De Bijbelse God langs de zedelijke meetlat.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Misschien is het interessant om Israël van die tijd eens te bekijken. Bar Kochba, de zeloten, de Sicarii. Dat waren ook niet zulke lievertjes. Slavernij was trouwens heel normaal in die tijd, christenen hadden ook slaven (Efeze 6:9). En om dan nog maar van de activiteiten van de Kerk nog maar niet te spreken.

Inderdaad, wat de Kerk heeft gedaan is nog niet persé 'christelijk'. Maar het is onjuist om te zeggen dat het christelijk geloof deze kwade dingen niet omvat. Het christelijk geloof helpt niet iedereen van het kwaad af. Enkel het rechtvaardig handelen vermindert het kwaad, maar daar hoef je geen christen voor te zijn.

O absoluut, sommige christenen waren zeker geen lieverdjes. Kruistochten, inquisitie en vervolging van ketters. En nog wel meer zaken waar meer kwaad dan goed is gedaan. Ik had het er ook even bij moeten vermelden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wild schreef:
Misschien is het interessant om Israël van die tijd eens te bekijken. Bar Kochba, de zeloten, de Sicarii. Dat waren ook niet zulke lievertjes. Slavernij was trouwens heel normaal in die tijd, christenen hadden ook slaven (Efeze 6:9). En om dan nog maar van de activiteiten van de Kerk nog maar niet te spreken.

Inderdaad, wat de Kerk heeft gedaan is nog niet persé 'christelijk'. Maar het is onjuist om te zeggen dat het christelijk geloof deze kwade dingen niet omvat. Het christelijk geloof helpt niet iedereen van het kwaad af. Enkel het rechtvaardig handelen vermindert het kwaad, maar daar hoef je geen christen voor te zijn.

O absoluut, sommige christenen waren zeker geen lieverdjes. Kruistochten, inquisitie en vervolging van ketters. En nog wel meer zaken waar meer kwaad dan goed is gedaan. Ik had het er ook even bij moeten vermelden.
O, maar dit ruiterlijk toe te geven levert voor de christen juist een probleem op, waar een niet-christen aan ontkomt. Toen ik je iets over het positieve van de Grieks-Romeinse cultuur liet horen, wat aan het christelijk geloof ontbreekt was je reaktie het te beantwoorden met een paar keerzijden van die cultuur. Een gelovige zegt hierop: so what? Waar men bij het zo objectief mogelijk bekijken van culturen dus op uitkomt is dat er in alle tijden en in alle culturen mooie en minder mooie zaken en mensen zijn, dat is enkel te verwachten en normaal. Het heet menselijkheid. Maar het christelijk geloof komt met een leer van zogenaamd verloste mensen en werking van de goddelijke Geest in die mensen. Dat het in al die 2000 jaar volstrekt niet van iedere andere cultuur te onderscheiden is ten goede is een vreemde zaak voor een religie die beweert dat haar aanhangers verlost zijn en door de Geest van God leven.

Lees nog eens mijn woorden van een paar dagen geleden en overdenk ze:
Rereformed schreef:De theoretische boodschap van het christendom is uiteraard dat je daar van verlost kunt worden, maar dit is enkel retoriek. Van werkelijke verlossing is helemaal geen sprake, of het moet zijn in het hiernamaals dat hij voor zichzelf fantaseert. Een christen verschilt in niets van een niet-christen. Hij sterft net zoveel aan ziektes als niet-christenen, hij rookt net zoveel als niet-christenen, hij scheidt net zoveel als niet-christenen, hij kijkt net zoveel TV als niet-christenen, hij lijdt net zoveel aan depressie en psychische storingen als niet-christenen, hij houdt net zoveel van voetbal als niet-christenen, hij is net zo goed werkloos als niet-christenen, hij gaat net zo vaak de oorlog in als niet-christenen. In tijden dat polygamie normaal is, is hij polygaam. In tijden dat de slavernij normaal is, houdt hij slaven. In tijden dat men fysiek geweld gebruikt in de opvoeding, gebruikt hij fysiek geweld.

Ik zou het lijstje nog uitgebreider kunnen maken als ik er maar mijn gedachten over laat gaan. Bijvoorbeeld: zolang de cultuur patriarchaal is, is het christelijk geloof patriarchaal, wanneer het feminisme opkomt verdwijnt het patriarchale van het christelijk geloof in dezelfde mate waarin het feminisme opkomt (een goed voorbeeld is de valse nieuwe vertaling van de bijbel die alles wat met 'broeders' en 'mannen' te maken heeft in de vertaling onzijdig gemaakt heeft of heeft aangevuld met 'zusters').

Er is dus niets duidelijker dan dat het christelijk geloof enkel en alleen een menselijke constructie is. Dat er van een Geest van God sprake zou zijn in het christelijk geloof, een kracht en bron van hoogstaande ethiek die ontbreekt aan niet-christenen is eenvoudig de grootste flauwekul die ooit uitgevonden is. Het is niet moeilijk vele voorbeelden te vinden waarin we de geest van het christendom kunnen omschrijven met de Geest van Bijgeloof, de Geest van Slavernij in het denken, de Geest van Fanatisme, de Geest van Hysterie, de Geest van Bangmakerij, de Geest van Verdeeldheid en Tweespalt, de Geest van Autoritaire Machtswellust, de Geest van de Mannelijke Arrogantie. Een mooie verzameling voor de Heilige Geest! Velen hebben opgemerkt dat de leer in het christelijk geloof in de geschiedenis zelfs exact het tegenovergestelde opleverde van wat zij beweerde: het geloof dat zogenaamd 'de liefde' predikt heeft meer bloed laten vloeien dan alle andere godsdiensten bij elkaar.
Rara, hoe is dat mogelijk? Daar is overigens een goede uitleg voor, zie het hoofdstuk dat ik je aanraadde te lezen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... gsteethiek
Born OK the first time
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Velen hebben opgemerkt dat de leer in het christelijk geloof in de geschiedenis zelfs exact het tegenovergestelde opleverde van wat zij beweerde: het geloof dat zogenaamd 'de liefde' predikt heeft meer bloed laten vloeien dan alle andere godsdiensten bij elkaar.
Rara, hoe is dat mogelijk? Daar is overigens een goede uitleg voor, zie het hoofdstuk dat ik je aanraadde te lezen:
In de geschiedenis van ‘christelijk” Europa is regelmatig geweld voortgekomen ook door de kerk en andere instanties, dit is regelmatig in naam van de godsdienst bedreven. Echter dit kan op geen enkele wijze gerechtvaardigd worden vanuit de Bijbel. Jezus heeft op elk denkbare wijze het gebruik van geweld afgewezen en zijn volgelingen ook indringend gezegd niet het gebruik van geweld toe te passen. Dat dit toch heeft gebeurd heeft niets met Christus, gelovig of christelijk te maken.

Om even op jou website te komen Rereformed op het stuk dat je mij aanraadde om te lezen.
"Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wanneer je op de rechterwang geslagen wordt, keer ook de linkerwang toe."
Jezus zegt hier eens wat anders te doen. Om de normale gang van zaken te doorbreken. Doe eens wat onverwachts. De andere wang toekeren is niet letterlijk bedoeld, zegt Jezus later zelfs niet tegen de hogepriester die hem slaat tijdens het verhoor: Waarom sla je mij? (Johannes 18:23).

"Hebt uw vijanden lief, zegen hen die u vervloeken, en doe goed aan degenen die u haten."
Ook hier wordt gezegd neem eens een andere houding aan. Wordt hier niet een houding gevraagd van menselijke goedheid naar iemand anders toe? Niet van hem een kopje kleiner maken, maar het tegenovergestelde liefde. Houdt hem een spiegel voor, handel uit iets anders, uit een vrijheid die wat nieuws aan de orde stelt.

Moeten wij daarom maar alles pikken wat een ander doet of zegt NEE. Een passieve houding aannemen zoals jij zegt op jou website? Nee. Ik mag ook zeker iemand terechtwijzen. Ook ik moet mijn grenzen aangeven, ik zal een ander ook wijzen op het feit tot hier. Net zoals ieder ander mens. Zelfrespect is immers ook belangrijk.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wild schreef:In de geschiedenis van ‘christelijk” Europa is regelmatig geweld voortgekomen ook door de kerk en andere instanties, dit is regelmatig in naam van de godsdienst bedreven. Echter dit kan op geen enkele wijze gerechtvaardigd worden vanuit de Bijbel. Jezus heeft op elk denkbare wijze het gebruik van geweld afgewezen en zijn volgelingen ook indringend gezegd niet het gebruik van geweld toe te passen. Dat dit toch heeft gebeurd heeft niets met Christus, gelovig of christelijk te maken.
Ik ben bang dat je dan weinig van de persoonlijke geschiedenis van christenen hebt gelezen. De mensen van het verleden waren juist door en door christelijk. Alles draaide om de bijbel en het geloof. Het punt is enkel dat jij zover bent weggegroeid van die eeuwen dat je die mensen niet meer kunt begrijpen. Jij kunt niet meer begrijpen dat mensen in de vierde eeuw dachten in een klooster te moeten gaan of de woestijn in moeten om maar zo weinig mogelijk bezoedeld te worden door het aardse zondige leven. Maar ze konden dit op talloze manieren met bijbelverzen staven. Mensen uit vroeger eeuwen hadden voor letterlijk iedere gedachte, voor letterlijk iedere daad die ze deden een reden die ze uit de religie viste. Bloody Mary zei: "‘Als de zielen van ketters voor eeuwig in de hel zullen branden, dan betaamt mij niets zo goed dan deze goddelijke straffen hier op aarde al met verbranden na te volgen". De achterliggende gedachte was dat ketterij het eeuwige zieleheil van velen in gevaar brengt, en een ketter dus gevaarlijker is dan een dief of een moordenaar van één mens. Van Luthers grote vriend Melanchton wordt gemeld dat hij als volgt dacht over gevangenen: ‘Waarom zouden wij ze beter behandelen in dit leven dan dat God hen behandelt in het volgende?’ Luther heeft een heel theologisch geschrift geschreven met de meest weerzinwekkende uitspraken, die hij toch als vroom christen en theoloog kon opschrijven.

Het is enkel een kwestie van in welke tijd je leeft. Die tijdgeest geeft jou de interpretatie van een bepaalde bijbeltekst, en laat een mens de bijbelteksten alle richtingen uit waaien die maar gewenst zijn. Het grappige is dat je dit in deze posting zelf kostelijk illustreert. Ik laat je teksten horen die een overduidelijke lering hebben. Maar omdat ze niet in jouw straatje te pas komen en jij ook 'je grenzen hebt', zwak jij ze af en doe je alsof jij de tekst op de juiste manier begrijpt en de meest straightforward uitleg fout zou zijn. Lees ze nog maar eens door en overdenk dat het niet Jezus' leer is die je navolgt, maar enkel je eigen gezond verstand. op dezelfde manier als jij aanhalingstekens plaatst om het woordje 'christelijk' wanneer je het over het Europa van het verleden hebt, zal mens van de toekomst of het verleden aanhalingstekens plaatsen om jouw 'christelijk' geloof. Wie weet zal Jezus er later ook aanhalingstekens omheen plaatsen. "Weer iemand die Mijn leer niet kon pruimen maar het leven zo comfortabel mogelijk wilde maken." :lol:
Om even op jou website te komen Rereformed op het stuk dat je mij aanraadde om te lezen.
"Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wanneer je op de rechterwang geslagen wordt, keer ook de linkerwang toe."
Jezus zegt hier eens wat anders te doen. Om de normale gang van zaken te doorbreken. Doe eens wat onverwachts. De andere wang toekeren is niet letterlijk bedoeld, zegt Jezus later zelfs niet tegen de hogepriester die hem slaat tijdens het verhoor: Waarom sla je mij? (Johannes 18:23).

"Hebt uw vijanden lief, zegen hen die u vervloeken, en doe goed aan degenen die u haten."
Ook hier wordt gezegd neem eens een andere houding aan. Wordt hier niet een houding gevraagd van menselijke goedheid naar iemand anders toe? Niet van hem een kopje kleiner maken, maar het tegenovergestelde liefde. Houdt hem een spiegel voor, handel uit iets anders, uit een vrijheid die wat nieuws aan de orde stelt.

Moeten wij daarom maar alles pikken wat een ander doet of zegt NEE. Een passieve houding aannemen zoals jij zegt op jou website? Nee. Ik mag ook zeker iemand terechtwijzen. Ook ik moet mijn grenzen aangeven, ik zal een ander ook wijzen op het feit tot hier. Net zoals ieder ander mens. Zelfrespect is immers ook belangrijk.
Wat je uitleg betreft: het doet me denken aan een discussie die ik eerder gehad heb met een andere christen die Jezus' leer liever in de wind sloeg dan ze wilde opvolgen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2753#92753 , iets wat misschien interessant is voor je om te lezen. Maar dit terzijde.
Het punt dat ik wilde maken is dat Jezus niet in taal die duidelijk genoeg was sprak, en dat dit toch wel van een geïncarneerde God verwacht zou mogen worden. Het lijkt me onmogelijk om dit tegen te spreken. Het christelijk geloof is één oneindig lang verhaal van 'de één zegt zus, de ander zegt zo, en een derde zegt weer wat anders.' Er is daarom niets goddelijks aan deze religie, het is enkel menselijk.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 24 jun 2008 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wild schreef:Echter dit kan op geen enkele wijze gerechtvaardigd worden vanuit de Bijbel.
Pardon???
De meeste kinderen van criminelen worden zelf ook crimineel (uitzonderingen daargelaten).
De "Vader" van jouw zo geliefde pacifistische Jezus pleegt volgens de bijbel om het minste geringste truttige vergrijp genocide!
Je geliefde christus praat al die daden goed en is zelf ook niet verschoond van wat geweld op zijn tijd.

Het is je eigen geweten die nu recht probeert te praten wat krom is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Erik schreef:
Wild schreef:Echter dit kan op geen enkele wijze gerechtvaardigd worden vanuit de Bijbel.
Pardon???
De meeste kinderen van criminelen worden zelf ook crimineel (uitzonderingen daargelaten).
De "Vader" van jouw zo geliefde pacifistische Jezus pleegt volgens de bijbel om het minste geringste truttige vergrijp genocide!
Je geliefde christus praat al die daden goed en is zelf ook niet verschoond van wat geweld op zijn tijd.

Het is je eigen geweten die nu recht probeert te praten wat krom is.
Precies. In vroegere tijden had men geen enkel probleem met het Oude Testament, en geen enkel probleem met geweld wanneer het gerechtvaardigd is, oftewel duidelijk door God gesanctioneerd wordt. Het OT was net zo goed Gods woord met eeuwige waarde als het Nieuwe Testament. En dáár staat de doodstraf op ketterij. Alweer: indien Jezus het Oude Testament wilde afschaffen had hij het moeten zeggen. In plaats daarvan zei hij het omgekeerde, dat hij er geen jota aan weglaat.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In de geschiedenis van ‘christelijk” Europa is regelmatig geweld voortgekomen ook door de kerk en andere instanties, dit is regelmatig in naam van de godsdienst bedreven. Echter dit kan op geen enkele wijze gerechtvaardigd worden vanuit de Bijbel. Jezus heeft op elk denkbare wijze het gebruik van geweld afgewezen en zijn volgelingen ook indringend gezegd niet het gebruik van geweld toe te passen. Dat dit toch heeft gebeurd heeft niets met Christus, gelovig of christelijk te maken.
Nog steeds worden de teksten gebruikt:
Zo maakte Uri Ariel in de Knesset de opmerking naar Angela Merkel (omdat ze de Knesset in het duits toesprak) dat 'de duitsers de moeder zijn van alle Amalekieten, wiens mannelijke kinderen volgens de Thora vermoord moeten worden'.

En die uitspraak had net zo goed gedaan kunnen worden door een christen in een andere situatie. Het is maar net waar en wanneer die situatie zich aandient.

En wat te denken van de Kruistochten? http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistocht

Je kunt niet enkele passages uit de bijbel noemen en dan concluderen dat het allemaal om liefde en vrede gaat. Welnee, je moet de bijbel in z'n totaliteit bekijken, dus OT en NT en ook nog eens alle boeken afzonderlijk.
Het zou daarnaast al te bizar zijn te maken te hebben met een God die z'n hand niet omdraait om een genocide meer of minder en tevens de mens aan te moedigen om andere volkeren uit te moorden en dat diezelfde God in de persoon van een mens (Jezus) alleen maar liefde predikt. Diezelfde Jezus die in feite God is, weet wat er zich heeft afgespeeld en heeft aantoonbaar bruut, jaloers en machtmisbruikend geweld laten zien. Geweld waartegen de mens niet opgewassen was en waarbij de mens geen schijn van kans had. Jij beweert dat Jezus als mens dat geweld op aarde had afgezworen? Was Jezus dan bang voor andere mensen? Wat voor iemand was Jezus, om als God genadeloos hele volkeren om te brengen en als mens andere mensen lief te hebben? Het strookt met elkaar voor geen meter...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Zo maakte Uri Ariel in de Knesset de opmerking naar Angela Merkel (omdat ze de Knesset in het duits toesprak) dat 'de duitsers de moeder zijn van alle Amalekieten, wiens mannelijke kinderen volgens de Thora vermoord moeten worden'
off topic misschien: Maar waarom sprak hij dit eigenljik uit?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wild schreef:
Zo maakte Uri Ariel in de Knesset de opmerking naar Angela Merkel (omdat ze de Knesset in het duits toesprak) dat 'de duitsers de moeder zijn van alle Amalekieten, wiens mannelijke kinderen volgens de Thora vermoord moeten worden'
off topic misschien: Maar waarom sprak hij dit eigenljik uit?
Je zou je beter afvragen of het wel normaal is dat hij een dergelijke uitspraak kan doen gevoed door een barbaars dogma!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Vroeg ik dat? Laat het duidelijk zijn dat ik zo'n uitspraak ook belachelijk vindt! Maar dat terzijde
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Wild schreef:Vroeg ik dat? Laat het duidelijk zijn dat ik zo'n uitspraak ook belachelijk vindt! Maar dat terzijde
Besef je wel goed in welke spagaat je nu zit? :roll:
Welke bijbelse uitspraken ziojn belachelijk en welke niet? Enkel degenen die in het westers humanistisch denkraam passen?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Besef je wel goed in welke spagaat je nu zit?
Welke bijbelse uitspraken ziojn belachelijk en welke niet? Enkel degenen die in het westers humanistisch denkraam passen?
Laat ik je helpen ik zit niet in een spagaat. Ik stelde een vraag en heb daar nog geen antwoord op. Ik vind het belachelijk dat een dergelijke meneer een uitspraak doet: Dat Duitsers maar gedood moeten worden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wild schreef:
Laat ik je helpen ik zit niet in een spagaat. Ik stelde een vraag en heb daar nog geen antwoord op. Ik vind het belachelijk dat een dergelijke meneer een uitspraak doet: Dat Duitsers maar gedood moeten worden.
Het is niet belachelijk vanuit een orthodox joods geloof. Zoals je weet zijn de geboden van God aan hen gegeven om tot in eeuwigheid onderhouden te worden. De joden hebben een lijst van 613 wetten uit de Torah, en het laatste gebod is de opdracht "het zaad van Amalek" uit te roeien (Deut. 25). Het is dus een goddelijk gebod waaraan ze zich volgens hun religie aan moeten houden. In Exodus 17 staat ´dat God zweert "in alle toekomende generaties strijd zal voeren met Amalek. Het lijkt me niet moeilijk in te zien hoe gemakkelijk je dan 'Amalek' als een benaming moet opvatten voor 'ieder volk dat probeert Israel te vernietigen'.

Zo noemden sommige joden de romeinen Amalek, werd het christendom in de middeleeuwen door de joden Amalek genoemd, noemden de christenen tijdens de kruistochten de moslims Amalek en in de 18e eeuw sommige christelijke predikers in noord-Amerika de indianen Amalek. In 1935, naar aanleiding van de Neurenbergse anti-joodse wetgeving sprak de geleerde jood Simon Dubnow uit: "We zijn nu in oorlog met Amalek". Gedurende de tweede oorlog werd Duitsland door de joden algemeen met Amalek aangeduid. Zie: http://www.canonist.com/?p=561

Indien je het belachelijk vindt laat het goed zien dat je voor iedere belachelijke opvatting een bijbels fiat kunt behalen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 25 jun 2008 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wild schreef:
Nee laten we hier eens niet op doorgaan, doe dat maar in een apart topic.

Ga jij eerst maar eens op de laatse vragen en reacties in van Lanier, Rereformed en Erik.

Easy Rider
Banned

Bericht door Easy Rider »

Wild schreef:
Dat is nou weer de ellende met mensen die van alles gaan interpreteren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amalekieten
Volgens (B)bijbel moorden de Joden vroeger de Amalekieten massaal ( bijna ) uit.
Tijdens holocaust werden Joden massaal ( bijna ) uitgeroeid.
Is de gedachte zo gek wanneer Joden toen dachten aan Amalekieten ?
Hebben de Joden en Amalekieten (?) hier nu veel van geleerd ?
Ik dacht het wel !
En hoe zit het met de Joden en de Filistijnen ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filistijnen
Laatst gewijzigd door Easy Rider op 25 jun 2008 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie