Kan een atheïst vrij denken over God?
Moderator: Moderators
- Ongeloveloos
- Banned
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 21 nov 2008 23:43
- Ongeloveloos
- Banned
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 21 nov 2008 23:43
Althans, wat jij als beperking ziet voor vrijheid.hickhack schreef:Niemand is vrij. Inderdaad. Het is wel interessant onze beperkende randvoorwaarden onder de loep te nemen.
Je hebt het met jouw persoonlijke ideeën altijd over "ons", "wij" en daarmee tast je de ander zijn vrijheid al aan door mensen ideeën en woorden in de mond te leggen waar zij helemaal niet over eens hoeven te zijn. Jij neemt dus de vrijheid om anderen te beperken (en te reduceren) tot de visies over vrijheid die jij puur persoonlijk heb.De zogenaamde lijnen van het spel waarmee wij onszelf beperken.We blijken angst te hebben voor meer vrijheid en om ons verder te ontwikkelen,over lijnen te stappen omdat vertrouwdheid aan onze moeizaam verworven ideetjes niet kan worden losgelaten..onze(ongeschreven) spelregels vormen tevens ons grootste handicap.
Vrijheid is vrij bewegen tussen de grenzen die men heeft, daarbij komt dus dat men zelf die grenzen kan oprekken. Maar tot welke mate, iemand woorden in de mond leggen, invullen hoe de rest van de wereld denkt omdat jij dat denkt.
Kom ook eens een keer met onderbouwingen i.p.v. jezelf te herhalen zou ik zeggen.
Dat is het streven van wtenschap. Maar iedere wetenschapper weet dat hij/zij met het inductie probleem geconfronteerd is. Het streven naar iets hoeft, voor andere mensen dan hickhack bijvoorbeeld, niet te betekenen de illusie te hebben dat het ook daadwerkelijk zal lukken. Het streven naar iets kan, door andere mensen dan hickhack, ook een continuë zoektocht zijn.hickhack schreef:waar zoekt de wetenschapper nu eigenlijk al jaren naar? De(eenheids)- wet die alles verklaart?
Al heel lang voordat hickhack werd geboren waren er mensen die zich afvroegen; Hoe herken ik de waarheid als ik hem zie?
Al heel lang voordat hickhack werd geboren waren wetenschappers er teniminste overeens dat wetenschap;
a) Niet empirisch gedefiniierd kan worden.
b) Geen antwoord geeft op het contingentie vraagstuk.
c) Het inductieprobleem nooit opgelost wordt.
Wetenschappers hebben de vrijheid genomen (ze durven dus wel veel) om te streven naar iets waarvan ze weten dat ze het nooit met 100% zekerheid kunnen stellen. Waarom? Om de boeiende tocht langs nieuwe ontdekkingen te maken.
Dat is iets anders dan een "hickhack" die aleen maar z'n mantra loopt te herhalen "dat iedereen te bang is voor dit dat zus en zo" en zelf te bang is om eens buiten zijn eigen muurtjes te kijken.
MvrGt,
Waarom vind je dat de meest aannemelijke benadering van het woord?CXT schreef:Dat is de pantheïstische (en meest aannemelijke) benadering van het woord.
Van Dale online:"bovennatuurlijk wezen"
Dat dekt de lading van het woord god m.i. het best.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Huh?Van Dale online:"bovennatuurlijk wezen"
van Dale online:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovennatuurlijkebo·ven·na·tuur·lijk bn, bw de natuurwetten te boven gaand
http://nl.wiktionary.org/wiki/bovennatuurlijk
Uiteraard, het dekt de lading het beste. Maar aannemelijk dat zoiets bestaat...?Kochimodo schreef:Van Dale online:"bovennatuurlijk wezen"
Dat dekt de lading van het woord god m.i. het best.

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- collegavanerik
- Superposter
- Berichten: 6347
- Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
- Locatie: Zuid Holland
je onderschrift:

is ijzersterk:siger schreef: Een wezen met onbeperkte macht dat wil dat ik het ken, bestaat niet als ik het niet ken.
Een wezen met onbeperkte macht dat geen lijden wil, bestaat niet als er geleden wordt.


5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.