. Deze vlekken zakken langzaam af naar lager gelegen lichaamsdelen en vervloeien tot grotere vlekken. Bij 10 procent van de patiënten treden ernstige complicaties op, zoals blijvende doofheid of een levensbedreigende longontsteking. Acute hersenontsteking treedt bij 0,1 procent van de patiënten op.
Samante

Bericht door Samante »

Ik heb alle 'kinderziektes' gehad, toen ik kind was werd je daar niet voor ingeënt. Je had het toen simpelweg niet denk ik.
Mazelen heb ik ook gehad dus, gelukkig zonder verdere problemen.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Samante schreef:Ik heb alle 'kinderziektes' gehad, toen ik kind was werd je daar niet voor ingeënt. Je had het toen simpelweg niet denk ik.
Mazelen heb ik ook gehad dus, gelukkig zonder verdere problemen.
Met een tien procent kans op doofheid of levensbedreigende longontsteking is een besmettelijke ziekte niet iets dat je kunt wegwuiven met het anekdotisch bewijs van je eigen ervaringen, Samante.

Dat is een beetje als zeggen dat de schadelijke effecten van roken op de gezondheid wel meevallen "want mijn opa rookte als een ketter en werd 98 jaar!"
Samante

Bericht door Samante »

Samante schreef:Je had het toen simpelweg niet denk ik.
Het staat er wat ongelukkig, maar ik bedoelde met dit zinnetje dat je destijds niet gevaccineerd werd voor mazelen en andere 'kinderziektes' (zoals men dat noemde).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee, maar is dat beter? Er stierven in die tijd dus ook kinderen aan mazelen, of werden doof of liepen een hersenbeschadiging op. Het is niet voor niets dan men daar tegen is gaan inenten. Ook aan longontsteking ging je ooit dood totdat de penicilline ontdekt was.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Samante

Bericht door Samante »

Kitty schreef:Nee, maar is dat beter? Er stierven in die tijd dus ook kinderen aan mazelen, of werden doof of liepen een hersenbeschadiging op. Het is niet voor niets dan men daar tegen is gaan inenten. Ook aan longontsteking ging je ooit dood totdat de penicilline ontdekt was.
Nee, het is beter dat er nu wel gevaccineerd wordt. En het is schandalig als ouders hun kinderen die vaccinatie ontzeggen vanwege geloofsovertuiging. Net zoals ik het schandalig vind dat kinderen worden gemutileerd vanuit geloofsovertuiging.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Samante schreef:
Ik heb alle 'kinderziektes' gehad, toen ik kind was werd je daar niet voor ingeënt. Je had het toen simpelweg niet denk ik.
Ja leuk hé, die anekdotische voorbeelden. Volgens mij ben ik ook nooit ingeënt tegen mazelen en heb ik het gehad als kind. Destijds werd er verteld dat het een typische kinderziekte was die je (net als de bof) 1 keer kreeg als kind en daarna ben je er immuun voor. En de ziekte zou alleen gevaarlijk zijn voor volwassenen. Zo erg zou het dus niet zijn wanneer je het als kind kreeg. Althans zo werd mij verteld en ik stond op het punt deze anekdotische waarheid te vertellen, maar heb toch even gegoogled …. En het is dus wel link ook als kind.
We hebben gewoon geluk gehad samante
In Nederland is het aantal sterfgevallen en zieken spectaculair gedaald sinds de mazelenvaccinatie in 1976 werd opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Eerst als los vaccin, vanaf 1987 als onderdeel van de BMR-vaccinatie. Deze geeft bij meer dan 95% van de ingeënte mensen persoonlijke bescherming. Onder bevolkingsgroepen die zich niet laten vaccineren, breken van tijd tot tijd nog mazelenepidemieën uit. Tijdens de epidemie van 1999/2000 werden 150 kinderen met mazelen in het ziekenhuis opgenomen en stierven drie kinderen aan de gevolgen van de ziekte.
Bron:
http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/mazelen/
Samante

Bericht door Samante »

Exdeo schreef:Samante schreef:
Ja leuk hé, die anekdotische voorbeelden. Volgens mij ben ik ook nooit ingeënt tegen mazelen en heb ik het gehad als kind. Destijds werd er verteld dat het een typische kinderziekte was die je (net als de bof) 1 keer kreeg als kind en daarna ben je er immuun voor. En de ziekte zou alleen gevaarlijk zijn voor volwassenen. Zo erg zou het dus niet zijn wanneer je het als kind kreeg. Althans zo werd mij verteld en ik stond op het punt deze anekdotische waarheid te vertellen, maar heb toch even gegoogled …. En het is dus wel link ook als kind.
We hebben gewoon geluk gehad samante
Ik meen zelfs dat ouders vroeger de opvatting hadden dat het beter was om kinderen zo vroeg mogelijk bij zieke kinderen te brengen, omdat openbaring van de ziekte op latere leeftijd gevaarlijk zou zijn. Mijn verjaardagsfeestje ging ook gewoon door toen ik mazelen (of was het waterpokken?) had. Mijn oudere broers kregen waterpokken toen ze ouder waren dan 16 en dat was een regelrecht drama, al zijn ze daar volledig van hersteld.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Waterpokken is een standaard kinderziekte. Dat heb ik ook nog wel gehad op zeer jonge leeftijd. Even vervelend, maar geen blijvende schade (voor zover gemerkt in ieder geval :D).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

CXT schreef:Waterpokken is een standaard kinderziekte. Dat heb ik ook nog wel gehad op zeer jonge leeftijd. Even vervelend, maar geen blijvende schade (voor zover gemerkt in ieder geval :D).
Je kan er op latere leeftijd gordelroos van krijgen hoorde ik laatst op Nederland 1.
heeck
Ontoombaar

Mazelenparty

Bericht door heeck »

Samante schreef:k meen zelfs dat ouders vroeger de opvatting hadden dat het beter was om kinderen zo vroeg mogelijk bij zieke kinderen te brengen, omdat openbaring van de ziekte op latere leeftijd gevaarlijk zou zijn. Mijn verjaardagsfeestje ging ook gewoon door toen ik mazelen (of was het waterpokken?) had.
Samante,

De gekte blijft:
uit: Taaltelefoon, uw wegwijzer door het nederlands:
Mazelenparty
Niet alle ouders willen hun kinderen laten inenten tegen kinderziekten zoals polio, mazelen, bof en rodehond. Zij zijn ervan overtuigd dat het immuunsysteem van het kind sterker wordt als het de ziekte op natuurlijke wijze doormaakt. De natuur wordt daarbij soms een handje geholpen. Er worden mazelenparty's georganiseerd, waarop zieke kinderen worden samengebracht met niet-gevaccineerde kinderen, die dan besmet raken en zelf antistoffen aanmaken.

10 april 2006
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Reden tot paniek?
Nee hoor, helemaal niet. Het doormaken van kinderziektes is in de meeste gevallen een heel gezonde zaak! Al vele ouders hebben in de loop der jaren ervaren hoe hun kind met het doormaken van mazelen ook een sprongetje in hun ontwikkeling blijken te hebben doorgemaakt’

Citaat Antroposana (zie onder actueel)
In de marge van het voorgaande:

Nog niet zo lang geleden, voorjaar 2008, was erin Oostenrijk een mazelenepidemie op een steinerschool. Er zouden door ouders kinderfeestjes zijn georganiseerd om het 'geschenk Gods' zo vlug mogelijk door te geven. (Terwijl een geestelijk gezonde mens volgens mij toch hoopt dat zijn kinderen groot mogen worden zonder al te veel 'kleerscheuren'?)
In het begin van die epidemie veel grote woorden en vooral GEEN PANIEK. Tot de mazelen zich als een vuurtje verspreidden en de overheid verontrust werd. Het nakende E.K. voetbal zou namelijk duizenden mensen aantrekken, waaronder een aantal uit landen waar niet wordt ingeënt. Een uitgelezen kans voor het mazelenvirus om eens goed huis te houden.
Er werd onderzoek naar de bron van de epidemie gedaan en het duurde niet lang of men klopte bij het steinerschooltje aan.
Alhoewel goed genoeg geweten is dat vanuit steinerscholen voordrachten worden georganiseerd om het prikken af te raden, deed de school alsof ze achter het inentingsbeleid van de overheid staat. Gewoon flink liegen is ook een ziekte. :lol:

Uittreksel uit mijn artikel Hype Hype Hoera: mazelen!
Midden juli stond in een Nederlandse krant te lezen dat in Den Haag bij 24 kinderen en 1 volwassene mazelenbesmetting was vastgesteld. Een andere krant berichtte ook dat het vooral ging om kinderen vanuit de antroposofische gemeenschap. (zo klinkt het een beetje alsof antroposofen een soort Getuigen van Jehovah zijn)

Dat zo’n mini-epidemie de kranten haalt is omdat in sommige gevallen mazelen vrij gevaarlijk kan zijn. Mensen met kinderen kunnen bij het uitbreken van mazelen heel ongerust worden. Ik herinner me van mezelf nog dat ik mazelen kreeg en door de ontstane complicaties tussen leven en dood laveerde en drie weken lang alleen het plafond van mijn slaapkamer heb mogen aanstaren. Mazelen doormaken vraagt echt wel iets meer dan een verkoudheid uitsnotteren. Wanneer men dan in antroposofische kringen begint te praten alsof het máár mazelen zijn, rijzen mijn haren ten berge. In diezelfde lichtzinnige lijn staat op de website van de Nederlandse antroposofische gezondheidszorg Antroposana ook het een en ander te lezen.

‘Reden tot paniek?
Nee hoor, helemaal niet. Het doormaken van kinderziektes is in de meeste gevallen een heel gezonde zaak! Al vele ouders hebben in de loop der jaren ervaren hoe hun kind met het doormaken van mazelen ook een sprongetje in hun ontwikkeling blijken te hebben doorgemaakt’

Citaat Antroposana (zie onder actueel)
http://antroposofie.wordpress.com/2008/ ... r-mazelen/

Achteraf toegevoegd
Om weer te geven waarover zo'n voordracht op een steinerschool gaat (in dit geval steinerschool Turnhout)

Samenvatting voordracht van 24/3/05 over ‘prikken of slikken?’
Wie stelt zich geen vragen bij de lange lijst van vaccinaties, die onze kinderen moeten verwerken?
In deze voordracht komt een antroposofisch arts hierover aan het woord.
We werken met praktische vragen:

Hoe werkt een vaccin?

Men gaat gezonde mensen, besmetten met een afgezwakt micro-organisme (bacterie of virus) in de hoop dat het lichaam van de gevaccineerde een bescherming opbouwt tegen het bedoelde micro-organisme.

Wat is de strategie bij vaccinatiecampagnes?

Men kan de campagnes beperken tot risicogroepen. In de praktijk gaat men vaak anders te werk; men zal trachten de risicogroepen te isoleren. Praktisch, gaat men dan de rest van de bevolking, hoewel zelf niet risicodragend, moreel onder druk zetten zich te laten vaccineren.

Wat zijn algemene problemen bij vaccinatie?

Deze zijn legio, den we maar aan: de vaccinatie op te jonge leeftijd om praktische redenen … de toegevoegde stoffen, die allergische fenomenen kunnen bevorderen … de verschuiving in de frequentie van de infectieziekten, de toename van de “auto – immuun “ aandoeningen (zoals: reuma, ms, cvs)

Hoe kunnen we kinderziekten zien in een antroposofisch perspectief?
De eerste klus, die de aardemens moet realiseren, is zijn erfelijkheidslichaam, dat hij ontvangt van zijn ouders, omvormen voor zijn specifieke “aardeopdracht”. Het doormaken van kinderziekten (mazelen, bof, rubella, windpokken, roodvonk) helpen dit proces. Als we nu, door vaccinaties, ook de kinderziekten uit de wereld bannen? ….
Dan is de vraag: wat stellen we hiervoor in de plaats? …

Hoe kunnen we tot een beslissing komen, die de onze is?

We werken hier met een vierstappen plan. Zo komen we tot: “Waar voel ik mij als ouder goed bij? Wat is voor mij belangrijk?”

Tot besluit wensen we te reageren tegen elk fanatisme: zowel voor, als tegen vaccinaties. Er blijven ongetwijfeld nog veel vragen onbeantwoord en stof tot nadenken vormen. Zoals:
Waarom heeft men zoveel angst voor kinderziekten die bijna altijd onschuldig verlopen, en kinderen beter in hun lichaam brengen?
Welke hogere machten werken, in het fanatisme waarmee vaccins worden opgedrongen, in een tijd van patiëntenrechten en therapiekeuzevrijheid?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Vaccinatie tegen de pokken heeft er voor gezorgd dat deze gevaarlijke ziekte uit de wereld is geholpen ,virussen hebben het erfelijk materiaal van de gastheer nodig om zich voort te planten ,geen gastheer geen voortplanting ,geen voortplanting ,geen virus meer .Het is niet voor niets dat de oplaaiende haarden van virusbesmettingen altijd voorkomen in gebieden waar niet ingeënt wordt en geven heel duidelijk aan waar religieuzen zich bevinden . Merkwaardig dat een ziekte als de pokken wel uitgeroeid kon worden ,na 1974 is er niemand meer die ingeënt hoefde te worden er moeten in die tijd toch ook mensen zijn geweest die op religieuze gronden inenting weigerden .
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Krautsjo schreef:Merkwaardig dat een ziekte als de pokken wel uitgeroeid kon worden ,na 1974 is er niemand meer die ingeënt hoefde te worden er moeten in die tijd toch ook mensen zijn geweest die op religieuze gronden inenting weigerden .
Elke soort heeft een kritische grens van uit hoeveel exemplaren de soort moet bestaan .. onder die grens sterft die soort onherroepelijk uit. Dat zal bij virussen niet anders zijn.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Leuk Raven, maar pokken bestaan nog steeds. Ze komen enkel niet meer bij mensen voor. Wel accuraat blijven ajb.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie