pietr schreef: Allereerst wil ik benadrukken dat om ethiek van de bijbel uit te leggen, het soms nodig is om te veronderstellen dat het klopt wat er staat.
In den beginne schiep God de hemel en de aarde, ................, en ten slotte schiep Hij de mens, een wezen naar Zijn beeld. Zijn opdracht op aarde was om de aarde te bewerken en erover te waken en te heersen over de dieren. Het doel lag dus op aarde. Het idee was dat de mens eeuwig zal leven, maar zowel Adam als Eva aten van de vermaledijde boom. Deze boom was geplaatst om mensen vrijheid te geven om te kiezen.
Na de zondeval is het lijden, onrecht, de dood, etc. begonnen. Op het moment dat de mens het kwaad heeft ontdekt, heeft het dat gebruikt. Onrecht komt dus door hebzucht, incompetentie, manipulatie, etc.. van de mens.
Zoals iemand hierboven al opmerkt is dit een standpunt dat geen geschoold mens tegenwoordig meer kan onderhouden. We hebben op dit forum net een christelijke wetenschapper (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 928#151928 )die in een post dit schrijft:
Rene TE schreef:Het moge duidelijk zijn dat ik niet geloof dat er voor de zondeval geen dood was (daar heb ik het kort over gehad in de lezing). Dat punt is overigens theologisch ook goed te verdedigen.
1) Wij hebben een opdracht op aarde om het leefbaarder te maken
Waar in de bijbel staat die opdracht?
en een verloren wereld te vertellen over Jezus.
a) Een verloren wereld? Hoezo?
b) Dat ie een toffe peer is? Er zijn zoveel toffe peren in de wereld (geweest).
c) Meer dan 99% van de geschiedenis van de aarde, zelfs van de menselijke geschiedenis, speelde zich af voordat Jezus op aarde verscheen.
Maar indien het waar is, waarom stuurde de Geest die christenen niet wat eerder naar Amerika? Of heeft Joseph Smith gelijk?
2) Een eigenschap van het mens zijn, is (als het goed is!) keuzevrijheid. Wij zijn niet per sé volgelingen van God en verrichten niet hoe dan ook goede daden.
In dat geval moet God ons het niet kwalijk nemen indien we enkel onze eigen keuzes willen eerbiedigen. Indien hij het ons wel kwalijk neemt is er geen sprake meer van keuzevrijheid.
3) De aarde is de plek om een goede positie in de hemel bereiken. Abraham heeft bijvoorbeeld een hogere plek bereikt dan Lot.
Hier moet ik heel erg om lachen. Sinterklaas heeft in je jeugd wel heel diepe indruk gemaakt op je.
4) Het zou toch een geweldige opluchting zijn na een leven vol ellende, de hemel te bereiken.
Voor gelovigen als jij heeft Nietzsche de Antichrist geschreven: "God gedegereneerd tot verzet tegen het leven, in plaats van dat hij er de verheerlijking en het eeuwige Ja van is. In God aan het leven, de natuur, de wil tot leven de vijandschap verklaard. God als formule voor het belasteren van het aardse leven, God als formule voor alle leugens omtrent het Niets. In God het niets vergoddelijkt, de wil tot het niets heilig verklaard. Geloof is het hybridische afvalproduct uit nul, begrip en tegenspraak, waarin alle decadentie-instincten en vermoeidheden van de ziel vereerd worden."
Wel eens wat gelezen van deze heldere denker?
Bij punt 3 wil ik wel vertellen dat het niet betekent dat elke goede daad op de weegschaal wordt gelegd, maar dat een goed hart en een zuivere ziel uiteindelijk de doorslag geven.
Leven zien als een wedloop naar een fantasieproduct hemel of hel, waarin een boek ook nog alle regels voor je uitspelt, is naar mijn mening de kinderachtigste invulling van het leven.