Sprookje Drie Biggetjes is te beledigend

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Als zij alle beledigende een haatdragende teksten uit de Koran scheuren, dan pas zouden we kunnen overwegen om concessies te doen. Maar als ze eenmaal zover zijn dat ze gaan scheuren in de Koran, dan zullen ze ook geen problemen hebben met afbeeldingen. Wat is het toch een kleingeestige levensbeschouwing die zulke mensen er op na houden.
En maar roepen dat Mohammed een gewoon mens was, (om het 'verschil' te benadrukken met de vergoddelijking van christus en de heiligenverering van katholieken.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Esla

Bericht door Esla »

Wanneer gaat het westen eens een petitie starten over alle beledigende teksten in de koran over ongelovigen? Alleen al het gebruik van het woord 'ongelovige' is hoogst beledigend, want christenen, animisten en boeddhisten geloven wel in iets. Ongelovige als aanduiding voor andersgelovige is beledigend omdat het islamocentrisch denken expliciet overbrengt. Islamocentrische is een superioriteitswaan waarbij moslims denken dat hun geloof het enige bestaande is en alle andere levensbeschouwingen zodanig minderwaardig zijn, dat ze als puur ongeloof moeten worden aangeduid. Op dezelfde manier als de tweedeling tussen wetenschap en onwetenschappelijk (het woord onwetenschap bestaat helaas nog niet).

Uit het woord ongelovige blijkt gebrek aan respect voor andersgelovigen (en dan heb ik het nog niet eens over de andersdenkenden). En waar blijven de niet-gelovigen en niet-denkenen? Die worden gemarginaliseerd.

Het gebruik van 'ongelovige' hitst groepen in de samenleving tegen elkaar op. Het bevordert wij-zij denken. Het bevordert segregatie en discriminatie. Het is een totalitaire visie, die geen ruimte laat voor andere overtuigingen, tenzij die zich met kracht verweren.

Helaas is het al zozeer gewoon geworden, dat we niet meer opmerken. De vrijheid van denken begint in dit opzicht met het loslaten van wat we gewend zijn.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ja, die mannelijke moslimfanaten hebben tijd zat. thuis woden ze op hun wenken bediend door moeder de vrouw. dus als moeder de vouw thui zwoegt en voor de kinders zogt, zit vader big boss achter de pc een petitietje te ondertekenen.
:twisted:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Esla schreef: Alleen al het gebruik van het woord 'ongelovige' is hoogst beledigend, ...
ik ben ongelovig. waarom zou de term beledigend zijn? christenen hebben ook algemene namen voor anders/ongelovigen van allerlei slag zonder dat ze zich druk maken in allerlei connotaties of nuances.
Esla schreef: Uit het woord ongelovige blijkt gebrek aan respect voor andersgelovigen (en dan heb ik het nog niet eens over de andersdenkenden). En waar blijven de niet-gelovigen en niet-denkenen? Die worden gemarginaliseerd.
wat is het verschil tussen ongelovig en nietgelovig? lijkt weer op woordneukerij.
Esla schreef:
Het gebruik van 'ongelovige' hitst groepen in de samenleving tegen elkaar op. Het bevordert wij-zij denken. Het bevordert segregatie en discriminatie. Het is een totalitaire visie, die geen ruimte laat voor andere overtuigingen, tenzij die zich met kracht verweren.
ik BEN een ongelovige :) waarom zou ik gekwetst moeten zijn als mensen mij zo noemen of waarom is het woor denigrerend?
leg uit!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

biajas schreef:ja, die mannelijke moslimfanaten hebben tijd zat. thuis woden ze op hun wenken bediend door moeder de vrouw. dus als moeder de vouw thui zwoegt en voor de kinders zogt, zit vader big boss achter de pc een petitietje te ondertekenen.
Huh? Ik dacht dat het vooral allochtone, vrouwelijke PvdA-raadsleden en wethouders zonder hoofddoek waren die deze petitie ondertekend hebben.
Esla

Bericht door Esla »

appelfflap schreef:
Esla schreef: Alleen al het gebruik van het woord 'ongelovige' is hoogst beledigend, ...
ik ben ongelovig. waarom zou de term beledigend zijn? christenen hebben ook algemene namen voor anders/ongelovigen van allerlei slag zonder dat ze zich druk maken in allerlei connotaties of nuances.
Je kunt dit woordgebruik op twee manieren bekijken. Ten eerste het referentiekader van de moslim en dat van het westen (waarbij ik het laatste even generaliseer).
In moslim taalgebruik is het moslim zijn uiteraard ver verheven boven al het overige. Het woord ongelovige heeft een sterk negatieve bijbetekenis. Het is in de ogen van de moslim afschuwelijk een ongelovige te zijn, jebehoort dan tot de jahilya. Als de ander wel in iets gelooft, wordt dat niet als geloof erkent. Dit is extreem het geval in geval van atheisme (waarbij ik geloof en levensovertuiging of levensbeschouwing even globaal aan elkaar gelijk stel) en minder extreem in het geval van joden, christenen en sabianen.

Voor iemand die zich als ongelovige ziet en ook zo genoemd wordt, is dat natuurlijk niet beledigend, maar hij gaat dan alleen uit van zijn eigen beleving. Die niet gedeeld wordt door moslims.

Wat christenen doen, is geen excuus, als andere mensen rekenfouten maken is dat geen reden om zelf ook slordig te rekenen.
Esla schreef: Uit het woord ongelovige blijkt gebrek aan respect voor andersgelovigen (en dan heb ik het nog niet eens over de andersdenkenden). En waar blijven de niet-gelovigen en niet-denkenen? Die worden gemarginaliseerd.
wat is het verschil tussen ongelovig en nietgelovig? lijkt weer op woordneukerij.
Esla schreef:

Ongelovige is voor de moslim iedereen die niet in islam geloofd, niet gelovig is iedereen die geen geloof heeft, dus atheisten, vrijdenkers, enz. Niet-gelovig is een begrip dat moslims denk ik niet hanteren, de scheidslijnen liggen anders dan in het westen, omdat wij op een andere manier tegen de scheidslijn wetenschap-geloof aankijken.
ik BEN een ongelovige :) waarom zou ik gekwetst moeten zijn als mensen mij zo noemen of waarom is het woor denigrerend?
leg uit!
Zie boven...moslims bedoelen daarmee dat je spiritueel niet op hetzelfde niveau staat als zij doen. Het is een kwestie van je bewust zijn dat zij een andere wereldbeeld hanteren dan jijzelf. Ik zeg niet dat je je gekwetst moet voelen, maar dat je je bewust kan zijn van hoe zij dingen bedoelen en dat dat anders is dan hoe jij zelf dingen ziet.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Zie boven...moslims bedoelen daarmee dat je spiritueel niet op hetzelfde niveau staat als zij doen. Het is een kwestie van je bewust zijn dat zij een andere wereldbeeld hanteren dan jijzelf. Ik zeg niet dat je je gekwetst moet voelen, maar dat je je bewust kan zijn van hoe zij dingen bedoelen en dat dat anders is dan hoe jij zelf dingen ziet.
Ja, en de meeste autochtone Nederlanders vinden dat moslims er een aantal achterlijke denkbeelden op na houden, en dat moslims die zich volledig door die denkbeelden laten leiden, ook echt achterlijk zijn.

Wat is precies het verschil?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het verschil is dat je geen inbreuk wil op je eigen cultuur. En die cultuur dus als prioriteit stelt en de verworvenheden binnen die cultuur gaat verdedigen indien er een andere cultuur hierin ruimte op gaat eisen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dan stel je dus dat die ruimte afgaat van mijn ruimte.

In het geval van spaarvarkentjes die een bank uitdeelt is dat zo.

Maar heb ik last van hoofddoeken? Volgens mij heb ik meer last van het idee dat aan die hoofddoeken gekoppeld is, en daar zitten allerlei nuances en verschillen in. Het is ook nog een kwestie van beleving.

Maar de kwestie was het onderscheid maken tussen mensen in 'verlichten' en 'kwijlende idioten' (hmm... dit doet me ergens aan denken).
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Theoloog schreef:
biajas schreef:ja, die mannelijke moslimfanaten hebben tijd zat. thuis woden ze op hun wenken bediend door moeder de vrouw. dus als moeder de vouw thui zwoegt en voor de kinders zogt, zit vader big boss achter de pc een petitietje te ondertekenen.
Huh? Ik dacht dat het vooral allochtone, vrouwelijke PvdA-raadsleden en wethouders zonder hoofddoek waren die deze petitie ondertekend hebben.
*stikt half in een gesuikerd nootje bij het lezen van dit antwoord*
ehhum... wordt het niet eens tijd om deze politici naar een land te droppen als Afghanistan? Kunnen ze gehuld onder de burka eens goed nadenken over hun zondige petitie in het vrije Holland. :evil3:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Plaats reactie