Saladin, de veroveraar van Jeruzalem

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

het is het doel van de moslims de ongelovigen tot het "ware" geloof te brengen, de rest mag belasting betalen.

Saladin was gewoon slim, dhimmis betalen meer belasting dan dode lijken.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Eduard schreef:Alweer zo'n onbeargumenteerde mening. En ook nog wel zo onvrijdenkend.

Zo. Waarschuwing drie en ban. Daaaag. :lol:
Zo da's snel, ik ben even weg en meneer is geband. Dat noemen we nou suicide by proxy.

sorryyy, off topic
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

collegavanerik schreef:Zo da's snel, ik ben even weg en meneer is geband.
Je moet toegeven dat ie het wel handig speelt.
Op deze manier kan hij zijn gezichtsverlies in diverse discussies verbloemen en tegelijkertijd onder vragen uitkomen die hij niet kan beantwoorden. :lol:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Erik schreef:
collegavanerik schreef:Zo da's snel, ik ben even weg en meneer is geband.
Je moet toegeven dat ie het wel handig speelt.
Op deze manier kan hij zijn gezichtsverlies in diverse discussies verbloemen en tegelijkertijd onder vragen uitkomen die hij niet kan beantwoorden. :lol:
Handig is anders.
Handig is: jouw denkbeelden zodanig presenteren dat ze zo waardevol overkomen dat ze overgenomen danwel in hoge mate gerespecteerd worden.
Het enige wat van de bezoekjes van Eduard overblijft is een naar nasmaakje van een arrogante forumruziezoeker.
Maar als je hem mist, ik weet nog wel andere fora waar hij zo nu en dan actief is.

En geloof mij, hij is zich er volledig en ook nog langdurend van bewust dat het hem dus niet is gelukt om zijn gezichtsverlies op dit forum te verbloemen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
bipolair
Forum fan

Re: Saladin, de veroveraar van Jeruzalem

Bericht door bipolair »

Arwin Rummel schreef:Christenen veroveren Jeruzalem, een moordpartij vind plaats.
Muzelmannen veroveren Jeruzalem, Christenen krijgen clementie en het leven.
Resultaat, vrije doorgang voor bedevaarders.

In 1225 was de Duitse keizer Frederik II in het huwelijk getreden met de dochter van Jan van Brienne. Ter gelegenheid van dit huwelijk beloofde hij aan de paus een kruistocht te zullen ondernemen. Frederik II wilde echter door een compromispolitiek ten opzichte van de islam de heilige plaatsen definitief openstellen voor het Westen. Hij draalde met zijn expeditie, werd daarom geëxcommuniceerd, vertrok dan eindelijk in 1228 met zijn leger naar het Oosten en sloot op 11 febr. 1229 de Vrede van Jaffa met de Egyptische sultan, die de christenen inderdaad ruime bewegingsvrijheid gaf in Palestina. Frederik liet zich op 12 maart 1229 tot koning van Jeruzalem kronen, wat bij de Frankische heren ter plaatse een geweldige reactie ontketende, daar de keizer nog steeds geëxcommuniceerd was. De Europese strijd tussen Welfen en Ghibellijnen kreeg nu een verlengstuk in het Oosten, wat nadelig zou zijn voor de strijd tegen de islam. In 1244 ging Jeruzalem definitief voor het Westen verloren.

Microsoft ® Encarta ® Winkler Prins Encyclopedie 2007. © 1993-2006 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Frederik II werd ook wel de sultan van Jeruzalem genoemd omdat hij er voor waakte dat de moslims altijd (en goed beschermt) naar hun heilige plaats konden komen.
Arwin Rummel
Banned

Bericht door Arwin Rummel »

Wegens constant off-topic gewauwel en irritante onliners, en een grootse banshow, zal ik in deze draad niet meer posten. Jullie bekijken het maar. Ik zal enkel de vraag van Devious beantwoorden per PB.

@Bipolair, ik heb zo een vermoeden dat jij als enige de bedoeling snapt, ik had reeds een vergelijkbaar verhaal klaarliggen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Arwin Rummel schreef:Wegens constant off-topic gewauwel en irritante oneliners, en een grootse banshow, zal ik in deze draad niet meer posten. Jullie bekijken het maar. Ik zal enkel de vraag van Devious beantwoorden per PB.

@Bipolair, ik heb zo een vermoeden dat jij als enige de bedoeling snapt, ik had reeds een vergelijkbaar verhaal klaarliggen.
Een interessante mening.
Blijft de vraag wat je precies wilde bereiken met je 'toen waren moslimstrijders beschaafder dan christenstrijders' islampropagandaverhaaltje.
Als 'groener dan groen' anti-mensen/rechtse rakker bestrijder.
Maar ga gerust je gang en neem de vrijheid om deze vraag open te houden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Arwin Rummel schreef:Wegens constant off-topic gewauwel en irritante onliners, en een grootse banshow, zal ik in deze draad niet meer posten. Jullie bekijken het maar. Ik zal enkel de vraag van Devious beantwoorden per PB.

Eh, niet mijn schuld dat er trollen komen, wees blij dat er moderatoren zijn die orde houden, anders wordt het een zooitje. Volgens mij schreef ik dat ik Saladin een slimme man vond, wat is daar mis mee?

Verder lezen over dit onderwerp:
- Amin Maalouf, The Crusades Through Arab Eyes, 1984, ISBN 0-8052-0898-4
- Terry Jones, Medieval Lives, 2004, ISBN 0-563-48793-3

Maar goed, je hebt je besluit genomen, dan kan deze draad wel op slot, als topicstarter niet verder wenst te posten.

iemand bezwaar tegen een slotje?
Afbeelding Hebr 6:
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ja, ik!
collegavanerik
Superposter

cluny schreef:Ja, ik!
nou zet maar wat stellingen neer, dat wil ik ook nog wel met je kletsen, maar ik vermoed dat wij het onderling eens zijn. :D
Afbeelding Hebr 6:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

iemand bezwaar tegen een slotje?
Ja ik
En ik ook

De imitatie / re- incarnatie van rolmodel-held Veldmaarschalk - Erwin Rommel, ____de bekende woestijnrat en uitvinder van de atlantik-wall ____ trekt zich nu al terug ....OK

Maar
Een slotje op dit interessante topic , is slechts in het voordeel van die terugkrabbelende feldwebel Arwin Rummel :het veroorlooft de topic opener een ontsnappingsroute zonder dat hij moet investeren in achterhoede-gevechten om het vege lijf ( en het gezichtverlies ) te redden ...Afmaken die zooi : er achter aan .... vooraleer hij zich verschuilt en hergroeperrt in zijn ToraBora ..... geef die Urwin een pak Rammel ..... gadver

Wie zich in het hol van de leeuw waagt kan worden opgevreten ....
Alleen door hara-kiri te plegen kan je dat nog vermijdenals het zo ver is ...tenzij de vadsige leeuw je een eerloze ontsnappingsroute aanbiedt
Katten spelen met muizen vooraleer ze af te maken ... het betekent dat muizen die het lange tijd volhouden , kerngezond (potentieel) voedsel zijn ....

Overigens betekent het niet dat dit topic zich verder moet slepen ....maar laat het wel open zodat opduikende nieuwe inzichten terug de draad kunnen opnemen zonder al te veel herhalingen ...Waarom moet het topic zelf (de evaluaties van Saladin dus ) eigenlijk worden doodgeslagen door het te voorzien van een slagboom of het forfait van de feldwebel ?

Mvg
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 31 jul 2008 10:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

collegavanerik schreef:
nou zet maar wat stellingen neer, dat wil ik ook nog wel met je kletsen, maar ik vermoed dat wij het onderling eens zijn. :D
Het is een vrijheidsbeperkende maatregel die naar mijn mening nogal lichtzinnig door de freethinkermoderator wordt toegepast.
Ik heb het hier over de vrijheid van meningsuiting.
Ik zou niet weten waarom het nodig is om dit topic op slot te doen.
Welk goed doel beoogt deze vrijheid van het woord beperkende maatregel?
En daarbij, iemand, een nieuwkomer die zichzelf profileert als een anti-anti-islamist, opent een wat-is-de-islam-toch-geweldig-topic, vervolgens bevalt hem het verloop van de discussie niet en wil zich er verder niet meer mee bemoeien.
Moet hij zelf weten, hij kiest ervoor om verder zijn mond te houden, ik hoef niet eens zijn motieven daarvoor te weten, maar laat het niet zo worden dat tegelijkertijd daaraan vastgekoppeld ook voor mij gekozen wordt om mijn mond te houden.
collegavanerik
Superposter

cluny schreef:
collegavanerik schreef:
Het is een vrijheidsbeperkende maatregel die naar mijn mening nogal lichtzinnig door de freethinkermoderator wordt toegepast.
Ik heb het hier over de vrijheid van meningsuiting.
Ik zou niet weten waarom het nodig is om dit topic op slot te doen.
Welk goed doel beoogt deze vrijheid van het woord beperkende maatregel?
En daarbij, iemand, een nieuwkomer die zichzelf profileert als een anti-anti-islamist, opent een wat-is-de-islam-toch-geweldig-topic, vervolgens bevalt hem het verloop van de discussie niet en wil zich er verder niet meer mee bemoeien.
Moet hij zelf weten, hij kiest ervoor om verder zijn mond te houden, ik hoef niet eens zijn motieven daarvoor te weten, maar laat het niet zo worden dat tegelijkertijd daaraan vastgekoppeld ook voor mij gekozen wordt om mijn mond te houden.
Als topicstarter verwijnt uit het debat wordt het m.i. een saaie sessie van eensgezinden.
asjeblieft geen metadiscussie zeg, die mag je in de klachtenlijst ventileren, on topic graag.

verdere off topic bijdragen worden verwijderd naar de prullenbak
Afbeelding Hebr 6:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

verdere off topic bijdragen worden verwijderd naar de prullenbak
Er werd gevraagd of het topic "open "moet blijven ....
m.a.w.je vraagt naar de mening van anderen
Mijn antwoord is ja , liefst ....open houden
Je kan dat prul vinden en het verplaatsen naar de prullenbak
Waarom moet je echter de mening vragen van iemand anders , als je toch al weet wat je gaat doen ? :twisted:
Het is dan gewoon bladvulling om zo'n vraag te stellen ....

-Best mogelijk dat het topic nu een doodbloedend topic wordt , maar daarom hoeft het niet op slot ....laat het gewoon afsterven ...passieve euthanasie noemt dat ....
Het resultaat is hetzelfde en deze prullenbak - discussie en maatregel kon daardoor ook beter worden vermeden :D
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 31 jul 2008 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Op Wiki lees ik o.a. het volgende:

Een groot leger van Christenen (meer dan 20,000 soldaten) aangevoerd door Reinoud van Châtillon en Guy de Lusignan werd vernietigend verslagen door Saladin. Saladin liet de Christenen uitdrogen door alle waterbronnen te vernietigen of te bezetten.
Tijdens de slag werden Reinoud en Guy de Lusignan gevangen genomen samen met vele Tempeliers en Hospitaalridders. De Tempeliers en Hospitaalridders werden na gevangeneming onthoofd. Ook Reinoud ontsnapte niet aan dit lot en werd door Saladin persoonlijk onthoofd. Guy de Lusignan werd gespaard.

Opmerkelijk was de goede relatie tussen Richard Leeuwenhart en Saladin. Voorbeelden hiervan zijn dat toen Richard gewond raakte hij hulp kreeg aangeboden van Saladin doordat hij hem zijn arts stuurde (in die tijd waren de moslims ver vooruit op de westerse geneeskunde). En toen Richard zijn paard verloor tijdens een gevecht stuurde Saladin er 2 voor terug. Er waren zelfs vredesonderhandelingen, waarbij een huwelijk tussen Saladin's broer Al-Adil en Richard's zuster Joan van Engeland. Dit liep echter stuk door religieuze verschillen. Uiteindelijk kwamen Richard en Saladin in 1192 tot een overeenkomst: Jeruzalem zou in handen blijven van de moslims maar er zou vrij toegang worden verleend voor christelijke pelgrims.

En op de Engelse Wiki:
That night, "with uncharacteristic coldbloodedness", Saladin ordered the execution of the "hundred or so" Templar and Hospitaller knights among the prisoners.[8] Because of their religious "devotion and rigorous training", they were the "most feared" of the Christian soldiers.[8] Seated on a dais before his army, Saladin watched as "the band of scholars, sufis and ascetics... carried out the ceremonial killing"

Saladin had almost captured every Crusader city. Jerusalem capitulated to his forces on October 2, 1187 after a siege. Before the siege, Saladin had offered generous terms of surrender, which were rejected. After the siege had started, he was unwilling to promise terms of quarter to the European occupants of Jerusalem until Balian of Ibelin threatened to kill every Muslim hostage, estimated at 5000, and to destroy Islam’s holy shrines of the Dome of the Rock and the al-Aqsa Mosque if quarter was not given. Saladin consulted his council and these terms were accepted. Ransom was to be paid for each Frank in the city whether man, woman or child. Saladin allowed many to leave without having the required amount for ransom for others.[9][10]

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Saladin

Het is niet eenvoudig om een goed beeld van deze man te krijgen, maar veel verhalen zijn denk ik overtrokken en sommige zijn mooier opgeschreven dan ze in werkelijkheid waarschijnlijk waren.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie