Paul Verhoevens Jezus
Moderator: Moderators
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Paul Verhoevens Jezus
http://www.volkskrant.nl/kunst/article1 ... _met_Jezus
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... _Rode_Hoed
De bekende regisseur Paul Verhoeven (Robocop, Basic Instinct) probeert Jezus ter portretteren zonder alle "spin" die door kerk en apostelen om hem heen is verzonnen.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... _Rode_Hoed
De bekende regisseur Paul Verhoeven (Robocop, Basic Instinct) probeert Jezus ter portretteren zonder alle "spin" die door kerk en apostelen om hem heen is verzonnen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
-
siger
Als met "terrorist" bedoeld werd dat hiij met een gewapende groep de Romeinse bezetting wilde ondermijnen en beëindigen (en de troon van David claimde), was hij inderdaad een terrorist. Daar bestaat een mooi boekje van XXXXXXXXXX over: ik denk dat het "Een Verlies van Vleugels" heet.Hypatia schreef:Ja, de evemerist Verhoeven ('dat Jezus heeft bestaan is een zeker feit') maakt van Jezus een terrorist, moet een fantastisch verhaal zijn.
edit: sorry, was Professor Charles Vergeer.
Laatst gewijzigd door siger op 04 okt 2008 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
@siger: Ik neem aan dat deze auteur Jezus gelijk stelt aan Simon bar Kochba?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Het verschil is toch wel dat van Bar Kochwah enige historische bronnen aanwezig zijn uit de tijd zelf. Dit volgens mij in tegenstelling tot Jezus. Overigens vermoed men dat als de historische Jezus al geleefd heeft, hij een Esseen was. Ik meen dat Bar Kochwah een Sicarrii was.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ik meen de historische boekjes die ik er over had gelezen. Heb die alleen niet momenteel in de buurt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
-
siger
Correctie: "Een verlies van vleugels" is geschreven door Professor Charles Vergeer.CXT schreef:@siger: Ik neem aan dat deze auteur Jezus gelijk stelt aan Simon bar Kochba?
Nee, hij neemt aan dat Jezus historisch is. Hij her-leest de evangeliën op een imo zeer schrandere manier. Het boek behandelt trouwens de Romeinse literatuur en filosofie.
De essentie van zijn verhaal is dat er eerst de herinnering aan Jezus was als Joods-nationalistisch rebel (zoals er aanhoudend opstonden en neergeslagen werden) en de recuperatie van deze verhalen door pro-Romeinse Joden verspreid over het Romeinse rijk.
Deze recuperatie verklaart dat de nadruk werd verschoven naar de verantwoordelijkheid van de Joden in de terechtstelling van Jezus ("kruisig hem!") en dat de Romein Pilatus zijn handen letterlijk wast in onschuld, "geef de keizer wat de keizer toekomt", de apostelen zijn angsthazen, een Romein geeft Jezus te drinken aan het kruis etc....
edit: ik herinner me ook een nauwgezette reconstructie van het tijdsverloop van de "intrede" in Jeruzalem tot de gebeurtenissen op de Olijfberg, waar het beeld van een nationalistische opstand zeer duidelijk naar voor komt.