cultuurverschillen?

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herman van der helm
Forum fan

cultuurverschillen?

Bericht door herman van der helm »

Cultuurverschillen?

Snotver, kom ik thuis. Komt mijn vrouw Zohre naar me toe en zegt: “Fahim, ‘lanat bar seytan’, zit daar een bataljon Nederlanders op de heuvel zo in onze achtertuin te kijken. Ze hebben geen idee dat ze me daar ontzettend mee beperken. Ik geniet er zo van om de ganse dag, als de mannen de deur uit zijn in mijn blootje rond te lopen in onze tuin. Geen gezeur, lekker naakt, zoals ik geboren ben. Zouden ze niet door hebben dat ik wil genieten van de zon op mijn blote huid? De enige vrijheid die ik in dit Afghaanse land heb. Zou Allah nou echt deze mensen gezonden hebben om ons de democratie te brengen? En hebben ze echt in het vaandel staan dat democratie vrijheid betekent? Liefste Fahim, kun jij even naar ze toe gaan om te vragen of ze op de heuvel hiernaast willen gaan zitten. Dan hebben Shirien van hiernaast en ik weer gewoon de mogelijkheid om ons oningepakt met vitamine c te voeden.”

“Beste opperbevelhebber Poppe, kunt u mij antwoord geven op het verzoek van mijn vrouw Zohre?”
“Natuurlijk Fahim, ik herken het probleem. We hebben thuis ook Vinex wijken, waar mensen er last van hebben dat de buren in hun tuin kunnen kijken. Maar ik kan je helpen. We hebben hier juist voor jullie een nieuw systeem van democratie ingevoerd als proef. De zogenaamde Algemene Wet Bestuursrecht. Kun je je klachten, bezwaren en zienswijzen tegen een besluit indienen bij de provincieraad van Uruzgan. Schrijf een brief en de bezwaarcommissie zal goed naar jullie luisteren. Ook je vrouw Zohre moet goed en gedegen haar belang uitleggen want de nieuwe wet maakt geen verschil tussen mannen en vrouwen. Deze onafhankelijke commissie is samengesteld uit krijgsheren en belangrijke politici, en ook wij zitten er voorlopig in om te controleren of alles formeel juist gaat. Zij neemt dan een afgewogen beslissing op jullie verzoek.”
“Maar beste sergeant, ik noch mijn vrouw noch een buurman kan schrijven.”
“Oh dat geeft niet, in Nederland wonen ook dyslectici en analfabeten, die nemen dan gewoon een advocaat.”
“Hoelang duurt dat dan?”
“Nou de hele procedure zal ongeveer twee en een half jaar in beslag nemen.”
“Maar moeten Zohre en Shirien dan al die tijd binnen blijven?”
“Nee hoor, ze kunnen in die tussentijd gewoon bloot in de tuin blijven lopen. Onze militairen vallen onder het Nederlandse strafrecht en volgens artikel 430a is het op iedere plek waar het geschikt is, toegestaan om bloot te lopen, zeker in je achtertuin.”
“Dank je wel sergeant voor uw advies.”

“Nou liefste Zohre, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Die mensen zijn niet van deze tijd volgens mij. Bij alles wat hij vertelde wees die meneer Poppe naar een lange rij statige boeken met goudkleurige letters en symbolen op de rug. Wie de schrijver was kon ik niet zien, het leek wel een leeuw met een kroon erop. Als die democratie betekent dat we moeten gaan leven volgens alle geboden en verboden die daar mogelijk in staan komen we van de regen in de drup denk ik en kunnen we onze eigen waarden en normen en zeker onze toch al beperkte vrijheid wel vergeten.”

herman van der helm
herman van der helm
Forum fan

Think
Forum fan

Bericht door Think »

Deze column houdt je een grappige spiegel voor. Maar ik vind het lastig te oordelen of deze spiegel een getrouw beeld geeft van cultuurverschillen of eerder een lachspiegel is.

Een paar vragen die ik me stel als ik deze post van je lees:
- Waren zaken voor de komst van de buitenlandse troepen echt zo makkelijk te regelen in Afghanistan?
- En gebeurde dat wel op een rechtvaardige manier?
- Lopen Afghaanse vrouwen graag naakt in de tuin?
- En wat voor stelling wil je zelf naar voren brengen met het posten van dit artikel?
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Met concrete speren een abstracte symboliek te lijf willen gaan levert een warrige hoop speren op de grond rondomliggend op.
En voert terug naar de vraag, "Wat is vrijheid?"
Think
Forum fan

Bericht door Think »

fbs33 schreef:Met concrete speren een abstracte symboliek te lijf willen gaan levert een warrige hoop speren op de grond rondomliggend op.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben fbs. Mijn oog valt ook nu pas op de titel van dit subforum: 'columns'. Heb blindgevaren op het idee dat iedere topicstart bedoeld is om een discussie op gang te brengen en een stelling of vraag zou moeten bevatten, maar voor columns dient een uitzondering gemaakt, vrees ik. Schijnt dat ik met mijn speren op het verkeerde doel gemikt heb. :roll: Ik ben een overijverig krijger, die een brilletje nodig heeft 8)

En wat is vrijheid, daar hebben we het al over gehad. Kennelijk is de mens ook vrij om te dwalen en een column voor een discussiestuk aan te zien :oops: .
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is anders helemaal niet verboden om te reageren op een column. Ook een column mag een discussie losmaken, ergo dat is vaak juist de bedoeling.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Think schreef:
fbs33 schreef:Met concrete speren een abstracte symboliek te lijf willen gaan levert een warrige hoop speren op de grond rondomliggend op.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben fbs. Mijn oog valt ook nu pas op de titel van dit subforum: 'columns'. Heb blindgevaren op het idee dat iedere topicstart bedoeld is om een discussie op gang te brengen en een stelling of vraag zou moeten bevatten, maar voor columns dient een uitzondering gemaakt, vrees ik. Schijnt dat ik met mijn speren op het verkeerde doel gemikt heb. :roll: Ik ben een overijverig krijger, die een brilletje nodig heeft 8)

En wat is vrijheid, daar hebben we het al over gehad. Kennelijk is de mens ook vrij om te dwalen en een column voor een discussiestuk aan te zien :oops: .
Ik sluit me daarbij aan met jampot-bodempjes!! (Mijn miskleunen in diverse andere gevallen hadden daarmee misschien vermeden kunnen worden??) :lol:
herman van der helm
Forum fan

Think schreef:Deze column houdt je een grappige spiegel voor. Maar ik vind het lastig te oordelen of deze spiegel een getrouw beeld geeft van cultuurverschillen of eerder een lachspiegel is.

Een paar vragen die ik me stel als ik deze post van je lees:
- Lopen Afghaanse vrouwen graag naakt in de tuin?
- En wat voor stelling wil je zelf naar voren brengen met het posten van dit artikel?
Het ontstaan van deze column is voortgesproten uit een fragment van een uitzending van reporter over onze missie in Afghanistan. (reporter 3-12-2006)
http://player.omroep.nl/?aflID=3594251& ... 3222b1da88
In de 15e minuut van de uitzending komt een dorpeling aan de bevelhebber vragen of hij op een andere heuvel wil gaan zitten met zijn troepen omdat de militairen in zijn ommuurde tuin kunnen kijken en de vrouwen kan zien.
Het triggerde mij als naturist.

Natuurlijk lopen ook buitenlandse vrouwen (en mannen) graag bloot net zoals Nederlandse. Daar is geen verschil tussen. Of het kan is een ander verhaal. Daar heeft cultuur heel veel mee te maken. Kijk maar in Nederland. Daar loopt iedereen ook bij voorkeur bloot achter een schutting of achter de gordijnen, enkele uitzonderingen daargelaten.
Omdat we in de Nederlandse democratie al sinds mensenheugenis worstelen met wetgeving rond bloot, en daar allerlei jurisprudentie over hebben gevormd, leek het me niet onwaarschijnlijk dat we vol met goede bedoelingen het in Afghanistan ook zouden willen introduceren.

groet herman
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ach Herman, we willen zoveel en boksen zo weinig voor elkaar.
Naakt lopen in mijn afgeschermde tuintje? met wespen/muggen ea. beestjes? Of een guur windje? Brr, maar ik ben dan ook geen naturist! En mijn verre voorvaderen joegen op beren om het vel heb ik me laten vertellen dus deden zo snel mogelijk afstand van die status door intensief op die beestjes te jagen! (dieractivisten waren er kennelijk nog niet want kippevel breekt wet, nietwaar?)
Cultuurverandering? als je hier een moslim/christen ea. nog niet eens tot het verstand kunt bekeren terwijl ze notabene dezelfde taal spreken, inmiddels (gebrekkig vaak, maar toch)
Het is daar dweilen met de kraan open (idioten uit Nederland die je proberen te overtuigen dat je rogge oid. moet verbouwen terwijl het duidelijk is dat papavers veel meer opleveren!)
Daarnaast is de Afghaan een mens die gewend is aan gaande en komende vreemdelingen en zal daarom denken, "Straks zit ik met die rogge en is die Nederlander weer vertrokken.
Ook komt er om de haverklap Taliban langs die papavers eisen en m'n roggeveld in de fik steken en....!
Cultuur, wat is cultuur? Mijn ouwe heer deed het zo, ik doe het zo, en mijn kinderen doen het zo! Wat is het voordeel van wat die Nederlander mij vertelt?
Misschien als ik dáár zou leven, maar hiér toch niet? (vrouwen zijn sowieso al lastig genoeg met al die streken die ze hebben!)
Bij tijd en wijle een paar stevige klappen om ze eraan te herinneren wie er uiteindelijk de baas is!
Think
Forum fan

Bericht door Think »

herman van der helm schreef: Kijk maar in Nederland. Daar loopt iedereen ook bij voorkeur bloot achter een schutting of achter de gordijnen, enkele uitzonderingen daargelaten.
De roze jampotjes van de naturist die overal naturisten ziet. Ik vrees dat naturisten de uitzondering zijn, ook achter schuttingen en gordijnen Herman 8)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Think schreef:
herman van der helm schreef: Kijk maar in Nederland. Daar loopt iedereen ook bij voorkeur bloot achter een schutting of achter de gordijnen, enkele uitzonderingen daargelaten.
De roze jampotjes van de naturist die overal naturisten ziet. Ik vrees dat naturisten de uitzondering zijn, ook achter schuttingen en gordijnen Herman 8)
Ik sjouw rond in hempie en onderbroek, en soms in mijn nakie gehuld in ochtendjas!
Maar als ik gekleed thuiskom, dan houd ik (op overjas ná) alles aan totdat het bedtijd is.
Púre luiheid, om in de toestand te blijven waar ik me daarvóór bevond vrees ik.
Dat alleen doorbroken wordt bij ijskoud of snikheet.
Mijn vriendin echter doft zich 's ochtends helemaal op (zodat ze niet bij verrassing genomen kan worden vermoed ik [evolutionair geconditioneerd?] :lol: )
Een enquête lijkt me ook weinig zinvol omdat het een gebied betreft dat de meesten onder ons als strikt privé beschouwen!
En daarmee zijn we weer bij die Afghaan aangeland die met zijn 'verzoek' op vól begrip kon rekenen bij die Nederlandse soldaat en dus bij de instinctieve oerstaat v.d. mens??
Wél jammer dat zo'n vraag óók kan wijzen op de mogelijkheid om meer armslag te bieden voor de Taliban die daar nou juist munitie aan het opslaan waren b.v.
Plaats reactie