Het probleem van de hulpvraag is duidelijk.axxyanus schreef: ↑23 okt 2018 11:36Daar ben ik niet akkoord want hoe we deze vraag beantwoorden, zegt ons iets over waar we als eerst naar kijken. Als we die vraag beantwoorden met de pil, dan betekent dat dat we eigenlijk zeggen dat het probleem in de hersenen zit. Als we die vraag beantwoorden met chirurgie dan zeggen we eigenlijk dat het probleem bij het lichaam zit.
Het lijkt me belangrijk dat zo'n verschil in visie te voorschijn komt want het lijkt me dat dat een belangrijke invloed kan hebben in hoe we zo iemand benaderen en naar welke oplossingen we in de toekomst zoeken.
Dan ga je uit van een bestaande situatie.
Als er medisch gezien lichamelijke oorzaken zijn, anders dan deze verschillen in hersenen waar we het nu over hebben, is het voor mij dit niet meer een kwestie van twijfelen wat het beste is.
Dat is dan aan de betrokkene en aan de mogelijkheden, die de wetenschap op dit moment biedt.
Maar ik neem aan dat je nu uitsluitend bedoelt, diegenen waarbij dat niet duidelijk is.
Ik denk niet dat je het, ook medisch gezien, in de meeste al bestaande situaties zo kunt scheiden in lichaam en geest.
Hoe men via de medische wetenschap dit denkt te kunnen onderzoeken op oorzaken en hoe zij op die basis mensen denken te kunnen helpen is men druk mee bezig.
En ik mag hopen met de gegevens van al deze aspecten, waar jij het over hebt.
Natuurlijk zijn transgenders niet gevrijwaard van wanen, net zo min als andere mensen.
Misschien meer vanwege hun probleem, maar dan is het probleem er het eerst en niet de genoemde waan.
Men is nu zover, dat bekend is, dat er een duidelijke relatie is tussen lichaam en geest.
In de hersenen is duidelijk een andere ontwikkeling aangetoond.
Onderzoeken hebben de bedoeling vooruit te komen en niet terug te stappen naar het denken dat iets toch nog een waan is, die je zou kunnen beïnvloeden, zoals bij een psychose met het toedienen van een stofje/pilletje.
Of hersenen anderszins beïnvloeden, zoals bij een depressie, door een tekort aan te vullen.
Maar ondertussen is er de situatie van een heel ongelukkig mens.
Maar idd. als we een pilletje hiertegen zouden kunnen ontwikkelen zou dat heel fijn zijn.