Hoi Devious! Leuk dat je mij vroeg om hier iets over te zeggen. Ik weet niet of ik alles kan beantwoorden, hoor.
Devious schreef:Eén keer per jaar doe ik mijn administratie. Al mijn papieren doe ik in een mand die aan het einde van het jaar uitpuilt. Iedere keer kom ik het donorcodicil weer tegen, dat ik jaren geleden ook in deze mand heb gedeponeerd, en ieder jaar leg ik het weer terug. Ik weet niet wat ik er mee moet. Ik heb uiteraard absoluut niets tegen het feit dat sommige mensen hun organen ter beschikking stellen na overlijden, maar vind het zelf erg moeilijk.
Hm, kan het me voorstellen. Ik heb het direkt ingevuld, van mij mogen ze alles hebben en gebruiken. Misschien is het al een beetje een geruststelling: twee artsen (m'n man ook) die het zonder problemen invullen.
Er zijn een paar dingen waar ik mee worstel.

Als ik alles goed heb begrepen dan worden je organen verwijderd na het vaststellen van de dood. Maar ik vraag mij af: 'wanneer ben je echt dood?' De artsen willen uiteraard de organen van de donor zo vroeg mogelijk oogsten, omdat de transplantatie dan de meeste kans van slagen heeft. Ik ben bang dat artsen te vroeg in mij gaan snijden; dat ik dan nog niet echt dood ben, maar misschien schijndood. Tevens ben ik bang dat wanneer ik in het ziekenhuis beland na bijvoorbeeld een ongeluk en ik er heel ernstig aan toe ben, dat het ziekenhuispersoneel mij sneller opgeeft omdat die organen zo goed van pas komen.
Ik kan alleen maar zeggen dat dat ECHT niet zo is ondanks alle spookverhalen die de ronde doen, tot het einde toe ben JIJ de patiënt, en zal het ziekenhuispersoneel alles doen wat in JOUW belang is. Totdat het geen zin meer heeft. Een transplantatie mag pas plaatsvinden nadat er drie keer een half uur een hersenfilmpje is gedraaid dat volledig plat is. Eerder niet. Ik heb een keer meegemaakt dat een donatie niet doorging omdat er nog signalen te zien waren (de "donor" "overleed" wel diezelfde avond) waar de familie heel verdrietig over was want het was de uitdrukkelijke wens van diegene om donor te zijn. Maar er wordt niet vanaf geweken.

Ten tweede vraag ik mij af hoe veel nut het transplanteren van organen heeft. Wat is de gemiddelde levensduur van een mens na het transplanteren van een orgaan?. En hoe is de kwaliteit van zo'n leven? Het lichaam zal een orgaan van een ander niet herkennen als lichaamseigen en dit orgaan proberen af te stoten. Dit proces moet onderdrukt worden met hele zware medicijnen, met wellicht zeer ernstige bijwerkingen. Hoe lang leven mensen na transplantatie, en hoeveel pijn lijden ze?
Ja, die medicijnen zijn niet leuk en hebben bijwerkingen.
Toch gaat de kwaliteit van leven van getransplanteerde mensen er enorm op vooruit, nog afgezien van het feit dat het bij anderen zo zou zijn dat ze helemaal niet meer geleefd zouden hebben als er geen orgaan was gekomen. Laatst heb ik met iemand gepraat die al 25 jaar een donornier had en dolgelukkig was, twee kinderen had gekregen (is erg moeilijk bij dialyse) en het mooie is dat het lichaam toch wat aan het orgaan lijkt te "wennen", experimenten zijn aan de gang om de immuunsuppressiva te minderen bij patiënten en het ziet er goed uit... maar dat staat nog zeer in de kinderschoenen.
Overigens kan ik zelf niet zo goed tegen het transplanteren van bijvoorbeeld longen in rokers of levers in alcoholisten. Als ze tenminste niet stoppen daarna.

Ondanks al mijn skepticisme, is er nog steeds iets in mij dat twijfeld of er toch niet iets fijnstoffelijks is dat voortleeft na ons overlijden

. Iets wat ik heb overgehouden uit een periode dat ik met mijn hoofd in een roze New Age wolk rondliep. (ik probeer deze denkbeelden uit te bannen, maar dit 'bijgeloof' is bij mij nog steeds niet helemaal uitgeroeid) Als ik sterf en mijn organen worden getransplanteerd, kom ik dan wel heelhuids aan in het Walhalla

?
Hmmmm hier kan ik je als arts niet bij helpen maar wel als christen
Maar daar gaat dit topic niet over, en je mag me daar altijd over emailen.
Ik ben daar in ieder geval niet bang voor.
Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het wel,
liefs, Bumblebee.