Organen overledenen staatseigendom ?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Wie beslist over de organen van de dode ?

De dode zelf (middels laatste wil oid)
19
68%
Nabestaanden
4
14%
Overheid
5
18%
Anders, namelijk...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 28

Knuppel
Banned

Organen overledenen staatseigendom ?

Bericht door Knuppel »

Orgaandonatie, zelf heb ik er nooit zoveel mee gehad.
Al mijn naasten leven nog en ook orgaangemis is geen gemeengoed in de familie.

Een donorcodicil ik ? nee ! Tot een jaar of tien geleden vond ik het eng, daarna was ik te gemakzuchtig om er 1 in te vullen. (beetje het zelfde als met goede doelen)

Nu las ik op Nu.nl dat er alweer het zoveelste debat over orgaandonatie aan zit te komen

Zo kwam ik op de vraag : 'Van wie is een dood lichaam ?'

Van de overledene, die middels een akte zijn "laatste" wil laat uitvoeren ?
Als je in sprookjes zoals god o.d. geloofd klinkt het logisch, maar als je weet dat dood dood is, is het onzin dat je bij leven mag bepalen wat er met je lichaam gebeurt.
(terwijl je dat lichaam in bruikleen had, immers alle bouwstenen behoren de aarde toe toch ?)
Bovendien is zo'n laatste wil een wassen neus ! Niemand mag zijn lichaam op de openbare weg latten rotten, op laten eten of zelfs op laten zetten.
Begraven of cremeren, doneren of niet doneren, daar mag je over willen wat je wilt.

Van de nabestaande(n), die dan naar hun eer en geweten beslissen wat er met die 75 kilo kwaliteitsvlees gebeurd ?
Dat is helemaal stompzinnig ! Toen je nog leefde was je toch ook niet van je oom ?

Van de overheid, die beslist of er organen uit worden gehaald of bijv. ter beschikking wordt gesteld van de wetenschap ?

Dat zou toch ideaal zijn ? Natuurlijk moet er iets "tastbaar" blijven voor de rouwende, dat kan in de vorm van een symbolisch stukje (whoehaaa) wat begraven of gecremeerd kan worden.

Vervolgens zou je kunnen stellen dat het dode lichaam wel een (geld)waarde vertegenwoordigt (statiegeld hihi), dat kan dan of aan de nabestaande worden uitgekeert of bijvoorbeeld gedurende het leven worden uitgekeerd middels de ziektekostenverzekering (premieverlaging)

Ben benieuwd naar jullie (vrije) gedachten.

Knuppel
Altruïsme is iets voor Egoisten
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik ben donor. Simpelweg om de reden dat ik helemaal niets meer heb aan mijn lichaam als ik dood ben, en omdat anderen er nog mee geholpen kunnen worden. Het kan me niet zo heel veel schelen wat er met mijn stoffelijk overschot gebeurt. Het liefst de nuttige organen eruit en de rest verbrand. Dan neem ik na mijn korte aanwezigheid op deze planeet in ieder geval geen overbodige ruimte in beslag. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Schijnbaar toch niet zo gek gedacht knuppel !

http://www.nu.nl/economie/1865698/jurid ... donor.html
Marinus
Bevlogen

Re: Organen overledenen staatseigendom ?

Bericht door Marinus »

Knuppel schreef:(statiegeld hihi)

Dit soort humor dig ik wel. :lol:
siger

Bericht door siger »

Ik ben misschien ouderwets, maar soms heb ik het gevoel dat onze geneeskunde niet echt de juiste prioriteiten stelt. We zijn toch al met ruim voldoende mensen zonder al dat peperdure kunst- en vliegwerk zoals in-vitro bevruchting en orgaan transplantatie?
Ongeloveloos
Banned

siger schreef:Ik ben misschien ouderwets, maar soms heb ik het gevoel dat onze geneeskunde niet echt de juiste prioriteiten stelt. We zijn toch al met ruim voldoende mensen zonder al dat peperdure kunst- en vliegwerk zoals in-vitro bevruchting en orgaan transplantatie?
Die prioriteiten zijn juist goed ! Het leven verlengen en verbeteren.

Dat we met ruim voldoende mensen zijn ben ik met je eens, het wordt wel weer eens tijd voor een nieuwe aids-variant.

Of misschien moet er maar eens drastisch gekort worden op ontwikkelingshulp...
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

siger schreef:Ik ben misschien ouderwets, maar soms heb ik het gevoel dat onze geneeskunde niet echt de juiste prioriteiten stelt. We zijn toch al met ruim voldoende mensen zonder al dat peperdure kunst- en vliegwerk zoals in-vitro bevruchting en orgaan transplantatie?
Ik heb drie kinderen. Gesteld dat ze een donororgaan nodig hebben. Dan zal ik toch dol en dolgelukkig zijn als er een donororgaan zou zijn. Moet er niet aan denken om één van mijn kinderen te moeten verliezen door gebrek aan donororganen. Ik heb zelf dus uiteraard aangegeven donor te willen zijn.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ongeloveloos schreef:Dat we met ruim voldoende mensen zijn ben ik met je eens, het wordt wel weer eens tijd voor een nieuwe aids-variant.

Of misschien moet er maar eens drastisch gekort worden op ontwikkelingshulp...
Als het maar niet te dichtbij komt zeker...
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

Kochimodo schreef:Ik heb drie kinderen. Gesteld dat ze een donororgaan nodig hebben. Dan zal ik toch dol en dolgelukkig zijn als er een donororgaan zou zijn. Moet er niet aan denken om één van mijn kinderen te moeten verliezen door gebrek aan donororganen. Ik heb zelf dus uiteraard aangegeven donor te willen zijn.
Ik begrijp je volkomen. Ik heb één kind en ik zou ook elke mogelijkheid ter wereld uitputten in zo'n geval. Maar ik dacht niet echt aan het gebrek aan organen, maar eerder aan de beperkte hoeveelheid middelen die onze gezondheidszorg ter beschikking heeft (dat was dus off topic, besef ik.) De samenleving besteedt (gelukkig) zoveel als mogelijk aan geneeskunde, van wetenschappelijk onderzoek tot behandeling en verzorging. Maar elke keuze van een onderzoeksproject of van een bepaalde medische apparatuur is er een van leven en dood. Een gruwelijke maar toepasselijke gedachte: stel ik ijver voor meer inspanningen voor transplantaties, en mijn kind sterft aan leukemie - of andersom.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

siger schreef:stel ik ijver voor meer inspanningen voor transplantaties, en mijn kind sterft aan leukemie - of andersom.
Da's idd een andere discussie. :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Knuppel schreef: Zo kwam ik op de vraag : 'Van wie is een dood lichaam ?'
foute vraag
wat gebeurt er met een dood lichaam? ofwel verbranden we het ofwel steken we het in de grond. welke argumenten zijn er om die organen te vernietigen ipv te recycleren als ze nog perfect bruikbaar zijn?
iedereen wil wel organen als ze ze nodig hebben dus is het hooguit een academische discussie als je het over afstaan hebt.

tot slot ga ik ervan uit dat het overgrote merendeel vd bevolking niet met dit onderwerp bezig is. Da's de reden dat er in Nederland nauwelijks codicils en er in belgie vrij weinig verbodsdocumenten (of hoe die dingen ook mogen heten) ingevuld worden.
Praetorian
Forum fan

Bericht door Praetorian »

appelfflap schreef:
Knuppel schreef: Zo kwam ik op de vraag : 'Van wie is een dood lichaam ?'
foute vraag
wat gebeurt er met een dood lichaam? ofwel verbranden we het ofwel steken we het in de grond. welke argumenten zijn er om die organen te vernietigen ipv te recycleren als ze nog perfect bruikbaar zijn?
iedereen wil wel organen als ze ze nodig hebben dus is het hooguit een academische discussie als je het over afstaan hebt.

tot slot ga ik ervan uit dat het overgrote merendeel vd bevolking niet met dit onderwerp bezig is. Da's de reden dat er in Nederland nauwelijks codicils en er in belgie vrij weinig verbodsdocumenten (of hoe die dingen ook mogen heten) ingevuld worden.

Ieder mens is baas over zijn eigen lichaam. Het lichaam is eigendom van persoon zelf. Dit betekent dat de persoon zelf beslist wat er met zijn lichaam, en alles waar er in zit, gebeurd na zijn/haar dood.

Ik zou niet weten waarom ik akkoord zou moeten gaan met orgaandonatie, terwijl er ook andere oplossingen zijn. Klonen is een optie, die tot op heden ongebruikt blijft. Met klonen bevorder je juist het feit dat voorkomen zal worden dat het lichaam de nieuwe "onderdelen" zal afstoten. Mijn organen zijn mijn bezit en ik bepaal wat er mee gebeurd. Alleen ik, of mijn directe familie komen in aanmerking voor mijn organen. Recyclen van lichaamsonderdelen vind ik een onnodige zaak. Heeft niet iedereen recht op de beste onderdelen? Bij "tweedehandslichaamsonderdelen" loop je sowieso de kans dat het lichaam op termijn de nieuwe onderdelen zal afstoten.
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En wat als jouw kind een nier nodig heeft, en jouw nier blijkt hiervoor niet geschikt? Dan toch maar gebruik maken van een donornier? Of wijs je die dan ook af.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ongeloveloos
Banned

Praetorian schreef: Ieder mens is baas over zijn eigen lichaam. Het lichaam is eigendom van persoon zelf. Dit betekent dat de persoon zelf beslist wat er met zijn lichaam, en alles waar er in zit, gebeurd na zijn/haar dood.
Bullshit ! de baas verdwijnt op het moment van de dood.
Het is nu zelfs zo dat, ook al heb je geen donorcodicil, de nabestaanden je organen mogen doneren.

Ik ben dan ook voor verplichte donatie, zonder uitzonderingen.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Praetorian
Forum fan

Bericht door Praetorian »

Kitty schreef:En wat als jouw kind een nier nodig heeft, en jouw nier blijkt hiervoor niet geschikt? Dan toch maar gebruik maken van een donornier? Of wijs je die dan ook af.

Jouw vraag in combinatie met hetgeen ik tot nu toe heb gezegd zou moeten leiden tot een gewetensvraag. Maar dat is niet het geval. Voor mijn kind, of andere directe naasten, hoop ik dat zij dan een orgaandonor kunnen krijgen. Ik weet dat dit in tegenspraak is met hetgeen ik eerder heb gezegd. Maar iets dat ik vind, kan in tegenspraak zijn met hetgeen ik in de praktijk uitvoer. Is dit hypocriet? Voor sommigen zal dit hypocriet zijn, maar beslissingen neem je pas feitelijk op het moment dat er besloten moet worden. Zolang er geen betere alternatieven zijn zul je moeten kiezen voor hetgeen voor handen is.

Waarom worden nieuwe technologiën als klonen niet verder uitgewerkt. Dan kunnen meer mensen nieuwe organen krijgen en dat scheelt een hoop doden op jaarbasis. Echter dit onderwerp is te controversieel en nog steeds niet bespreekbaar.
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
Plaats reactie