Het tegendeel dus ook niet. Wie een vast geloof heeft in het niet bestaan van iets, gelooft dus net zo vast als degene die gelooft in het wel bestaan van iets.Maar niets zegt ons dat deze verklaring ook klopt, en er is ook nog geen enkel bewijs gevonden voor het bestaan van zo'n universele schepper of hoe je het ook wil noemen.
Dat maakt ZAZEN ook zo moeilijk,.......denk aan niets! (Ik denk aan niets, ik denk aan niets, ik denk aan niets) Maar wie het wel ervaren heeft, het absolute niet(s) denken, het verworden tot een "hol vat" die kent het "niets" en vangt een glimp op van de eeuwigheid.Mensen kunnen zich ook geen "niets" voorstellen, omdat mensen (overigens ook dieren waarschijnlijk) niet kunnen denken in negatieve termen. Als ik u bv. vraag om niet te denken aan roze olifanten, wat doet u dan?
Ik zou toch even willen zeggen;"spreek voor jezelf joh", er zijn andere wijzen/manieren van begrijpen dan de rationele. Ik heb elders ook al aangegeven dat mensen "gevangen" zitten in het begrip tijd, maar dat wat God genoemd wordt tijdloos is, Eeuwig en daardoor, door de stilstand in tijd, het niets, het niet bestaan van tijd, is Hij/Het dan Begin en Einde op hetzelfde moment.Inderdaad niet gemakkelijk te vatten maar die het "begrijpen" cq "weten" die hebben er geen moeite mee hoor.Verder is ons tijdsbegrip beperkt: wij kunnen wel redeneren over oneindigheid, maar we (althans de meesten onder ons) kunnen het ons niet voorstellen. Alles heeft een begin en een einde, dus ook de wereld zoals we die kennen. Een wereld zonder duidelijk begin en einde gaat ons begripsvermogen te boven.
Deviouse
Nou........dat is dan toch alleen maar waar als je er vanuit gaat dat zij een goddelijke afkomst moeten hebben om echt te zijn?! Ik ben met je eens dat de meeste teksten die "goddelijk geinspireerd" worden genoemd, door mensen dusdanig zijn verminkt en veranderd naar de persoonlijke visie van de vertalers, passend binnen hun voorstellingsvermogen en geloofsovertuiging dat ze niet meer zo Heilig zijn. Toch is ook in deze nog wel wat te vinden, het blijven de ervaringen van mensen, hun levens, en met iets onbenoembaars, wat we dan God noemen. Ik persoonlijk probeer altijd te leren van andere mensen omdat ik geloof dat we veel met elkaar gemeen hebben en het met onze uniciteit wel meevalt. Dus ook de ervaringen van mensen door de millenia heen zijn dan "Heilig", geinspireerd en inspirerend.'Heilige' geschriften zoals de Koran en de Bijbel zijn duidelijk niet van goddelijke afkomst. Ze bevatten fouten en contradicties. En zelfs al zouden ze die niet bevatten, zelfs dan zouden we er nog niet zeker van kunnen zijn of deze geschriften 'echt' zijn.
Ach en zo is het dan ook wel weer. Dogma is de moeder van de illusie. Mooi gevonden Devious.Iedereen die een dogmatisch standpunt heeft over het wel of niet bestaan van een schepper, creeert voor zichzelf waarschijnlijk een illusie. Zolang het ontstaan van het universum een raadsel is kunnen we er geen zinnig woord over zeggen.
Groet Enigma.