Wat is Halloween??

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

dazz
Contacteer:

Wat is Halloween??

Bericht door dazz »

Goeiedag,

dit is een vraag die ik al langer wilde stellen,
en momenteel is er de tijd voor, of zo.

Via http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween
is er wel wat over te lezen, zoals:
"De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag..."

In de stad zie ik allerlei aankondigen van Halloween-feestjes,
met speciale kleding,
en ik vroeg me af of hier iemand makkelijk meer
kan laten weten ivm: Wat is Halloween??
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Lijkt me heel duidelijk die Wikisite.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kort en bondig:
Halloween = all-hallows eve = allerheiligenavond. Dus de laatste kans voor de demonen :twisted: voordat de heiligen O:) ze verjagen op 1 november (Allerheiligen).
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
botjes
Ervaren pen

Re: Wat is Halloween??

Bericht door botjes »

dazz schreef: Via http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween
is er wel wat over te lezen
...
De Engelstalige pagina van Wikipedia overtreft de Nederlandstalige pagina ruimschoots: klik! Het lezen zul je toch echt zelf moeten doen.
Licentia
Contacteer:

Bericht door Licentia »

Het ligt er ook maar net aan waar je je informatie vandaan haalt.

Op Halloween zouden de geesten van de overledenen heel dichtbij onze wereld zijn ofzo.
*There's always someone to blame for the things you do yourself...*
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

De naam "Halloween" is overigens REEDS de Angelsaxische, en VOORAL ver-Amerikaniseerde versie.
Dus, als we het bij die versie houden: Allerzielen in oude variant.
Vanuit de oorsprong, Samhain, dat als Keltisch feest de jaarovergang moest bewerkstelligen. Vanuit de Keltische traditie waarin voorouderverering een prominente plaats innneemt, is het logisch dat precies dit aspect in het oude feest op de eerste plaats komt. Een beetje in tegenstelling tot het Germaanse winterfeest waar het gunstig stemmen van de goden meer belang had.
Beide feesten werden door de katholieke kerk ge-enterd om aan assimilatie van oudere geloofsvormen te doen. (Samhain => Allerzielen/Allerheiligen , Joelfeesten => Kerstmis)

Oh, nota.
De Engelstalige WIKI geeft geen éne moer duidelijke informatie over de originele "grond" van Samhain. Eeuwen lang is het kerngebied der Kelten een middeneuropees gebeuren geweest. Maar dan wel in HEEL ruime zin. Van aan de Zwarte zee, tot in Groot Brittanie, + Iberisch. Maar NIET in noord Europa. DAAR zaten de Germanen + Vikings... met randnota: Vikings-mythologieën zijn zeer sterk verwant aan Germaanse mythologieën. Keltische geloofstraditie wijkt hier behoorlijk sterk van af.
Keltisch kerngebied op het Europees vasteland is vrij lang nog 1/2 Belgie + groot deel van huidig Frankrijk geweest. Goed als weetje voor Nederlanders: in dat 1/2 Belgie, WEMELT het van Keltische overblijfselen én plaatsnamen. (Zuiver en vervormd)

Maar even terug naar Halloween.
Geen KAT in de USA die enig besef heeft dat dit "kinderfeest-met-griezels" zijn werkelijke oorsprong in midden Europa heeft. En iets serieuser dan kinderlijke DRACULA-HAPPENING.....
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Willem_B schreef:De naam "Halloween" is overigens REEDS de Angelsaxische, en VOORAL ver-Amerikaniseerde versie.
Dus, als we het bij die versie houden: Allerzielen in oude variant.
Vanuit de oorsprong, Samhain, dat als Keltisch feest de jaarovergang moest bewerkstelligen. Vanuit de Keltische traditie waarin voorouderverering een prominente plaats innneemt, is het logisch dat precies dit aspect in het oude feest op de eerste plaats komt. Een beetje in tegenstelling tot het Germaanse winterfeest waar het gunstig stemmen van de goden meer belang had.
Beide feesten werden door de katholieke kerk ge-enterd om aan assimilatie van oudere geloofsvormen te doen. (Samhain => Allerzielen/Allerheiligen , Joelfeesten => Kerstmis)
Maar allerzielen is de dag na allerheiligen :!: Dan worden de overige rechtvaardige overledenen herdacht, als een een soort tweederangs allerheiligenviering. Op allerheiligenavond - de avond voorafgaand aan allerheiligen, net als kerstavond de avond voorafgaand aan kerst is - krijgen de boze geesten vrij spel. Het is vergelijkbaar met het Chinese oudjaar, die boze geesten moeten dan met veel knalvuurwerk verjaagd worden.
De protestanten vieren dan overigens hervomingsdag :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Volgens de Ierse overlevering begon het allemaal met Jack o' Lantern
Jack, een Ierse man, bracht zijn avonden graag door in zijn stamkroeg, waar hij het ene glaasje na het andere dronk, om de tijd te doden. Op zo'n avond ontmoette hij in een dronken roes de duivel, die maar één ding wou: bezit nemen van zijn ziel. Maar de listige Jack wist de duivel over te halen om samen met hem nog één glas te drinken.

Op het einde van de avond nam de duivel de gedaante aan van een muntstuk om zijn pils te betalen. Jack greep het muntstuk en sloot hem op in een buidel met een kruisvormig slot. Pas toen hij Jack had beloofd hem tien jaar met rust te laten, liet Jack hem weer vrij.

Tien jaar later botste Jack weer op de duivel op een verlaten landweg. Om tijd te winnen vroeg hij hem nog om één gunst: een appel uit de dichtstbijzijnde boom.

Toen de duivel in de boom klom om een mooi exemplaar uit te zoeken, zag Jack zijn kans schoon om met zijn zakmes een kruis te kerven in de stam van de boom. De duivel zat klem in de kruin en Jack liet hem beloven dat hij hem nooit meer lastig zou vallen. Vanuit zijn benarde situatie kon de duivel niet anders dan hiermee akkoord gaan en hij sloeg jammerend op de vlucht.

Toen Jack stierf, werd hij weggejaagd uit het paradijs, omdat hij met de duivel had geheuld. In de hel wilden ze hem ook niet, omwille van de belofte van de duivel. Jack was verdoemd om eeuwig te dolen en smeekte de duivel om een gloeiend kooltje, waarmee hij zijn lange en donkere weg kon verlichten. Die kreeg hij gelukkig nog en hij stak het in een uitgeholde raap.

Sindsdien dwaalt 'Jack of the Lantern' - later verbasterd tot 'Jack O'Lantern' - door het duister, met zijn lantaarn in de hand.
Ik loop met mijne lantaren, en mijne lantaren met mij...

Kennen jullie dat lied?
Easy Rider
Banned

Bericht door Easy Rider »

Willem_B schreef: De Engelstalige WIKI geeft geen éne moer duidelijke informatie over de originele "grond" van Samhain. Eeuwen lang is het kerngebied der Kelten een middeneuropees gebeuren geweest. Maar dan wel in HEEL ruime zin. Van aan de Zwarte zee, tot in Groot Brittanie, + Iberisch. Maar NIET in noord Europa. DAAR zaten de Germanen + Vikings... met randnota: Vikings-mythologieën zijn zeer sterk verwant aan Germaanse mythologieën. Keltische geloofstraditie wijkt hier behoorlijk sterk van af.
Keltisch kerngebied op het Europees vasteland is vrij lang nog 1/2 Belgie + groot deel van huidig Frankrijk geweest. Goed als weetje voor Nederlanders: in dat 1/2 Belgie, WEMELT het van Keltische overblijfselen én plaatsnamen. (Zuiver en vervormd)
.
De Duitstalige WIKI wel. Is voordeel wanneer je duits kan lezen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Halloween
http://de.wikipedia.org/wiki/Samhain

.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Re: Wat is Halloween??

Bericht door Raven »

dazz schreef:Goeiedag,

dit is een vraag die ik al langer wilde stellen,
en momenteel is er de tijd voor, of zo.

Via http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween
is er wel wat over te lezen, zoals:
"De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag..."

In de stad zie ik allerlei aankondigen van Halloween-feestjes,
met speciale kleding,
Halloween is de gekerstende versie van samhain volgens de oude volken begon het nieuwe jaar met de donkere periode .. immers er is eerst duisternis en DAN licht. deze duurt tot ondeveer 23 december waarna de dagen weel langer worden 23 december is yule

Samhain is ook het laatste oogstfeest de vooraadschuren zitten vol de cakes zijn gebakken het vlees is gepekeld enz.. en uiteraard zijn er altijd van die snoeperds die niet kunnen wachten .. dus een prima tijd voor een feestje.. da's beter dan dat ze stiekum de vooraden plunderen :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven: moeten we nu wéér die discussie gaan voeren over dat die Hekserijfeestjes net zo arbitrair en willekeurig zijn als de Christelijke feestdagen. Al voor het christendom Noord-Europa bereikte, werden midwinterfeesten in Zuid-Europa en West-Azie gevierd. Denk aan de Saturnalien en Chanoekah.
Ik wil dus, voordat je deze boute bewering doet, een duidelijke historische referentie van je zien waarbij men bij (pauselijk) edict specifiek Yule heeft vervangen. Hetzelfde mag je doen met Samhain want in oyudere culturen komen ook talloze oogstfeesten voor. dus van alle culturen die in Europa rondwandelden zou men niet toevallig maar specifiek de Germaanse feesten hebben overgenomen. Raven, ik wacht op een concrete link hierover.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Raven: moeten we nu wéér die discussie gaan voeren over dat die Hekserijfeestjes net zo arbitrair en willekeurig zijn als de Christelijke feestdagen. Al voor het christendom Noord-Europa bereikte, werden midwinterfeesten in Zuid-Europa en West-Azie gevierd. Denk aan de Saturnalien en Chanoekah.
Ik wil dus, voordat je deze boute bewering doet, een duidelijke historische referentie van je zien waarbij men bij (pauselijk) edict specifiek Yule heeft vervangen. Hetzelfde mag je doen met Samhain want in oyudere culturen komen ook talloze oogstfeesten voor. dus van alle culturen die in Europa rondwandelden zou men niet toevallig maar specifiek de Germaanse feesten hebben overgenomen. Raven, ik wacht op een concrete link hierover.
alleen is het midden van de winter in west azie een andere dag dan in noord/west europa slimmerik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule asje, ik neem aan dat je zelf kan lezen.
Overigens werd kerstmis in het begin van het christendom helemaal niet gevierd.
het is echt als vervanging van Yule op 25 december gezet.

http://home.wanadoo.nl/peter7/kerst/kerstH1.html

http://home.wanadoo.nl/peter7/kerst/kerstH2.html

Overigens werd er gevraagd wat halloween was en daar heb ik antwoord op gegeven.

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik kan al 25 jaar uitstekend lezen Raven, dank je dat je maar daar nog eens op attendeert. Schijnbaar lees jij minder goed. Ik kan namelijk geen antwoord vinden op mijn vraag. Namelijk dat men specifiek Yule heeft vervangen en niet een van de andere feesten die rond de zonnewende werden gevierd. Hoe weet jij dat men Yule heeft vervangen en niet bijvoorbeeld de Saturnalien? Met een wikipedialink van de Saturnalien kan ik namelijk ook aantonen dat die ongeveer gelijk vielen en het lijkt mij waarschijnlijker dat kerst een vervanging is van de Saturnalien aangezien die in het vroege verspreidingsgebied van het Christendom werden gevierd in tegenstelling tot Yule.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Er woonden toch geen romeinen in de Germaanse streek?

(EDIT: Point being, in de Germaanse streek kan geen saturnaliën zijn vervangen door kerst, omdat daar Yule gevierd werd en geen saturnaliën, want er waren daar geen romeinen... :? .....)
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Ik kan al 25 jaar uitstekend lezen Raven, dank je dat je maar daar nog eens op attendeert. Schijnbaar lees jij minder goed. Ik kan namelijk geen antwoord vinden op mijn vraag. Namelijk dat men specifiek Yule heeft vervangen en niet een van de andere feesten die rond de zonnewende werden gevierd. Hoe weet jij dat men Yule heeft vervangen en niet bijvoorbeeld de Saturnalien? Met een wikipedialink van de Saturnalien kan ik namelijk ook aantonen dat die ongeveer gelijk vielen en het lijkt mij waarschijnlijker dat kerst een vervanging is van de Saturnalien aangezien die in het vroege verspreidingsgebied van het Christendom werden gevierd in tegenstelling tot Yule.
met yule bedoel ik dus idd het zonnewende feest .. (van de winter solstice welteverstaan) als ze dat feest ergens anders een andere naam geven en in een andere vorm vieren is het nog wel het zelfde feest.
ik wist trouwens niet dat saturnus ook een rooie was:
De periode onder koning Saturnus werd “Gouden Jaren” genoemd. Sociale differentiatie bestond er niet, integendeel iedereen was gelijk en mensen hadden geen privébezit.

om duidelijk te zijn .. men heeft het winter zonnewende feest vervangen door kerstmis.. alleen IK noem dat feest yule maar idd de terugkeer van de lichte periode in het jaar wordt op veel plaatsen gevierd..

Ik dacht trouwens dat jij zei dat yule ook maar een uit de lucht gegrepen feest was.. hiermee BEWIJS je dus zelf dat dat niet waar is. immers de wintersolstice wordt blijkbaar ook door andere volken geviert ;)

overigens .. dat de dagen langer worden is een feit en niet iets dat door iemand verzonnen is

As above, so below
Plaats reactie