Nietzsche (1999) docu.

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
af87
Forum fan
Contacteer:

Nietzsche (1999) docu.

Bericht door af87 »

..
Human, All Too Human : Nietzsche (1999) - 50 min - 15 mei 2007

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =Nietzsche

Best waard om te bekijken. Zelf reflectie helpt altijd, kijk en oordeel zelf, vrijheid... :roll:
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
a.r.

Re: Nietzsche (1999) docu.

Bericht door a.r. »

af87 schreef:..
Human, All Too Human : Nietzsche (1999) - 50 min - 15 mei 2007

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =Nietzsche

Best waard om te bekijken. Zelf reflectie helpt altijd, kijk en oordeel zelf, vrijheid... :roll:
Ik begrijp je reactie niet helemaal!? Het is zeker de moeite van het bekijken waard, maar wat bedoel je met : vrijheid... :roll:

Als ik je reactie goed begrijp dan vind je dat Nietzsche geen vrijheid voorstond? Indien zo, dan heb je hem niet begrepen, want waar Nietzsche toe oproept is juist om volkomen vrij te worden, vrij van doctrines, vrij van zelfverloochening, vrij van zelfhaat, tot omverwerping van alle ideeën die je ooit had! Neem jezelf en je wereldbeeld onder de loep, neem jezelf onder handen en voed jezelf op tot volwaardig, sterk, intellectueel eerlijk mens. Stel jezelf honderden keren dezelfde vraag en beantwoordt hem telkens weer vanuit een andere invalshoek!

Vrijheid is iets volkomen anders dan vrijblijvendheid.....vrijheid vind je slechts door heel, heel diep in jezelf te zoeken. Door alle "zekerheden" die je denkt te hebben, in ogenschouw te nemen en aan kritische vragen te onderwerpen, keer op keer, op keer. Aan vrijheid moet je je levenlang werken, want voordat je het weet zit je weer gevangen in een web van vaststaande schijnzekerheden! Telkens weer jezelf onder handen nemen en overwinnen en dan komt er misschien een moment dat je deze uitspraak van Nietzsche voor even volkomen zult begrijpen:

... Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu zie ik mezelf onder mij, nu danst door mij heen een god. ...
fbs33
Bevlogen

Zelfreflectie

Bericht door fbs33 »

'Zelfreflectie' geeft zicht op het individu dat je werkelijk bent en geven je een onbelemmerde blik naar buiten toe.
Niet belemmerd door de begrenzende muren die het individu gedwongen heeft om die muren in zichzelf op te werpen om hem tot geschikt kuddedier te kunnen maken.
Een tweedeling v.h. individu waarvan één deel conform de maatschappelijke conventie zichtbaar is (en ogenschijnlijk naar geleefd wordt), maar het andere deel van 'hem' zo goed mogelijk verborgen moet blijven om te kunnen overleven als lid v.d. kudde.
In het paradijsverhaal is dat 'verborgen' deel bedekt met een vijgeblad en heet het 'schaamte'
Zelfreflectie brengt zicht op dat verborgen deel en vergroot het individuele bewustzijn!
Het brengt meer begrip over jezelf en deelt de motivatie in schijn-motivatie (conform de kudde-motivatie) en die verborgen persoonlijke motivatie (om er extra beter van te worden).
Het brengt dus meer intellectuele eerlijkheid door een beter overzicht en dus meer vrijheid in het ruimere geestelijke gebied van dat individu
En dus meer persoonlijke vrijheid m.i. (en vermoedelijk ook in Nietzsche zijn ideeën?)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Bedankt af87! Dat ga ik vandaag eens bekijken.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Eigenlijk wou ik deze doc al eerder plaatsen, dit gezien het feit dat er hier velen zijn die Nietzsche wel waarderen en natuurlijk deels op eigen manier uitleggen. Voor mij is Nietzsche altijd een steun geweest bij het o.a. bevestigen van mijn eigen wereldbeeld. En dat is dus ook vrijheid, de vrijheid om te leven in een wereld waar god niet meer aanwezig is. Maar goed ik had beter een goede toelichting kunnen schrijven bij het plaatsen van de video. Dus even kort Nietzsche gaf een goed voorbeeld van vrijheid. Vrij van god al had Nietzsche dan weer zijn eigen 'demonen' in de vorm van zijn ziekte en lijden. En dat is goed want het stelt ons op de proef om eerlijk te zijn, door naar onszelf te kijken en te strijden voor vooruitgang inplaats van het overgeven van deze vrijheid aan een niet bestaande god.
Volgende keer zal ik proberen duidelijker te zijn.
a.r.

Bericht door a.r. »

af87 schreef:..
Eigenlijk wou ik deze doc al eerder plaatsen, dit gezien het feit dat er hier velen zijn die Nietzsche wel waarderen en natuurlijk deels op eigen manier uitleggen. Voor mij is Nietzsche altijd een steun geweest bij het o.a. bevestigen van mijn eigen wereldbeeld. En dat is dus ook vrijheid, de vrijheid om te leven in een wereld waar god niet meer aanwezig is. Maar goed ik had beter een goede toelichting kunnen schrijven bij het plaatsen van de video. Dus even kort Nietzsche gaf een goed voorbeeld van vrijheid. Vrij van god al had Nietzsche dan weer zijn eigen 'demonen' in de vorm van zijn ziekte en lijden. En dat is goed want het stelt ons op de proef om eerlijk te zijn, door naar onszelf te kijken en te strijden voor vooruitgang inplaats van het overgeven van deze vrijheid aan een niet bestaande god.
Volgende keer zal ik proberen duidelijker te zijn.

:) Oke, het was een misinterpretatie mijnerzijds dus! Ik vond het een goede documentaire, zeker voor diegenen die nog nooit iets van Nietzsche gelezen hebben en/of zijn denken/schrijven, denken te kunnen/mogen/moeten associeren met heel andere denkbeelden is dit een "must"!
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Het is inderdaad een must see, maar geen Nietzsche zonder Arthur Schopenhauer.

http://www.trilulilu.ro/alonewolf/62ad2 ... google_com
Plaats reactie