Hoe te discussiëren met gelovigen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Met welke intentie discusiëer je met gelovigen.

Ik wil de gelovige laten nadenken over zijn/haar geloof of bepaalde aspecten daarvan, en/of in ieder geval tot genuanceerdere gedachten brengen.
25
68%
Anders, namelijk.................................................
12
32%

Totaal aantal stemmen: 37

eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Jaah, Jezus gaf zijn leven voor ons. Als ik(of een ander) de enigste was had hij nog zijn leven gegeven! geweldig toch!
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:jaah idd, mijn meester in groep 7 heeft dad ooit eens uitgelegd. Als je je voeten wou ontzien en die wat ruimte wou geven deden je handen pijn. Als je je handen wou ontlasten door je zelf wat op te trekken zijn het je voeten die deze pijn hebben.

ik heb trouwens ooit op tv gezien dat een man zichzelf aan het kruis liet spijkeren om da last samen met jezus te dragen :-s ik weet niet meer precies hoe vaak hij het deed maar ik denk dat je knetter gek moet zijn als je dat doet...
En als je nou doorbord met kogels op een slagveld ligt en je darmen liggen naast je buik, niemand die je meer kan hekpen en langzaam lig je te creperen, wachtende op een zekere dood ?
eef schreef:Jaah, Jezus gaf zijn leven voor ons. Als ik(of een ander) de enigste was had hij nog zijn leven gegeven! geweldig toch!
Zo hebben heel veel soldaten van heel veel nationaliteiten hun leven gegeven om de mensheid van een tiran als Hitler te bevrijden, van vele weten we de naam nog geeneens ?

War blijft er dan van over, dat fabeltje dat Jesus als de enige ware messias diezijn leven heeft gegeven voor ons, terwijl er zovele hun leven voor ons hebben gegeven ?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Een almachtige god had dat toch makkelijker op kunnen lossen als via zo'n onnodige omweg?
Het feit dat hij dat niet heeft gedaan maakt het onwaarschijnlijk dat God heeft bestaan en dat Jezus niet meer dan een sekteleider is geweest zoals er zovelen in zijn tijd en na zijn tijd waren.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

eef schreef:Jaah, Jezus gaf zijn leven voor ons. Als ik(of een ander) de enigste was had hij nog zijn leven gegeven! geweldig toch!
Heb je eigenlijk wel eens de bronnen opgezocht waarin Jezus zelf zei: Jongens, ik laat me kruisigen en jullie zijn dan allemaal van jullie zonden verlost?

zoekzoek
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Toch jammer, dat een topic over discussie is verworden tot een discussie over niets...

Terug on-topic, ik heb mijn ideeen aardig bijgesteld de laatste tijd. Ik heb geleerd het militante atheisme van Dawkins c.s. niet langer serieus te nemen. Over een hogere macht kan, in ieder geval in mijn beperkte natuurwetenschappelijke wereld, nooit iets zinnigs gezegd worden. Ik houd me dan ook maar op het standpunt dat ik er niets over kan zeggen.
Mijn persoonlijke overtuiging is echter dat er ook geen god nodig is om van allerlei te verklaren. Zonder god (en er is in ieder geval niets dat erop wijst dat er een god is) kunnen we prima leven. Ik vraag me nu echter af waar ik sta in een discussie, omdat ik het gevoel heb dat het voorzichtige standpunt te handhaven is, en mijn overtuiging niet meer is dan een soort 'negatief geloof'.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

eef schreef:okeej, als ji jhet ook neit weet trek ik me conclusie dat de Jehova's het fout hebben. Ik denk dat als dit een verkeerde vertaling zou zijn ze dat er onder tussen wel uit hadden gehaald want het is niet een klein foutje. En als het idd een paal zou zijn snap ik niet dat bij esther wel degelijk van een paal wordt gesproken en dan hier niet. Dus ik denk dat we met cker heid kunnen zeggen dat het een kruis is.
De woorden die zijn 'vertaald' als 'kruis' en 'gekruisigd', zijn in het grieks 'Stav-ross' en 'stav-ro-oh'. Alle vertalers, zelfs fundamentalisten zijn er over eens dat dit geen 'kruis' betekent.
Liddell & Scott's A Greek-English Lexicon definieert 'stav-ross' als een opstaande paal of staak. Het kruis is een oud heidens symbool dat van origine afkomstig is uit het oude Chaldea en werd gebruikt als het symbool van de God Tammuz. Ook andere heidense religies kenden het kruis (denk ook aan de egyptische Ankh). De vroege kerk adopteerde het kruissymbool en koppelde het aan Jezus. Dit om ervoor te zorgen dat het geloof sneller geaccepteerd zou worden.
Niks kruis dus!
(Voormalig evangelist Dan Barker, verteld er meer over in zijn boek 'Losing faith in Faith.')
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Devious schreef:
eef schreef:okeej, als ji jhet ook neit weet trek ik me conclusie dat de Jehova's het fout hebben. Ik denk dat als dit een verkeerde vertaling zou zijn ze dat er onder tussen wel uit hadden gehaald want het is niet een klein foutje. En als het idd een paal zou zijn snap ik niet dat bij esther wel degelijk van een paal wordt gesproken en dan hier niet. Dus ik denk dat we met cker heid kunnen zeggen dat het een kruis is.
De woorden die zijn 'vertaald' als 'kruis' en 'gekruisigd', zijn in het grieks 'Stav-ross' en 'stav-ro-oh'. Alle vertalers, zelfs fundamentalisten zijn er over eens dat dit geen 'kruis' betekent.
Liddell & Scott's A Greek-English Lexicon definieert 'stav-ross' als een opstaande paal of staak. Het kruis is een oud heidens symbool dat van origine afkomstig is uit het oude Chaldea en werd gebruikt als het symbool van de God Tammuz. Ook andere heidense religies kenden het kruis (denk ook aan de egyptische Ankh). De vroege kerk adopteerde het kruissymbool en koppelde het aan Jezus. Dit om ervoor te zorgen dat het geloof sneller geaccepteerd zou worden.
Niks kruis dus!
(Voormalig evangelist Dan Barker, verteld er meer over in zijn boek 'Losing faith in Faith.')
Vriendelijke groet...
Beetje raar dan dat er in het boek Esther wel degelijk over een paal wordt gesproken :-k Mare als het waar is wat je zegt dan denk ik dat ze die fout al jaren geleden hadden hersteld. het is geen kleine fout, en het is dan ook wel heel vaak gebeurd.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Mare als het waar is wat je zegt dan denk ik dat ze die fout al jaren geleden hadden hersteld. het is geen kleine fout, en het is dan ook wel heel vaak gebeurd.
Wat denk je dat er gebeurd met de geloofwaardigheid van alles wat met dat kruis te maken heeft als ze dit 'foutje' nu moeten herstellen?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ik denk dat het al wat langer bekent zou zijn, denk je ook niet?
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:Ik denk dat het al wat langer bekent zou zijn, denk je ook niet?
Tuurlijk, het christendom is niet gebaseerd op de juistheid van het geschrift, of de woorden van de heiland, het christendom is gebaseerd op de dogma's en doctrines waarmee de christelijke gemeenschap elkaar indoctrineert !
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Erik schreef:
eef schreef:Mare als het waar is wat je zegt dan denk ik dat ze die fout al jaren geleden hadden hersteld. het is geen kleine fout, en het is dan ook wel heel vaak gebeurd.
Wat denk je dat er gebeurd met de geloofwaardigheid van alles wat met dat kruis te maken heeft als ze dit 'foutje' nu moeten herstellen?
Kijk.. ik geloof niet dat er dit soort fouten in de Bijbel staan, hooguit spelfouten (btw.. ik lees SV, dus over andere vertalingen heb ik het nu niet dus).
Maar daarbij, dan zou het in allerlei talen fout zijn vertaald? Ik lees namelijk in andere talen ook het woord kruis.
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

onemangang schreef:
Heb je eigenlijk wel eens de bronnen opgezocht waarin Jezus zelf zei: Jongens, ik laat me kruisigen en jullie zijn dan allemaal van jullie zonden verlost?
zoekzoek
Als je dat doet kan je heel lang zoeken. Want dat staat er niet, niet voor jullie allemaal. Er staat wel iets anders:
Joh. 3: 16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jona schreef:
Erik schreef:
Kijk.. ik geloof niet dat er dit soort fouten in de Bijbel staan, hooguit spelfouten (btw.. ik lees SV, dus over andere vertalingen heb ik het nu niet dus).
Maar daarbij, dan zou het in allerlei talen fout zijn vertaald? Ik lees namelijk in andere talen ook het woord kruis.
:shock: Ja, hallo. Wakker worden. Ik heb net gezegd dat het ging over de originele griekse grondtekst, waar het woord kruis niet voorkomt, maar het woord 'stav-ross' dat staak of opgerichte paal betekent.
Niks kruis dus!
Vriendelijke groet... (en nee, die puntjes betekenen niet dat ik het niet meen.)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jona schreef: Kijk.. ik geloof niet dat er dit soort fouten in de Bijbel staan, hooguit spelfouten (btw.. ik lees SV, dus over andere vertalingen heb ik het nu niet dus).
Waarom baseer je je op een achterhaalde vertaling uit de zeventiende eeuw in onbegrijpelijk nederlands? Wat is er mis met de nieuwste vertaling, te vrijzinnig eucumenisch misschien? Ja hier zijn wetenschappers die gestudeerd hebben, maar we wisten al dat je elke vorm van wetenschap verwerpt.
Wat doe je eigenlijk in het dagelijks leven, toch geen student hoop ik?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Dennis20

Kruis

Bericht door Dennis20 »

Jongens, effe eerlijk tegen elkaar. Ik kom hier nog nie lang en kom nu al in een discussie terrecht of Jezus aan een paal of kruis is gestorven. WAT GEEFT HET!!
Ik geloof ook dat hij aan een kruis is gestorven, omdat het in de bijbel staat, ook is weleens tegen mij gezegd dat ze mensen vroeger aan een paal kruisigden.
MAAR WAT GEEFT HET!! Dit is niet het belangrijkst, het gaat erom dat hij aan een PAAL OF KRUIS heeft gehangen voor onze zonden.
Laten we dus effe over wat belangrijker zaken disccusieren.
Sorry als ik wat direct ben, maar zo voel ik het :oops:
Jezus is onze enige Redder en hij is gestorven aan een stuk hout.
Dennis
Hoop hier veel mensen te ontmoeten en van ideeen te wisselen.
Plaats reactie