Atheïsme is wel of geen geloof ?
Moderator: Moderators
-
appelfflap
- Banned
Akkersloot
Ofwel begrijp je het semantische verschil tussen de 2 betekenissen van geloven echt niet, ofwel WIL je het niet begrijpen.
Ik krijg een vermoeden dat het optie 2 is, en je verdomd goed het verschil snapt, dus raad ik je aan om eens deel te nemen aan tien voor taal of iets in die strekking
ciao
Ofwel begrijp je het semantische verschil tussen de 2 betekenissen van geloven echt niet, ofwel WIL je het niet begrijpen.
Ik krijg een vermoeden dat het optie 2 is, en je verdomd goed het verschil snapt, dus raad ik je aan om eens deel te nemen aan tien voor taal of iets in die strekking
ciao
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Het argument van Gideon dat atheisme een geloof is, vind ik zeer zeker ook onjuist (zijn argument staat bijvoorbeeld ook niet in mijn poll). Als je niet kan bewijzen dat er geen God bestaat maakt dat immers nog geen geloof. Dat is immers gewoon de omkering van bewijslast.bad_religion schreef:De uitgangspositie van een christen is weer even wonderbaarlijk als desillusionerend als z'n geloof, zoiets als "Bewijs jij maar dat niets niet bestaat...."Gideon schreef:Atheisme is inderdaad een geloof:
Je kan met wetenscappelijke middelen noch bewijzen noch onkrachten dat er een God bestaat, dus welke keuze je maakt, het is geloof
En bad_religion betreffende ons meningsverschil. Het zijn niet alleen christenen en moslims die atheisme een geloof noemen (zoals ondergetekende). Waarom reageer je zo omdat veel christenen en moslims het atheisme af willen doen als een geloof (dat argument van Gideon (wat neer komt op de omkering van bewijslast) is in elk geval ontzenuwd. Waar je als atheist wel druk om kan maken is dat christenen en moslims beweren dat er ook fundamentalistische atheïsten zouden bestaan.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Een discussie over zaken waar je het niet met elkaar eens bent is soms ook interessant.distiple schreef:Ik begin het ook doordrammerij te vinden. Prima wat jij wil. Volgens je poll ben je zwaar in de minderheid.
Ik weiger in elk geval principieel hersenspoelingen als christendom en islam een geloof te noemen. Als dergelijke hersenspoelingen een geloof is, is het atheisme dat zeker ook. Gezien er veel mensen zijn die gewoon geloven dat er geen God bestaat. In tegenstelling tot veel christenen en moslims die menen zeker te weten dat hun God of Allah bestaat.
Als je gelooft dat er geen God bestaat, geloof je dat.Ergens niet in geloven is een geloof. Uhuh, Geloof je jezelf???
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Hoe sommige christenen en moslims "geloven" betwijfel ik dat ten sterkste. Je pleegt geen zelfmoordaanslag als je het alleen maar gelooft !!!!!!!!!!!!!!.Neorei schreef:. Geen van beiden weet het zeker
Verder moeten we gewoon erkennen dat sommige atheïsten niet geloven dat er geen God bestaat maar dat gewoon zeker weten. ( En daar is niets mis mee !)
- collegavanerik
- Superposter
atheisten "geloven" in 1 god minder dan de theisten.Neorei schreef:Ja, uiteraard is het atheïsme een geloof. Je gelooft als atheïst namelijk in de idee dat God niet bestaat. Een theïst gelooft daarentegen dat God WEL bestaat. Geen van beiden weet het zeker, maar geloven in hun gelijk. Dus als een theïst een gelovige is, dan is een atheïst dat ook.
Atheisme is een levensovertuiging.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
appelfflap
- Banned
Is inderdaad interessant maar je moet dan wel op dezelfde golflengte zitten. Is hier (nog) niet het geval. De een beweert bij hoog en laag dat een paard een beest is en de schaker zegt dat dit niet en nooit kan omdat het paard een schaakstuk is.Akkersloot schreef:Een discussie over zaken waar je het niet met elkaar eens bent is soms ook interessant.distiple schreef:Ik begin het ook doordrammerij te vinden. Prima wat jij wil. Volgens je poll ben je zwaar in de minderheid.
.
niet geloven een geloof als synoniem van religie. Bon, met welk onvatbaar iets probeert de niet gelovige een verbinding/relatie aan te gaan om zingeving aan zijn bestaan te kunnen geven?
ciao
-
bad_religion
Welnu het is beter te omschrijven dat een atheïst wel in God gelooft mits het bestaan ervan onomstotelijk is bewezen, duizenden jaren religie verder en er is nog steeds een zeer goede reden om atheïst te zijn...... 8)Neorei schreef:Ja, uiteraard is het atheïsme een geloof. Je gelooft als atheïst namelijk in de idee dat God niet bestaat. Een theïst gelooft daarentegen dat God WEL bestaat. Geen van beiden weet het zeker, maar geloven in hun gelijk. Dus als een theïst een gelovige is, dan is een atheïst dat ook.
Tevens is het bewijzen van niets onlogisch
Het is op die manier veel aannemelijker om te stellen dat er GEEN God is, en dat de factor God zo onwaarschijnlijk klein is dat deze verwaarloosbaar is voor ons kort bestaan op aarde, zodat wij dit korte bestaan op aarde in vrijheid van gedachtegoed kunnen leven. In plaats van onze vrije gedachtegang te laten vermoorden door de drogredenen van een God wiens aanwezigheidskans verwaarloosbaar klein is, is kiezen voor een vrije ontwikkeling van de geest iets logischer
Laatst gewijzigd door bad_religion op 26 jun 2005 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle religies hebben een heilig schrift, predikers, hiernamaals/reincarnatie en een hierarchie. Dat hebben atheisten niet. Er bestaat geen atheistisch 'heilig' boek en er zijn ook geen plekken waar atheisten samenkomen om te luisteren naar iemand die het atheisme 'predikt'. Een atheist denkt: dood is dood. Ook kennen ze geen hierarchie in de zin van Opperwezen - herder - schaap. Dat is een wezenlijk verschil met een religie.
Als je kijkt naar de persoonlijke geloofsovertuiging dan is atheisme ook geen geloof aangezien geloofsovertuiging een godsdienstige overtuiging is (van Dale) en godsdienst is het geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap en/of de verering, aanbidding van God (van Dale).
Bij geloof staat in de van Dale o.a. het vertrouwen in de waarheid van iets. Een atheist gelooft dat er geen God is, dus is dat een geloof. Maar niet in de zin van religie, godsdienst of geloofsovertuiging.
Als je kijkt naar de persoonlijke geloofsovertuiging dan is atheisme ook geen geloof aangezien geloofsovertuiging een godsdienstige overtuiging is (van Dale) en godsdienst is het geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap en/of de verering, aanbidding van God (van Dale).
Bij geloof staat in de van Dale o.a. het vertrouwen in de waarheid van iets. Een atheist gelooft dat er geen God is, dus is dat een geloof. Maar niet in de zin van religie, godsdienst of geloofsovertuiging.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Mee eens. (Ik heb tot hier toe ook nergens gezegd dat atheïsme een religie, godsdienst of geloofsovertuiging is).lanier schreef: Een atheist gelooft dat er geen God is, dus is dat een geloof. Maar niet in de zin van religie, godsdienst of geloofsovertuiging.
Iets dat bestaat, valt niet te ontkennen omdat het bewezen is met harde feiten. God's bestaan is niet bewezen met harde feiten, dus is er geen sprake van er niet in geloven. Ik weet niet beter dan dat hij niet bestaat, omdat hij niet bewezen is, ik hem niet zie voel of verklarend vind. Simpelweg, het is voor mij aanemelijker en verklarender dat god niet bestaat omdat het bestaan van een god(zoals veelal beschreven) erg tegenstrijdig is met de realiteit. Dus het is niet zo dat oik niet geloof dat hij bestaat, maar ik er van overtuigd ben dat hij niet bestaat.Akkersloot schreef:Een discussie over zaken waar je het niet met elkaar eens bent is soms ook interessant.distiple schreef:Ik begin het ook doordrammerij te vinden. Prima wat jij wil. Volgens je poll ben je zwaar in de minderheid.
Ik weiger in elk geval principieel hersenspoelingen als christendom en islam een geloof te noemen. Als dergelijke hersenspoelingen een geloof is, is het atheisme dat zeker ook. Gezien er veel mensen zijn die gewoon geloven dat er geen God bestaat. In tegenstelling tot veel christenen en moslims die menen zeker te weten dat hun God of Allah bestaat.
Als je gelooft dat er geen God bestaat, geloof je dat.Ergens niet in geloven is een geloof. Uhuh, Geloof je jezelf???
Voor het geloof in iets moet wat mij betreft een aanleiding zijn, en die heb ik niet.
Groeten Distiple.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Feit is dat we onze aarde met zoiets te maken hebben dat religie heet. Aangezien er mensen zijn die geloven, wordt er gezegd dat atheisme ook een geloof is; namelijk je gelooft dat God niet bestaat. Als er geen religie was geweest dan was iedereen atheist geweest en bestond religie als zodanig niet. Ook zoiets als geloofsovertuiging en God maar ook ongelovigen zouden niet bestaan. In dat geval kan je atheisme niet als geloof bestempelen. Atheisme een geloof noemen komt dus voort uit religie.