Waarvoor leeft u ?
of leest u dit?
Je bedoelt: wat geeft waarde aan mijn bestaan?
Mijn persoonlijke antwoord: Datgene waar ik plezier in schep/ van kan genieten.
Stel, ik zou slechs een ogenblik leven. Ik sla mijn ogen open, en zie een majesteitelijke zonsondergang, of een beeldschone vrouw, of een meesterwerk, en ik sluit mijn ogen weer.
Of stel, ik zou een ogenblik leven, en de smaak proeven van een lekkernij: gerookte paling, een bosche bol, een quiche, een uitgelezen wijn, en ik sla de ogen weer neer.
Of stelt, ik zou een half uur leven, ik sla mijn ogen op, bevindt me midden in een jachtpartij, speer in de hand, rennend achter de antilope, rennen, rennen. Ik herken de sporen. Het gevoel van opwinding, de adrenalinerush en de euforie als je je beoogde doelwit vindt en in een krachtmeting van zintuigen, snelheid en vaardigheid de prooi te snel af bent. Ik sluit mijn ogen. Vijf seconden lang kan ik nadenken over het gebeurde. Ik slaap in, weg, voor eeuwig.
Zou mijn leven zin hebben gehad? Anders gezegd: zou ik die ervaringen als positief en zinvol ervaren op het moment dat ik ze onderga, of - voor wie meent dat je dat alleen kunt bepalen in een reflectief moment erna - in de vijf seconden tussen het weer sluiten van de ogen en voor eeuwig inslapen?
Ik denk van wel. Zou ik nu sterven, dan zou ik zeggen dat bepaalde ervaringen mijn leven de moeite waard hebben gemaakt. Veel was verspilde tijd, had er net zo goed niet kunnen zijn, maar ik had de sensatie van witte boterhammen met vruchtenhagelsag, ijskoude cola na een dag op het strand, de blik op het breed lachende gelaat van die meid, etc. etc. toch niet willen missen.
Kun je daar wat mee?