een oude wijsheid...Joe Hn schreef:Strikt genomen zijn het niet de stoffen die giftig zijn, maar de hoeveelheden.
Paracelsus schreef:Dosis facit venemon
Moderator: Moderators
een oude wijsheid...Joe Hn schreef:Strikt genomen zijn het niet de stoffen die giftig zijn, maar de hoeveelheden.
Paracelsus schreef:Dosis facit venemon
De bladeren en andere delen van de aardappelplant zijn wel degelijk zeer giftig, de knollen echter niet. De 'plant' zou ik hier dus ook maar niet eten.The Prophet schreef:Wat de Nachtschade betreft: ik eet regelmatig een plant uit de Nachtschadefamilie en ondervind daar geen enkele schade van (ook geen nachtschade). Die plant staat bekend onder de naam Aardappel, misschien heb je er wel eens van gehoord.
Geldt ook voor paprika en tomaat alleen zijn dan de "bessen" niet giftig maar de rest welKitty schreef:De bladeren en andere delen van de aardappelplant zijn wel degelijk zeer giftig, de knollen echter niet. De 'plant' zou ik hier dus ook maar niet eten.The Prophet schreef:Wat de Nachtschade betreft: ik eet regelmatig een plant uit de Nachtschadefamilie en ondervind daar geen enkele schade van (ook geen nachtschade). Die plant staat bekend onder de naam Aardappel, misschien heb je er wel eens van gehoord.
Tomaat is familie van de nachtschade. Maar wil je ajb even ingaan op vorige postings ajb.Raven schreef:Geldt ook voor paprika en tomaat alleen zijn dan de "bessen" niet giftig maar de rest welKitty schreef:De bladeren en andere delen van de aardappelplant zijn wel degelijk zeer giftig, de knollen echter niet. De 'plant' zou ik hier dus ook maar niet eten.The Prophet schreef:Wat de Nachtschade betreft: ik eet regelmatig een plant uit de Nachtschadefamilie en ondervind daar geen enkele schade van (ook geen nachtschade). Die plant staat bekend onder de naam Aardappel, misschien heb je er wel eens van gehoord.
tja .. ik zeg altijd waar je geen verstand van hebt moet je vanaf blijven...Sararje schreef: Laten we wel wezen: een heks zal vast wel willen dat ze niemand schade mag berokkenen oid, maar volgens mij is dat een onmogelijkheid. Of je molt een paar plantjes, of je molt (in het ergste geval) een persoon. Hoe voorkom je dat?
Dat zijn geen antwoorden op mijn kritische vragen. Overigens: deze kennis heb ik ook als herboloog, dus vanwaar dan nog het etiketje "heks"? Welke toegevoegde waarde heeft die dan?Raven schreef:tja .. ik zeg altijd waar je geen verstand van hebt moet je vanaf blijven...Sararje schreef: Laten we wel wezen: een heks zal vast wel willen dat ze niemand schade mag berokkenen oid, maar volgens mij is dat een onmogelijkheid. Of je molt een paar plantjes, of je molt (in het ergste geval) een persoon. Hoe voorkom je dat?
Ik ken geen enkele heks die iets doet zonder te weten waar hij of zij mee bezig is. Iets als atropa belladonna zal ik bv NOOIT gebruiken voor mensen of dieren als "remedie" tegen iets, da's veel te gevaarlijk. Of het zou al moeten zijn in het fictieve geval van een rimboe expeditie dat een arts om atropine verlegen zit.. ja dan ben ik wel degene die weet welke plant je hebben moet.
Ja ja, voor dit soort algemene uitspraken koop ik dus niets.verder.. Zoals ik al eens gezegd heb laat een heks zich niet door macht of bezit beinvloeden. De verleiding om iets te doen dat niet goed is voor degene die je om raad vraagt is dus stukken kleiner dan bij mensen die op je geld uit zijn. Een echte heks vraagt NOOIT geld ! en zal ook NOOIT zeggen dat je niet naar een arts moet gaan .. in tegendeel.
Dat is geen plagiaat.Dat is gewoon bronnen overnemen. Dat doet elke wetenschapper van elkaar. Echter, plagiaat is het orechtmatig ,dus zonder bronvermelding, overnemen van een bron. Echter, volkswijsheden zijn anoniem en vereisen dus geen bronvermelding en dus is er ook geen sprake van plagiaat.De meeste kruiden die ik zelf gebruik kan je ZO bij een varkenshaasje kieperen( niet tegelijk, da's niet te vreten) het effect zit in de verhoudingen.
En soms worden dingen ook door de wetenschap over genomen, alleen is het zo jammer dat ze dan altijd doen alsof het hun idee is. Het is bv al eeuwen bekend dat honing helpt om een beschadigde huid te genezen (deden de romeinen trouwens ook) . Een tijdje terug las ik dat een wetenschapper had ontdekt dat honing wonden sneller laat genezen.. dat noem ik dus plagiaat.
Er is wel iets wat je "opleiding" zou kunnen noemen binnen hekserijKevin schreef:De romeinen hebben de 'honing behandeling' weer overgenomen van de egyptenaren. Dus ze plegen plagiaat!![]()
Maar het punt is duidelijk. Ook al wil je graag een bepaald etiketje op jezelf plakken, maakt niet uit wat, als je niet genoeg afweet van de materie (en die standaard wordt opgesteld met behulp van en door opleidingen, certificaten, diploma's en graden) dan moet je er gewoon niet mee bezig zitten, of tot het niveau waar er geen risico voor schade is.
Misschien moet er ook maar zo'n nationaal insituut komen voor heksen Raven 8) Ga ervoor. Volgens artikel 1 van de grondwet heb je er recht op.