nieuwe en andere brandstoffen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Me Myself & I

nieuwe en andere brandstoffen

Bericht door Me Myself & I »

ik ben een dieselrijder, voor mijn werk en prive.
nu heb ik oud dieseltje (een vervuiler) en prive een schone diesel.

met de als maar stijgende kosten van diesel en slecht voor het milleu ben ik sind kort overgestapt naar zonnebloem olie.
in Duistland kun je het al aan de pomp kopen maar in Nederland duurt dat nog wel effe.
en onze bronnen zijn natuurlijk ook niet onuitputtelijk.

ik tank nu een mix van 50 % zonnebloem olie en 50 % gewone diesel
om de zoveel tank beurten gooi ik er V-Power Diesel in dit is beter voor de motor.

1 liter diesel kost ongeveer € 1.055 (shell)
1 liter zonnebloem olie kost € 0.59 (Aldi)
1 liter van mijn mix kost € 0,8225

pas op voordat je begint met mixen, de meeste diesel auto's voor 1999 kunnen prima op rijden.
maar garantie heb je niet natuurlijk.

een feit is dat er dagelijks veel duitsers de grens over gaan om te " tanken" in onze Hollandse Aldi's

dezelfde fles zonnebloem olie kost in duitsland € 0,79.

PS.
zijn er meer mensen die hier iets over te vertellen hebben ben benieuwd.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Op zich is het raar dat wij zo lang wachten met het invoeren van natuurlijke oliën voor onze auto's. Wanneer overgaan op deze brandstof stoten auto's welliswaar CO2 uit, maar deze wordt keurig in een kringloop opgenomen daar de planten die deze oliën maken weer CO2 opnemen.

In principe is het gebruik van fossiele brandstoffen waanzin, wat de natuur in millioenen jaar heeft opgespaart persen we in 200 jaar eruit, gevolg is dan ook een enorm e schommeling in het natuurlijk evenwicht....

Om dan nog geen eens te spreken van het aantal conflicten dat om deze fossiele brandstoffen ontstaan....
Me Myself & I

ik hou mijn hart vast wanneer de fossiele oliebron op is ..
wat is er met het verdiende geld gebeurd.

veel landen kunnen niet met die weelde omgaan en kopen er wapens voor of investeren
besteden hun geld uit met het bestrijden van het westerse (cultuur)

Dubai daarintegen investeerd in hun land wanneer de bron op is zal toerisme hun nieuwe bron van inkomsten zijn.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Ik heb wel eens gehoord dat je officieel strafbaar bent als je tankt bij de Aldi, omdat je voor alles wat je in je tank gooit accijns dient af te dragen. Zo worden er van tijd tot tijd ook personen aangehouden die rode diesel getankt hebben. De Douane maakt dan een keurige schatting van wat jij de afgeklopen tijd verstookt hebt, zodat je alsnog braaf de accijns mag afdragen.
Me Myself & I

ice_age schreef:Ik heb wel eens gehoord dat je officieel strafbaar bent als je tankt bij de Aldi, omdat je voor alles wat je in je tank gooit accijns dient af te dragen. Zo worden er van tijd tot tijd ook personen aangehouden die rode diesel getankt hebben. De Douane maakt dan een keurige schatting van wat jij de afgeklopen tijd verstookt hebt, zodat je alsnog braaf de accijns mag afdragen.
daarom tank ik ook 1 keer in de zoveel tijd over de grens kost 1.04 eco diesel

ben benieuwd wat er uit komt.
let maar eens op hoeveel mensen anders tanken.
Onderschrift:
bad_religion

Bericht door bad_religion »

In deze zaak is een beetje burgelijk verzet misschien geeneens zo slecht idee.... :wink:
Me Myself & I

bad_religion schreef:In deze zaak is een beetje burgelijk verzet misschien geeneens zo slecht idee.... :wink:
juist ja ..iedereen tanken bij de aldi :lol:
Onderschrift:
dazz
Contacteer:

Bericht door dazz »

Ik zag een documentaire waarin een bedrijf bezig is
met het ontwikkelen van algen,
wat ook gebruikt zou kunnen worden
als brandstof.
Ook voor andere doeleinden kan het worden gebruikt
en het zou minder slecht voor milieu zijn,
misschien zelfs wel goed.

Via volgende link is die docu te zien:

Algen kweken voor het milieu 7 minuten.

Interessant toch?
dazz
Contacteer:

Bericht door dazz »

Via de volgende link een korte documentaire
over een woonboot die zorgt voor eigen
elektra, warmte en water...

http://www.new-energy.tv/categorie.php/ ... railer=395
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dus met 10 miljoen van die woonboten zijn we uit de problemen?
Op zich is het natuurlijk een mooi concept maar ik blijf bij de stelling dat het grootste aandeel in energie en milieuprobleem vooral veroorzaakt wordt door de hoeveelheid mensen. Alle groen linkse naiviteit ten spijt heb ik nog geen enkel concreet plan voor nederland gezien waar bij de huidige en komende bevolkingdichtheid sprake kan zijn van een evenwichtige ecologische voetafdruk. http://www.voetenbank.nl/home.htm Door de problemen te vereenvoudigen worden allerlei schijnbare oplossingen aangedragen, zodat we rustig slapen kunnen gaan en ook nog die last minute in december naar Florida kunnen meepikken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Me Myself & I schreef:ik hou mijn hart vast wanneer de fossiele oliebron op is ..
wat is er met het verdiende geld gebeurd.

veel landen kunnen niet met die weelde omgaan en kopen er wapens voor of investeren
besteden hun geld uit met het bestrijden van het westerse (cultuur)

Dubai daarintegen investeerd in hun land wanneer de bron op is zal toerisme hun nieuwe bron van inkomsten zijn.
Hoe moet de tourist er komen? Op diesel?
En in welke industrie heeft hij zijn vacantie verdiend?
dazz
Contacteer:

Re:

Bericht door dazz »

dazz schreef:Ik zag een documentaire waarin een bedrijf bezig is
met het ontwikkelen van algen,
wat ook gebruikt zou kunnen worden
als brandstof.
Ook voor andere doeleinden kan het worden gebruikt
en het zou minder slecht voor milieu zijn,
misschien zelfs wel goed.

Via volgende link is die docu te zien:

Algen kweken voor het milieu 7 minuten.
...
Zojuist zag ik via
http://www.nu.nl/wetenschap/2129775/nas ... n-zee.html :

NASA kweekt algen op zee
Uitgegeven: 24 november 2009 14:30

ZEIST - Het Amerikaanse ruimtevaartinstituut NASA heeft een proces ontwikkeld om algen te kweken op de oceaan. Algen zijn onder meer van belang voor de productie van biobrandstoffen, als voedingsmiddel en voor allerlei soorten ecologisch onderzoek.
...
Rioolwater
...
Op die manier is het mogelijk stedelijk afvalwater te zuiveren, terwijl de algen groeien, aldus het Nederlandse Agricultural Promotion Projects uit Zeist, dat het algencongres mede organiseert.

Landbouw

Het grote voordeel van de door NASA ontwikkelde methode is dat de algenproductie op zee geen beslag legt op landbouwgrond, die ook nodig is voor voedselproductie. Bovendien is voor de algenkweek geen andere meststof nodig dan die al beschikbaar is in het rioolwater.

De algenproductie slokt zodoende geen geld op dat eigenlijk is bestemd voor de landbouw.

© ANP

Interessant toch?
Plaats reactie