In welk systeem zou u willen leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

trialk
Forum fan

In welk systeem zou u willen leven?

Bericht door trialk »

,zeer moeilijk voor mij als vrijdenkend gelovige,ik kan a. mijn zoon niet negeren,mijn buren niet,mijn medegelovigen niet tevens mijn ongelovige vrienden e niet (werksfeer) , ook mijn familie niet maar dat mag geen decorum zijn.
mijn al ellenlange pogen te ontsnappen uit een of de ' vicieuze cirkel ' stort ineen,ik ben n.l. dan alleen

Maar goed,de clubgeest daargelaten,die ik vind bij rozenkruisers ,agnosten,blavatatzkisteken.rulof ( jozef) ook al geweest hier en imho terecht naar een prullenbak,maar wie niet :?: atheisten,pinkstergelovigenen,volle evangelisten ,Hoekendijk Karel, het is zo leeg voor me het is niet leef voor me / voor jou
maar het was niet altijd zo
Waarvoor leeft u ?
of leest u dit?

en dan nog waarom typen op een p.c. die ons als big brother volgt ....
:evil:

ik zoek een nieuw onderschrift , diversen hebbben mijn lezers er al gezien, ik laat het maar even bij het oude waarin een zeker systeem is verborgen,maar dat hebben jullie allang begrepen,
net als mijn Vader
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Waarvoor leeft u ?
of leest u dit?
Je bedoelt: wat geeft waarde aan mijn bestaan?

Mijn persoonlijke antwoord: Datgene waar ik plezier in schep/ van kan genieten.

Stel, ik zou slechs een ogenblik leven. Ik sla mijn ogen open, en zie een majesteitelijke zonsondergang, of een beeldschone vrouw, of een meesterwerk, en ik sluit mijn ogen weer.

Of stel, ik zou een ogenblik leven, en de smaak proeven van een lekkernij: gerookte paling, een bosche bol, een quiche, een uitgelezen wijn, en ik sla de ogen weer neer.

Of stelt, ik zou een half uur leven, ik sla mijn ogen op, bevindt me midden in een jachtpartij, speer in de hand, rennend achter de antilope, rennen, rennen. Ik herken de sporen. Het gevoel van opwinding, de adrenalinerush en de euforie als je je beoogde doelwit vindt en in een krachtmeting van zintuigen, snelheid en vaardigheid de prooi te snel af bent. Ik sluit mijn ogen. Vijf seconden lang kan ik nadenken over het gebeurde. Ik slaap in, weg, voor eeuwig.

Zou mijn leven zin hebben gehad? Anders gezegd: zou ik die ervaringen als positief en zinvol ervaren op het moment dat ik ze onderga, of - voor wie meent dat je dat alleen kunt bepalen in een reflectief moment erna - in de vijf seconden tussen het weer sluiten van de ogen en voor eeuwig inslapen?

Ik denk van wel. Zou ik nu sterven, dan zou ik zeggen dat bepaalde ervaringen mijn leven de moeite waard hebben gemaakt. Veel was verspilde tijd, had er net zo goed niet kunnen zijn, maar ik had de sensatie van witte boterhammen met vruchtenhagelsag, ijskoude cola na een dag op het strand, de blik op het breed lachende gelaat van die meid, etc. etc. toch niet willen missen.

Kun je daar wat mee?
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Neen,theoloog dat vind ik niet met alle respect: er is [helaas] meer onder de zon,maan,maar goed de vouw spreekt mij wel aan,ten vervolge voor mij is er o.a. een universele vraag
juptier,mars,serrenstelsels,gemoedstoestanden,schier eindeloze melkwegstelsels lees De wetenschap kent geen tranen auteur dr. Moolenbergh uitgave Ankh- hermes . helpen en helpen en geholpen worden ,natuurlijk is dat dan weer een zeer peroonlijke Qeeeste,wat dan weer niet wil zeggen dat ik ' soms de beschuit met hagelslag waardeer ,of preferereer ,dat is me soms echt genoeg ,ook de Heere God zegt al :Mijn Genade is u genoeg,... tjaaa.. is dat al niet discutabel,natuurlijk geloof en waardeer ik zeker die genade, maar het houdt me uit de slaap. en nu zit ik hier vlak voor het afsluiten van de p.c. u een antwoord =te geven daar ik niet langer als een kwartier kan typen even tot zover.
Ovverigens de speer in uw jachtpartij is prachtig,hoewel die me sterk doet denken aan the spear of destiny,en Siegfrid die van die Wagner,en dat iis weer prachtige muziek evenals Parsifal.
en terzijde ook Jim morrisison heeft een leven gehad, we kunnen hem of E.presley vragen?
Was het levenswaard[ig]

Toon mij uw zwakheid en ik zal u tonen dat het ook goed is

wee je gebeente maar ga niet uit de gemeente

lees Mijn Woord maar ook Prediker

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5260
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Even ter verduidelijking.

Bedoel je met waarvoor leef je ?dat er een soort levensdoel moet zijn?
Laatst gewijzigd door doctorwho op 10 aug 2008 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

trialk,

Ik begrijp gewoon totaal niet waar je het allemaal over hebt.
Het klinkt als (sorry) wartaal van iemand op café na zijn 8° pint..
Waarmee ik niets over jou zeg als persoon (ik ken je van haar noch pluim),
enkel : ZO komt het ECHT over.

Ik begrijp op sommige punten zelfs je "would-be" (grapje) nederlandse zinnen niet ! ?

Dus is mijn vraag:
Wat scheelt er eigenlijk met jou???
Alleszins iets anders dan wat je in je vraag legt...

..............

Theoloog:
de best bedoelde woorden hebben, helaas, na de 8° pint geen uitwerking meer..
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Willem_B schreef:@Theoloog: de best bedoelde woorden hebben, helaas, na de 8° pint geen uitwerking meer..
Misschien niet, maar gelukkig zijn er ook nog andere gebruikers en lurkers, en misschien hebben zij er iets aan.

Mijn stelling is dat elke ervaring die je als positief beleeft je leven zin geeft.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Theoloog schreef:
Willem_B schreef:@Theoloog: de best bedoelde woorden hebben, helaas, na de 8° pint geen uitwerking meer..
Misschien niet, maar gelukkig zijn er ook nog andere gebruikers en lurkers, en misschien hebben zij er iets aan.

Mijn stelling is dat elke ervaring die je als positief beleeft je leven zin geeft.
Die visie heb je goed overgebracht. (aan derden.. :) )
Ik wil het bij het woordje visie houden, omdat 'stelling' vraagt naar een bewijs...
Hetgeen niet komen zal.

Groet
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Willem_B schreef:
Theoloog schreef:

Die visie heb je goed overgebracht. (aan derden.. :) )
Ik wil het bij het woordje visie houden, omdat 'stelling' vraagt naar een bewijs...
Hetgeen niet komen zal.

Groet
Het is zelf-evident. Iemand die zijn leven als zinloos ervaart, beschouwt zijn leven als zinloos. En hij/ zij ervaart zijn leven als zinloos omdat hij/zij ofwel niets als positief beleeft, of negatieve ervaringen/ de ervaring van het negatieve zijn leven zo beheerst dat in zijn of haar beleving positieve ervaringen nauwelijk meer gewicht in de schaal leggen.

Verder heeft ieder zijn eigen leven in beheer, en is dus ieder de laatste instantie die kan beoordelen of zijn of haar leven zinvol/ zinloos is, maar ook alleen voor zichzelf.

Voorbeeldje: een begaafd kunstenaar maakt een aantal indrukwekkende schilderijen, komt in een geestelijke crisis waarin hij alles wie hij is en wat hij tot dusver heeft gedaan als zinloos en leeg ervaart. Hij stapt er uit. Voor hemzelf is zijn leven zinloos, en daar heeft hij voor zichzelf gelijk in. Maar in mijn leven kan zijn leven best zinvol zijn geweest, als zijn schilderijen mijn leven verrijken.

Je kunt dus nooit voor een ander bepalen welke ervaringen wel of niet zinvol zijn.
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

doctorwho schreef:Even ter verduidelijking.

ik vraag me alleen af of we niet te veel met alles ontkrachten bezig zijn,wetenschap tot god maken
er komen wel nieuwe gedachtes uit,dat kan weer mooi zijn
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Willem_B schreef:trialk,

Ik begrijp gewoon totaal niet waar je het allemaal over hebt.
Het klinkt als (sorry) wartaal van iemand op café na zijn 8° pint..
Waarmee ik niets over jou zeg als persoon (ik ken je van haar noch pluim),
enkel : ZO komt het ECHT over.

Ik begrijp op sommige punten zelfs je "would-be" (grapje) nederlandse zinnen niet ! ?

Dus is mijn vraag:
Wat scheelt er eigenlijk met jou???
Alleszins iets anders dan wat je in je vraag legt...

Het waren er 2 en ik ging zonder bril wat tikken, lezen en reageren in wezen was ik te moe ,

..............

Theoloog:
de best bedoelde woorden hebben, helaas, na de 8° pint geen uitwerking meer..
Het waren er 2 en ik ging zonder bril wat tikken, lezen en reageren in wezen was ik te moe ,

in elk geval blijf ik meelezen, verbaal is het wat moeilijk om me te volgen

Groet aan allen en dank voor t lezen
Theoloog

Bericht door Theoloog »

trialk schreef:

ik vraag me alleen af of we niet te veel met alles ontkrachten bezig zijn,wetenschap tot god maken er komen wel nieuwe gedachtes uit,dat kan weer mooi zijn
Wetenschap tot god maken...

Misschien is het juist wel andersom, en maken mensen goden van natuurkrachten en voorstellingen van omvattendheid en orde in de kosmos, en halen ze daar hun zekerheid uit.

Wetenschap is niet meer dan vragen stellen, een heel nauwkeurig en kritisch onderzoek doen om te zien of je die vragen bevredigend kunt beantwoorden, en dan nog eens naar dat onderzoek kijken om te zien of het wel alles beantwoordt en nog eens en nog eens.

En ja, dat levert dus verklaringen voor het onstaan van het leven, onze biologische constitutie etc. etc. op. Hoe je een en ander aan elkaar plakt, is dan weer een filsofische bezigheid.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

trialk schreef:

ik vraag me alleen af of we niet te veel met alles ontkrachten bezig zijn,wetenschap tot god maken
Juist door die ontkrachting kunnen we ons met volle overtuiging aan het leven wijden. Zonder ja maren, geen achterdeurtjes, uitgestippeld pad of nu braaf zijn voor het hiernamaals. Basil Fawlty tegen god. What was that? G. That was your life. B. That's quick can't I have an other one?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

trialk schreef:

De wetenschap bestaat uit gratie van ontkrachten. Zonder wijzigingen van oude gedachten, geen vooruitgang. Of in ieder geval, geen verandering. Er bestaan zoveel nieuwe ideeen en opvattingen, die vrijwel geen kans krijgen, omdat men vastgeroest zit in bestaande manieren van denken. Conformiteitsdwang en angst voor verandering zijn zoals vocht en zuurstof, voor deze vorm van roest. Religie is een soort zilte zeelucht, terwijl de wetenschap de verzameling werktuigen is. Slijptollen en schuurmachines, om de roestige stukken te verwijderen. Maar ook schuurmachines en slijptollen gaan roesten. Alles heeft onderhoud nodig. Geen behoud; onderhoud. Vernieuwing, verandering, aanpassing.
En wat mij betreft gaat het wegslijpen van roestige onderdelen veel en veel te traag. En er liggen overal zoveel onderdelen klaar om geplaatst te worden ...

't is toch zonde ...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Bibelebons
Geregelde verschijning

Bericht door Bibelebons »

Nu moet ik even iets heel pretentieus zeggen: wij zijn het bewustzijn van het heelal.

En dat dan afzwakken naar wij e.a. intelligente levensvormen (ja misschien bestaan er wel intelligente aliens), in die zin is het niet meer dan natuurlijk dat wij op zoek gaan naar de absolute waarheid, of niet? Dmv de wetenschap (en evt kunst, sommigen doen dat nog dmv religie). Zelf zie ik de wetenschap als de volgende stap na religie. En ik vind het buitengewoon opwindend om te zien wat er allemaal ontdekt wordt en te lezen over wat er allemaal al ontdekt is. En dat roept dan weer vragen op natuurlijk. Ik hoop dat het ontdekken nooit ophoudt, ik hoop dat steeds meer mogelijk zal worden (maar ja ben daar ook sci fi fan voor). Ik zie de wetenschap als de boodschap van hoop die religie ons niet meer kan bieden, want 'we' doen het nu zelf. Het leven wordt met wetenschap een grote ontdekkingstocht.

Off-topic(?): Het is jammer dat er nog geen topic over utopiëen is, want daar zou je veel mooie antwoorden vinden op je post, denk ik. Maar voor mij zouden wij in een perfecte wereld in ieder geval op school leren dat wetenschap leuk en spannend is, en zouden er meer wetenschappers zijn en meer geld voor de wetenschap. En natuurlijk zouden we ook beter toegerust worden om de ethische kant van al dat moois te bespreken.

On topic: er wordt de laatste tijd veel gesproken over bewust leven, genieten van ieder moment. Wat dat betreft heeft Theoloog heel mooi verwoord hoe je van kleine pleziertjes kunt genieten. Je niet laten opjutten, gewoon genieten.
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

Op de vraag "in welk systeem zou u willen leven?" is mijn antwoord: in een pluralistische samenleving. Dat wil zeggen, in een systeem waar ieder persoon mag denken wat hij of zij wil, tot op het punt dat anderen gehinderd worden of erger. Dus waar vrijheid enkel beperkt wordt om anderen te beschermen.

Op de zijdelingse vraag wat de zin van het leven is: het leven kan nooit een andere zin hebben dan het leven zelf.
Plaats reactie