maar de spons neemt toch meer volume aan water op dan dat de spons zelf aan vlume heeft dus moet het water pijl dalen omdat het zich in de spons verzameld..
de spons ligt voor een gedeelte hoger in het water dan het water zelf..dus wordt het water "omhoog" in de spons getrokken waardoor het pijl lager wordt
Drijvende spons.
Moderator: Moderators
Als de spons zich vol water heeft gezogen, dan zinkt hij. Is hij gezonken dan moet het water stijgen. De hoeveelheid water in de emmer blijft hetzelfde, het materiaal van de spons komt erbij. Het water stijgt dus.metallicpatrick schreef:maar de spons neemt toch meer volume aan water op dan dat de spons zelf aan vlume heeft dus moet het water pijl dalen omdat het zich in de spons verzameld..
de spons ligt voor een gedeelte hoger in het water dan het water zelf..dus wordt het water "omhoog" in de spons getrokken waardoor het pijl lager wordt
Ik heb zojuist de proef op de som genomen en een emmer gevuld met water. Spons erin. Als alle lucht eruit is, dan drijft de spons vlak onder het wateroppervlak. Voordat ik de spons er in heb gedaan heb ik een streepje op de emmer gezet bij het waterpijl. Nadat de spons er in ging steeg het water. ( wel lang genoeg wachten, alle lucht moet eruit zijn)
Het is mogelijk dat er sponzen op de markt zijn die wel een eindje boven het water blijven drijven. In dat geval gaat jouw verhaal misschien wel op.
ciao. Devious.... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)