De anti-koran film van Geert Wilders

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Een dergelijke film is een goed initatief.

ja
30
34%
ja, maar dan ook graag een film over de Bijbel
25
28%
nee
23
26%
ik weet het niet
11
12%

Totaal aantal stemmen: 89

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Cabbage schreef:Ik koos voor;

Ja, maar dan graag ook een film over de bijbel.

Uiteraard valt hier nog weinig over te zeggen omdat de film nog niet uit is. Maar als er eenzelfde film over de bijbel zou worden gemaakt zou dat al een stuk beter zijn.
oneens
in dat geval moet je consequent zijn en dan heb je als filmmaker een heel lastig karwei.

Wie een film over religie x wil maken zou dan ook films over religies a b c en al die andere, ontelbare vele, religies moeten maken?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Is het punt niet dat moslims zélf kritische en satirische films zullen moeten maken. 'Life of Brian' verscheen honderden jaren na de inquisitie, en zelfs toen hebben christenen (google Mary Whitehouse maar eens) geprobeerd bioscoopvertoon onmogelijk te maken. Op lokaal niveau is dat namelijk mogelijk.
Verschillende Engelse gemeenten verboden aanvankelijk de vertoning van de film. Dat bleek echter weinig zoden aan de dijk te zetten, want mensen gingen naar gemeenten waar de film wel werd vertoond om hem daar te bekijken. In Ierland was de film gedurende acht jaar verboden, en in Noorwegen gedurende een jaar. Het Noorse verbod dreef de populariteit van de film in Zweden op, waar hij werd geadverteerd als "de film die zo grappig is dat de Noren hem verboden".

In Italië werd de film pas in 1990 voor het eerst uitgebracht.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ik zou mijn rationaliteit aan de wilgen moeten hangen als ik iets anders dan JA zou stemmen.
Zwichten voor tegengestelde druk,... vanuit de dierlijke gevoelens van mensen gedaan, zelfs aangemoedigd door degenen die boven me gesteld zijn, kan ik niet anders dan categorisch afwijzen omdat ze in feite vanuit datzelfde dierlijke aspect in de mens, gedaan zijn.
Al bij voorbaat te zwichten voor geboefte dat zich 'Moslimraad' noemt, maar tegelijkertijd de rest v.d. bevolking probeert te chanteren met het dreigement dat ze niet in staat zullen zijn om de boefjes in Slotervaart en elders te beheersen als dat filmpje vertoont zou worden...(evenals het door hen fijntjes wijzen op een moslimwereld,.... waar de schuimbekkende verpauperde zielepoten een mooie afleiding van hun werkelijke problemen geboden wordt daarmee!),... gepareerd moeten worden met internering van voornoemde raadsleden!
Dat het door velen desondanks anders wordt gezien in den lande dank zij aanhoudende indoctrinatie door de media is iets waar zowel de regering als de media zich diep voor zouden moeten schamen, m.i.
Dat 'Wilders' de figuur moet zijn om deze (en impliciet daaraan voorafgaande) regering(en) en hun kiezers dáárop moet wijzen, is diep treurig te noemen,.... is mijn mening, die zich (nogmaals) in een 'ja' vertolkt,.... zodat het in een toekomst met de dan duidelijker liggende verhoudingen niet meer nodig hoeft te zijn de deksel v.d. beerput af te halen!

Dat we door deze mogelijke escalatie vermoedelijk een ferme materieële veer zullen moeten laten, is met enige zekerheid wel aan te nemen!
Dat die materieële veer hoe dan ook gelaten is.....en wordt.....moge even duidelijk te zijn.
Tenzij er ten lange leste van assimilatie naar onze hoogte sprake zou zijn natuurlijk
:(
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Wat is de .... Nederlandse grondwet vreselijk GODSDIENSTIG geinsprireerd!
‘Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’
Kijk, hiermee wordt de grondwet van een land geopend. Het is echter niet verbazend dat een in essentie "hooggodsdientig" land (historisch gezien), godsdienst als allleréérste te beschermen punt plaatst in een basiswettekst die de burgerlijke staat moet bestieren..
Is dat ooit iemand opgevallen?
Vervolgens levensovertuiging, politieke gezindheid... maar die twee begrippen wijzen op een PERSOONLIJKE houding. Godsdienst is een collectieve INSTELLING, met een machtsverhouding, een leiding en volgers... Dit is flagrant.
Persoonsgebonden kan men enkel GELOOF beschermen, géén godsdienst.

Iedereen mag er over denken wat ie wil, maar de aanzet van deze grondwet is een aanfluiting van elke redelijkheid, in het bijzonder voor een BURGERLIJKE staat...
Laatst gewijzigd door Willem_B op 14 dec 2007 04:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Theoloog schreef:Is het punt niet dat moslims zélf kritische en satirische films zullen moeten maken.
Jazeker maar dat wil niet zo he?
D'r was hier laatst iets van moslim cabaret maar pin me niet precies vast op wat het was, het hoog aantal doeken in de zaal maakte mij al alerter en jawel op een gegeven moment kwam de aap uit de gedoekte mouw; tot hier en niet verder, iets met Allah enzo die dat niet zou kunnen waarderen.
Dan denk ik; daar ga je doek, je hebt het niet begrepen he?

Een Life of Brian aanpak lijkt mezelf meer tactvol maar ja, gezeik krijg je toch, ongeacht welke vorm je kiest.

Nu gaat Het Kapsel kiezen, ik hou m'n hart al vast.
Maar dat mag Het Kapsel, hij maakt maar zoveel filmpjes als ie wil.
En als het iemand niet bevalt stapt ie achteraf maar naar de rechter.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Willem B schreef:Persoonsgebonden kan men enkel GELOOF beschermen, géén godsdienst.
Logisch gesproken wel ja.

Vooral is deze kennelijke logische fout in de wet schadelijk wanneer er ook politieke en maatschappelijke doelen opgenomen zijn in een godsdienst zoals bij o.a. het katholicisme (in theorie) en de islam (ook in de praktijk) het geval is.

Politieke en maatschappelijke strevingen moeten namelijk ten alle tijde onderwerp van politieke strijd kunnen zijn.
Iemand die de vrijheden van de geseculariseerde samenleving niet goedkeurt, moet met maatschappelijke en politieke strijd aangepakt kunnen worden.

De regering zet zichzelf op één lijn met godsdienstfundamentalisten door bij voorbaat bij monde van een minister bezwaar te maken tegen een kritiek op de islam.
Het is bovendien in strijd met de wettelijke regeling van de vrijheid van meningsuiting, waarin het zo is geformuleerd dat niemand vooraf toestemming nodig heeft voor een uiting behoudens de wettelijke verantwoordelijkheid.

De logische fout in de grondwet waarbij men een godsdienst bescherming biedt en niet het individu, zou aan de basis kunnen liggen van deze vreemde gang van zaken.
Laatst gewijzigd door Secularizer op 29 nov 2007 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

vandaag een cartoon in "de pers"
Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Secularizer schreef:
Willem B schreef:Persoonsgebonden kan men enkel GELOOF beschermen, géén godsdienst.
Logisch gesproken wel ja.

Vooral is deze kennelijke logische fout in de wet schadelijk wanneer er ook politieke en maatschappelijke doelen opgenomen zijn in een godsdienst zoals bij het katholicisme (in theorie) en de islam (ook in de praktijk) het geval is.

Politieke en maatschappelijke strevingen moeten namelijk ten alle tijde onderwerp van politieke strijd kunnen zijn.
Iemand die de vrijheden van de geseculariseerde samenleving niet goedkeurt, moet met maatschappelijke en politieke strijd aangepakt kunnen worden.
De logische fout zou wel eens een doelbewuste toepassing kunnen zijn.
Zoals ik zei: dit staat in artikel 1, en als aller, alleréérste concrete gegeven in de hele wet.
Wie zegt er dan iets over islamlanden waar de sharia geldt...

Vergelijk eens met de Belgische grondwet, die ik op zich ook al zo oud als de straat vind.
Maar het is tenminste een strict burgerlijke grondwet.
Art 1 tot en met 7 leggen éérst de staatkundige structuur vast.
Art 8 tot en met 32 betreffen de nationaliteit en de zuivere burgerrechten
HIERIN is Art 19 de bepaling rondom vrijheid van eredienst en de vrije meningsuiting
GODSDIENST wordt in de Belgische grondwet niet vernoemd.
GELOOF evenmin, aangezien dit inherent onder meningsuiting valt
EREDIENST wordt wel vernoemd, maar wordt NIET STRICT in verband gebracht met godsdienst of geloof, zoals het hoort, immers: een vereniging kan een seculiere eredienst in stand houden, Bijvoorbeeld: binnen de verenigingen t.a.v. de oudstrijders en gesneuvelden van 1° en 2° wereldoorlog, dit is een zeer concreet en bestaand voorbeeld dat in Belgie onder ART 19 valt.
In hetzelfde artikel, en dus evenwaardig, wordt tevens het MISBRUIK van die rechten voor misdrijven gewraakt als grond om zich op het recht te beroepen.

Art 20 zegt dat NIEMAND iets kan verplicht worden t.a.v. het volgen van een eredienst.
Art 21 regelt de authonomie van eredienst beleving
# Art. 19

De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

# Art. 20

Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden.

# Art. 21

De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 14 dec 2007 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

collegavanerik schreef:vandaag een cartoon in "de pers"
Afbeelding
Het zou teveel eer zijn. Dan gaat hij nog als martelaar de geschiedenis in.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Willem_B schreef:Wat is de .... Nederlandse grondwet vreselijk GODSDIENSTIG geinsprireerd!
‘Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’
Kijk, hiermee wordt de grondwet van een land geopend.
Dat is nog niet het enige Willem, dit is nog niet genoeg.
We hebben naast dit artikel, dat toch minstens voldoende zou moeten zijn om discriminatie tegen te gaan, ook nog artikel 6.

Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

En juist dit artikel 6 nekt ons om adequaat op te treden indien er uit basis van religie discriminerende teksten worden geuit. Dit artikel overruled dus het verbod op discriminatie in bepaalde gevallen. Er gaan dan ook stemmen op dit artikel 6 uit de grondwet te verwijderen omdat artikel 1 genoeg ruimte biedt om discriminatie tegen te gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Kitty schreef:En juist dit artikel 6 nekt ons om adequaat op te treden indien er uit basis van religie discriminerende teksten worden geuit.
Inderdaad. Als overduidelijk voorbeeld hebben we de rechterlijke uitspraak over de uitlatingen van de Rotterdamse imam El Moumni in 2001. El Mounmni stelde dat homoseksualiteit een ziekte is, schadelijk voor de samenleving. De rechter sprak hem vrij van discriminatie op grond van de vrijheid van godsdienst. Het trieste ervan is dat wanneer het een atheïst was geweest deze waarschijnlijk als zijnde schuldig zou zijn veroordeeld omdat de atheist zich niet kan beroepen op een boekje met zwakzinnigheid. Kortom: RECHTSONGELIJKHEID! Wat ik nu niet snap is dat we deze rechtsongelijkheid toestaan. Ik zal wellicht iets over het hoofd zien, maar waarom wordt het bewuste artikel onder het mom van rechtsongelijkheid niet onze grondwet uitgewerkt? Dit lijkt me toch een ijzersterk en duidelijk argument waar zelfs het CDA weinig tegen in te brengen heeft.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Akkoord.

Wat NOG erger is: die lijkt wel gestolen uit de zogenaamd "universele" verklaring van de rechten van de mens, die ik vind rammelen van alle kanten.
Ben ik BLIJ dat Belgie nooit zijn grondwet heeft misvormd naar de bewoordingen van de verklaring...
Artikel 18

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.
Of heeft Nederland (anderom dus) een erg betuttelende vinger in de pap gehad bij het tot stand komen van die verklaring ?

Vertaling : éénieder heeft het recht om vrijheid te beperken, misdrijven jegens de persoon en de gemeenschap te plegen... en al de rest, VANUIT het recht op de practische toepassing die niet gelimiteerd is. Dit is een artikel OP MAAT van godsdiensten en het fundamentalime.
Dat art 19 in tegenspraak is met andere artikels van de verklaring is hilarisch, doch schrijnend.
----------------------------

Nota: ik denk dat de Belgische grondwet indertijd vooral inspiratie had bij de Franse, die "laïcité" als grondbeginsel voor de staat essentieel stelt.

-----------------------------

Een ander onderwerp dat ik hier aan wou koppelen.
In een rechtszaak in Belgie ingespannen voor een geval van dierensex, werd die volledig vrijgesproken. In de UK vlieg je onveranderd 'den bak' in.
Het wordt binnen het recht meestal met succes gekoppeld aan "inbreuk tegen de godsdienstbeleving" van die of gene.
Op basis van de Belgische grondwet is hiertoe, hoe goed je ook zoekt, géén verband te fabriceren.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 30 nov 2007 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Nou Willem B(ever), België (of liever, Vlaanderen) heeft anders grotere problemen met moslims dan Nederland.

De politieke correctheid viert er hoogtij.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Correctie:

Moslims hebben meer problemen met Belgie... (ze kunnen zich hier niet zo makkelijk op wetten verlaten om te manipuleren)
En Belgie heeft meer problemen met een welbepaalde (grote) neo-nazipartij. DIE wil Nederland toch niet als exportartikel!? ... :D Als je wil, lever ik die gratisch en VOLLEDIG ! :P

Overigens weet ik niet of je bewering slaat op bepaalde nieuwsgeving, dan wel op dagelijkse ervaring. Ik kan verschillende Nederlanders die in Belgie zijn komen werken/wonen. Ze vertelden mij allemaal verbaasd te zijn dat de dagelijkse omgang tussen Belgen en Marokanen hier zo gemoedelijk is, in vergelijking met Nederland. Winkel, trein-tram-bus, mekaar een handje helpen en al dat soort dingen meer.
Problemen zijn fundamenteel in de eerste plaats jeugdbendes rondom drugsdealen. Maar dat hoort niet bij definitie "moslim" , wel bij hoofstuk "criminaliteit". De leveranciers zijn overigens Belgen. Wat hebben die Marokaanse jeugddelinquenten toch een perfecte relatie met de Belgische mafia... :D
Laatst gewijzigd door Willem_B op 30 nov 2007 01:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Willem_B schreef:Correctie:

Moslims hebben meer problemen met Belgie... (ze kunnen zich hier niet zo makkelijk op wetten verlaten om te manipuleren)
En Belgie heeft meer problemen met een welbepaalde (grote) neo-nazipartij. DIE wil Nederland toch niet als exportartikel!? ... :D Als je wil, lever ik die gratisch en VOLLEDIG ! :P
Immigratie naar Nederland gaat anders via België. Over de problemen mag niet gepraat worden (ik noem Marion van San, die in België doodgezwegen wordt), en het radicalisme in de wijk Molenbeek viert hoogtij.
Plaats reactie