Wie durft dit bewustzijnexperiment aan?
Moderator: Moderators
-
L. Langeweg
- Forum fan
Wie durft dit bewustzijnexperiment aan?
Ik vindt het interesant dat een tekst uit ± 1380 -The Cloud of Unknowing- van een anonieme Engelse mysticus precies dezelfde contemplatie oefening beschrijft en adviseert als die welke deze man nu leert.
Uit enige ervaring weet ik dat dit geen makkelijke oefening is. Integendeel. Maar deze man heeft hem zelf duidelijk voor langere tijd gedaan, en alleen al door naar hem te kijken en luisteren begin ik al een beetje een gevoel van fijne innerlijke vrede te krijgen.
Wie durft dit experiment -zonder een reden als excuus voor een uitvlucht te zoeken om hem niet te doen- ook serieus aan?
Twee series van korte video"s:
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=Moojiji
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=ShunyaSelf
Uit enige ervaring weet ik dat dit geen makkelijke oefening is. Integendeel. Maar deze man heeft hem zelf duidelijk voor langere tijd gedaan, en alleen al door naar hem te kijken en luisteren begin ik al een beetje een gevoel van fijne innerlijke vrede te krijgen.
Wie durft dit experiment -zonder een reden als excuus voor een uitvlucht te zoeken om hem niet te doen- ook serieus aan?
Twee series van korte video"s:
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=Moojiji
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=ShunyaSelf
Waarin verschilt dit van naar pianoconcerten van Chopin of Rachmaninov luisteren met een goed glas whisky binnen handbereik?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Over meditatie.
@Lodewijk,
Roeland schreef:
De innerlijke spanning oftewel de angst die je ervaart maakt het duidelijk dat je er geen goed aan doet om er ‘doorheen’ te gaan. Het feit tevens dat je na het beleven van die angst dagen- dan wel wekenlang afleiding zoekt is daar eveneens een indicatie voor. Gezien al deze gevolgen is het zelfs schadelijk te noemen om op een dergelijke wijze je ego te willen verliezen.
Roeland schreef:
Inderdaad.Ergens heel geconcentreerd mee bezig zijn laat je aanspreekbare, beledigbare, te verontschuldigen, etcetera "ik" ook verdwijnen.
Het is ook daarom dat je, zoals je op 26 augustus schreef, op een bepaald moment een innerlijke spanning – angst – ervaart tijdens die meditatie; ik quote daarover:Datzelfde bereiken door juist helemaal niets te doen maakt mediteren zo moeilijk
Tevens schreef je toen:ondanks de herinnering aan m'n ervaringen en alles wat ik intellectueel weet toch nog angst voel wanneer ik die meditatie oefening weer doe. Ik hou hem daarom ook niet lang vol. Met moeite een uur. Dan wordt de innerlijke spanning -zeg angst- zo groot dat ik er mee stop en afleiding zoek. Vaak dagenlang. Zelfs wekenlang.
En toch heb ik de hoop dat ik er op een goede dag doorheen kom
De innerlijke spanning oftewel de angst die je ervaart maakt het duidelijk dat je er geen goed aan doet om er ‘doorheen’ te gaan. Het feit tevens dat je na het beleven van die angst dagen- dan wel wekenlang afleiding zoekt is daar eveneens een indicatie voor. Gezien al deze gevolgen is het zelfs schadelijk te noemen om op een dergelijke wijze je ego te willen verliezen.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ik ervaar geen angst bij het mediteren. Het probleem is alleen dat je bij het mediteren volkomen niets doet, en dat is de moderne mens niet gewend. Ik ben dus geneigd om op te springen en iets te gaan doen.
Laatst gewijzigd door The Prophet op 01 okt 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Over meditatie.
Inderdaad, de moderne westerse mens, is, in tegenstelling tot de oosterse mens, vaak één groot brok actie.The Prophet schreef:Ik ervaar geen angst bij het mediteren. Het probleem is alleen dat je bij het mediteren volkomen niets doet, en dat is de moderne mens niet gewend. Ik ben dus geneigd om op
te springen en iets te gaan doen.
Meditatie kan dan goed werken om weer tot een zekere innerlijke rust te komen. Wanneer dat bereikt is, word je weer onrustig en wil je weer wat gaan doen. Het is dan ook beter om daar op dat moment gehoor aan te geven.
Uiteindelijk is het een kwestie van keer op keer ‘luisteren’ naar jezelf/een nieuw evenwicht zoeken.
- collegavanerik
- Superposter
Re: Over meditatie.
De "oosterse mens" is ook zeer fatalistisch (karma, kismet), ik weet niet of ik dat wel een goede eigenschap vind.Trees schreef: Inderdaad, de moderne westerse mens, is, in tegenstelling tot de oosterse mens, vaak één groot brok actie.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Over meditatie.
@collegavanerik schreef:
Ik heb het dan ook niet voor niets over over een nieuw evenwicht zoeken: het samenvoegen van de goede eigenschappen van het oosten èn van het westen lijkt mij dan ook de aangewezen weg om te bewandelen.De "oosterse mens" is ook zeer fatalistisch (karma, kismet), ik weet niet of ik dat wel een goede eigenschap vind.
Re: Over meditatie.
Over welke goede eigenschappen van het oosten heb je het specifiek en hoe kom je aan de wetenschap dat ze positief zijn?Trees schreef:@collegavanerik schreef:Ik heb het dan ook niet voor niets over over een nieuw evenwicht zoeken: het samenvoegen van de goede eigenschappen van het oosten èn van het westen lijkt mij dan ook de aangewezen weg om te bewandelen.De "oosterse mens" is ook zeer fatalistisch (karma, kismet), ik weet niet of ik dat wel een goede eigenschap vind.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
- collegavanerik
- Superposter
ik durf wel, als jij de reis betaaltRereformed schreef:
Maar ja, wie durft dat experiment -zonder een reden als excuus voor een uitvlucht te zoeken om hem niet te doen- ook serieus aan? 8)
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ik ook zolang we maar uit de buurt van gevaarlijke scholen blijven.collegavanerik schreef:ik durf wel, als jij de reis betaaltRereformed schreef:
Maar ja, wie durft dat experiment -zonder een reden als excuus voor een uitvlucht te zoeken om hem niet te doen- ook serieus aan? 8)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing