Subsidie Leger des Heils

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Zonde
Forum fan

Subsidie Leger des Heils

Bericht door Zonde »

Enkele dagen geleden is het leger des heils te ver gegaan in haar poging kritiek te censureren. Het leger des heils forum is inmiddels gesloten. Om wat tegengas te geven heb ik een weblogje opgezet en een aantal kritische artikelen geschreven. Onderwerpen als censuur, fraude, en subsidie, worden behandeld. Het artikel over subsidie zal ik hier plaatsen, ik heb het zo kort, bondig, en duidelijk mogelijk gehouden. Suggesties en commentaar zijn welkom.
Het leger des heils geeft maatschappelijke hulpverlening aan zij die in de samenleving buiten de boot vallen. Prachtig, zullen de meeste Nederlands denken. Minder bekend is dat het leger voor ruim 80% van haar inkomsten afhankelijk is van subsidies.

Er zijn meer groepjes die net als het leger een bepaalde religie of ideologie willen verspreiden. Ook in het verspreiden van een boodschap van liefde, met als onderdeel een eindeloze straf voor iedereen die daar geen behoefte aan heeft, staat het leger niet alleen. Waar het leger wel alleen in staat, is de 178,9 miljoen aan samenlevingsgeld, die ze het afgelopen jaar van de overheid ontving.

In de leerstellingen die alle heilssoldaten volgens het leger onderschrijven, is het geloof in een “eindeloze straf van de goddelozen” opgenomen. Zonder deze heilssoldaten hetzelfde toe te wensen, vraag ik mij af of het eerlijk is samenlevingsgeld, waar ook deze ongelovigen hard voor moeten werken, af te dragen aan een organisatie die dergelijk gedachtengoed wil verspreiden.

Een ander probleem met het leger des heils is dat het slechts christenen toe laat voor met samenlevinsgeld geschapen banen. Was het leger des heils geen kerk geweest, dan zou dit discriminatie zijn, en verboden bij Nederlandse wet. De overheid zou hier niet aan mee moeten werken, niet direct of indirect.

De hoeveelheid subsidie die het leger ontvangst is sinds 2001 verdubbeld. Met in achtneming van eerdergenoemde argumenten ben ik van mening dat de overheid de geldkraan geleidelijk aan dicht zou moeten draaien in plaats van jaarlijks tientallen miljoenen toe te voegen.
Overige artikelen en het verhaal rond de sluiting van het legerdesheils.nl forum is te vinden op http://leger-des-heils.blogspot.com/
Er is nog veel te doen, maar de paniek reactie van het leger op een paar forum berichten geeft hoop!

Nogmaals, suggesties en commentaar zijn welkom!

Groetjes, Zonde
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

nou zonde...
mijn suggestie naar jou:
sluit je ook vrolijk aan bij het leger...
doe je nog iets nuttigs :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Hoi Biajas,

Behoor jij soms ook tot zo'n groepje waarnaar ik verwijs in de tweede alinea van mijn artikel?
Als je het (goed) had gelezen wist je dat ik me niet bij het leger aan kan sluiten, verboden voor ongelovigen.
Misschien zelf wat nuttigs gaan doen in plaats van trollen op een forum waar de grote mensen belangrijke zaken moeten bespreken?

Groetjes, Zonde
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

beste zonde,
en ik maar denken dat jij van die stroming bent waarin de zonde centraal staat. :D Maar ja, datr krijg je wanneer men zich niet eerst fatsoenlijk voorstelt.
een dergelijk nutteloos artikel plaatsen over het heilsleger geen enkele ziel hier interesseert.
fijn om te weten dat jij jezelf adoreert. maar wat wil je bereiken met dit topic?
dat iedere freethinker naar de hoge heren in Den Haag gaan, om zich te beklagenover de gang van zaken?
de kwalificatie of iets wel of geen spam is, kun je aan het beheer hier overlaten. want in mijn ogen is dit topic spam.
Martha
Martha
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Beste biajas,

Laten we proberen inhoudelijk te blijven. Wellicht kun je met onderbouwde argumenten ingaan op onderstaande twee vragen:

1) Ben je van mening dat het wenselijk is dat de overheid, direct of indirect, bijdraagt aan het verspreiden van een bepaalde geloofsovertuiging?
2) Is het volgens jou terecht dat slechts mensen met een bepaalde religie in aanmerking komen voor met samenlevingsgeld geschapen werk?

De reden dat ik mijn website en boodschap adverteer is de censuur die het leger op haar eigen forum pleegde. Het leger lijkt geen respect te hebben voor vrijheid van meningsuiting, tot nog toe is een e-mail met vragen over het verwijderen van discussie onderwerpen en uiteindelijke sluiting van het forum onbeantwoord gebleven.

Groetjes, Zonde
Laatst gewijzigd door Zonde op 30 dec 2007 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ah, dus dat bedoel je. Fijn te weten, zou je voortaan, kleine handreiking van mij, dit soort open stellingen duidelijk willen vermelden in de openingsposting? Misschien een idee trouwens om je eigen stellingname met argumenten te onderbouwen in het begin artikel. Verduidelijkt alles een heleboel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Hoi Saraje,

Bedankt voor de tip. Dat zou het inderdaad duidelijker maken.
Het leger des heils geeft maatschappelijke hulpverlening aan zij die in de samenleving buiten de boot vallen. Prachtig, zullen de meeste Nederlands denken. Minder bekend is dat het leger voor ruim 80% van haar inkomsten afhankelijk is van subsidies. Is het wenselijk dat de overheid indirect bijdraagt aan de verspreiding van een bepaalde geloofsovertuiging? Moeten we willen dat met samenlevingsgeld geschapen werk slechts toegankelijk is voor mensen met een bepaalde religie?
Zoiets?

Groetjes, Zonde
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Zonde schreef:Hoi Saraje,

Bedankt voor de tip. Dat zou het inderdaad duidelijker maken.
Het leger des heils geeft maatschappelijke hulpverlening aan zij die in de samenleving buiten de boot vallen. Prachtig, zullen de meeste Nederlands denken. Minder bekend is dat het leger voor ruim 80% van haar inkomsten afhankelijk is van subsidies. Is het wenselijk dat de overheid indirect bijdraagt aan de verspreiding van een bepaalde geloofsovertuiging? Moeten we willen dat met samenlevingsgeld geschapen werk slechts toegankelijk is voor mensen met een bepaalde religie?
Zoiets?

Groetjes, Zonde
anders zet je een atheïstische organisatie op die onder andere zorgdragen voor het welzijn en de opvang van daklozen.
heb jij al uitgezocht HOE het heilsleger de verworven subsidies uitgeven?
Martha
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Hoi biajas,

In de eerste zin van mijn artikel is te lezen dat het leger des heils maatschappelijke hulpverlening geeft aan zij die in de samenleving buiten de boot vallen. Ik ben dus inderdaad al op de hoogte van de manier waarop het leger des heils de subsidies uitgeeft.

Het primaire doel van het leger is echter de verspreiding van het christendom.

De doelstelling van het leger zoals beschreven in het jaarverslag van 2006:
“Het Leger des Heils in Nederland heeft tot doel om op elke daartoe geschikte plaats, tijd en wijze het Evangelie van Jezus Christus in woord en daad uit te dragen. In de ontmoeting met de medemens wordt ook aandacht gegeven aan diens maatschappelijke noden, en behoeften. Het Leger des Heils zal daarin trachten te voorzien, hetzij vanuit de eigen organisatie hetzij door anderen.”

De maatschappelijke hulpverlening is slechts een secundair doel.

Jammer dat je niet ingaat op de open stellingen. De manier waarop het leger geld uitgeeft doet niet af aan de door mij gepresenteerde argumenten. Deze zouden ook toepasbaar zijn op een joodse, islamitische, of atheistische organisatie.

Als het leger zich aan zou passen door niet langer te discrimineren op basis van geloofsovertuiging, en haar leerstellingen wijzigt zodat deze niet langer hatelijk zijn tegenover de meerderheid van de samenleving, zou dat een stap in de goede richting zijn. Dan nog blijft het de vraag of subsidie aan een organisatie met eerdergenoemd primair doel wenselijk is.

Nogmaals:

1) Ben je van mening dat het wenselijk is dat de overheid, direct of indirect, bijdraagt aan het verspreiden van een bepaalde geloofsovertuiging?
2) Is het volgens jou terecht dat slechts mensen met een bepaalde religie in aanmerking komen voor met samenlevingsgeld geschapen werk?

Groetjes, Zonde
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Zonde schreef: 1) Ben je van mening dat het wenselijk is dat de overheid, direct of indirect, bijdraagt aan het verspreiden van een bepaalde geloofsovertuiging?
Nee dat is niet de taak van de overheid, en ik weet niet op grond van 'Wat' ze zoveel subsidie toekennen aan het 'leger des heils' ? Daarbij is de subsidie dermate hoog tegenover vele andere (m.i belangrijkere) organisatie's (b.v:nierstichting, autisme, kankerbestrijding), dat het lijkt dat de overheid niet geinterreseerd is in het 'verkomen', maar meer in de genezende werking van de "liefde".

Het zal me ook niet verbazen als er hier en daar enigzins sprake zou zijn van belangenverstrengeling.
Neen.
Fuck met alles.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Het grootste deel van het geld gaat naar “maatschappelijke opvang”, “ouderen en gezondheidszorg” en “jeugdzorg”. Naar mijn mening zou de overheid de subsidiegelden hiervoor zelf direct in moeten zetten. De huidige situatie laat het leger toe voor weldoener te spelen met samenlevingsgeld, en hiermee nog meer geld binnen te halen uit donaties. Dit geld hoeft het leger uiteraard niet uit te geven aan door de overheid gestelde doelen. Het leger heeft inmiddels voor 90 miljoen aan beleggingen.

(Bron: LdH Jaarverslag 2006)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Zonde schreef: De huidige situatie laat het leger toe voor weldoener te spelen met samenlevingsgeld, en hiermee nog meer geld binnen te halen uit donaties.
Dat is wat je noemd 'Big Business'.

Waar blijft eigenlijk een grootscheeps onderzoek naar fraude en corruptie binnen de regering :?: . De Nederlandse regering heeft er een handje van om hun vingertje te wijzen naar andere (ei)landen (in verband met corruptie), zodat er niet op hun wordt gekeken en hopelijk vergeten. Dat soort afleidingsmanouvres (vingertje wijzen) wordt vaker gebruik van gemaakt, en ik merk op dat er nog genoeg mensen die erin stinken.
Fuck met alles.
liberal

Bericht door liberal »

Zonde, er wordt dus belastingsgeld (deels)gebruikt om te evangeliseren, Onmiddelijk
schrappen die subsidie.Laat dit geld direct ten goede komen aan hulpbehoevenden, zonder reli prietpraat
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Zonde schreef:Het grootste deel van het geld gaat naar “maatschappelijke opvang”, “ouderen en gezondheidszorg” en “jeugdzorg”. Naar mijn mening zou de overheid de subsidiegelden hiervoor zelf direct in moeten zetten. De huidige situatie laat het leger toe voor weldoener te spelen met samenlevingsgeld, en hiermee nog meer geld binnen te halen uit donaties. Dit geld hoeft het leger uiteraard niet uit te geven aan door de overheid gestelde doelen. Het leger heeft inmiddels voor 90 miljoen aan beleggingen.

(Bron: LdH Jaarverslag 2006)
Jouw punt is zeker overduidelijk.
En ja, je hebt gelijk... de overheid zou geen subsidie mogen even aan christelijke instellingen. Dat moet men maar verwerven uit de collectes en dergelijke.
Je beide vragen zijn dus met nee te beantwoorden, maar mijn vraag is wat jij met dit topic bereiken wilt.

Het voordeel van organisaties die leven van subsidies is dat je deze organisaties mag aanspreken op wangedrag, het niet nuttig besteden van de binnengekomen gelden. Mijn vraag aan jou, vind jij dat zij ons zuurverdiende belastingsgeld verkwisten?
Martha
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Ik vind zaken als gezondheidszorg en steun aan menen die het minder hebben zeker belangrijke doelen. De overheid kan deze zaken echter zelf op zich nemen, voor een deel is dit al het geval. Het voordeel dat jij noemt aan organisaties die van subsidie leven zie ik niet, het komt neer op het schuiven met geld en verantwoordelijkheid. Zonder dat nadeel te hebben kan ook de overheid aangesproken worden op wangedrag en het eventueel niet nuttig besteden van binnengekomen gelden.

Bij het leger des heils ben ik niet, of slechts beperkt, van mening dat er sprake is van verkwisting. Dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken. In ieder geval is het niet in het belang van de samenleving als geheel dat slechts christenen in aanmerking komen voor het met samenlevingsgeld geschapen werk. Daarnaast kun je je afvragen waarom het leger naast de berg subsidie die het ontvangt en AWBZ gelden ook nog eens gemiddeld 500 euro per maand als vaste bijdrage vraagt aan clienten.
Plaats reactie