De boom moet om

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Antonius schreef:
doctorwho schreef:Hetgeen de joden is aangedaan en de rol van nederland hiering zorgt inderdaad voor een al of niet misplaatst schuldgevoel. Dat dit ten aanzien van bijvoorbeeld moslims ontbreekt lijkt mij logisch daar het om nogal verschillende grootheden gaat.
Bedoel je dat het nog niet erg genoeg is om ons er druk over te maken? Moeten we eerst, zeg, alle marokkanen terug sturen naar marokko (of erger) om een schuldcomplex te krijgen?

@Devious

Ik wil graag permissie om 'jodenboom' weer op te nemen in de titel aangezien het de kern van mijn betoog raakt.

Groeten Antonius
Waarom vragen?
Gewoon doen.
Goed voor de duidelijkheid.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plons
Bevlogen

Re: De Jodenboom moet om

Bericht door Plons »

Antonius schreef:
Het verband is dat wanneer een clubje krakeelt dat de boom waar Anne Frank op uit heeft gekeken (inspelen op schuldreflex) niet om mag, de overheid terugschrikt om het ding inderdaad neer te halen. Waarschijnlijk bang om verbonden te worden met het taboe (neerhalen boom = fascisme).
Dat jij dat wou duidelijk maken snapte ik, maar ik bedoelde dus die mensen die tegen het omhakken is. Het verband wat hun ervan maken snap ik niet. Trouwens ik heb geen last van een schuldcomplex (zou eigenlijk niet weten waarom) en met de naam "jodenboom" heb ik ook geen problemen mee.
Fuck met alles.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

De herinnering aan zoiets vreselijks als de beide wereldoorlogen moeten wat mij betreft sterk in de herinnering van mensen blijven leven, vooral de shoah en ver vervolging van homo's en zigeuners.

Aan de andere kant kunnen mensen ook overdrijven, zoals ook v.w.b. die boom. Als die ziek is moet hij gewoon om.

De terminologie van "jodenboom" vind ik niet passend, ik zie alweer genoeg termen verschijnen met lage sneren aan joden vooral op islamitische sites.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Cluny
Banned

Re: De boom moet om

Bericht door Cluny »

Laatst aangepast door Antonius op Ma Jan 21, 2008 11:49 am, in totaal 1 keer bewerkt
Antonius schreef:Nederland lijdt aan het WOII-deportatiesyndroom. Het schuldcomplex dat de natie overgehouden heeft aan de decimatie van ‘onze joden’ tijdens de bezetting. Bij het horen van woorden als ‘holocaust’, ‘antisemitisme’ of ‘Jodenster’, vernauwt onze geest en gaan zestig jaar oude dogma’s met ons aan de haal.

Een mooi voorbeeld van deze schuldreflex is de ophef over het omzagen van de ‘Anne Frankboom’. Een beschimmelde kastanjeboom die elk moment kan omvallen. Elke vergelijkbare boom in Nederland wordt verstandigerwijs preventief omgehakt. Maar aan deze boom kleven de deportatiesyndroomwoorden ‘Anne Frank’. De tegenstanders, verenigd in het clubje ‘Support Anne Frank tree’, doen voorkomen dat het omzagen van de kastanje gelijk staat aan het in veewagons drijven van de hele Joodse bevolking. De man die de kapvergunning verleende vergelijkbaar met een fascist.

De jodenvervolging is een taboe en dus blijft die vermolmde boom staan. Dit taboe belet ons rationeel na te denken en de dingen in context te plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld een prachtig alternatief voor de ‘Anne Frankboom’. Uit zaden van de beschimmelde kastanje kan op dezelfde plek een frisse, jeugdige boom herrijzen. De gedachte aan Anne Frank en daarmee de Jodenvervolging vereeuwigend. Maar dit mooie idee zal waarschijnlijk pas doorgang vinden als de boom uit ellendigheid in het achterhuis is gevallen.

Het meest schrijnende gevolg van het taboe is dat het ons belet lessen te trekken uit het verleden. Vandaag de dag maakt niemand zich druk over politici die over de rug van minderheden politiek bedrijven, het handelsmerk van Hitlers Nationaal Democraten, terwijl we wèl op 4 mei met natte ogen voor het monument op de Dam staan.

De jodenboom moet dus om. Door de versnipperaar. Niet om de overlevenden van de holocaust een hak te zetten. Maar om ons zelf te redden.
Jammer dat niemand de oorspronkelijke openingstekst heeft gequoot.
Laatst gewijzigd door Cluny op 21 jan 2008 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Antonius schreef: Bedoel je dat het nog niet erg genoeg is om ons er druk over te maken? Moeten we eerst, zeg, alle marokkanen terug sturen naar marokko (of erger) om een schuldcomplex te krijgen?
Groeten Antonius
Nee hoor ik hou alleen niet zo van het vergelijken van verschillende grootheden alsof het om hetzelfde zou gaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Antonius

Bericht door Antonius »

cluny schreef: Waarom vragen?
Gewoon doen.
Goed, ik zet hem er weer in. Onder de noemer, als je op een atheistenforum gaat kijken, neem je het risico gekwetst te worden.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Antonius schreef:
cluny schreef: Waarom vragen?
Gewoon doen.
Goed, ik zet hem er weer in. Onder de noemer, als je op een atheistenforum gaat kijken, neem je het risico gekwetst te worden.
Ja, best wel zielig, dat gekwets.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Helaas zijn er ook andere beheerders dan alleen Devious, dus neen, die toestemming heb je niet.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Antonius

Bericht door Antonius »

Sararje schreef:Helaas zijn er ook andere beheerders dan alleen Devious, dus neen, die toestemming heb je niet.
Prima, ik ben flexibel. Wel even goed toelichten dan waarom het weg moet, aangezien het stuk juist inzoemt op het punt van de gevoeligheid van woorden en de schijnheiligheid daarachter.

Groeten Antonius
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Antonius schreef: @Devious

Ik wil graag permissie om 'jodenboom' weer op te nemen in de titel aangezien het de kern van mijn betoog raakt.
Neen, het raakt niet de kern van je betoog, want het leidt alleen maar af van het werkelijke onderwerp. Als je de topictitel verandert in 'De Anne Frank boom moet om', dan weet iedereen precies waar je het over hebt, en blijft de discussie 'to the point'.
Maar mijn doel is sowieso al bereikt, want het blijkt wel weer wat -ook op dit vrije forum-alle aan de jodenvervolging gerelateerde zaken nogal gevoelig liggen.
Nee hoor, je topictitel moet gewoon duidelijk verwijzen naar de inhoud, en niet dubbelzinnig zijn, of de indruk wekken dubbelzinnig te zijn. Met zo'n topictitel schiet je je doel juist voorbij (of je hebt een bijbedoeling).

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Antonius

Bericht door Antonius »

Devious schreef: Neen, het raakt niet de kern van je betoog, want het leidt alleen maar af van het werkelijke onderwerp. Als je de topictitel verandert in 'De Anne Frank boom moet om', dan weet iedereen precies waar je het over hebt, en blijft de discussie 'to the point'.
Dan verschillen we van mening, maar nogmaals, ik vind het best.

Groeten Antonius
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: De boom moet om

Bericht door Devious »

Antonius schreef: De tegenstanders, verenigd in het clubje ‘Support Anne Frank tree’, doen voorkomen dat het omzagen van de kastanje gelijk staat aan het in veewagons drijven van de hele Joodse bevolking. De man die de kapvergunning verleende vergelijkbaar met een fascist.
Misschien kun je ons even wat citaten en namen geven (met bronvermelding) waaruit blijkt dat ze dit doen voorkomen.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Wat ik me altijd toch afvraag is wat joden zelf vinden van die gevoeligheden. Is het echt zo'n prettig gevoel om eeuwig in de slachtofferrol te worden geduwd?
Het gaat volgens mij eerder om het schuldgevoel bij de 'anderen' in te prenten en daarvoor ahw. een media-circus aan de gang te houden waar 22 millioen Oekrainiers geluidloos in verdwijnen tijdens Stalin's bewind, om van vele tientallen millioenen Chinezen maar te zwijgen die onder Mao het loodje legden evenals atheisten, zigeuners en andere a-socialen (zoals homo's) waar niet of nauwelijks handen voor op elkaar komen!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

fbs33 schreef:
Kitty schreef:Wat ik me altijd toch afvraag is wat joden zelf vinden van die gevoeligheden. Is het echt zo'n prettig gevoel om eeuwig in de slachtofferrol te worden geduwd?
Het gaat volgens mij eerder om het schuldgevoel bij de 'anderen' in te prenten en daarvoor ahw. een media-circus aan de gang te houden waar 22 millioen Oekrainiers geluidloos in verdwijnen tijdens Stalin's bewind, om van vele tientallen millioenen Chinezen maar te zwijgen die onder Mao het loodje legden evenals atheisten, zigeuners en andere a-socialen (zoals homo's) waar niet of nauwelijks handen voor op elkaar komen!
Het gaat inderdaad puur om het schuldgevoel van het behoorlijk foute handelen van de Nederlandse regering in de Tweede Wereldoorlog. Maar gelukkig heb ik van dat schuldgevoel geen last. Er zijn ook 13 miljoen russen omgekomen in diezelfde oorlog, dat maakt andere slachtoffers niet minder slachtoffer, maar daar heeft Nederland geen schuldgevoel over.
Nieuwe generaties hebben echter geen schuld meer aan het foute handelen van voorouders. Net zo min als dat ik me schuldig voel voor de kolonialisatie door mijn voorouders. Erfzonde is namelijk een belachelijk, uit de religie gejat, gegeven.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Antonius schreef:
Devious schreef: Neen, het raakt niet de kern van je betoog, want het leidt alleen maar af van het werkelijke onderwerp. Als je de topictitel verandert in 'De Anne Frank boom moet om', dan weet iedereen precies waar je het over hebt, en blijft de discussie 'to the point'.
Dan verschillen we van mening, maar nogmaals, ik vind het best.

Groeten Antonius
Toch is met normale redelijkheid te beredeneren dat Anne Frank boom de beste benaming is.
Ik snap niet dat bij jou die redelijkheid lijkt te ontbreken.
Plaats reactie