Eens! maar gek genoeg ergerde ik me eigenlijk nog veel meer aan het woord "moet".cluny schreef:Jodenboom is een foute benaming.
De boom moet om
Moderator: Moderators
-
Destinesia
Wilde bewust een beetje provoceren, overdrijf soms ook, gebruik grote woorden. Ik zit ook geen wetenschappelijk stuk in elkaar te draaien, maar een satirisch stukje waarin ik selectieve schuldgevoelens/verontwaardiging aanstip, in plaats van dat ik een eigenlijk heel lief clubje op grove manier van hun boom wil ontdoen. Maar, daar mondt de discussie wel in uit. Moet nog even wennen aan dit forum. Excuseer.cluny schreef:Toch is met normale redelijkheid te beredeneren dat Anne Frank boom de beste benaming is.Antonius schreef:Dan verschillen we van mening, maar nogmaals, ik vind het best.Devious schreef: Neen, het raakt niet de kern van je betoog, want het leidt alleen maar af van het werkelijke onderwerp. Als je de topictitel verandert in 'De Anne Frank boom moet om', dan weet iedereen precies waar je het over hebt, en blijft de discussie 'to the point'.
Groeten Antonius
Ik snap niet dat bij jou die redelijkheid lijkt te ontbreken.
Groeten Antonius
Nou, eet dan maar goed veel wortels,Antonius schreef:Wilde bewust een beetje provoceren, overdrijf soms ook, gebruik grote woorden. Ik zit ook geen wetenschappelijk stuk in elkaar te draaien, maar een satirisch stukje waarin ik selectieve schuldgevoelens/verontwaardiging aanstip, in plaats van dat ik een eigenlijk heel lief clubje op grove manier van hun boom wil ontdoen. Maar, daar mondt de discussie wel in uit. Moet nog even wennen aan dit forum. Excuseer.cluny schreef:Toch is met normale redelijkheid te beredeneren dat Anne Frank boom de beste benaming is.Antonius schreef: Dan verschillen we van mening, maar nogmaals, ik vind het best.
Groeten Antonius
Groeten Antonius
is goed voor je ogen, kun je goed lezen zodat je gewend raakt hier.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Martha
Antonius, ik ben het grotendeels met je verhaal eens. Als de boom nu beschermd zou worden door een actiegroep bestaande uit joden die het als een soort van erfgoed van hun verleden zien, dan zou ik dat helemaal prima vinden. Daarbij dan ook de kosten van de boom op zich nemen en ook de verantwoording voor de eventuele schade die de boom zou kunnen veroorzaken. Actiegroep Behoud de boom! Dat zou ik zeer legitiem vinden, ieder mag zijn eigen erfgoed beschermen, geen enkel probleem. En wie dat wil kan die actie dan steunen.
Maar al die acties vanwege schuldgevoelens geven mij hoe dan ook een beetje vieze smaak. Juist tegenover de joden. Niet omdat Nederland in het verleden geen schuld had, want dat was zeker zo. Maar dat is wel iets van het verleden waar het huidige Nederland niet tot in einde der dagen op aangesproken hoeft te worden, of zich aangesproken hoeft te voelen.
Zou de joodse gemeenschap niet in staat zijn om hun eigen erfgoed te beschermen? Hebben ze 'ons' nodig als knuffelaars en beschermers? Ik vind het bijna genant hoe men zich als bodygards voor de joden opwerpt. Is dit echt wat de joden zelf willen? Respect voor hun verleden, natuurlijk moet dat. En nooit vergeten wat er toen is gebeurt. Maar het lijkt me dat de joden zelf mans genoeg zijn om hier zelf op hun manier mee om te gaan, en geen betutteling van de 'schuldenaren in de zoveelste generatie' voor nodig hebben.
Ik zou nog steeds wel eens willen weten hoe de joden hier zelf over denken.
Maar al die acties vanwege schuldgevoelens geven mij hoe dan ook een beetje vieze smaak. Juist tegenover de joden. Niet omdat Nederland in het verleden geen schuld had, want dat was zeker zo. Maar dat is wel iets van het verleden waar het huidige Nederland niet tot in einde der dagen op aangesproken hoeft te worden, of zich aangesproken hoeft te voelen.
Zou de joodse gemeenschap niet in staat zijn om hun eigen erfgoed te beschermen? Hebben ze 'ons' nodig als knuffelaars en beschermers? Ik vind het bijna genant hoe men zich als bodygards voor de joden opwerpt. Is dit echt wat de joden zelf willen? Respect voor hun verleden, natuurlijk moet dat. En nooit vergeten wat er toen is gebeurt. Maar het lijkt me dat de joden zelf mans genoeg zijn om hier zelf op hun manier mee om te gaan, en geen betutteling van de 'schuldenaren in de zoveelste generatie' voor nodig hebben.
Ik zou nog steeds wel eens willen weten hoe de joden hier zelf over denken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
En ik vind het leuk om provocateurs die met veel ballengekletter een forum binnenstormen op de juiste plek te kietelen. En dat mag je wat mij betreft ook satire noemen.Antonius schreef:Wilde bewust een beetje provoceren, overdrijf soms ook, gebruik grote woorden. Ik zit ook geen wetenschappelijk stuk in elkaar te draaien, maar een satirisch stukje waarin ik selectieve schuldgevoelens/verontwaardiging aanstip, in plaats van dat ik een eigenlijk heel lief clubje op grove manier van hun boom wil ontdoen. Maar, daar mondt de discussie wel in uit. Moet nog even wennen aan dit forum. Excuseer.cluny schreef:Toch is met normale redelijkheid te beredeneren dat Anne Frank boom de beste benaming is.Antonius schreef: Dan verschillen we van mening, maar nogmaals, ik vind het best.
Groeten Antonius
Groeten Antonius
Maar het blijft toch: Er is maar 1 boom waar wij het over hebben. Dat is de Anne Frankboom. Deze is uniek. Jodenboom is een mindere aanduiding omdat deze vager is.
En ook fout vanwege de negatieve lading die jij er zo aangeeft.
Zoals er maar 1 Euromast is. Het is net zo onzinnig om deze ineens, om die vervelende rotterdammers te jennen, deze 'rotterdamse betonpaal' te gaan noemen.
Laatst gewijzigd door Cluny op 21 jan 2008 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
De boom, die blijft! En ik zal je uitleggen waarom Antonius.
Er is allang een nieuwe Anne-Frank boom "onderweg", hoe dom dat ook klinkt.
Een paar jaar geleden hebben ze van een kastanje van de boom een nieuwe boom laten groeien. Onder de beste omstandigheden, en met het beste "zaad" natuurlijk.
En die wordt natuurlijk op de oude plaats geplant als de tijd rijp is. Zo een iel boompje kan natuurlijk niet overleven, of de overlevingskansen worden dan wel heel klein. Pas als ie sterk genoeg is gaat ie er heen.
Dus over een paar jaar staat er gewoon weer een nieuwe Anne-Frank boom, en als in de tussentijd die oude een echt gevaar wordt, dan moet ie maar weg. Dan maar een paar jaar zonder een boom, totdat de nieuwe er komt staan.
Uiteindelijk veranderd er dus helemaal niets.
Eventuele bron: Nieuwe Anne-Frank boom
Een paar jaar geleden hebben ze van een kastanje van de boom een nieuwe boom laten groeien. Onder de beste omstandigheden, en met het beste "zaad" natuurlijk.
En die wordt natuurlijk op de oude plaats geplant als de tijd rijp is. Zo een iel boompje kan natuurlijk niet overleven, of de overlevingskansen worden dan wel heel klein. Pas als ie sterk genoeg is gaat ie er heen.
Dus over een paar jaar staat er gewoon weer een nieuwe Anne-Frank boom, en als in de tussentijd die oude een echt gevaar wordt, dan moet ie maar weg. Dan maar een paar jaar zonder een boom, totdat de nieuwe er komt staan.
Laatst gewijzigd door 0ortje op 21 jan 2008 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
Ah, een soort inwijdingsrite. Ooohh... maar dan verman ik me en bijt zonder morren door de zure appel heen.cluny schreef:En ik vind het leuk om provocateurs die met veel ballengekletter een forum binnenstormen op de juiste plek te kietelen. En dat mag je wat mij betreft ook satire noemen.
Groeten Antonius
ehm... weet je zeker dat dit een appel is en geen wortel?Antonius schreef:Ah, een soort inwijdingsrite. Ooohh... maar dan verman ik me en bijt zonder morren door de zure appel heen.cluny schreef:En ik vind het leuk om provocateurs die met veel ballengekletter een forum binnenstormen op de juiste plek te kietelen. En dat mag je wat mij betreft ook satire noemen.
Groeten Antonius
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
Martha
Martha
Je lijkt zó op een godsdienstfanaat die met alle geweld vast wil blijven houden aan de oorspronkelijke versie, of iets wat daarop lijkt, haha0ortje schreef:De boom, die blijft! En ik zal je uitleggen waarom Antonius.
Bovendien staat ie in andermans tuin!!!
Oh, dus je bent hier alleen maar om discussie los te maken?Antonius schreef:Niet nodig oortje. Het al dan niet neerhalen van de boom als een op zich zelf staand feit, is oninteressant.0ortje schreef:De boom, die blijft! En ik zal je uitleggen waarom Antonius.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Platvloers provoceren doe ik iig niet en door te zwermen met termen als "jodenboom" doe je dat mijns insziens wel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Je vraag was dus eigenlijk: "dus je bent hier alleen maar om (platvloers) te provoceren?"Sararje schreef:Platvloers provoceren doe ik iig niet en door te zwermen met termen als "jodenboom" doe je dat mijns insziens wel.
Wil ik wel beantwoorden: Nou nee. Ik zou die woorden niet gebruiken als ik er geen bedoeling mee had. Platvloers provoceren zou zijn als ik die woorden gebruikte om bijvoorbeeld de joodse gemeenschap in een hoek te drijven. En dat doe ik niet. Met de post, en het gebruik van de term jodenboom, wilde ik erop wijzen dat in Nederland de gevoeligheden van sommige groepen meer waard zijn dan die van andere. Met "de jodenboom moet dus om. [...] om onszelf te redden " zeg ik dus eigenlijk dat dat we wellicht eens goed moeten kijken naar hoe we met de gevoeligheden van 'onze moslims' omgaan. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar uit het verleden hebben we voorbeelden te meer (waaronder de jodenvervolging) waar het in een hoek drijven van een minderheid toe kan leiden. Het zou toch jammer zijn als ik over 60 jaar met natte ogen bij een herdenkingsbijeenkomst op de dam sta voor datgene wat we 'onze moslims' hebben aangedaan.
Groeten Antonius