Dit boek is nutteloos in deze tijd.
Dat weet ik al zonder het gelezen te hebben. Het beschrijft namelijk
"het heden" niet, en dat is zeer spijtig voor alle
doemdenkers onder ons die denken dat nederland verloren gaat, wat betreft de identiteit. Of voor alle
doemdenkers die denken dat Nederland zal worden opgeslokt in een
"tsunami van de Islam". Of zoiets dergelijks......
Het heden is dan ook eigelijk iets
onaantastbaars omdat er niet over geschreven kan worden.
Er staat dus
niets bij over de
PVV, die toch aan "kracht" wint?
Er staat toch niets bij over
TON, die zowiezo wel een zetel of drie gaat krijgen, of misschien wel meer.....?
En deze twee partijen groeien
( ?waarschijnlijk? ) op dit moment in
kracht en dus ook in
geluid. Misschien wel in dat
"andere geluid", wat zich meer zal gaan focussen op de
nationale kant van Nederland. En dat is echt van
deze tijd hoor! We hebben Jan Maat gehad en er zijn nu nog zat van dat soort partijen ( NVU ), maar die worden steevast aangeduid als
"eenzaam Nederland".
Maar deze twee partijen verkondingen duidelijk een
nationalistisch geluid waar in zekere zin helemaal niets mis mee is, of waar een aanzienlijk deel van de bevolking zich in thuis voelt. Er is behoefte aan, en dus
ontstaat zo iets. Doemboeken hoeven daar niets aan toe te voegen, want dat is alweer
oude koek...
.De ondergang van Nederland, land der naïeve dwazen
door Mohamed Rasoel.
Zelfs van
naieve dwazen is niet te bepalen wat ze in de toekomt gaan doen, of welk geluid het zal gaan verspreiden.
Vandaag naieve dwazen, morgen een rotsvaste groep?
Kitty schreef: Mijns inziens geeft het een heel duidelijk beeld van de onoverkomelijke verschillen in mentaliteit en cultuur tussen Nederlanders en Moslims. Inmiddels zijn we alweer een aantal jaren verder. Wat komt er uit en is reeds uitgekomen van de voorspellingen van deze schrijver? In hoeverre heeft hij gelijk in de typering van de mentaliteit van de Nederlander en de Moslim? Ik zou zeggen, lees het en oordeel zelf.
Mijns inziens geeft het een heel duidelijk beeld van de onoverkomelijke verschillen in mentaliteit en cultuur tussen Nederlanders en Moslims.
En vind jij dan ook dat deze verschillen zich verkeerd uiten? En zoja, kan je er dan wat voorbeelden van geven?
En dan wil ik dus niet
het middelgrote- en grotenstedenprobleem horen waar wijken volgezet worden met
sociaal-economisch zwakkere groepen die dan evolueren tot een groep die zich overal tegenaf zet, misdaden pleegt en zich niet thuis voelt. En verder en verder afglijd.....
Zo ziet de harde kern er vaak uit hoor, de rest
zweeft er een beetje omheen en houd zich in zekere zin koest. En we praten over een
deel van de Moslimgroep in Nederland,
niet de gehele groep. En wat bind deze mensen? De Islam natuurlijk, en deze fungeert als een soort laatste strohalm. Het probleem is ook niet de Islam zelf....dat lijkt alleen maar zo. En dat er misschien mensonwaardige dingen gebeuren in een Islamitisch land hier ver vandaan is en blijft een
ver-van-mijn-bed-show. Dat heeft helemaal geen
toepassing op de groep Moslims in Nederland
Maar als het echt fundamenteel en structueel fout gaat, dan wil ik het graag horen.
Inmiddels zijn we alweer een aantal jaren verder.
Jeps, en de gedachten van dat boek komen uit 1990 en gelden eigelijk niet meer. Het
Nederlande klimaat ligt er totaal anders bij. En dat natuurlijk in de vorm van
TON en de PVV met betrekking tot de Moslimgroep in Nederland. Die twee hebben het daar namelijk nog wel eens over,
op politiek niveau....
Wat komt er uit en is reeds uitgekomen van de voorspellingen van deze schrijver?
Had je het boek gelezen? Dan kan je het ons vertellen. Alvast bedankt? Ikzelf heb het vluchtig
"doorgebladerd".