Het 'ik', deze hersenen, deze neuronen? Een weerlegging.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Danthaman
Geregelde verschijning

Re: Het 'ik', deze hersenen, deze neuronen? Een weerlegging.

Bericht door Danthaman »

Maarten schreef:
Mijn definitie van het 'ik': Het 'ik' is het verschil tussen mijn lichamelijk (biologische) gedetermineerdheid en dat van mijn exacte kloon, geprogrammeerd met mijn leerprocessen....
Sorry dat ik deze nog even boven water haal maar in mijn ogen gaat het hier al mis. Je redeneert cirkel.

Je vraagt je af of je "Ik" niet meer is dan je biologische opmaak terwijl je daar in de beschrijving van dat "Ik" al vanuit lijkt te gaan...
Alles Is Simpel
siger

Re: Het 'ik', deze hersenen, deze neuronen? Een weerlegging.

Bericht door siger »

Maarten schreef:Ik breek mijn hoofd over het 'ik' momenteel.

Volgens hersenwetenschappers is het 'ik' een constructie van de hersenen. Ons zenuwstelsel, onze hersenen, dat zijn wij.

Ik dacht, laten we daar eens logisch op doorgaan, beste vrienden.

Stel, ik ben lid van een ééneiïge tweeling, pasgeboren. Biologisch identiek. Leerprocessen, quasi identitiek...

Bijgevolg creeërt het zenuwstelsel van mijn tweelingsbroer 'ik', volgens de neuroloog, want die specifieke hersenen en dat specifieke zenuwstelsel (dat biologisch materiaal, die genetica en die leerprocessen) ben 'ik'...

Neen, mijn tweelingsbroer is IEMAND ANDERS!!!!!
Zoals ik het begrijp is een pasgeboren ééneiïge tweeling helemaal niet biologisch identiek. Je vertrekt imho van een populaire maar foute voorstelling van genetica.

Ik vond "Biology as Ideology: The Doctrine of DNA" van de befaamde bioloog Lewontin zeer verhelderend. Lewontin schrijft ergens dat genen overschat worden als bepalende factor. Vanaf de eerste celdeling begint onze genetische "make-up" een wisselwerking met twee factoren: toeval en omgeving.

Chromosomen worden nooit exact gecopieerd. Elke celdeling voegt toevalligheid aan het individu in wording.

Daarbij komt de omgeving, die verschillend is voor elke cel (want elke cel bevindt zich op een andere plaats). Afhankelijk van de plaats van een cel in het embrio zal die zich "toeleggen op" een ruggewervel, ledemaat, zenuwcel...

Het "ik" is de eenheid die voortkomt uit heel deze ontwikkeling. Je "ik" is je geschiedenis, en in de geschiedenis van de tweeling zal, na de eerste zaadcel en de eerste eicel, dus vanaf de eerste celdeling tot hun honderste verjaardagsfeestje, niets volledig identiek zijn. In de moederschoot en aan de feesttafel hebben beide tweelingen verschillende plaatsen, ervaring, kijk op de omgeving etc....

Zo bekeken is het niet verwonderlijk dat eeneiige tweelingen verschillen, het is eerder verwonderlijk dat ze nog op elkaar lijken.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Maarten is al tijden niet meer actief op het forum, kijk dit ajb voortan na, dit is onnodig bumpen!
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Stengah

Bericht door Stengah »

Materiaal vormt niet de identiteit.Of wel?

Wij leven en daar zijn wij ons van bewust.
Er is veel reden om te veronderstellen dat niet de moleculaire processen in de cel zijn die het leven maken, maar dat het andersom, het leven is dat die processen mogelijk maakt.
Zozijn er evenmin cellen in onze hersenen die het bewustzijn maken (het ik), maar is het andersom, het bewustzijn dat deze hersenprocessen maakt?

Als dat zo is, dan moet zowel het leven als het bewustzijn(ik) als autoneem fenomeen beschreven kunnen worden...

Dit legt misschien niks uit, maar zet je wel aan het denken.;)
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Als we toch ongegeneerd gaan bumpen: Boektipdump!

Het bewustzijn verklaard - Dennett
Gödel, Escher, Bach - Hofstadter
I am a strange loop - Hofstadter

Drie boeken die ik hierover gelezen heb en die me veel inzicht hebben gegeven over de werking van de geest en het 'ik' in verschillende niveaus en lagen.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

topicstarter is weg er word enkel nog gebumpt
-slotje-
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gesloten