heeft god gevoel voor humor?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

heeft god gevoel voor humor

Peiling eindigde op 12 aug 2005 09:36

nee
7
78%
ja
2
22%

Totaal aantal stemmen: 9

doctorwho
Ontoombaar

heeft god gevoel voor humor?

Bericht door doctorwho »

Volgens mij is de in de koran, bijbel enz beschreven entiteit niet bekend met dit menselijke verschijnsel.

Gaarne uw opinie
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
pieps
Forum fan

Humor

Bericht door pieps »

Als g®d al humor zou hebben , dan moet het wel galgenhumor zijjn :D .

Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Een onderwijzing in het ware geloof en den weg der zaligheid:

Ja. God heeft humor, want mannen,
vrouwen, jongens en meisjes vinden het leuk om te lachen.
In Genesis 1:26-27 staat dat de mens geschapen is naar het
beeld van God. Dat betekent dat we veel op God lijken en
Hij op ons. Als wij gevoel voor humor hebben, heeft God
dat waarschijnlijk ook. En in zijn Woord spreekt God veel
over blijdschap, geluk, vreugde en plezier: Sara was trots
en blij. God heeft mij vreugde gebracht , zei zij (Genesis
21:6). Dan breken wij uit in gejuich en iedereen lacht van
blijdschap (Psalm 126:2). Een bedrukt mens lijdt een triest
leven, maar een vrolijk hart geeft levenslust (Spreuken
15:15). Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug
u in Hem! (Filippenzen 4:4). Het is duidelijk dat God wil
dat zijn volgelingen van het leven genieten.
Dat God gevoel voor humor heeft, wil niet zeggen dat
Hij geniet van alle dingen die wij leuk vinden of dat Hij
onze grappen leuk vindt. Sommige mensen gebruiken hun
humor op een wrede manier. Ze lachen als mensen pijn
hebben of ze lachen anderen uit. Dat is verkeerd. We moeten
lachen met andere mensen en niet om hen. Maak leuke
grapjes, lach en geniet van het leven; God wil dat je helemaal
blij bent.

Bijbeltekst: Een blij hart doet het lichaam goed, maar een ontmoedigde
geest maakt ziek.
(Spreuken 17:22)

Meer in de bijbel: Psalm 2:4; 37:12-13; Prediker 3:4;
1 Thessalonicenzen 5:16; 1 Petrus 1:8

Vriendelijke groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Om naar de bijbel te verwijzen kan je met even veel reden zeggen dat hij geen humor heeft of op zijn minst dat boosheid, toorn, dictatoriale trekken, wrevel ed meer kenmerkend zijn.Het toekennen van als positief ervaren kenmerken aan god is is mogelijk maar hoe gaat het dan met alle onaardige trekjes. Moord genocide, afgunst, psychopatisch gedrag?

Een veel voorkomende vergissing namelijk is wat in vaktermen de fundamentele attributiefout wordt genoemd. Deze bestaat erin dat we de oorzaken van andermans gedrag aan de persoon zelf toeschrijven, en niet - of onvoldoende - aan de situatie. Met andere woorden, we stellen mensen verantwoordelijk voor hun daden, en onderschatten de invloed van de omgeving op die daden. Wanneer we ons eigen gedrag beoordelen, doet zich veeleer het omgekeerde voor. Dan hebben we wel meer oog voor de situatie, en minimaliseren we onze eigen inbreng of verantwoordelijkheid
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

dr. Who,
doctorwho schreef:Volgens mij is de in de koran, bijbel enz beschreven entiteit niet bekend met dit menselijke verschijnsel.
Zijn er niet nog meer mogelijkheden namelijk a) dat de auteur(s) van Koran en Bijbel geen gevoel voor humor had(den) en b) dat de lezers van die geschriften geen gevoel hebben voor de humor van die auteurs :?:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

doctorwho schreef: Een veel voorkomende vergissing namelijk is wat in vaktermen de fundamentele attributiefout wordt genoemd. Deze bestaat erin dat we de oorzaken van andermans gedrag aan de persoon zelf toeschrijven, en niet - of onvoldoende - aan de situatie. Met andere woorden, we stellen mensen verantwoordelijk voor hun daden, en onderschatten de invloed van de omgeving op die daden. Wanneer we ons eigen gedrag beoordelen, doet zich veeleer het omgekeerde voor. Dan hebben we wel meer oog voor de situatie, en minimaliseren we onze eigen inbreng of verantwoordelijkheid
Misschien, maar met het geloof is hetzelfde aan de hand als bijv. fietskettingen en honkbalknuppels: wanner zij gebruikt worden op de juiste manier is het vrij onschuldig, maar wanneer iemand de foute mogelijkheden ervan herkent kan het best eens tot een zeer onprettige situatie lijden.

Oftewel: ook het geloof kan slachtoffer worden van de "fundamentele attributiefout": in het beste geval produceert deze moeder Theresa, in het slechtste geval de Spaanse Inquisitie.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Flash

Bericht door Flash »

Iets wat niet bestaat kan moeilijk humor hebben.

Maar laten we voor de grap eens uitgaan van het bestaan van God.

Bidden heeft weinig zin. Of de Afrikanen, Indonesiërs, Tsjetsjenen enz bidden gewoon niet hard genoeg. Of ze bidden naar een sarcastische God die het niks uitmaakt.

God heeft hoogstens een bitter sarcastische humor. Of slaapt/is dood/heeft nooit bestaan
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Flash schreef:Bidden heeft weinig zin. Of de Afrikanen, Indonesiërs, Tsjetsjenen enz bidden gewoon niet hard genoeg. Of ze bidden naar een sarcastische God die het niks uitmaakt.
God heeft hoogstens een bitter sarcastische humor. Of slaapt/is dood/heeft nooit bestaan
Ik deel je mening, maar post dit eens op een christelijk forum en ik doe je een profetie over het antwoord.

Profetie:
Ieder mens is zondig en verdiend straf, de mens is zondig geboren vanwege de erfzonde, je kunt hooguit genade vinden door jezus als je verlosser aan te nemen.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Flash

Bericht door Flash »

In mijn jeugd veel tijd in "real time christelijke fora" doorgebracht. Dus ik ken dat antwoord ook wel.

Mijn antwoord op de stelling moet dan ook eigenlijk zijn.

Nee. Einde discussie
Flash

Bericht door Flash »

Erik schreef: ik doe je een profetie over het antwoord.
Misschien moet je je naam veranderen in Prophet E. Klinkt catchy doesn't it :)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Flash en Eric,
Flasch schreef:Iets wat niet bestaat kan moeilijk humor hebben.
Maar laten we voor de grap eens uitgaan van het bestaan van God.
Bidden heeft weinig zin. Of de Afrikanen, Indonesiërs, Tsjetsjenen enz bidden gewoon niet hard genoeg. Of ze bidden naar een sarcastische God die het niks uitmaakt.
God heeft hoogstens een bitter sarcastische humor. Of slaapt/is dood/heeft nooit bestaan.
Eric schreef: Ik deel je mening, maar post dit eens op een christelijk forum en ik doe je een profetie over het antwoord.
Profetie:
Ieder mens is zondig en verdiend straf, de mens is zondig geboren vanwege de erfzonde, je kunt hooguit genade vinden door jezus als je verlosser aan te nemen.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Flash schreef: In mijn jeugd veel tijd in "real time christelijke fora" doorgebracht. Dus ik ken dat antwoord ook wel.
Mijn antwoord op de stelling moet dan ook eigenlijk zijn. Nee. Einde discussie.
Zo te zien triggert de term ‘god’ allerhande nonsens die je in je jeugd is ingegoten. Dat je die rommel over boord zet… groot gelijk. Hoe grondiger des te beter.
Maar… komt er iets voor in de plaats of blijft het daarbij?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

God zit tussen je oren; het zegt dus meer iets over de gelovige.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Als je het strikte bouwplan voor de ark des verbonds op Montey Pytoneske wijze beschouwt is er zeker sprake van veel humor. Helaas is het niet zo bedoeld het is allemaal zeer rigide en en wee diegenen die ontstemmen en vertoornen. Met de vergelijking dat mensen lachten en vreugede kennen en dus god ook kan ik niet zo veel. Humor is namelijk een ander begrip dan vreugde of blijdschap.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ik kan de vraag niet beantwoorden, daar ik geen god als "opperwezen" ken. Mocht er wel zo'n opperwezen zijn, dan kan ik die alleen maar als een groot sado-masochist zien.
Kabuki

Bericht door Kabuki »

Nope!
Vrijwel alle humor komt eigenlijk voort uit leed en in de hemel is geen leed... dus geen humor...
I've learned that more technical capabilities and a broader set of design options usually translate into more rope for hanging the users.
Plaats reactie