Paus hekelt atheïsme in encycliek
Moderator: Moderators
Paus hekelt atheïsme in encycliek
VATICAANSTAD - Paus Benedictus XVI heeft vrijdag een encycliek over de hoop gepresenteerd, waarin hij fel van leer trekt tegen het hedendaagse atheïsme. Volgens hem heeft dit geleid tot ‘de ergste vormen van wreedheid en schendingen van de rechtvaardigheid’.
In het document stelt de paus echter ook de huidige koers van het christendom ter discussie, die volgens hem vanwege de gerichtheid op individuele verlossing afdwaalt van de werkelijke boodschap van Christus, dat de verlossing van allen nagestreefd dient te worden.
Het is de tweede encycliek van Benedictus, het meest gezaghebbende document dat een paus kan afscheiden. Zijn eerste encycliek verscheen in januari 2006 en was gewijd aan de liefde.
Zie: http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... _encycliek
Het atheisme heeft geleid tot de ergste vormen van wreedheden en schending van de rechtvaardigheid? En dat zegt de vertegwoordiger van de RK-kerk?
In het document stelt de paus echter ook de huidige koers van het christendom ter discussie, die volgens hem vanwege de gerichtheid op individuele verlossing afdwaalt van de werkelijke boodschap van Christus, dat de verlossing van allen nagestreefd dient te worden.
Het is de tweede encycliek van Benedictus, het meest gezaghebbende document dat een paus kan afscheiden. Zijn eerste encycliek verscheen in januari 2006 en was gewijd aan de liefde.
Zie: http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... _encycliek
Het atheisme heeft geleid tot de ergste vormen van wreedheden en schending van de rechtvaardigheid? En dat zegt de vertegwoordiger van de RK-kerk?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp."
- Stephen Roberts -
- Stephen Roberts -
-
a.r.
Ik heb gisteren lang getwijfeld om dit bericht te plaatsen, ik vond het in het Nederlands Dagblad en plaats het nu dan toch maar ter vergelijking:
Paus: alleen gelovige kent de ware hoop
De mens heeft God nodig, anders heeft hij geen hoop. De grote, echte hoop van de mens die ondanks alle teleurstellingen standhoudt, kan slechts in God gelegen zijn.
Dat is de kerngedachte in Spe Salvi, de tweede encycliek van paus Benedictus XVI, die gistermiddag door het Vaticaan is gepubliceerd. De titel is ontleend aan de brief van Paulus aan de Romeinen: spe salvi facti sumus (in de hoop zijn we gered).
De eerste rondzendbrief van de paus, Deus Caritas Est (God is liefde), verscheen in januari 2006 en ging over de naastenliefde en de goddelijke liefde.
In zijn encycliek geeft Benedictus aan de hand van citaten van onder anderen Augustinus en andere grote denkers een theologische visie op de hoop. Ook geeft hij antwoord op de ideeën van niet-christelijke denkers, zoals Karl Marx, die volgens de paus wel precies wist hoe de bestaande orde omver moest worden geworpen, maar geen visie had op de situatie daarna en daardoor de mensen valse hoop bood.
Benedictus waarschuwt voor een individualistische opvatting van de hoop, ,,een hoop voor alleen mijzelf, die geen echte hoop is omdat hij andere mensen vergeet’’.
Christenen hebben een band met God via Christus, die ons ertoe verplicht er voor anderen te zijn. ,,Dat betekent dat het Evangelie niet alleen een communicatie over kenbare dingen is, maar een boodschap is die dingen laat gebeuren en het leven verandert. De donkere deur van de tijd, van de toekomst, is opengegooid. Wie hoop heeft leeft anders; aan wie hoopt is de gave van nieuw leven gegeven’’, aldus de encycliek.
Uitvoerig gaat de paus in op het lijden, dat zo in tegenspraak met de hoop lijkt te zijn. Benedictus onderstreept dat de mens het lijden kan beperken en ertegen kan strijden, maar dat hij het niet kan uitroeien. ,,Dat heeft alles te maken met he feit dat wij niet in staat zijn onze eindigheid van ons af te schudden, en omdat niemand van ons in staat is de krachten van het kwaad en van de zonde te vernietigen, die - zoals duidelijk te zien is - ter oorzaak liggen aan het lijden.’’
De echte menselijkheid van zowel het individu als de samenleving valt af te meten aan de manier waarop zij met het lijden en degene die lijdt omgaan. Een maatschappij die zijn lijdende leden niet kan aanvaarden en niet in staat is hun lijden te delen, is een ,,wrede en onmenselijke’’ samenleving, schrijft de paus.
Re: Paus hekelt atheïsme in encycliek
Een paar dagen geleden las ik ook al iets over de Paus, maar ik dacht, daar begint Lanier vast wel over.
Dat zal vast en zeker over deze encycliek zijn gegaan maar dat het over atheisme ging is me niet opgevallen, ik geloof dat ik weer gered moest worden of zo, dat het daarom ging. [Edit; ik had geen hoop]
Op een paar fanaten na + Polen wordt ie uitgelachen maar in Zuid-Amerika en Afrika doet ie het goed schijnt het.
Dat zal vast en zeker over deze encycliek zijn gegaan maar dat het over atheisme ging is me niet opgevallen, ik geloof dat ik weer gered moest worden of zo, dat het daarom ging. [Edit; ik had geen hoop]
Dat bezeten geval moet toch wat, dit ligt in de lijn der verwachting.lanier schreef:VATICAANSTAD - Paus Benedictus XVI heeft vrijdag een encycliek over de hoop gepresenteerd, waarin hij fel van leer trekt tegen het hedendaagse atheïsme. Volgens hem heeft dit geleid tot ‘de ergste vormen van wreedheid en schendingen van de rechtvaardigheid’.
Ratzi schrijft maar boekjes als ie dat leuk vindt, die maken op mij net zoveel indruk als Sonja Bakker.Het is de tweede encycliek van Benedictus, het meest gezaghebbende document dat een paus kan afscheiden.
Op een paar fanaten na + Polen wordt ie uitgelachen maar in Zuid-Amerika en Afrika doet ie het goed schijnt het.
Dat is dan niet helemaal gelukt denk ik, of in ieder geval lijkt zijn eigen boodschap niet overgekomen.Zijn eerste encycliek verscheen in januari 2006 en was gewijd aan de liefde.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 02 dec 2007 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Paus: alleen gelovige kent de ware hoop
"Joepie, ik mag in een volgend leven tot in de eeuwigheid bij een megalomane klootzak zitten om hem te aanbidden. Ik ben zo gelukkig
Dan hebben zij maar een dunne hoop vind ik...
Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp."
- Stephen Roberts -
- Stephen Roberts -
..
Heb het gelezen. Niet veel informatie bij de volkskrant, de paus verwijt inderdaad de atheisten om mede verantwoordelijk te zijn voor een hoop van de misdaden die begaan zijn tegen andere mensen. Hij verwijst naar Karl Marx en de Franse revolutie. Hij de paus denkt dat Marx verantwoordelijk is voor de opkomst zou ik bijna zeggen van het het feit dat zoveel mensen atheist zijn geworden. Volgens zijn redenatie zijn atheisten ook verantwoordelijk voor de wreedheden die we kennen vanuit de geschiedenis. Waarbij hij dus gewoon voorbij gaat aan wat we weten van diezelfde geschiedenis.
Blijkbaar had hij 76 pagina's nodig om zijn stelling te verdedigen. Rare oude en zieke man. De volgende link bied iets meer info. Wel in het engels maar toch wat meer info dan in de volkskrant
.
http://www.breitbart.com/article.php?id ... _article=1
Heb het gelezen. Niet veel informatie bij de volkskrant, de paus verwijt inderdaad de atheisten om mede verantwoordelijk te zijn voor een hoop van de misdaden die begaan zijn tegen andere mensen. Hij verwijst naar Karl Marx en de Franse revolutie. Hij de paus denkt dat Marx verantwoordelijk is voor de opkomst zou ik bijna zeggen van het het feit dat zoveel mensen atheist zijn geworden. Volgens zijn redenatie zijn atheisten ook verantwoordelijk voor de wreedheden die we kennen vanuit de geschiedenis. Waarbij hij dus gewoon voorbij gaat aan wat we weten van diezelfde geschiedenis.
Blijkbaar had hij 76 pagina's nodig om zijn stelling te verdedigen. Rare oude en zieke man. De volgende link bied iets meer info. Wel in het engels maar toch wat meer info dan in de volkskrant
.
http://www.breitbart.com/article.php?id ... _article=1
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Hij is zeker de inquisitie vergeten en recentelijker de rol van de katholieke kerk in WOII. Tja de man wordt ook een dagje ouder, dan vergeet je wel eens wat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
..
weet de paus wel wat een encycliek is het is gewoon een ordinaire vorm van de wel bekende kettingbrief. Een schrijven ook wel bekend als rondzendbrief.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Encycliek
Zoveel werk voor een stuk papier wat het niet waard is om teveel aandacht aan te besteden. Of is het meer het vormgeven van een nieuwe zogenaamde vijand. De Atheist want die is het probleem waarom de katholieke kerk zo onpopulair is. Ze verliezen tenslotte steeds meer aanhang.
weet de paus wel wat een encycliek is het is gewoon een ordinaire vorm van de wel bekende kettingbrief. Een schrijven ook wel bekend als rondzendbrief.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Encycliek
Zoveel werk voor een stuk papier wat het niet waard is om teveel aandacht aan te besteden. Of is het meer het vormgeven van een nieuwe zogenaamde vijand. De Atheist want die is het probleem waarom de katholieke kerk zo onpopulair is. Ze verliezen tenslotte steeds meer aanhang.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
-
Theoloog
Ik zou Ratzinger niet zo onderschatten als ik jullie was. Het is een zeer intelligente en belezen man. Hoogleraar systematische theologie geweest. Wat Benedictus zegt is dat het verlaten van de hoop dat God de wereld zal verbeteren leidt tot de hoop dat de mens zelf het paradijs zal vinden, een utopie die tot tirannie leidt.Benedict sharply criticizes Marx and the 19th and 20th century atheism spawned by his revolution, although he acknowledges that both were responding to the deep injustices of the time.
"A world marked by so much injustice, innocent suffering and cynicism of power cannot be the work of a good God," he wrote. But he said the idea that mankind can do what God cannot by creating a new salvation on Earth was "both presumptuous and intrinsically false."
"It is no accident that this idea has led to the greatest forms of cruelty and violations of justice," he wrote. "A world which has to create its own justice is a world without hope."
He specifically cited Vladimir Lenin, the founder of the Soviet Union, and the "intermediate phase" of dictatorship that Marx saw as necessary in the revolution.
"This 'intermediate phase' we know all too well, and we also know how it then developed, not ushering in a perfect world, but leaving behind a trail of appalling destruction," Benedict wrote. - Breitbart
Problematisch in deze analyse is volgens mij dat de meeste ongelovigen helemaal niet meer streven naar een volmaakte maatschappij, maar naar een fatsoenlijke maatschappij.
Ik heb bij Ratzinger iets héél erg dubbel.
Is dat een gelovige? Ik heb nooit dat gevoel gehad...
Is dat een man met een zeer hoog IQ ? Zonder twijfel.
Is hij een PROFESSIONEEL? (In zijn vak) Ook zonder twijfel.
Het enige dat me altijd sterk bij blijft is dat hij een keiharde zakenman/staatsman/spindoctor/manipulator van hoogste klasse is. Vermoedelijk niet-gelovig (maar dat heb IK gezegd
), maar geloof heb je nul-komma-nul nodig om aan de top van een instituut te klimmen. Intelligente machtverwerving is voldoende.
Woiytila was duidelijk WEL een ziekelijk-gelovige. Zo iemand moet je in een establishment dus 'coachen", manipuleren. Ratzinger zat daar al een behoorlijke tijd méé achter. Geen wonder dat de "geheime staatssecretaris" uiteindelijk graag zelf keizer wil worden.
Is dat een gelovige? Ik heb nooit dat gevoel gehad...
Is dat een man met een zeer hoog IQ ? Zonder twijfel.
Is hij een PROFESSIONEEL? (In zijn vak) Ook zonder twijfel.
Het enige dat me altijd sterk bij blijft is dat hij een keiharde zakenman/staatsman/spindoctor/manipulator van hoogste klasse is. Vermoedelijk niet-gelovig (maar dat heb IK gezegd
Woiytila was duidelijk WEL een ziekelijk-gelovige. Zo iemand moet je in een establishment dus 'coachen", manipuleren. Ratzinger zat daar al een behoorlijke tijd méé achter. Geen wonder dat de "geheime staatssecretaris" uiteindelijk graag zelf keizer wil worden.
- Secularizer
- Banned
- Contacteer:
Hij was zelf lid van de Hitlerjugend, zonder daar om gevraagd te hebben weliswaar,Kitty schreef: .... en recentelijker de rol van de katholieke kerk in WOII. Tja de man wordt ook een dagje ouder, dan vergeet je wel eens wat.
maar de paus in de tijd van Hitler zorgde (met een geheime bepaling in het Concordaat) voor de opheffing van de vredelievende Christendemocratische partij in het toenmalige Duitsland en hielp zo mee om de weg vrij te maken voor de misdadige avonturen van Hitler, die hardstikke katholiek was net als de meeste van zijn handlangers.
In het heden beloont de paus zijn Islamitische bedreigers !
De atheïsten vinden hem meestal niet meer de moeite van het bestrijden waard,
en de godsdienstig geïnspireerde theorie van de dialectiek ligt al lang op de vuilnisbelt,
maar de Islamieten hebben zijn citaat van de Byzantijnse keizer Paleologus zwaar opgenomen.
Wereldwijd werden er boze dreigementen geuit tegen de katholieke kerk en een hele serie moorden op kloosterlingen werd gepleegd.
Die kwestie uit de weg gaan maar wel de atheïsten aanvallen ?!
De paus doet kennelijk niet eens meer een serieuze poging een geestelijk leider te zijn ...
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
-
Theoloog
ja, JP-II had een grootse show.
Hij kon m.i. show opvoeren omdat hij gelovig was tot achter zijn hielen.
Maar wie zijn shows regiseerden ??????????? Kijk dan maar naar de productieploeg waar Ratzi uiteindelijk aan het hoofd van stond. Structuur uitzetten voor een ander is hetzij spindoctor spelen, hetzij manipulator spelen... daar alludeerde ik op.
Ratzi zelf valt door de mand als acteur, want dat is hij niet.
Een paar gewiekste havikken ACHTER Bush, is ook een betere politieke strategie dan zo'n havik persoonlijk op de kansel,nietwaar? (De kansel vraagt om een aap)
Hij kon m.i. show opvoeren omdat hij gelovig was tot achter zijn hielen.
Maar wie zijn shows regiseerden ??????????? Kijk dan maar naar de productieploeg waar Ratzi uiteindelijk aan het hoofd van stond. Structuur uitzetten voor een ander is hetzij spindoctor spelen, hetzij manipulator spelen... daar alludeerde ik op.
Ratzi zelf valt door de mand als acteur, want dat is hij niet.
Een paar gewiekste havikken ACHTER Bush, is ook een betere politieke strategie dan zo'n havik persoonlijk op de kansel,nietwaar? (De kansel vraagt om een aap)
-
Atheist_1984
- Ervaren pen